مقالات کارگشا

نگاهی دقیقتر به هزینه های درخواست برق(دیماند) و چگونگی کاهش آنها

مانند بسیاری از مشترکان، شما نیز احتمالاً هزاران دلار هر ماه برای برق پرداخت می کنید. اما آیا واقعاً متوجه می شوید که چگونه این هزینه ها سر شکن می شوند و اینکه، چه کاری می توانید انجام دهید در راستای کاهش این هزینه ها؟

واقعیت این است که بخش قابل توجهی از صورت حساب انرژی ماهانه شما ممکن است از آنچه که به عنوان هزینه های دیماند(درخواست) برق شناخته می شود تشکیل شده باشد. اما "هزینه های دیماند" دقیقاً چیستند و چرا شرکت های توزیع برق این هزینه ها را به صورت حساب شما اضافه می کنند؟ آیا راه هایی برای کاهش این هزینه ها در راستای پرداخت هزینه برقی که شما واقعاً مصرف می کنید نه آن چه که ممکن است مصرف کنید وجود دارد؟ اجازه دهید تا نگاه دقیق تری به این موضوع بیندازیم!

درخواست برق

هزینه های دیماند چیستند و چگونه در ساختار هزینه های انشعاب برق شما مورد سنجش قرار می گیرند؟

به عنوان یک مشترک، احتمالاً دو نوع هزینه در صورت حساب برق ماهیانه خود می بینید و پرداخت می کنید.

  • اول همه اینها هزینه انرژی شما است، که با محاسبه ضرب کل مصرف انرژی شما در یک ماه (در واحد کیلووات ساعت(KWH)) در نرخ انرژی به دست می آید. ساده است. درسته؟
  • هزینه دیگری که در صورت حساب ماهانه خود خواهید دید کمی پیچیده تر است. آن چیزی است که تحت عنوان هزینه دیماند(درخواست) شناخته می شود و معمولاً به وسیله مشاهده بیشترین میزان قرائت شده توان (در واحد کیلووات) که شما در هر یک از هزاران "فواصل تقاضا" نیاز دارید که یک چرخه صدور صورت حساب را تشکیل می دهند، محاسبه می گردد.
  • در اغلب موارد، یک سنجش گر دیماند تقاضای توان شما (و میانگین آن) را در بازه های 15 دقیقه ای در طول یک ماه اندازه گیری و این اطلاعات را به اداره برق ناحیه شما گزارش می دهد. سپس میزان پیک کیلووات مصرفی گزارش شده در یک ضریب مشخص ضرب می گردد که هزینه های دیماند(درخواست) شما را مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر اداره برق ناحیه شما، به ازای هر کیلووات(KW) ، 10 دلار دریافت نماید و نیاز به توان الکتریکی در مدت اوج تقاضا و مصرف شما در طول یک ماه 100 کیلووات باشد، شما 1000 دلار برای هزینه های دیماند در آن ماه پرداخت خواهید نمود. به یاد داشته باشید، این مقدار در رأس هزینه انرژی شما قرار دارد.

هزینه های دیماند

چرا هزینه های دیماند(درخواست) برای مصرف انرژی در صورت حساب شما اعمال می شود؟

ادارات برق در قبال جلب اعتماد شما از اینکه حداکثر میزان برق که شما ممکن است در هر لحظه ای در طول روز نیاز داشته باشید مسئول هستند. به عنوان مثال، اگر اداره برق ناحیه شما، ببیند که شما دقیقاً یک بار در طول یک دوره یک ماهه به 100کیلووات برق نیاز دارید، می بایست این میزان از توان درخواستی را هر وقت که شما ممکن است نیاز داشته باشید ( یا "درخواست" کنید) بتواند به شما تحویل دهد.

برای ادارات برق، چالش واقعی در برقراری و نگهداری ظرفیت کافی برای برآوردن نیازهای برق شما و تمام مشتریان خود می باشد.(به عنوان مثال، یک روز گرم را در نظر بگیرید زمانی که افراد سیستم تهویه مطبوع خود را به طور همزمان روشن می کنند). برای تحقق این موضوع، ادارات برق می بایست تمامی تجهیزات گران قیمت، که در این مورد، شامل پست های برق، ترانسفورماتورها و تجهیزات تولید می باشد را برای فراهم آوردن حالت استندبای و آماده به کار تهیه و نگهداری نمایند.

این ظرفیت شدیداً برای برپایی و نگهداری گران است و هزینه های دیماند(درخواست) برق برای کمک به پرداخت این هزینه ها از مشترکین دریافت می گردد.

هزینه های دیماند(درخواست) برق چگونه محاسبه می گردد؟

همانطور که مشاهده کردیم، هزینه های دیماند معمولاً بر اساس بالاترین میانگین مصرف شما برای مدت زمان 15 دقیقه در طی یک ماه معین محاسبه می شود. اگر شما در طول ماه به طور مداوم از انرژی در آن سطح یا نزدیک به آن استفاده کنید، آن دسته از هزینه های دیماند معمولاً بخش کوچکی از صورتحساب شما را تشکیل می دهند.

اما اگر تجهیزات شما برای دوره های کوتاه مدت مقدار زیادی توان مصرف کنند، هزینه های دیماند(تقاضا) بخش بسیار بزرگتری را تشکیل می دهد. اساساً، به دلیل افزایش دفعات استفاده، هزینه پرداختی شما بیشتر خواهد شد. بیایید به چند نمونه نگاهی بیندازیم.

  • شرکت A به طور مداوم نیاز به 100 کیلو وات طی یک ماه 720 ساعته دارد. این بدان معناست که مصرف انرژی آنها 72000 کیلووات ساعت (KWh)( (100 kW x 720 hours می باشد. اگر هزینه های انشعاب آنها 10 سنت برای هر کیلووات ساعت(KWh) باشد، آنها 7200 دلار برای هزینه انرژی پرداخت می کنند. انشعاب آنها همچنین یک هزینه دیماند(درخواست) 8 دلاری به ازای هر کیلووات در ماه دارد. بنابراین به دلیل اینکه نیاز حداکثری برق شرکت A برای هر فاصله تقاضا 100 کیلووات بود، آنها همچنین 800 دلار برای هزینه های دیماند(درخواست) در هر ماه ( 100KWx8$) پرداخت خواهند کرد. در این مثال، هزینه های درخواست یا دیماند 10% از کل صورت حساب 8000 دلاری شرکت A را در بر می گیرد.
  • شرکت B در طول یک ماه برق کمتری مصرف می کند: فقط 10 کیلو وات در هر ساعت به مدت 719 ساعت. با این حال، آنها هر ماه 100 کیلو وات در ماه به مدت یک ساعت استفاده می کنند تا تجهیزات و تأسیسات سنگین را روشن و در مدار وارد کنند (که نیازمند دریافت توان سنگین تری از شبکه می باشد). این بدان معنی است که مصرف انرژی ماهانه آنها 7،190 کیلووات ساعت + 100 کیلو وات ساعت = 7،290 کیلووات ساعت است. با در نظر گرفتن 10 سنت برای هر کیلووات ساعت، آنها 729 دلار برای هزینه های انرژی در ماه پرداخت می کنند. اما آنها همچنین 800 دلار برای هزینه های درخواست(دیماند) پرداخت خواهند کرد، زیرا حداکثر توان مورد نیاز آنها 100 کیلو وات است حتی اگر این نیاز به حداکثر توان تنها برای بخش بسیار کوچکی از ماه باشد. در این مثال، هزینه های دیماند (درخواست) 52 درصد از کل هزینه برق 1529 دلاری شرکت B را در بر می گیرد. این عدد به نسبت کل هزینه پرداختی، عدد بسیار بزرگی است.

چگونگی محاسبه هزینه های برق

3 راه برای کاهش هزینه های دیماند(درخواست) و کمتر کردن هزینه های برق سازمان شما.

1. ارزیابی مصرف انرژی سازمان شما برای کاهش تقاضای پیک

سریع ترین و ارزان ترین راه برای کاهش هزینه های دیماند(درخواست) برق شما این است که از مصرف درست خود اطمینان داشته باشید. برای کمک به کم کردن میزان تقاضای پیک، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نصب تجهیزات با مصرف بهینه انرژی و یافتن راه های هوشمندانه برای کاهش مصرف انرژی در سازمان.
  • کاهش سایز و توان تجهیزات خود به تناسب کار. تجهیزاتی که بزرگتر و پر مصرف تر از نیاز واقعی سیستم هستند، می توانند به طور غیر ضروری دیماند را افزایش دهند.
  • برنامه ریزی مجدد در استفاده از اغلب فعالیت های نیازمند انرژی زیاد در زمان های با تقاضای بار پایین در روز. به این طریق، شما حتی می توانید مصرف خود و هر گونه درخواست ناگهانی در افزایش دیماند را کاهش دهید.

ارزیابی مصرف انرژی

2.سرمایه گذاری بر روی یک سیستم انرژی خورشیدی پر بازده

یک راه عالی برای کاهش هزینه های دیماند این است که بر روی یک سیستم صفحات خورشیدی پر بازده سرمایه گذاری کنید که مستقیماً برق را از خورشید تولید می کند. اغلب در طول ساعات اوج مصرف این امر اتفاق می افتد و با این کار تقاضای برق شما از شبکه و نیز نیاز شما به حداکثر قدرت را کاهش می دهد.

با این حال، به یاد داشته باشید که یک افزایش ناگهانی در تقاضا در یک روز ابری یا در شب، مثلاً وقتی که سیستم خورشیدی در تولید کامل نیست، همان هزینه دیماند بالا برای کل ماه را برای شما مانند زمانی که سیستم خورشیدی نصب نشده بود دارد. اینجاست که سیستم ذخیره سازی انرژی خورشیدی می تواند به شما کمک کند.

پیاده سازی سیستم خورشیدی

3.پیاده سازی راهکار ذخیره سازی انرژی

اگر بخواهید هزینه های تقاضای ماهانه برق از شبکه را به طور مداوم کاهش دهید، ذخیره انرژی از طریق باتری روش هوشمندانه ای برای انجام این کار می باشد. همانطور که مشاهده کردیم، حتی اگر غالب انرژی خود را از طریق یک سیستم خورشیدی تولید کنید، ممکن است هنوز به دلیل افزایش ناگهانی تقاضای برق، هنگامی که تابش خورشید را ندارید، هزینه های تقاضای بالا از شبکه را تجربه کنید.

با ذخیره سازی انرژی تولیدی به وسیله صفحات خورشیدی درون باتری ها، و سپس توزیع این انرژی برای تأمین نیاز شما در زمان های اوج مصرف، می توانید نقاط پیک تقاضا از شبکه را کاهش داده و هزینه های دیماند ماهانه کمتری پرداخت کنید.

قبل از اینکه شما بتوانید هزینه های دیماند(درخواست) سازمان خود را کاهش دهید، نیاز دارید که بدانید این هزینه ها از کجا آمده اند. از کمک اداره برق ناحیه خود برای تجزیه و تحلیل دقیق مصرف برق خود در طول ماه استفاده کنید. سپس، به دنبال راه هایی برای کاهش افزایش ناگهانی در درخواست برق از شبکه از طریق ترکیبی از استفاده کارآمد از سیستم در طول روز، یک سیستم خورشیدی برای بهبود مصرف انرژی سازمان شما و ذخیره سازی انرژی خورشیدی برای از بین بردن پیک های زمانی مصرف در هنگامی که خورشید قابل رویت نیست باشید. این راهکارها می توانند با ادغام با یکدیگر، هر ساله دهها هزار دلار در کسب و کار شما صرفه جویی ایجاد کنند.

ذخیره سازی انرژی

نکته مهم: به دلیل رعایت امانت در ترجمه، این مطلب از منابع ذیل برگردان به فارسی شده است و برای بررسی هزینه ها در هر کشور و یا ناحیه، خواننده گرامی می بایست قوانین و تعرفه های اداره برق ناحیه خویش را ملاک عمل قرار دهد.

در مطالب آینده در مورد مدیریت و اندازه گیری مصرف، سعی خواهد شد بر مبنای تعرفه های ایران و اعداد و ضرایب جاری در اداره برق، به بررسی هزینه های برق مصرفی مشترکین در کاربری های مختلف پرداخته شود.

 

منبع: سایت http://businessfeed.sunpower.com

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمانکارگشا

سایر مطالب منتخب در حوزه مدیریت و اندازه گیری مصرف برق را در آینده دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    آیا در ایران هم چنین هزینه ای برای مشترکین برق محاسبه میشه؟!
    این هزینه تحت چه عنوانی در قبض برق ثبت میشه؟
    این هزینه تحت چه عنوانی در قبظ برق ثبت میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا