مقالات کارگشا

چرا سخت کار می کنید؟ وقتی می توانید هوشمندسازی کنید!

از جمله مهمترین اهداف ایجاد شهر هوشمند، جلوگیری از اتلاف سرمایه، انجام کارها در سریعترین زمان ممکن و ارائه خدمات مناسب به شهروندان می باشد. 
از طرفی به دلیل رشد روزافزون جوامع بشری وگسترش شهرها، یکی از دغدغه های مهم مسئولین در انجام امور شهری، موضوع مدیریت صحیح زباله های تولید شده در بخشهای مختلف جامعه است . بر اساس استانداردهای بین المللی منظور از مدیریت زباله، شامل مجموع مقررات منسجم و منظم برای کنترل، تولید، ذخیره، جمع آوری، جابجایی و دفن زباله ها منطبق بر قوانین بهداشت عمومی، بهینه سازی حفظ منابع و سایر ملزومات زیست محیطی می باشد . 
به طوریکه امروزه با توجه به حجم زیاد و تنوع زباله های خانگی و صنعتی، کاربرد فناوری اطلاعات در زمینه پسماند روش نوینی محسوب می شود که مورد توجه بسیاری از متخصصین قرار گرفته است . مدیریت هوشمند پسماند ، قسمتی از زیرساختهای لازم برای ایجاد شهر هوشمند بوده که با بکارگیری تجهیزات هوشمند الکترونیکی قابلیتهای فراوانی برای حفظ محیط زیست و ایجاد توسعه پایدار فراهم می کند .
در این مطلب سعی شده به تجهیزات و امکانات مدیریت هوشمند پسماند پرداخته شده و مزایای آن ها در رسیدن به یک شهر هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم. 

چرا سخت کار می کنید؟ وقتی می توانید هوشمندسازی کنید!

آزمایشگاه  Ecube آزمایشگاهی در زمینه روش های نوین مدیریت پسماند است و در زمینه مدیریت هوشمند زباله با استفاده از صنعتی پیشرو بر پایه کلود و مبتنی بر نرم افزارهایی که از جدیدترین حسگر هوشمند متصل به اینترنت اشیاء  استفاده می کنند  کار می کند و تکنولوژی هایی نیز در سطل های زباله هوشمند را ارائه می دهد. 
در اینجا به بررسی یک تکنولوژی نوین و هوشمند در زمینه سطل های زباله می پردازیم که نشان دهنده نقش موثر و مفید این سیستمها در بهینه سازی انجام فعالیتهای پسماند است.

سطل زباله با قابلیت فشرده سازی زباله ها و ذخیره انرژی خورشیدی

CleanCUBE یک سطل زباله با قابلیت فشرده سازی است که در عین اینکه دارای پنل خورشیدی بوده و انرژی خورشیدی را ذخیره می کند زباله ها را فشرده سازی کرده و این باعث می شود تا 8 برابر بیشتر از ظروف عادی ظرفیت زباله داشته باشد.  این قابلیت حتی باعث می شود 80 درصد تکرار دفع زباله کمتر شود و جمع آوری زباله را آسان و امن می کند. این سطل ها  همچنین اطلاعاتی را به صورت آنلاین به وسیله انتقال بی سیم به مراکز جمع آوری زباله می فرستند. پلت فرم مانیتورینگ و تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر ابر یا کلود است. این سطل ها حتی می توانند به امکاناتی نظیر صفحه نمایشگر LCD جهت تبلیغات، و وای فای رایگان نیز مجهز شوند. 

چرا سخت کار می کنید؟ وقتی می توانید هوشمندسازی کنید!

گزینه ها و امکانات این سطل ها به طور خلاصه: 

  • تا 8 برابر ظرفیت بیشتر زباله
  • شارژ توسط انرژی خورشیدی
  • انتقال داده های بی سیم
  • سنسورهای ایمنی
  • ردیابی مکان GPS

هیچکس انتظار نداشت که سطل های زباله بتوانند تا این حد رضایت شهروندان را جلب کنند با این امکانات مسولان جمع آوری زباله مجبور نیستند که هر روز جمع آوری زباله را انجام انجام دهند و از طرف دیگر تخصیص نیروی انسانی در مکان های مختلف برای جمع آوری زباله تعدیل یافته است. زیرا سنسورهای صوتی و متصل این سطل ها پیام پر شدن را به مرکز مخابره کرده و این باعث صرفه جویی های زیادی در زمان، هزینه و نیروی انسانی می شود.
 دفتر مدیریت دانشگاه کره جنوبی اعلام کرده است که ما با فشرده سازی این سطل ها به جای نصب 400 سطل فقط 144 سطل در دانشگاه کار گذاشتیم. هزینه های جمع آوری زباله به میزان 86 درصد کاهش یافته است و مناطق عمومی پاک تر  و تمیز تر از قبل شده است. کارکنان جمع آوری زباله با استفاده از سیستم مانیتورینگ  توانسته اند خدمات بهتر و بسیار موثرتری ارائه دهند. 

چه مزایایی دارد؟

مهمترین مزیتی که ما ارائه می دهیم شفافیت و افزایش اثربخشی عملیاتی در زنجیره جمع آوری زباله، کاهش هزینه ها و نیروی کار مرتبط با چنین خدماتی است.
کاهش هزینه های عملیاتی تا 80٪
تناوب جمع آوری ضایعات کاهش یافته است
در طول کارکرد خود در آمد هایی به وسیله مانیتور تبلیغاتی کسب می کند. 
فضای عمومی بهداشتی و تمیزتری را ارئه میدهد. 

چگونه کار می کند؟ 

یک ماژول ارتباطات مخابراتی (WCDMA / GSM) اجازه می دهد تا سیگنال ها را از خود ارسال و دریافت کنند. تمام داده ها جمع آوری و سازماندهی شده اند تا کاربران نهایی به راحتی بتوانند در مورد جریان عملیلت خود تصمیم گیری کنند. ما یک همکاری و ارتباط مخابراتی جهانی داریم که اجازه می دهد واحدهای ما در سراسر جهان دسترسی داشته باشند.

بهترین مکان هایی که می توان از آن ها استفاده کرد کجا هستند؟ 

 جهت استفاده برای مکان هایی با ترافیک بالا و خطر سرریز زباله عالی است. مکان هایی مانند مرکز شهر، مراکز خرید، جاذبه های توریستی، زمین های ورزشی  و فرودگاه ها، مراکز خرید، ایستگاه های حمل و نقل و … 

چرا سخت کار می کنید؟ وقتی می توانید هوشمندسازی کنید!

چگونه شارژ می شود؟ 

به طور متوسط  در  دو روز با استفاده 4 ساعت از نور خورشیدی دستگاه به طور کامل شارژ می شود. یک باتری داخلی در آن است که انرژی را برای روزهای ابری ذخیره می کند. این سطل به طور کامل شارژ می شود و تا 4 هفته کارمی کند.
عمر مفید آن چقدر است؟
به طور کلی، طول عمر CleanCUBE از حدود 7 یا 8 سال متغیر است، در حالی که باتری معمولا حدود سه یا چهار سال طول می کشد. طول عمر می تواند بسته به نوع استفاده و بررسی دوره های نگهداری مجدد باشد.

و اما وندالیسم …

ما یک کیت نصب می کنیم که می تواند برای جاگذاری CleanCUBE به زمین استفاده شود. همچنین یک GPS نصب می شود تا کاربران بتوانند موقعیت مکانی خود را کنترل کنند.
برای قطعاتی که حساس به خوردگی و یا شکستگی هستند، ما از پیچ های ضد سرقت و مواد مقاوم در برابر حرارت مانند فولاد ضد زنگ و پوشش های پلی کربنات استفاده می کنیم.
طرز نگهداری چگونه باشند؟ 

ما توصیه می کنیم باتری هر 3-4 سال جایگزین شود. همچنین بهتر است که پانل های خورشیدی را به طور مرتب تمیز کنید، گاهی اوقات پوشش پلی کربنات را برای حداکثر کارایی پاک کنید. پانل خورشیدی باید هر 15 سال جایگزین شود. تعمیر و نگهداری سالانه ممکن است شامل روغنکاری چرخ و شفت باشد.

چرا سخت کار می کنید؟ وقتی می توانید هوشمندسازی کنید!

با افزایش جمعیت و گسترش شهرها ، روزانه مقادیر بسیار زیادی پسماند (زباله) شهری تولید می شود. فرآیند جمع آوری، جابجایی ، بازیافت و دفع این زباله ها علاوه بر هزینه های کلان اقتصادی و مصرف زیاد انرژی ، سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می کند. بطوریکه امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا برای به حداقل رساندن مشکلا ت پسماند، از تجهیزات هوشمند الکترونیکی و مخابراتی استفاده می کنند. 
کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت پسماند روش نوینی در مدیریت هوشمند شهر و کمک به توسعه پایدار از طریق کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و حفظ منابع است که لازم است در شهرهای ما نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

منبع

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا