مقالات کارگشا

سازه نگهبان خرپایی، یکی از بهترین روش های پایدارسازی گودبرداری

یکی از مناسب ترین و متداول ترین روش های اجرای سازه نگهبان خصوصا در مناطق شهری اجرای سازه نگهبان خرپایی است زیرا نه تنها اجرای آن ساده می باشد و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد بلکه انعطاف زیادی را از نظر اجرایی دارا است.  ایمن سازی جداره های گود و ایجاد سازه نگهبان از اصلی ترین پیش نیازهای عملیات خاکی و گودبرداری (پی کنی) در مناطق شهری و بخصوص ساختمان های بلند مرتبه (برج ها) در مجاورت با منازل مسکونی آسیب پذیر می باشد.

«چنانچه قصد اجرای دیوار حائل را دارید می‌توانید درخواست اجرای دیوار حائل را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

مهاربندی خرپا

مراحل اجرای سازه نگهبان خرپایی

  1. بعد از تخریب ساختمان قدیمی در صورت وجود و پس از برداشتن آوارهای اولیه و رساندن سطح خاک به تراز خیابان، اقدامات لازم جهت حفر چاه در محل اعضای قائم خرپاها (نزدیک ترین محل ممکن به دیوار همسایگان مجاور) را صورت می دهیم. عمق این چاه ها برابر با عمق گود به علاوه فونداسیون لازم برای هر المان عمودی (مطابق با نقشه های اجرایی) است. این چاه ها عموما در محاسبات به قطر 80 تا 100 سانتی متر در نظر گرفته می شوند.
  2. همزمان با حفر چاه های مورد نیاز، قفسه آرماتور فونداسیون عضو قائم سازه نگهبان نیز ساخته شده و پس از اتمام حفاری و با حداقل فاصله زمانی ممکن داخل چاه ها قرار گرفته می گیرد. در صورت امکان روی این قفسه آرماتور بندی صفحه ستون فولادی قرار داده می شود تا ستونها پس از بتن ریزی روی آن بصورت گیردار جوش داده شود و در صورت وجود مانع برای این کار، قبل از بتن ریزی اعضای قائم (ستون خرپا) بصورت شاقول داخل چاه قرار داده شده و بتن ریزی انجام می شود. توصیه می شود درصورت عدم امکان نصب صفحه ستون با هماهنگی مهندس ناظر تدابیر مقتضی در نظر گرفته شود.

مهاربندی خرپا

  1. پس از نصب عضو قائم، گودبرداری بصورت شیب دار با نسبت 1 به 2 (به ازای هر 2 متر ارتفاع 1 متر عرض خاک) در کناره های گود انجام می شود. خاکبرداری در بقیه قسمت های گود تا رسیدن به عمق زیر فونداسیون بلامانع می باشد. نباید فراموش کرد درصورت امکان در حین گودبرداری بصورت مرحله ای خاکهای جلوی سازه نگهبان جهت نصب عضو مورب سازه برداشته شود. می توان این کار را پس از رسیدن به کف گود نیز انجام داد. عملیات خاکبرداری باید با دقت بالا صورت گیرد تا باعث ریزش خاکهای اطراف آن نشود.
  2. بعد از رسیدن به تراز خاکبرداری زیر فونداسیون و قرار دادن صفحه ستون در محل مناسب (روبروی ستونهای خرپا) عضو مورب اصلی خرپا را با مقطع درج شده در نقشه های سازه نگهبان، از یک طرف به صفحه ستون و از طرف دیگر به المان قائم سازه نگهبان متصل می نماییم. اولین عضو افقی سازه نگهبان را نیز در همین مرحله نصب می کنیم.

مهاربندی خرپا

  1. عملیات خاکبرداری مرحله به مرحله و همزمان با تکمیل سازه خرپا ادامه می یابد تا اولا خاک کنار دیواره ها و ثانیا سازه خرپا بصورت کامل (مطابق با نقشه های اجرایی) ساخته شود.

جهت جلوگیری از حرکت سازه نگهبان و همچنین دیوار همسایگان مجاور پیشنهاد می گردد:

  • خرپاهای سازه نگهبان در قسمت فونداسیون عضو مورب بصورت یکپارچه اجرا گردد.
  • ستونهای قائم خرپاها بوسیله سازه بادبندی به یکدیگر متصل شوند.
  • پشت ستونهای خرپا بعد از نصب بوسیله آجر و گچ پر شود تا اتصال بین ستون و دیوار مجاور آن برقرار گردد.

مهاربندی خرپا

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا