مقالات کارگشا

راهکارهایی برای منظرسازی شهر، نمای ساختمان ها

واضح است که مراکز شهری خوب در شهرهای معروف دنیا به صورت اتفاقی به این مرحله نرسیده اند، بلکه اصولی پایدار و موفق را طی کرده اند. در این سری از مطالب می خواهیم راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که قابل استفاده برای شهرهای مختلف نیز هستند، زیرا این راهکارها فضاهای شهری را به مکان هایی باکیفیت تبدیل کرده و مراکز شهری موفق را در شهرهای کشورمان ایجاد می کند. 

طراحی خوب نمای ساختمان ها می تواند عامل مهمی در ایجاد حس هویت به شهر و شهروندان باشد.

ساختمان هایی که خیابان های مرکز شهر و مکان های عمومی را شکل می دهند شخصیت بصری و سرزندگی محیط های پیاده را تحت تاثیر قرار می دهند.  نماهای شهری وسیله ارتباطات اجتماعی در شهر هستند زیرا اطلاعات، ارزش ها و احساسات از طریق آن ها به مردم منتقل می شود. چنین درکی از فضا نقطه شروع نوسازی ساختمان ها و استقرار و طراحی ساختارهای جدید است. 
نمای شهری تنها محدود به نماهای اصلی معماری ساختمان ها نیست بلکه همه اجزاء اضافه شده مانند کولرها، کانال ها، تابلوها، علائم و سایر اجزاء و عناصر که به دیواره بنا وصل شده اند را نیز شامل می شود. همه اینها باید از نظر هماهنگی و توازن، تناسبات، جنبه های نمادین، زیبایی، مرمت، نظم، سادگی و تنوع مورد ارزیابی قرار گیرند. 

راهکارهایی برای منظرسازی شهر، نمای ساختمان ها

برای ایجاد نمایی یکپارچه و درکی مطلوب از چارچوب طراحی نمای ساختمان ها نیاز است که نمای فوقانی و نمای مقابل مغازه را مورد بررسی قرار دهیم.

نمای فوقانی

نمای فوقانی تشکیل شده از قرنیزهایی است که نمای جلوی ساختمان ها و مغازه های بالایی و پنجره هایی که باعث جذابیت معماری طبقات بالا هستند را در برمی گیرد. 

قرنیز و ازاره

قرنیز یا ازاره خط بامی قوی ایجاد کرده و به نمای ساختمان ظاهری کامل و تمام شده می بخشد. اگر این اجزاء از بین رفته باشند باید احیاء و بازسازی شوند. تا از این طریق بر محتوای طرح اصلی ساختمان تاکید گردد. 

راهکارهایی برای منظرسازی شهر، نمای ساختمان ها

مصالح دیوارها

مصالح دیوارهای اصلی باید تمیز و بی نقص بوده و همه تجهیزات و وسایل مکانیکی، وسایل الکتریکی بلااستفاده و تابلوها از آن ها حذف گردند. در جاهایی که امکان آن وجود دارد مصالح روکار به کار رفته از قبیل پانل های فلزی، کاشی و گچ نیز باید از روی سطح اصلی دیوار کنده شود تا این سطح با جزئیات آن آشکار شود. 
اگر می بایستی مصالح و رنگ های جدید استفاده گردند، باید به گونه ای انتخاب شوند که با ساختار مجاور متناسب بوده و طراحی نمای ساختمان ها را کامل کنند.

راهکارهایی برای منظرسازی شهر، نمای ساختمان ها

پنجره ها

باید پنجره های اصلی طبقات فوقانی ساختمان ها برای ایجاد حس مقیاس و افزایش جذابیت بصری نماهای فوقانی اصلاح شوند. ایجاد دوباره یا مشخص تر کردن پنجره های اصلی بالای مغازه ها تاثیر مهمی بر یکپارچگی معماری بسیاری از ساختمان های تجاری دارد. نسبت پنجره های اصلاح شده و ریتم الگوی چیدمان آن ها باید از طراحی نمای کلی تبعیت کند.

ستون ها

ستون هایی که نمای مغازه ها را شکل می دهند نقش مهمی در تنوع بصری در سطح خیابان ایجاد می کنند.
در جاهایی که ستون ها حذف شده اند یا اندازه آن ها کوچکتر شده است، تعریف معماری نمای طبقه همکف ضعیف شده و تعامل معماری طبقات بالایی نیز کافی به نظر نمی رسد. در چنین حالتی پهنای ستون ها و فواصل میان آن ها باید اصلاح گردد تا بتواند به نما قوام ببخشد. برای تاکید بر نقش ستون ها در تعریف شخصیت معماری نمای فوقانی باید مصالح سطحی آن ها با مصالح سطحی نما یکی باشد. 

راهکارهایی برای منظرسازی شهر، نمای ساختمان ها

در صورت داشتن هر گونه سوال یا سفارش پروژه طراحی و اجرا به مشاوره آنلاین مراجعه نمایید.

شاید به مطالعه این مطالب هم علاقه داشته باشید:

نمای شهر متعلق به کیست؟ 

نور و آموزش نورپردازی نما با نرم افزار Photoshop

مروری بر اجرای نماهای شیشه ای 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا