مقالات کارگشا

ورق MDF، انواع روکش ها و رنگ های آن

ورق‌های ام دی اف (MDF) امروزه کاربردهای زیادی در بخش‌های مختلف خانه‌ها پیدا کرده‌اند. ورق‌های MDF که انواع مختلفی دارند در طراحی داخلی، ساخت انواع کابینت و کمد‌های دیواری بسیار استفاده می‌شود. تفاوت میان انواع مختلف ورق‌های ام دی اف عمدتاً به جنس روکش آن‌ها بستگی دارد. روکش‌های ملامینه، لترون، پی وی سی، ضد خش و هایگلاس از جمله این‌ها هستند. در این مقاله از کارگشا به معرفی انواع ورق‌های ام دی اف از نظر جنس روکش، اندازه و قیمت این ورق‌ها در بازار ایران می‌پردازیم.

ورق MDF چیست؟

ام دی اف (MDF) مخفف واژه «تخته فیبر با چگالی متوسط» است که جزو فراورده‌های چوبی محسوب می‌شود. ام دی اف نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌شوند. چگالی (دانسیته) آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. نحوه ساخت این ورق‌ها نیز به این طریق است که خرده‌های خمیر شده و بسیار ریز چوب را با رزین و چسب‌های مخصوصی ترکیب می‌کنند و سپس تحت حرارت‌های بالا آن‌ها را پرس می‌کنند.

اولین شخصی که در ایران از ام دی اف به عنوان متریال برای دکوراسیون داخلی استفاده کرد و ایده‌های گوناگون نیز برای پیشرفت این صنعت ارائه کرد شخصی به نام مجیدرضا بالار بود که پس از سفرهای متعدد به کشورهای پیشرفته اروپایی این ایده‌ها را به ایران منتقل کرد و باعث کارآفرینی برای هزاران نفر در ایران شد. ام دی اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود.

ورق MDF چیست؟

تفاوت میان ام دی اف و نئوپان چیست؟

همان‌طور که در بالا عنوان شد، ورق MDF در واقع یک تخته فیبری با چگالی متوسط است اما نئوپان یک تخته متشکل از خرده‌های چوب با چگالی پایین است. به عبارتی نئوپان ترکیباتی مشابه با ام دی اف دارد اما در مقایسه با آن از چگالی کمتری برخوردار است یعنی کمتر فشرده و متراکم شده است. از این رو قاعدتاً مقاومت پایین‌تری دارد. ورق نئوپان بسته به ابعاد یعنی ضخامت و همچنین کیفیت آن می‌تواند چگالی برابر با 160 تا 450 کیلوگرم بر متر مکعب داشته باشد. ورق ام دی اف هم دارای چگالی 600 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب است.

تفاوت میان ام دی اف و اچ دی اف (HDF) در چیست؟

نئوپان ورق‌های با چگالی پایین، ام دی اف ورق‌های با چگالی متوسط و اچ دی اف هم ورق‌های با چگالی بالا هستند. ورق‌های فیبری HDF بالاترین میزان فشردگی و تراکم را دارند. در ساخت آن‌ها از فشار و حرارت‌های بالا استفاده می‌کنند. نسبت به دو نوع بالا هم مقاومت و هم قیمت بالاتری دارند. ورق‌های فیبری اچ دی اف دارای دانسیته 800 تا 1040 کیلوگرم بر متر مکعب هستند.

روکش ام دی اف (MDF) چیست؟

روکش‌های تزیینی، علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. این روکش‌ها انواع مختلف با ویژگی‌ها و مزایای مختلفی دارند. به طور کلی، روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای ام دی اف است که در آن فرایند کاغذ نقش دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرِس بر روی تخته چسبانده می‌شود.

این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایر اوراق فشرده چوبی، دارای برخی خواص برتر نیز هست که باعث ارتقای بازار آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خُرده چوب (نئوپان)، تخته لایه، تخته فیبر سخت و… شده است. درواقع، این محصول ام دی اف ابتدا به عنوان جایگزین اوراق فشرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزینِ چوب نیز به کار رفته است. در حال حاضر، دامنه کاربردهای آن روز به روز در حال افزایش است.

انواع روکش ام دی اف

روکش‌های ام دی اف محصولاتی هستند که به منظور افزایش جنبه‌های زیبایی و مقاومت ورق‌های ام دی اف (MDF) به کار برده می‌شود. به طور کلی انواع این روکش‌ها را می‌توان در دو دسته طبیعی و مصنوعی قرار داد. روکش طبیعی در واقع همان چوب است که به دلیل هزینه بالا کمتر از آن استفاده می‌شود و روکش مصنوعی نیز شامل همه روکش‌های دیگر مانند لترون، ملامینه و اچ پی ال می‌شود.

انواع روکش ام دی اف

روکش ام دی اف چوب

روکش‌های چوب در واقع ورق‌های بسیار نازکی از چوب هستند که طی فرایند خاصی که شامل قرار گرفتن تحت تاثیر بخار با حرارت بالا می‌شود، تولید می‌شوند. روکش‌های چوب به لحاظ زیباشناختی برتری قابل توجهی نسبت به سایر انواع روکش‌های MDF دارد اما از نظر ماندگاری و مقاومت ضعف‌هایی دارد. روکش‌های چوبی به نگهداری و مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: فرآورده های چوبی، از تخته لایه ها تا انواع روکش های چوبی

روکش لامینت

روکش‌های لامینت از جمله محصولات مصنوعی هستند. لمینت از لایه‌های کاغذی همراه با رزین تحت فشارهای بالا ساخته می‌شود. مقاومت و ماندگاری بالایی دارند به مین دلیل هم در ساخت کابینت‌های آشپزخانه بسیار کاربرد دارند. بسته به موادی که در ساخت لمینت به کار برده می‌شود و همچنین فرایندی که استفاده می‌شود، انواع روکش لمینت وجود دارد که از قرار زیر هستند.

  • روکش اچ پل ای
  • روکش سی پی ال
  • لامینت فشرده

روکش اچ پی ال

روکش‌های اچ پی ال (High Pressure Lamina) همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست در واقع نوعی ورق لامینت هستند. این روکش که در واقع می‌توان آن را لامینت تحت فشار بالا نامید، متشکل از چسب و الیاف کاغذی و سلولزی است که تحت تاثیر حرارت و فشار 5 مگا پاسکال به هم چسبیده باشند. اچ پی ال روکش اداری است و از روکش‌های معمولی مانند ملامینه مقاوم‌تر است.

ام دی اف دارای این روکش دارای مقاومت بالای در برابر آب، بخار و رطوبت است. از طرفی هم مقاومت حرارتی خوبی دارد و در برابر حرارت‌های 180 درجه سانتی‌گراد از خود مقاومت نشان می‌دهد. این نوع روکش در برابر رطوبت و حرارت و سایش مقاوم بوده و می‌توان آن را به راحتی و به دفعات با آب یا مواد پاک کننده تمیز کرد. مقاومت بسیار بالای این روکش باعث شده است که آن‌ها در مکان‌هایی که مقاوم بسیار بالا نیاز است به کار برد.

روکش اچ پی ال

روکش سی پی ال

روکش ام دی اف سی پی اف که به لحاظ لغوی به معنای لامینت‌های فشرده پیوسته است. از نظر بسیاری از ویژگی‌های فنی و ساختاری شبی به ورق‌های اچ پی ال هستند با این تفاوت‌ها ورق‌های سی پی ال (CPL) در دستگاه‌های پرس غلتکی به صورت پیوسته و رول تولید می‌شوند. فرایند ساخت این روکش‌های باعث می‌شود که محصولات تولید شده انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند.

روکش لامینت فشرده

روکش لامینت فشرده نیز یکی دیگر از انواع روکش‌های ام دی اف (MDF) مقاوم است که شباهت‌های زیادی با دو نوع قبلی دارد اما به لحاظ تراکم و فشردگی از دو نوع قبلی بالاتر است. به این معنا که دارای تعداد لایه‌های اضافه بیشتر بوده و تحت فشار بالاتر و ضخامت‌های بیشتری تولید می‌شوند و دارای مقاومت‌های بالاتر،‌دوام و پایداری بیشتر در مقابل رطوبت و حرارت و … هستند. پس در مواردی که دوام و مقاومت بسیار بالا مورد نیاز باشد به کار برده می‌شوند.

روکش لترون

لترون ترکیبی از تخته‌های چند لایه چوب است؛ که این تخته‌ها از چوب نرم، یا ضایعات خورد شده و تراشه‌های کارخانه‌های چوب بری حاصل می‌شوند. بر روی لترون معمولاً روکشی وجود ندارد و یا روکش‌های کاغذی روی آن کشیده می‌شود. ورق‌های لترون در کل دارای سه نوع با روکش کاغذی، با روکش ملامینه یا همان لامینت و با روکش ملامینه ضد خش هستند.

در بعضی مواقع روی لترون را روکش‌های ملامینه مانند MDF می‌کشند که در اصلاح به این نوع از لترون، ملامینه گفته می‌گردد. تنوع طرحی لترون از ملامینه کمتر است و ملامینه در برابر خط و خش از آن مقاوم‌تر است. روکش‌های ملامینه عمدتاً خود دارای چسب بوده و استفاده از آن به چسب کاری مجدداً نیاز نخواهد داشت. روکش ملامینه ضد خش نوعی روکش ضد خش و مقاوم در برابر آب است که بر روی نئوپان و ام دی اف کشیده می‌شود.

روکش هایگلاس

هایگلاس نیز نوعی ام دی اف است با این تفاوت که روکش آن با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک است که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد که نسبت به شیشه سبک‌تر و مقاوم‌تر است. تفاوت عمده روکش هایگلاس با دیگر روکش‌ها در برق بودن و ظاهر آن‌ها است. این نوع از روکش‌های ام دی اف امروزه بسیار رایج شده‌اند.

روکش هایگلاس

روکش اکریلیک

از دیگر روکش‌های براق است که شباهت‌های زیادی به روکش هایگلاس دارد. روکش اکریلیک به طور معمول دو برابر روکش هایگلاس ضخامت دارد. تنوع رنگ این روکش‌ها بسیار زیاد است. ام دی اف اکریلیک در مقایسه با‌ های‌گلاس براق‌تر است و مقاومت بیشتری نسبت به خراشیدگی دارد. از طرفی هم این روکش‌ها دارای تمام مزایای روکش‌های پی وی سی (PVC) از جمله فرم پذیری و قابلیت انعطاف بسیار بالایی در دمای ۸۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد در داخل پرس ممبران را دارد. از مهم‌ترین نقاط قوت این روکش‌ها مقاومت آن‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش و همچنین قابلیت ترمیم باف سطحی از طرق واکس و پولیش است.

روکش پی وی سی

پی وی سی از جمله رایج‌ترین روکش‌های استفاده شده در ساخت انواع ورق‌های ام دی اف است که عمدتاً در بازار تحت عنوان ممبران شناخته می‌شود. نوار پی وی سی محصولی است که برای پوشاندن لبه‌های بریده شده و بدون روکش ام دی اف و نئوپان استفاده می‌شود. نوار پی وی سی از مواد بسیار مقاوم و پلاستیکی تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع کابینت های آشپزخانه به همراه مزایا و معایب آنها

روکش نوار کاغذی

نوار کاغذی محصولی است مانند نوار پی وی سی که برای پوشاندن لبه‌های بریده شده و بدون روکش ام دی اف و نئوپان استفاده می‌شود با این تفاوت که کیفیت آن به مراتب کمتر از نوار پی وی سی است و در برابر ضربه از نوار پی وی سی بسیار ضعیف‌تر است.

روکش کامپوزیت

روکش کامپوزیت نیز از دیگر روکش‌هایی هستند که هر از گاهی در طراحی و ساخت انواع ورق‌های MDF از آن‌ها استفاده می‌شود. روکش‌های کامپوزیت در واقع طرح‌هایی است به شکل سنگ و یا مواد مشابه که از جنس پلاستیک ساخته شده و معمولاً نور پردازی می‌شوند.

انواع رنگ‌های ورق ام دی اف

ونگه

به رنگ قهوه‌ای تیره با طرح چوب است.

انواع رنگ های ورق ام دی اف

آبنوس

به رنگ قهوه‌ای تیره است که درون آن رگه‌های ظریف قرمز به شکل زیبایی دیده می‌شود.

افرا

به رنگ کرم مایل به لیمویی هست.

افرا

آنتیک و جویز

دو دسته آنتیک تیره و آنتیک روشن تقسیم می‌شود. جویز نام دیگر آنتیک است و معمولاً منظور آنتیک تیره است. آنتیک روشن مایل به کرم رنگ است ولی آنتیک تیره تقریباً به رنگ قهوه‌ای روشن است در واقع آنتیک تیره، روشن‌تر از ونگه و تیره‌تر از آنتیک روشن است.

راش

به رنگ کرم طرح چوب است.

راش

سفید (لارکس)

لارکس رنگ سفید طرح دار است.

سفید (لارکس)

قیمت انواع ورق‌های ام دی اف

هر یک از انواع روکش‌های ورق ام دی اف فرایند ساخت و تولید خاص خود را دارند که مسلماً ویژگی‌هایی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. این ویژگی‌های منحصر به فرد برای برخی گران تمام می‌شود و از این رو قیمت برخی از انواع ورق‌های ام دی اف نسبت به بقیه گران‌تر خواهد بود. برای اطلاع از قیمت انواع این ورق‌ها می‌توانید به بخش «قیمت مصالح و تجهیزات» کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا