مقالات کارگشا

مدیریت یکپارچگی پروژه چیست؟ (توضیح کلیه فرآیندهای آن)

مدیریت یکپارچگی پروژه شامل فرایندها و فعالیت های مورد نیاز برای شناسایی، تعریف، ترکیب، یکه سازی و هماهنگی فرایندهای متنوع و فعالیت های مدیریت پروژه درون گروه های فرایندی مدیریت پروژه می باشد.

نمای کلی فرایندهای مدیریت یکپارچگی پروژه 

1.    توسعه منشور پروژه: فرایند توسعه یک سند که به طور رسمی مجوز یک پروژه را صادر می کند و برای مدیر پروژه، بکارگیری منابع سازمانی در فعالیت های پروژه را مجوز می دهد.
2.    توسعه برنامه مدیریت پروژه: فرایند تعریف، آماده سازی و هماهنگی تمامی برنامه های فرعی و یکپارچه سازی آن ها در برنامه مدیریت پروژه جامع است. خطوط مبنای یکپارچه پروژه و برنامه های فرعی ممکن است در برنامه مدیریت پروژه گنجانده شده باشد.
3.    هدایت و مدیریت کار پروژه: فرایند هدایت و انجام کار تعریف شده در برنامه مدیریت پروژه و پیاده سازی تغییرات مصوب جهت دستیابی به اهداف پروژه است.
4.    مدیریت دانش پروژه: فرایند استفاده از دانش بدست آمده و تولید دانش جدید، جهت دستیابی به اهداف پروژه و کمک به یادگیری سازمان.
5.    نظارت و کنترل کار پروژه: فرایند ردگیری، بازنگری، و گزارش پیشرفت پروژه در مقابل اهداف عملکردی تعریف شده در برنامه مدیریت پروژه است.
6.    انجام کنترل تغییر یکپارچه: فرایند بازنگری تمامی درخواست های تغییر، تصویب تغییرات و مدیریت تغییرات در تحویل شدنی ها، سرمایه های فرایندی سازمان، اسناد پروژه و برنامه مدیریت پروژه و اطلاع رسانی وضعیت آن ها است.
7.    خاتمه پروژه یا فاز اختتامیه: فرایند نهایی کردن تمامی فعالیت های تمامی گروه های فرایندی مدیریت پروژه، تا به طور رسمی پروژه یا فاز تکمیل شود.
نیاز به مدیریت یکپارچگی پروژه در شرایطی که فرآیند های منفرد، در تعاملند بدیهی است. برای  مثال، یک برآورد هزینه مورد نیاز برای یک برنامه احتیاطی، با یکپارچه سازی فرآیند ها در حوزه های دانش مدیریت هزینه، زمان و ریسک در ارتباط است.

مدیریت یکپارچگی 2017

توسعه منشور پروژه

فرآیند توسعه سندی است که به طور رسمی، مجوز یک پروژه را صادر می کند و به مدیر اختیار می دهد تا منابع سازمانی را در فعالیت های پروژه بکار گیرد. منفعت کلیدی این فرایند آن است که مرزهای پروژه و شروع پروژه به خوبی تعریف می شوند و یک سابقه رسمی از پروژه ایجاد می شود و راهی مستقیم برای مدیریت ارشد است تا به صورت رسمی، پروژه را بپذیرد و به آن متعهد باشد. منشور پروژه، یک مشارکت بین سازمان های اجرایی و درخواست کننده ایجاد می کند.

توسعه منشور پروژه 2017

توسعه برنامه مدیریت پروژه

توسعه برنامه مدیریت پروژه، فرایند تعریف، آماده سازی و هماهنگی تمام برنامه های فرعی و یکپارچه سازی آنها در برنامه مدیریت پروژه جامع است. منفعت کلیدی این فرآیند، وجود سندی مرکزی است که مبنای تمامی کارهای پروژه را تعریف می کند. برنامه مدیریت پروژه تعریف می کند که چگونه پروژه اجرا می شود، نظارت و کنترل می گردد و خاتمه می یابد.

توسعه برنامه مدیریت پروژه 2017

هدایت و مدیریت کار پروژه

هدایت و مدیریت کار پروژه فرایند هدایت و انجام کار تعریف شده در برنامه مدیریت پروژه و پیاده سازی تغییرات مصوب در راستای دستیابی به اهداف پروژه است.منفعت کلیدی این فرایند آن است که مدیریت کلی کار پروژه را فراهم می سازد.

هدایت و مدیریت کار پروژه 2017

مدیریت دانش پروژه

مدیریت دانش پروژه فرآیند استفاده از دانش موجود و دانش جدید برای دستیابی به اهداف پروژه و کمک به یادگیری سازمانی است. منفعت کلیدی این فرایند افزایش سطح دانش از پروژه های انجام شده و نتایج آن در سازمان بوده و برای پشتیبانی در پروژه های آینده در دسترس قرار می گیرد و همچنین این فرایند در طول پروژه انجام می شود.

مدیریت دانش پروژه 2017

نظارت و کنترل کار پروژه

نظارت و کنترل کار پروژه، فرایند ردگیری، بازنگری و گزارش پیشرفت در راستای تامین اهداف عملکردی تعریف شده در برنامه مدیریت پروژه است. منفعت کلیدی این فرایند آن است که به ذینفعان امکان می دهد وضعیت جاری پروژه، گام های اتخاذ شده و پیش بینی های بودجه و زمانبندی و محدوده را درک کنند. نظارت جنبه ای از مدیریت پروژه است که در سرتاسر پروژه انجام می شود. نظارت شامل جمع آوری، سنجش و توزیع اطلاعات عملکردی، و ارزیابی سنجش ها و گرایشات در بهبود های موثر فرایندی است.

نظارت و کنترل کار پروژه 2017

انجام کنترل تغییر یکپارچه

انجام کنترل تغییر یکپارچه، فرایندبازنگری تمامی درخواست های تغییر، تصویب، تغییرات و مدیریت تغییرات در تحویل شدنی ها، سرمایه های فرایندی سازمان، اسناد پروژه و ابلاغ نظارت آنهاست.

انجام کنترل تغییر یکپارچه 2017

خاتمه پروژه یا فاز

فرایند نهایی کردن تمامی فعالیت های گروه های فرایندی مدیریت پروژه جهت تکمیل رسمی پروژه یا فاز است. منفعت کلیدی این فرایند، تدارک رسمی درس های آموختنی، خاتمه رسمی کار پروژه، و رها سازی منابع جهت انجام یک تلاش جدید است.

خاتمه پروژه 2017

منابع:

PMBOK Edition6 (2017)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا