مقالات کارگشا

ایستگاه های اتوبوس هوشمند؛ تجربه لذت بخش انتظار

در حرکت به سمت شهر هوشمند در سراسر جهان ترکیب پیچیده ای از بازیگران به وجود آمده است. هر بازیگری شهر را از منظر متفاوتی می بیند. در بخش خصوصی مهندسین و شرکت های مربوط به فناوری، شهر را به عنوان یک سیستم پیچیده با چندین لایه نگاه می کنند. معماران و سازمان های غیر دولتی شهر را به صورت مجموعه ای از مردم و جامعه شهری می بینند. از سوی دیگر رهبران حکومتی، شهر را خلاصه شده  در دوره های مختلف رشد اقتصادی و بهبود خدمات جدید شهری که توسط سیاست های موثر حمایت می شوند می بینند.
صرف نظر از دیدگاه های مختلف، اکثر صاحبنظران در یک دیدگاه با هم اشتراک دارند و آن هم این است که باید شهرها را هوشمندتر و پایدار تر کنیم. 

ایستگاه های اتوبوس هوشمند؛ تجربه لذت بخش انتظار

اینترنت اشیاء در شهر هوشمند 

کاربرد های جدید اینترنت اشیا، ابتکار عمل هایی در شهر هوشمند در سراسر جهان ارائه می کنند و قابلیت نظارت، مدیریت و کنترل از راه دور دستگاه ها و ایجاد بینش ها و اطلاعات قابل اجرا از جریان های گسترده ی داده های آنلاین را فراهم می سازند. ویژگی های اصلی شهر هوشمند شامل درجه بالایی از ادغام فناوری اطلاعات و کاربرد جامعه ی منابع اطلاعاتی می باشند. 
مولفه های اصلی توسعه شهری برای شهر هوشمند باید شامل تکنولوژی هوشمند، صنعت هوشمند، سرویس های هوشمند، مدیریت هوشمند و زندگی هوشمند باشند. اینترنت اشیاء در رابطه با نصب حسگرها RFID، IR، GPS، اسکنرهای لیزری و غیره) برای هر چیزی و اتصال آنها به اینترنت بواسطه ی پروتکل های خاص برای مبادله اطلاعات و برقراری ارتباط، به منظور دستیابی به تشخیص، مکان یابی، ردیابی، مانیتورینگ و مدیریت هوشمند می باشد. 
در این مطلب می خواهیم کاربرد اینترنت اشیا را در ایستگاه های اتوبوس در قالب ایستگاه های اتوبوس هوشمند بررسی کرده و نقش آن را در آسان کردن وضعیت عبور و مرور حمل و نقل عمومی و راحتی شهروندان مطالعه کنیم. 

ایستگاه های اتوبوس هوشمند؛ تجربه لذت بخش انتظار
 این ایستگاه اتوبوس که از یک ورق فلز با یک پوشش تقویت شده توسط یک قاب فلزی خاص ساخته شده است و همه بسته ها در قالب یک شیشه قرار گرفته اند.
ایستگاه های اتوبوس می تواند به یک بیلبورد تبلیغاتی جانبی متصل شده، مجهز شود. یک صفحه آلومینیومی A3 نیز سیستم نورپردازی آن را کنترل می کند. 

تمام عناصر فلزی گالوانیزه شده و با پودر پلی استر رنگ شده اند.
این ایستگاه اتوبوس هوشمند نوعی مبلمان شهری است که تجربه معمولی شما را برای منتظر ماندن اتوبوس به کلی تغییر داده و یک تجربه جدید برای شما خلق می کند. 
زیرا: 
– اطلاعات را به صورت آنلاین برای کاربران فراهم می آورد. این اطلاعات شامل طول مسیر اتوبوس بعدی، زمان ورود اتوبوس بعدی، صندلی های موجود در اتوبوس بعدی و تعداد ایستگاه های اتوبوس بعدی. این مبلمان تجربه رفت و آمد با اتوبوس را بهتر می کند. 
–  این ایستگاه اتوبوس هوشمند یک پلتفرم برای اطلاع رسانی شهری است.  این ارتباط با کاربران به وسیله راهنمای مسیر اتوبوس، نقشه دیجیتال، جستجوی مقصد، وضعیت ترافیک، پیش بینی آب و هوا  و … تعامل دارد. این یک رابط است که به وسیله آن شهروندان می توانند همدیگر را مطلع کنند. این تجهیز نیازهای افراد مختلف مثل کودکان، زنان و سالخوردگان را نیز در نظر می گیرد. 

ایستگاه های اتوبوس هوشمند؛ تجربه لذت بخش انتظار
صفحات نمایشگر با قابلیت لمس اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می دهند و ضبط ویدئو توسط دوربین ان نیز جهت امنیت عمومی انجام می شود. 
این ایستگااه اتوبوس هوشمند بیش تر از یک مکان برای انتظار است.  زیرا ادغام امکانات مختلف شامل وای فای رایگان و نقاط شارژ گوشی همراه توسط پانل های خورشیدی انجام می شود.  این ایستگاه ها با ایجاد ارتباطات آنلاین توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)  با اتوبوس از طریق ردیابی GPS و برچسب RFID اطلاعات آنلاین را جمع آوری می کنند. 
نمایش LED در ایستگاه اتوبوس تعداد اتوبوس های وارد شده به ایستگاه را نمایش می دهد تا مسافران بهتر بتوانند برای اتوبوس بعدی برنامه ریزی کنند. ابن باعث می شود به جای اینکه در حال انتظاری کسالت آور باشند بتوانند یک فعالیت سرگرم کننده انجام دهند.

در بعضی ایستگاه‌های پرتردد نیز دستگاه اطلاع‌رسانی همراه سامانه  نصب می‌شود که به ‌صورت 24 ساعته دیگر اطلاعات موردنیاز شهروندان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
 

منبع 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا