مقالات کارگشا

محاسبه و برآورد بار استخر

 

در ادامه مقالات راجع به سیستم ها و روش های تهویه مطبوع استخر در این یاد داشت به بررسی محاسبه و برآورد بار های استخر در حالت کاربری معمولی و هنگام رویداد های ورزشی می پردازیم.
بار استخر شامل افزایش و تلفات گرما از طریق هوای خارجی، دیوار ها، شیشه ها و پشت بام است. بار های نهفته داخلی به طور کلی حاصل فعالیت افراد و تبخیر آب است. بار های حاصل از تبخیر در استخر و جکوزی نسبت به سایر بار ها بسیار قابل توجه می باشند و به طور گسترده به سایر ویژگی های استخر از جمله منطقه آب هوایی، رطوبت، دمای آب و سطح فعالیت در استخر بستگی دارد.

 

تبخیر:

آهنگ تبخیر را می توان با استفاده از معادله تجربی ۱ تخمین زد. این معادله برای استخر هایی با سطح فعالیت نرمال، امکان پاچیدن آب و سطح خیس محدود  معتبر و قابل استفاده است. فعالیت های دیگر استخر ممکن است شامل تبخیر بیشتر یا کمتر باشد.

در معادله بالا :

Wp  = تبخیر آب
A  = مساحت استخر.
Y= گرمای نهفته برای تبدیل آب به بخار در دمای سطح آب بر حسب کیلوژول بر کیلوگرم.

   

فشار بخار اشباع در دمای سطح آب (Pw)

فشار اشباع در نقطه شبنم (Pa )

سرعت هوای بالای سطح آب ( V )  

معادله۱ با ضرب در فاکتور Fa  می تواند به منظور تغییر تخمین آهنگ تبخیر که مبتنی بر میزان فعالیت پشتیبانی است اصلاح شود. مقدار y تقریبا برابر با ۲۴۰۰ kj/kg است و رنج V بین۰٫۰۵ و ۰٫۱۵ متر بر ثانیه است. معادله ۱ می تواند به شکل زیر تغییر کند:

فاکتور های زیر باید در مکان هایی با شرایط خاص مورداستفاده قرار بگیرند نه فقط در مناطق مرطوب:

اثر بخشی کنترل محیط استخر به طور قابل توجهی به برآورد درست و صحیح از نرخ تبخیر  آب استخر بستگی دارد. همچنین اعمال فاکتور های مناسب در تعیین آهنگ تبخیر بسیار مهم و حائز اهمیت است. در مقایسه آهنگ تبخیر استخر های خصوصی و استخر های عمومی فعال، تفاوت حداکثر آهنگ تبخیر می تواند بیش ۱۰۰ درصد باشد.

  دمای کارکرد و رطوبت نسبی محیط قبل طراحی باید به یک حالت پایدار برسد. موارد ذکر شده برای طراحی برخی از مکان ها در جدول ۱ بیان شده است.

در استخر های عمومی و سازمانی توصیه می شود دمای هوا ۱ یا ۲ درجه بالا تر از دمای آب نگه داشته شود(اما نه بالا تر از محدوده آسایش حرارتی، ۳۰ درجه سانتی گراد)  به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی از طریق کاهش آهنگ تبخیر و اثر سرما بر شناگران.

استخر های مسابقات معمولا دارای دو کاربرد متمایز هستند: ۱- رویداد های ورزشی ۲- استفاده معمولی که توصیه می شود هر دو حالت به منظور ارزیابی تسهیلات مورد نیاز به طور کامل برسی و مدل سازی شود. اگرچه مسابقات ورزشی به طور کمتری برگزار می شوند اما اغلب در زمان برگزاری مسابقات میزان بار های موجود بیشتر از زمان کاربری عادی از استخر است. برای مدل سازی دقیق استخر به منظور برگزاری مسابقات شنا توصیه می شود که طراح تعداد تماشاچان، تعداد شناگران و شرایط کارکرد استخر در طول مسابقه را  در نظر بگیرد. اپراتور می تواند رطوبت نسبی کمتر از ۵۵ درصد را درخواست کند که دارای تاثیر قابل توجهی بر میزان بار استخر دارد. استخر هایی که برای مسابقات ورزشی طراحی می شوند همچنین باید برای تحمل بار های جزئی در طول مدت قابل توجهی از سال طراحی شوند.

لازم به ذکر است برای دریافت اطاعات و جزئیات بیشتر راجع به طراحی استخر جکوزی می توانید سوالات خود را از طریق سامانه کارگشا مطرح کنید.

منبع:

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم شوتینگ زباله + دیتایل اجرایی

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخر

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

    

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا