مقالات کارگشا

موزه Yves Saint Laurent ، مرکز نمایش مد در مراکش

پانزده سال پس از آخرین نمایش آثار کمپانی  ایو سن لورن در مرکز ژرژپمپیدو پاریس، موزه ایو سن لورنت درهای خود را برای نمایش کلکسیون های بنیاد Pierre Bergé–Yves Saint در مراکش گشود. شرکت معماری فرانسوی KO با الهام از این مجموعه ها و اصول معماری محلی، طرحی را کشیده است تا ادای احترامی به یکی از تأثیر گذارترین طراحان قرن بیستم باشد.

موزه در مراکش

  استودیوKO که دفاتری در مراکش و پاریس دارد، تلاش کرده است تا الهام بخشی در طراحی موزه را با استفاده از مصالح و روشهای ساختمانی محلی یرای بیان و تجسم فرم معماری موزه، منعکس نماید. دیوارهای بنا بصورت منحنی های منظمی زمین اطراف را احاطه کرده اند و سطح کفپوش براق از مرمر و سنگ های محلی را شکل داده است.

موزه در مراکش

احجام المانی شکل ساخته شده از آجر با لبه های طلایی، محدوده ساختمان را تعریف می کند. حیاط مرکزی مکعب شکل که در آن فضای میانی منحنی شکلی قرار گرفته است، یادآور حیاط خانه های مراکشی است و در مرکز آن سنگی که نشان کمپانی ایو سن لورن در آن حک شده، قرار گرفته است. 

موزه در مراکش

این موضوع زیر بنایی در حدود ۴۰۰۰ متر مربع داشته و شامل فضاهایی مانند گالری های دایم و موقت، سالن همایش، کتابخانه، کافه تریا و کتابفروشی است. طراحان KO در مورد این پروژه اظهار میکنند: «این موزه در مراکش دو واژه بسیار آشنا برای ما را در بر دارد: مد و مراکش. ما از ایتدای تأسیس دفتر خود در این کشور مه الهام بخش ایو سن لورن است، کار کرده ایم.»

موزه در مراکش

استفاده دقیق از آجر برای ایجاد پوششی مناسب که بعنوان الگویی مطلوب در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و ابن در حالی است که فضای داخلی در تقابل با فضای خارجی نرم و مخملی می شود. جزییات دقیق نشان از هنر پر مهارت Berber، انعکاس دهنده تعهد ایو سن لورن در کیفیت و جزییات است. 

موزه در مراکش

 ینای موزه اولین موزه مد در آفریقا است. مجموعه ای مجسمه وار از اشکال المانی  که هرکدام مربوط به موضوعات متفات بوده و در ترکیبی از مصالح و رنگ یکپارچه شده است. استودیو KO ساختمانی را طراحی کرده است که انتظارات از میراث به جا مانده از ایو سن لورن را برآورده و خلاقیت را به کشوری که از آن الهام گرفته بازگرداند.

منبع:

YSL

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا