مقالات کارگشا

هنوز در برخی پروژه ها، طراحی و اجرای تاسیسات به صورت سنتی صورت می گیرد! (گفتگو با مهندس ایلبیگی)

 

مهندس ایلبیگی از مهندسان با سابقه تاسیسات مکانیکی هستند ایشان به طور عمده در بحث طراحی، نظارت و اجرا مشغول بوده اند همچنین در بحث طراحی شبکه های آب و فاضلاب فعالیت داشته اند که نتایج پروژه های انجام شده نشان از تجربه و مهارت ایشان در بحث تاسیسات مکانیکی در صنعت ساختمان است.
در این گفت و گو نظر ایشان را راجع به حال این روز های صنعت ساختمان و نقش بخش تاسیسات مکانیکی در این بازار جویا شدیم.

•    جناب مهندس به طور کلی وضعیت امروز و آینده صنعت تاسیسات را در ایران چگونه می بینید ؟
           امروزه همچنان در این صنعت سبک سنتی وجود دارد. همچنان درکشور ما به غیر پروژه های بزرگ که به صورت اصولی بر فرض مثال با revit  و یا bim فعالیت می شود تمامی پروژهای مسکونی با زیر بنای 10000متر الی 20000 متر کاملا به صورت کارگر مسلکی صورت می گیرد. در واقع در این روش سنتی خود سازنده به صورت کارگری به اجرا می پردازد و هیچ گونه تیم مهندسی از پروژه پشتیبانی نمی کند، مگر به صورت خیلی محدود. به طور مثال پروژه ای که من در بحث اجرای آن فعالیت می کنم با زیر بنای 20000 فعالیت کم تر تیم مهندسی مشاهده می  شود و بیشتر کارگران به روش های سنتی درحال اجرای پروژه می باشند، و این امر ناشی از تمایل کارفرما برای کاهش هزینه های پروژه می باشد بنابراین می توان گفت در بحث اجرا همچنان دید سنتی بر دید مهندسی غالب است. اما در بحث طراحی متفاوت است در این بخش به علت تغییر دیدگاه طراحی به شکل مدرن و مهندسی صورت می گیرد که البته همچنان اختلاف سلیقه و دیدگاه بین طراحان وجود دارد که ناشی از برداشت های مختلف از ضوابط است.

•     در بخش طراحی نیز همچنان از روش سنتی استفاده می شود فکر می کنید دلیل روی نیاوردن به روش های جدید تر چیست؟

به نظر من به علت پایین بودن هزینه خدمات مهندسی در واقع می توان گفت مهندسان از نظر مالی  تامین نمی شوند، بنابراین مهندسان کمتر به موضوعات جدید می پردازند، به همین دلیل تعداد کمی از مهندسان به مسائل جدید تر توجه می کنند که البته نقش کار فرماها که همچنان به صورت سنتی فعالیت می کنند در این امر بی تاثیر نیست، که علت آن نبود فشار بر کارفرما جهت تحویل یک ساختمان با کیفیت در قالب یک نظام واحد است به طور مثال هم اکنون سازمان آتش نشانی دارای یه مقرارت، شهرداری یک مقررات و سازمان نظام مهندسی دارای مقررات خاص خود است و اگر یک معمار بخواهد برای طراحی خود مجوز دریافت کند باید از سه سازمان مختلف با مقررات مختلف تادیه دریافت کند، که همین امر موجب ناهماهنگی و پایین آمدن کیفیت می شود و این یک ضعف بزرگ صنعت ساختمان است که همچنان دارای یک نظام منسجم جهت فعالیت در این زمینه نیست. که تمامی این مشکلات ذکر شده باعث شده است روی آوردن مهندسان به راهکار های به روز دارای ارزش کمتری برای آن ها شود.

•    به نظر شما چرا تجهیزات و تکنولوژی های جدید در ایران دیر فراگیر می شود؟

شما توجه بفرمایید اکثر تولیدات داخلی ما همچنان قدیمی هستند، از طرفی تجهیزات خارجی که عمدتا بر اساس صرفه جویی در مصرف انرژی ساخته می شوند  به  علت یکسان نبودن قیمت بهای انرژی در ایران با قیمت جهانی و بسیار پایین تر بودن این بها در ایران، باعث شده است که این تجهیزات جدید با اقبال عمومی مواجه نشوند.
از طرفی به علت مشاهده معماران و الگو برداری از معماری کشور های خارجی و توجه نکردن به اقلیم آب و هوایی ایران بسیاری از طراحی ها از نظر آنالیز انرژی صحیح نبوده و این امر موجب مصرف انرژی بیشتر برای تامین بار گرمایشی و سرمایشی می شود که خود یکی از عوامل اصلی آلودگی محیط زیست می باشد. به نظر من برای رفع این مشکل باید مبحث 19 مقررات ملی به طور کاملا جدی و سختگیرانه تر اجرا شود.

•     نظر شما راجع به مقررات ملی و نقش آن ها بر کیفیت صنعت تاسیسات چیست؟

این مقررات بسیار خوب و جامع می باشند و کمک شایانی به طراحان و ناظران می کنند، هرچند در برخی موارد ابهاماتی دارند و با استانداردهای بین المللی تناقضاتی وجود دارند که لازم است برطرف شوند. 

در پایان از جناب مهندس بخاطر انجام  این گفت گو کمال تشکر را داریم.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا