دیوارفضاهای داخلی

انواع دیوارپوش آشپزخانه : 9 متریال از چوب تا رزین و شیشه

انواع دیوارپوش آشپزخانه با سبک دکوراسیون داخلی هر خانه باید هماهنگ باشد و از المان‌های آن سبک پیروی کند. به طور مثال دیوارپوش آشپزخانه در خانه‌های با سبک دکوراسیون کلاسیک ایرانی باید از کاشی با طرح‌های سنتی ایرانی باشد و یا دیوارپوش آشپزخانه در خانه‌ای با سبک دکوراسیون داخلی مدرن می‌تواند از اسلب، استیل، گچ، کاغذ دیواری، ام دی اف هایگلاس، رزین و … باشد. در این مقاله تلاش داریم تا به معرفی انواع دیوارپوش آشپزخانه و جنس‌های مختلف آن بپردازیم. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

دیوارپوش آشپزخانه چیست؟

مانند هر بخش دیگری از خانه، آشپزخانه نیز نیازمند پوششی برای دیوارهای آن است. دیوارپوش آشپزخانه برخلاف سایر فضاها باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد. به طور مثال باید در برابر رطوبت مقاومت خوبی داشته باشد زیرا در آشپزخانه آب و بخار آب می‌تواند دیوارپوش را خراب کند. دیوارپوش آشپزخانه باید مقاومت خوبی در برابر سایش، مواد شوینده و لکه مواد غذایی داشته باشد. علاوه بر این دیوارپوش آشپزخانه باید زیبا باشد تا افراد لذت ببرند. در اینجا با یک نکته مواجه می‌شویم، آیا لازم است تمامی قسمت‌های دیوار آشپزخانه با ویژگی‌هایی که ذکر شد پوشیده شود؟

حتماً شما نیز در آشپزخانه‌هایی حضور داشته‌اید که تمام دیوارهای آن با کاشی یا سنگ پوشیده شده باشد. برخی بر این باورند که تمامی قسمت‌های دیوار آشپزخانه باید پوشش یکسانی داشته باشد. ولی این کار اسراف در مصالح ساختمانی و هزینه است. برای داشتن یک آشپزخانه زیبا لازم نیست تمام دیوارها از کاشی، سنگ، ام دی اف و … پوشانده شود، تنها قسمت‌هایی مانند پشت گاز، سینک ظرفشویی و قسمت‌هایی که احتمال آسیب دیدن آن در اثر رطوبت وجود دارد لازم به اجرای پوشش‌های محافظ دارند و بقیه قسمت‌های دیوار آشپزخانه را می‌توان با گچ، کاغذ دیواری و رنگ پوشاند و از زیبایی فضای به وجود آمده لذت برد.

انواع دیوارپوش آشپزخانه کدام است؟

به طور کلی پوشش دیوار آشپزخانه‌ها را می‌توان از جنس‌های مختلفی ساخت و اجرا کرد. چوب، ام دی اف هایگلاس و ممبران، پی وی سی، رزین، استیل، کاشی، سنگ طبیعی، سنگ مصنوعی، شیشه، کاغذ دیواری، آینه و بسیاری متریال دیگر در اجرای دیوارپوش آشپزخانه به کار برد.

مطلب پیشنهادی: انواع کابینت آشپزخانه ؛ همه جنس ها و مدل ها یکجا

چوب، دیوارپوش مناسب مناطق مرطوب

یکی از بادوام‌ترین و قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی در دنیا چوب است. از این ماده ارزشمند می‌توان در تولید انواع دیوارپوش آشپزخانه بهره برد. چوب به صورت خام و پولیش نخورده، چوب به صورت قطعات کوچک به هم چسبیده، چوب به طور الوار و بسیاری اشکال مختلف را می‌توان از چوب برای دیوارپوش آشپزخانه استفاده کرد که در زیر چند نمونه از آن‌ها آورده شده است.

دیوارپوش آشپزخانه چوبی

ام دی اف هایگلاس و ممبران

این دو متریال ساختمانی از جمله فرآورده‌های چوبی هستند که به تازگی با پیشرفت تکنولوژی از آن‌ها استفاده زیادی در خانه به ویژه در آشپزخانه می‌شود. استفاده از ام دی اف هایگلاس و ممبران به عنوان دیوارپوش آشپزخانه در خانه‌های قدیمی که مورد بازسازی قرار می‌گیرند بسیار مرسوم است و چهره زیبا و مدرنی را به آن می‌دهد. ولی تنها ایرادی که دارد این است که در برابر حرارت ناشی از اجاق گاز مقاومت ندارد و علامت‌های سوختگی به مرور زمان روی آن‌ها ظاهر می‌شود.

دیوارپوش آشپزخانه استیلدیوارپوش آشپزخانه کاغذدیواری

استیل، از انواع دیوارپوش آشپزخانه جذاب

یکی از انواع دیوارپوش آشپزخانه به ویژه آشپزخانه‌های مدرن، استیل است. شستشوی راحت، ظاهری زیبا و مدرن، عدم لک پذیری، مقاومت خوب در برابر حرارت و رطوبت از ویژگی‌های استیل است که آن را برای استفاده به عنوان دیوارپوش آشپزخانه، مناسب می‌کند. استیل را می‌توان به صورت یک تکه روی دیوار اجرا کرد یا می‌توان کاشی‌های با پوشش استیل را روی دیوار اجرا کرد که هر دو روش بسیار زیبا و مورد پسند هستند.

دیوارپوش آشپزخانه استیل

دیوارپوش آشپزخانه استیل

دیوارپوش آشپزخانه استیل

کاشی، دیوارپوش آشپزخانه کلاسیک

از جمله قدیمی‌ترین دیوارپوش‌ها و کفپوش‌های موجود در ایران است که به دلیل موجود بودن مواد اولیه آن، صنعت کاشی سازی در سالیان اخیر با پیشرفت چشمگیری روبرو بوده است. کاشی میبد یکی از انواع کاشی‌های مرغوب است که شهرتی جهانی دارد. برای پوشش دیوار آشپزخانه کاشی را می‌توان گزینه مناسبی عنوان کرد. مقاومت در برابر رطوبت، گرما، سرما، مواد شوینده و … از ویژگی‌های بارز آن است. البته همانطور که پیش از نیز به آن پرداخته شد، لازم نیست همه قسمت‌های دیوارهای آشپزخانه را با کاشی پوشاند. پوشاندن فضایی مانند پشت سینک ظرف‌شویی و اجاق گاز با کاشی برای محافظت از آن کفایت دارد و بقیه دیوارها را می‌توان با گچ پوشاند و با کاغذ دیواری و رنگ تزیین کرد.

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

دیوارپوش آشپزخانه کاشی

سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی

سنگ‌ها نیز از انواع دیوارپوش آشپزخانه گران‌قیمت و لوکس به شمار می‌آیند، چه طبیعی چه مصنوعی، سنگ زیبایی منحصر به فردی به آشپزخانه می‌دهند و باعث درخشش آن مانند چراغی در خانه می‌شوند. سنگ اصولاً به صورت یک تکه یا اسلب، آجری و تکه‌ای، صیقلی شده و صیقلی نشده در اجاری دیوار آشپزخانه به کار برده می‌شوند که در زری نمونه‌های آن را مشاهده می‌کنید.

دیوارپوش آشپزخانه سنگی

دیوارپوش آشپزخانه کاغذدیواری

دیوارپوش آشپزخانه سنگی

دیوارپوش آشپزخانه سنگی

دیوارپوش آشپزخانه سنگی

دیوارپوش آشپزخانه سنگی

آینه، یک واقعیت مجازی در آشپزخانه

آینه نیز مانند کاشی از جمله متریال پرکاربرد به منظور پوشش دیوار در ایران است که نشانه‌های آن را می‌توان در تمامی بناهای به جا مانده از گذشته‌های دور مشاهده کرد. درست است که در میان انواع دیوارپوش آشپزخانه، نمی‌توان اشاره مستقیمی به آینه کرد ولی در برخی ایده پردازی‌ها استفاده از آینه در آشپزخانه مشاهده شده است. کاشی‌های آینه‌ای نیز به تازگی وارد بازار شده‌اند که با ظاهر ریز و منظم‌شان ذهن‌ها را به سمت آینه کاری‌ بناهای قدیمی می‌برد.

کاغذ دیواری، شیک و ساده

کاغذ دیواری نیز از جمله دیوارپوش‌های پرطرفدار در بین افراد است. ظاهر زیبا و تنوع در طرح و رنگ، مقاومت در برابر رطوبت و مواد شوینده از جمله خصوصیاتی است که کاغذ دیواری را در بین انواع دیوارپوش آشپزخانه برای اجرا مناسب می‌کند. البته برای آشپزخانه باید از انواع کاغذ دیواری با پوشش پی وی سی استفاده کرد که در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند.

دیوارپوش آشپزخانه کاغذ دیواری

دیوارپوش آشپزخانه کاغذ دیواری

پی وی سی، محصول فناوری نوین

پی وی سی نیز از جمله مواد پلیمری و پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز است. درب و پنجره و لوله‌های پی وی سی اولین محصولات پلیمری پی وی سی بودند که وارد بازار شدند و در ادامه انواع محصولات ساخته شده با پی وی سی از جمله دیوارپوش نیز به بازار آمد. به دلیل مقاومت خوب در برابر رطوبت، حرارت و ضربه این محصولات برای اجرا به عنوان دیوارپوش آشپزخانه بسیار مناسب هستند.

شیشه

شیشه نیز از جمله متریال پرکاربرد در صنعت ساختمان است ولی استفاده از آن به عنوان دیوارپوش آشپزخانه کمی نادر است. البته این امر ناپسندی نیست. افرادی که به دنبال سبک دکوراسیون داخلی خاص هستند و می‌خواهند خانه‌ای خاص داشته باشند می‌توانند از دیوارپوش شیشه‌ای برای پوشش دیوارهای آشپزخانه خود بهره ببرند.

رزین، زیبا و متنوع

رزین اپوکسی نیز از جمله مواد پلیمری است که به تازگی از آن استفاده‌های زیادی در طراحی فضای داخلی می‌شود. کفپوش‌های رزین اپوکسی در انبارها، کارخانه‌ها، مهر و سالن‌های ورزشی، سرویس‌های بهداشتی و … بسیار مرسوم است. به تازگی از رزین به عنوان صفحه روی کابینت و در موارد نادری به عنوان دیوارپوش آشپزخانه، استفاده می‌شود. خاصیت آنتی باکتریال، مقاومت در برابر رطوبت، ضربه، گرما و … از جمله ویژگی‌های مهم دیوارپوش و کفپوش‌های رزینی هستند. از طرفی نیز می‌توان از اشیا و تصاویر مختلف برای ساخت یک بک گراند سه بعدی نیز در تهیه دیوارپوش رزین استفاده کرد.

دیوارپوش آشپزخانه رزینی

دیوارپوش آشپزخانه رزین

دیوارپوش آشپزخانه رزینی

سخن آخر

انواع دیوارپوش آشپزخانه را می‌توان از متریالی مانند چوب، ام دی اف، سنگ، کاشی، شیشه، مواد پلیمری و … تهیه کرد. سبک دکوراسیون داخلی، کاربرد آشپزخانه، میزان استفاده از فضای آشپزخانه و بسیاری نکات دیگر در انتخاب بین انواع دیوارپوش آشپزخانه مؤثر هستند. زیبایی در انتخاب نوع دیوار پوش در درجه اهمیت بالایی قرار دارد ولی هیچ‌گاه کیفیت را نباید فدای زیبایی و ظاهر کرد زیرا کاربری اصلی آن زیر سؤال می‌برد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا