مقالات کارگشا

سرور هوشمند (Hub) چیست؟

بسیار ساده است بفهمیم لامپ های روشنایی هوشمند و یا بلندگوهای یکپارچه شده چگونه کار می کنند؟ آنها همان کاری را انجام می دهند که همیشه انجام می دادند، به جز این بخش که آنها را می توان با استفاده از نرم افزار و یا گوشی هوشمندتان نیز کنترل نمایید. اما در مورد سرورهای هوشمندی (Hub) که به راوتر شبکه خانه تان وصل می شوند، چه می دانید؟ آنها چیزی بیشتر از یک جعبه پلاستیکی به نظر نمی آیند، اما هاب های هوشمند در حال عرضه شدن به بازارهای جهانی هستند.

هاب هوشمند، هوشمندسازی

آیا نیازی به سرورهای هوشمند دارید؟ 

اگرشما تاکنون از فناوری های هوشمند در خانه تان استفاده کرده اید، شاید از عملکردهای هوشمندانه این سرورها تعجب کرده باشید. شاید به دنبال یک سیستم امنیتی از پاناسونیک یا سامسونگ بوده اید که قابلیت اتصال به سرور را داشته و به این نکته پی برده اید که این سرورهای هوشمند، بخش لاینفک سیستم هوشمند هستند. بسیاری از فناوری های هوشمند مانند لامپ های روشنایی هوشمند فیلیپس توسط یک نرم افزار روی گوشی همراه و یا تبلت کنترل می شوند. شایان ذکر است بسیاری از گجت های یکپارچه شده، نرم افزارهای مختص خودشان را ندارند. برای مثال، برخی از دوربین ها و سنسورهای پاناسونیک نیازمند یک سرور هوشمند برای اجرا می باشند. در این موارد، این نرم افزارها می توانند تجهیزات هوشمند مرتبط با سرورهوشمند را کنترل نمایند.

هوشمندسازی، هاب هوشمند

آیا تجهیزاتی هوشمند از برندهای دیگر دارید؟ 

سرورهای پاناسونیک بخشی از یک سیستم هستند که تنها با تجهیزات هوشمند خود کار می کند در حالیکه سرورهای سامسونگ به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند با تجهیزاتی از برندهای مختلف نیز بتوانند سازگار باشند. این امکان بسیار مفید می باشد، بسیاری از تجهیزات هوشمندی که در خانه دارید با این روش می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند. سرورهای هوشمند با این نرم افزارها یکپارچه شده و به شما امکان کنترل خانه هوشمندتان را از طریق تنها یک اپلیکشن می دهد. چنانچه شما نیز تجهیزات هوشمند دارید پس نیازی به سرور هوشمند جداگانه ندارید اما برنامه ای برای اضافه کردن تجهیزات متصل شده به اینترنت دارید، سرور هوشمند می تواند بدون هیچ مشکلی بین برنامه های متعدد برای کنترل خانه شما ارتباط برقرار نماید و مطمئناً قابلیت های این سرورهای هوشمند بسیار بیشتر از این مورد می تواند باشد. 

یک هاب و سرور چگونه کار می کند ؟ 

با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات هوشمند، به صورت بی سیم هستند، سرورهای خانه هوشمند می توانند بصورت باسیم به راوتر خانه متصل شوند و آنها را کنترل کنند، اما این مقوله چیزی فراتر از کنترل یک تجهیز می باشد و آن نرم افزار ویژه ای است که بتواند با این فناوری سازگار باشد. برخی از سرورهای هوشمند به شما این امکان را می دهند که با تجهیزات تان ادغام و سازگار شوند. شما می توانید سیستم را روی حالت، " اگر این باشد، آن شود (IFTTT)" زمانی که این تجهیزات هوشمند روی این فرمان قرار می گیرند، بصورت اتوماتیک، دستور را اجرا می کنند. بعنوان مثال، در این حالت با دادن فرمان، سنسور تشخیص حرکت که روی درب نصب کرده اید، شروع به فعالیت می کند، لامپ های هوشمندتان روشن می شوند و یا کتری آب داغ شروع به جوشیدن می کند. سرورهای هوشمند این امکان را مهیا می سازند که با اتصال یکی از تجهیزات هوشمندتان به دیگری حتی زمانی که از چند برند متفاوت هستند، با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. برخی اوقات می توان به کمک این سرورها، دو تجهیزی را که در ابتدا امکان اتصالشان وجود نداشته، به یکدیگر متصل کرد. 

هوشمندسازی، هاب هوشمند

آیا سرورها با  تجهیزات مختلف سازگار هستند ؟

مشکل اساسی سرورها و فناوری هوشمند، سازگاری آنها با یکدیگر می باشد. بنظر میرسد اتصالات بی سیم برخی از گجت ها با یکدیگر مشکلاتی داشته باشد، اما در حقیقت گجت های هوشمند از پروتکل ها و ارتباطات مختلفی مانند ZigBee, Z-Wave, Thread, WeMo و … برای متصل شدن به یکدیگر استفاده می کنند. چنانچه شما یک دوربین WeMo NetCam HD+  داشته باشید، نمی توانید آن را از طریق نرم افزار اشیاء هوشمندتان کنترل کنید. تا زمانی که یک صنعت استاندارد برای سازندگانی که بایستی از این سیستم ها استفاده کنند وجود نداشته باشد و با وجود حجم عظیمی از دوندورها، محصولات و راهکارهای جدید به این بازار و شرکت هایی در اندازه های کوچک، می توان ورود به این امر را به عنوان برگ برنده ای برای شرکت ها در نظر گرفت. بسیار مهم می باشد که هر گونه تجهیز هوشمندتان را قبل از خرید بررسی کنید که آیا با سرورتان سازگار خواهد بود و یا برعکس. 

منبع: وبسایت Which

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا