انواع دیوارپوش سنگی کدام است؟ با بهترین نوع آن آشنا شوید!

دیوارپوش سنگی یکی از انواع رایج و محبوب دیوارپوش‌ها در بازار ایران به شمار می‌رود. دیوارپوش‌های سنگی که خود انواع مختلفی دارند به مانند سایر دیوارپوش‌ها ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب خود را دارند. اینکه آیا استفاده از دیوارپوش سنگی برای شما مناسب است یا نه، سؤالی است که باید حتماً به آن پاسخ داد. در این مقاله از ویکی ساختمون پس از بررسی انواع این نوع از دیوارپوش و بررسی مزایا و معایب آنها سعی خواهیم کرد شما را در یافتن پاسخ برای این پرسش راهنمایی کنیم.

درخواست نازک کاری ساختمان خود را رایگان در سامانه کارگشا ثبت نمایید

دیوارپوش سنگی چیست؟

به هر نوع سنگ طبیعی یا مصنوعی که به طرق مختلف روی دیوار بخش‌هایی از ساختمان در مقیاس کوچک و بزرگ اجرا می‌شود، دیوارپوش سنگی گفته می‌شود. دیوارپوش‌های سنگی می‌توانند ابعاد و اشکال مختلف داشته باشند که بسته به طرح انتخاب شده برای اجرا و معماری فضای مورد نظر دارد.

انواع دیوارپوش سنگی

به طور کلی دیوارپوش‌های سنگی بر اساس جنس به چند دسته زیر تقسیم بندی کرده‌اند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش ارزان قیمت، معرفی دیوارپوش های باکیفیت موجود در بازار ایران

دیوارپوش دکوراتیو

دیوارپوش‌هایی که دکوراتیو خوانده می‌شوند، رایج‌ترین نوع استفاده شده در طراحی و معماری ساختمان‌ها در داخل ایران است. دیوارپوش سنگی دکوراتیو که گاهی آنتیک نیز خوانده می‌شود به یک نوع خاص سنگ اطلاق نمی‌شود بلکه شامل انواع مختلفی از سنگ‌ها می‌شود. سنگ‌های پر مصرف ساختمانی از جمله تراورتن، مرمر و گرانیت حین برش و کار با آنها همیشه با ضایعاتی همراه خواهند بود.

ضایعاتی که گاهی به غیر از اندازه کوچک هیچ گونه ایراد دیگری ندارند. در حال حاضر این روند در صنعت ساختمان سازی به وجود آمده است که تمامی ضایعات حاصل از کار با انواع سنگ‌های ساختمانی را پس از بررسی‌های لازم از نظر کیفیت، رنگ و جلا دسته بندی می‌کنند تا بتوان از آنها مجدداً در طراحی داخلی یا خارجی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش قابل شستشو : از اکرلیک تا شیشه‌ای و لمینت

سنگ‌های آنتیک به دلیل نما و جلوه شاخص در فضاهای داخلی در مقیاس‌های خیلی کوچک به کار گرفته می‌شوند. از نمونه‌های بارز هم می‌توان به اجرای سنگ‌های آنتیک تراورتن در فضای پشت تلویزیون‌ها، فضای خالی بین دو ردیف کابینت بالایی و پایینی در آشپزخانه‌ها، راه‌پله‌ها، حمام، سرویس‌های بهداشتی و ورودی‌ راهرو واحد‌های مسکونی اشاره کرد. به طور کلی از مزایای سنگ‌های دکوراتیو می‌توان چند مورد زیر را نام برد:

مزایای دیوارپوش سنگ دکوراتیو

معایب دیوارپوش سنگ دکوراتیو

صرف نظر از مزایایی که سنگ‌های دکوراتیو یا آنتیک در پی دارند، معایبی را نیز می‌توان برای آنها در نظر گرفت. اول از همه اینکه اجرای آن در مقیاس بزرگ‌تر چندان مناسب فضاهای داخلی نخواهد بود. از طرفی هم تمیز کاری و نظافت برخی از آنها به دلیل ظاهر خشن سخت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش آشپزخانه : ۹ متریال از چوب تا رزین و شیشه

دیوارپوش سنگ مرمر

سنگ مرمر از جمله خاص‌ترین و زیباترین سنگ‌های ساختمانی است که امروزه به دلیل هزینه بالای آن کمتر در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی با توجه به معماری سعی می‌شود از جلوه منحصر به فرد این سنگ طبیعی بهره برد.

مزایای دیوارپوش سنگ مرمر

معایب دیوارپوش سنگ مرمر

معایبی به استفاده از سنگ مرمر در طراحی داخلی نسبت داده شده است تا درجه زیادی به کاربرد و محل اجرای آن بستگی دارد. هزینه بالا و همچنین درخشان بودن و بازتاب نور ۲ مورد از مهمترین نقاط ضعف استفاده از دیوارپوش سنگ مرمر است.

دیوارپوش سنگ تراورتن

سنگ‌های تراورتن به عنوان یکی دیگر از سنگ‌های طبیعی بدون شک یکی از رایج‌ترین انواع سنگ‌های ساختمانی است. دیوارپوش سنگی تراورتن نسبت به انواع دیگر سنگ‌های طبیعی بیشتر استفاده می‌شود. استفاده از آنها در راهروها، سرویس‌های بهداشتی، اماکن تجاری و اداری زیاد دیده می‌شود.

مزایای دیوارپوش سنگ تراورتن

معایب دیوارپوش سنگ تراورتن

معایب دیوارپوش سنگی تراورتن به مانند دیگر سنگ‌های طبیعی به موارد استفاده از آن‌ها بر می‌گیرد. شاید بتوان تنها نقطه ضعف آنها را عدم یکنواخت بودن رنگ و طرح در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی : از سنتی تا مدرن و ضد آب!

دیوارپوش سنگ گرانیت

گرانیت نیز از دیگر مصالح سنگی بسیار مقاوم ساختمانی است که هر از گاهی بسته به نوع معماری سازه ساختمان در اجرای دیوارپوش‌ها استفاده می‌شود. سنگ‌های گرانیت انواع مختلف از نظر طرح و رنگ دارند و در سال‌های اخیر نوع مصنوعی آنها نیز که خصوصیات سفارشی زیادی نیز دارند در بازار موجود شده‌اند. استفاده از گرانیت به عنوان دیوارپوش در مکان‌ها صنعتی، ادارات، حمام و سرویس‌های بهداشتی رایج است.

مزایای دیوارپوش سنگ گرانیت

عایق کاری ساختمان خود را به متخصصان کارگشا بسپارید.

معایب دیوارپوش سنگ گرانیت

دیوارپوش آجر

آجر‌های مهندسی شده و دکوراتیو یکی دیگر از انواع مصالح ساختمانی سنگی است که در اجرای دیوارپوش بسیار استفاده می‌شود. آجر‌ها که محصولات مهندسی شده‌ای هستند در طرح، رنگ و اشکال هندسی متنوعی ساخته می‌شوند. استفاده از آجر به عنوان دیوارپوش در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی دیده می‌شود.

استفاده از این نوع از دیوارپوش سنگی در واحد‌های مسکونی بیشتر به صورت آجرکاری بخشی از دیوار در راهروها دیده می‌شود. آجر به دلیل تنوع بالا و همچنین قیمت نسبتاً پایینی که دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای دیوارپوش‌های سنگی است.

سخن آخر

انواع دیوارپوش سنگی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرا به عنوان دیوارپوش‌ها هستند. دیوارپوش‌های سنگی در کنار مقاومت و ماندگاری بالا، زیبایی خوبی دارند و با دیگر عناصر و المان‌های معماری ترکیب خوبی تشکل خواهند داد.

 

خروج از نسخه موبایل