مقالات کارگشا

بازاریابی با نورپردازی شهری (ارتقاء بازاریابی+ راهنمای کاربردی)

قبل از مطالعه این مطلب، مطالب زیر را بخوانید:

بررسی تطبیقی تجارب جهانی فرآیند برندسازی شهری و ارائه راهکار 

جذب گردشگر در شب به وسیله نورپردازی

در این مطلب می خوانید:

بازاریابی شهری

فرصت های بازاریابی شهری از طریق نورپردازی

نورپردازی چیست؟ دانش و هنر بکارگیری روشنایی ساختگی یا طبیعی برای نمایان ساختن جای یا چیزی را در چشم نورپردازی می گویند. و اما نورپردازی شهری چیست؟ آنچه که به عنوان فضای شهری در عرصه و طراحی طیف های نوری در فضای شهری مطرح است به ساده ترین بیان ، تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی افراد جامعه است ؛ همچنین اثرگذاری بر سیمای شهری و درک احساسی افراد از فضاهای مختلف و ارائه طراحی مطلوب برای فضاهای عمومی شهری که محل کار ، استراحت و تفریح مردم هستند.

ساعات شب زمان مناسبی برای حضور در فضاها و مکان های شهری است، نورپردازی مطلوب اجزا و عناصر شهری تأثیر بسزایی در اقتصاد شهری دارد و امروزه نورپردازی شهری راهی مناسب برای بازاریابی شهرها به شمار می آید. با بهره گیری از نورپردازی می توان تأثیراتی که در طول ساعات روز وجود ندارد در شب ایجاد نمود که منجر به ارتقای جذابیت شهرها می شود، و این موضوع می تواند افراد زیادی را به فضاها و مکان های شهری جذب نماید که زمینه ی سرازیر شدن مردم و سرمایه به این فضاها را فراهم می نماید.
 بنابراین در این مطلب تلاش می شود بازاریابی شهر از طریق نورپردازی بررسی شود و در نهایت راهکارهای اجرایی به منظور ارتقای بازاریابی شهری از طریق نورپردازی بیان شود.  [ در این رابطه مراجعه شود به مقاله بازاریابی شهری به نام: « نقش بازاریابی شهری برای جذب سرمایه برای مدیریت یکپارچه شهری»].

بازاریابی با نورپردازی شهری (ارتقاء بازاریابی+ راهنمای کاربردی)

نورپردازی

نورپردازی از پتانسیل بالایی در کیفیت بخشی به محیط پیرامون برخوردار است، با توجه به اهمیت و تأثیری که نورپردازی بر زندگی امروز دارد، بایستی به طور صحیح از آن بهره گرفت.
از اهمیت نورپردازی در فضاهای شهری می‌توان این موارد را بیان نمود: ایجاد امنیت، جذابیت، ارتقاء کیفیت، دل‌پذیر کردن فضاهای شهری و تأثیر مثبت آن بر روان شهروندان اشاره کرد که همه ی این موارد زمینه های حضور شهروندان و گردشگران در فضاهای شهری را فراهم می نماید. همچنین می توان بیان داشت: نور یک عنصر معماری طراحی محیط است و شهروندان نیز اهمیت نورپردازی شهری را درک کرده‌اند که نور پتانسیل بالایی در افزایش راندمان و کارایی افراد داشته و علاوه بر آن می‌تواند طراحی مجددی برای فضای شهری و معماری محیط و تأمین زیبایی و امنیت در شب را عهده‌دار باشد. [مطالعه بیشتر: نورپردازی در معماری]

بازاریابی شهری

بازاریابی مکان طراحی یک مکان برای پاسخ گویی به نیاز‌های بازار‌های هدف آن است. این بازاریابی وقتی که شهروندان و کسب و کار‌ها راضی باشند و انتظارات بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برآورده شود، موفق خواهد بود.
انجمن بازاریابی آمریکا مدیریت بازاریابی را اینچنین تعریف کرده است:« فرآیند برنامه ریزی، قیمت گذاری، تبلیغات پیشبردی و توزیع ایده ها، کالاها و خدمات، به قصد انجام مبادله هایی که به تأمین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد».

 همچنین فیلیپ کاتلر که یکی از سرشناس ‌ترین بازاریابان جهان و پدر بازاریابی مدرن است؛ تعریفی عمومی تر از  مدیریت بازاریابی بیان نموده است که بدین شرح می باشد: « تلاش آگاهانه برای حصول پیامدهای مثبت مبادله با بازارهای هدف». هر دو تعریف بر قصد مبادله و تأمین رضایت مندی برای طرفین مبادله تأکید دارند. کاتلر عقیده دارد که مدیریت بازاریابی در هر بازاری قابل اجرا است.
در عرصه ی شهر، مشاهده می شود که شهرها روز به روز به تمایز خود با سایر شهرها احساس نیاز کرده و در راستای تحقق فردیت خود می باشد. به همین دلیل به بهره گیری از الگوهای بازاریابی شهری در برنامه ریزی ها (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و …) توجه شده است. الگوهای بازاریابی و برندینگ در شهرها بسیار مهم و کاربردی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بازاریابی با نورپردازی شهری (ارتقاء بازاریابی+ راهنمای کاربردی)

بازاریابی از طریق نورپردازی

با توجه به اینکه نورپردازی مکان های مختلف، نیاز به شناخت دقیق مفاهیم، روش های متفاوت نورپردازی و به کارگیری ویژگی های نور و برقراری ارتباطی که بین عناصر، مکان ها و محیط پیرامون دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.
همچنین در حال حاضر شهرها و فضاهای شهری، از نظر جذب نیروهای سرمایه گذار برای کار، خرید، گردش، تفریح و … در رقابت با یکدیگر هستند. مواردی از جمله جذابیت، کیفیت زندگی، امنیت، زیبایی و تصویر ذهنی مثبت از شهر، نقش مهمی در برتری شهرها نسبت به هم ایفا می کند. تلاش هایی چون نورپردازی بناهای تاریخی و واجد ارزش فرهنگی، تبلیغات شهری با نورپردازی، نورپردازی عناصر و فضاهای شهری، همه و همه، راه کارهایی هستند که از نظر طراحان نورپردازی و فعالان در حوزه ی بازاریابی شهری برای شاخص نمودن عناصر و مکان های شهری در راستای اقتصاد و تجارت شهری انجام می گیرد.

در این رابطه بخوانید:

 نورپردازی مجالس، نورپردازی کنسرت، نورپردازی سینما و نورپردازی عکاسی

فرصت های بازاریابی شهری از طریق نورپردازی

بازاریابی شهری از طریق نورپردازی فرصت هایی را در اختیار شهرها قرار می دهد، در نمودار زیر به این موارد اشاره می شود:

نمودار- فرصت های بازاریابی شهری از طریق نورپردازی

در ادامه فرصت های چند منظوره از طریق بازاریابی شهری با نورپردازی بیان می شود:

  1. افزایش رقابت در جامعه
  2. فرم دهی به شهرها و جوامع
  3. فراهم نمودن انگیزه های توسعه شهری
  4. برقراری ارتباط با یک تصویر مثبت
  5. تأکید بر هویت و شخصیت شهر
  6. بهبود کیفیت یک محل برای صنعت، تجارت و ارائه دهندگان خدمات
  7. تقویت و ارتقا قدرت خرید و گردشگری
  8. ارتقا و افزایش سرزندگی به خصوص در بخش های مرکزی شهر
  9. افزایش جذابیت، کیفیت زندگی، امنیت ساکنان و بازدید کنندگان

بازاریابی با نورپردازی شهری (ارتقاء بازاریابی+ راهنمای کاربردی)

نتیجه گیری:

بازاریابی شهری از طریق نورپردازی با تأکید بر هویت شهر، شخصیت و ویژگی های شهری، جذابیت ها و زیبایی های شهر و … و تقویت این ویژگی ها انجام می شود که می تواند پتانسیل ها و توانمندی های شهری را در شب نمایش دهد، این عوامل احساس خوبی برای حضور در فضاهای شهری به ساکنان، گردشگران و بازدید کنندگان می دهد که این امر یکی از مقوله های بسیار مهم در زمینه ی رقابت بین المللی است. همچنین نور از ویژگی هایی برخوردار است که با بهره گیری از ویژگی های کمی و کیفی آن می توان نقش مهمی را در بازاریابی شهری ایجاد نمود، بدین ترتیب نورپردازی حرفه ای و آگاهانه و اجزای ابتکاری که پیرامون آن ساخته شده و طراحی موفق راه حلی است که ارزش های قابل توجهی را اضافه می کند و فشار مالی بودجه را کاهش می دهد.
به عنوان مثال طراحی نورپردازی با افزایش جذابیت ها در مناطق درون شهری بر فروش رستوران ها و مغازه ها و کاربری های فعال در شب تأثیر مثبتی دارد. همچنین در زمینه ی بازاریابی، نورپردازی هایی که در رویدادها و ایام خاص صورت می گیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که یکی از راه های مناسب برای بازاریابی شهری است که حتی در سطح بین المللی مطرح می شود و چنانچه به طور سازماندهی شده و مطلوب انجام شود و تبلیغات مناسبی برای آن صورت گیرد، می تواند گردشگران زیادی را از کشورهای مختلف جذب نماید.

راهکارهای اجرایی ارتقاء بازاریابی شهری از طریق نورپردازی

در بخش پایانی راهکارهایی اجرایی و کاربردی به منظور ارتقا بازاریابی شهری با استفاده از نورپردازی ارائه می شود:

  1. طراحی و اجرای نورپردازی ها بارویکرد بازاریابی و متناسب با نیازهای مخاطبان
  2. توسعه و ارتقاء کسب و کارهای فعال در ساعات شب در راستای جذب سرمایه گذار و گردشگر
  3. برندسازی شهری از طریق تأکید بر ویژگی های خاص و منحصر به فرد شهری با استفاده از نورپردازی
  4. افزایش کیفیت محیطی فضاها و مکان های شهری با استفاده از نورپردازی
  5. تقویت فرصت های رقابتی شهرها از طریق نورپردازی
  6. توجه به نیازهای شهروندان، گردشگران، سرمایه گذاران و ارائه ی خدمات متناسب با نیازهای آن ها با استفاده از نورپردازی
  7.  استفاده از رنگ نور لامپ ها با توجه به بازاریابی مکان های شهری از طریق نورپردازی
  8. شناسایی، تقویت و تأکید بر فرصت هایی که بازاریابی شهری از طریق نورپردازی در اختیار شهرها قرار می دهد
  9. ایجاد تصویر ذهنی مثبت از شهر از طریق نورپردازی
  10. ایجاد چشم اندازهای جذاب، زیبا و منحصر به فرد از شهر در ساعات شب
  11. افزایش میزان اطمینان از کارایی فعالیت های بازاریابی شهری با بهره گیری از نورپردازی
  12. بهره گیری از نورپردازی در راستای توسعه ی اقتصادی و رقابت شهری
  13. ارتقای فرصت های بازاریابی شهری در ساعات شب
  14. بررسی ارزیابی بازارهای هدف و تأثیرات نورپردازی بر آن ها
  15. نظرسنجی و بهره گیری از مشارکت بخش های خصوصی، سازمان ها، نهادها، مردم
  16. بهره گیری بهینه از زیرساخت های شهر به منظور رونق بیشتر فعالیت های گردشگری، تجاری و اقتصادی
  17. مناسب سازی فضاها به عنوان بستر حضور افراد مختلف از جمله گردشگران در راستای ارتقای عوامل اقتصادی از طریق نورپردازی

بازاریابی با نورپردازی شهری (ارتقاء بازاریابی+ راهنمای کاربردی)

 

مطالب پیشنهادی بعد از مطالعه این مطلب:

طرح جامع نورپردازی شهری برای چه کسانی تهیه می شود؟ 

راهنمای کامل نورپردازی میدان های شهری

منابع:

1.    پاکزاد، جهانشاه، سوری، الهام، 1391، "راهنمای نورپردازی مکان های شهری"، انتشارات آرمانشهر، چاپ اول.
2.    بامداد، ناصر و دانایی، حبیب ا.. و ریاحی، پریسا، 1388، مدیریت بازاریابی مکان، نشریه مدیریت، ؟ ، ؟.
3.    سوری، الهام، مجتبی¬زاده، عاطفه، 1392، "بازاریابی مکان از طریق نورپردازی"، همایش بین¬المللی روشنایی و نورپردازی ایران، ایران، شیراز، 25 الی 27 آذر ماه.
4.    تقوایی، مسعود،وارثی، حمیدرضا،درکی، افشین،1390، بررسی نقش نورپردازی در توسعه گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهراصفهان)، فصلنامه مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، سال دوم، بهار، شماره هشتم، 18-1.
5.    اعتمادی فر، سید احسان، 1387، "نقش روشنایی شهری و طراحی نورپردازی در امنیت شهر تهران (با تأکید بر اصول صحیح نورپردازی در مناظر شهری)"، دومین همایش جامعه ایمن شهر تهران. 
6.    Licht, 2010: City Marketing with Light, Booklet 16, Information on Lighting Application, Frankfurt: Fordergermenschaft (FGL).

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا