مقالات کارگشا

چگونه برنده مناقصات باشیم؟

حجم فعالیت عمرانی یک کشور از جمله شاخص های اساسی رشد و توسعه محسوب می شود. مدیریت ارزیابی و انتخاب پیمانکار یک بخش اساسی از فرآیند ساخت و ساز است از طرف دیگر همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های پیمانکاران و تأمین کنندگان، برنده شدن در مناقصات بوده که همین مسئله گاه باعث می شود مناقصه گر شرایط واقعی اجرای موضوع مناقصه را نادیده گرفته و یا به آنها توجه ننماید.

بهتر است مناقصه گر از ابتدا به انتهای مسیر خود اندیشیده و آگاهانه با بهره گیری از ترفندها و روش های دنیای تجارت در مناقصه شرکت نماید.

روش جاری انتخاب پیمانکار در پروژه های عمرانی و غیرعمرانی در کشور بر اساس پایین ترین قیمت پیشنهادی می باشد اما واضح است که شاخص های کمی و کیفی متعدد با درجات اهمیت متفاوت در تعیین صلاحیت یک پیمانکار مطرح بوده و باید در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار گیرد. 

درصورت تأمین پیش نیازهای اولیه شرکت در مناقصه، احتمال بروز مشکل در حین اجرای پروژه نیز کاهش خواهد یافت. این امر بصورت مستقیم نیازمند ارتقاء کیفی و کمی سرمایه های شرکت های خصوصی و متمایل به شرکت در مناقصات کشور خواهد بود. عملاً تصمیم گیری مناقصه گران جهت شرکت در مناقصات به منابع و سودآوری منابع معطوف است.

برنده مناقصه

تصمیمات نادرست و عدم توجه به روش های علمی و تکنیک های مناسب تصمیم گیری در انتخاب پیمانکاران زیان های فراوانی را متوجه سازمان ها و جامعه می نماید، از این رو اغلب  پروژه های عمرانی مشکلاتی مانند افزایش هزینه، تطویل زمان اجرا و یا کاهش کیفیت ناشی از عدم انتخاب پیمانکار مناسب و شایسته برای پروژه مورد نظر مواجه هستند.

بعضی از پیمانکاران برای برنده شدن در مناقصه ها به هر ترفندی متوسل می شوند از جمله اینکه تخفیف های خیلی زیاد و نا معقول نسبت به برآورد کارفرما پیشنهاد می کنند که معمولاً به علت ضعف قوانین و مقررات موجود برای تعیین برنده مناقصه و انتخاب پیمانکار، در مناقصه برنده شده و مشکلات متعددی را در روند اجرای پروژه ایجاد می کنند. از طرف دیگر تعدادی از پیمانکاران هم معتقدند که روش موجود انتخاب پیمانکار در خیلی از موارد به انتخاب پیمانکار اصلح نمی انجامد و این موضوع سبب شده است که انگیزه بسیاری از پیمانکاران شایسته وتوانا برای شرکت در مناقصه های پروژه های عمرانی کاهش یابد.

در صورتیکه انجام موضوع یک مناقصه منوط به استفاده از منابع موجود (منابع مالی، منابع عملیاتی، دانش فنی و تخصصی) و یا تأمین به صرفه منابع مورد نیاز باشد و همزمان توجیه پذیریی مالی و مبنای  سودآوری وجود داشته باشد حضور در مناقصه برای مناقصه گر توچیه پذیر است. طبیعتاً در حالتی که هریک از موارد ذکر شده به نحوی قابل تأمین و دستیابی نباشد شرکت در مناقصه توصیه نخواهد گردید.

با توجه به چالش های پیش رو مناقصه گزاران و مناقصه گران،  کارشناسان ما در دپارتمان مزایده و مناقصات کارگشا تخصصی ترین مشاوره های مورد نیاز را برای برگزاری و شرکت هر چه موفق تر در یک مناقصه علمی و اصولی را ارائه خواهند داد.

مناقصه

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا