مقالات کارگشا

روز جهانی زمین چیست و چرا اینقدر مهم است؟

روز جهانی زمین

روز زمین یک رویداد سالانه است که هر سال در تاریخ 22 آوریل جشن گرفته می شود. در سراسر جهان رویدادهای متنوعی برای نشان دادن حمایت از محیط زیست برگزار می شود. اولین بار در سال 1970 برای اولین بار بیش از 193 کشور این روز را جشن گرفتند. جشن گرفتن برای این روز در سطح جهانی توسط شبکه روز زمین هماهنگ شده و برگزار می شود.

در کنفرانس یونسکو که درسال 1969 در سانفرانسیسکو برگزار شد، یک فعال صلح به نام جان مک کونل (John McConnel)  پیشنهاد داد که یک روز به افتخار زمین و مفهوم صلح به این نام، نامگذاری شود. از تاریخ 21 مارس 1970 اولین روز بهار در نیمکره شمالی به افتخار این روز ( روز زمین) جشن گرفته می شود. این روز نشان دهنده به تعادل رسیدن طبیعت است که بعدها توسط مک کونل به شکل یک بیانیه نوشته شده و توسط او تانت (U thant) دبیر کل سازمان ملل متحد امضا گردید. یک ماه بعد در 22 آوریل روز دیگری به نام زمین توسط گیلورد نلسون (Gaylord Nelson) سناتور ایالات متحده که به آموزش در زمینه حفاظت از محیط زیست اشاره می کرد نامگذاری شد.  

این در حالی است که  برای روز زمین 22 آوریل در ایالات متحده یک سازمان توسط دنیس هیز (Denis Hayes) که هماهنگ کننده ملی اصلی در سال 1970 بود راه اندازی شد و در سال 1990 بین المللی شده و مراسم های این روز را در 141 کشور هماهنگ کرد.

روز جهانی زمین

چرا روز زمین اینقدر مهم است؟

 به راستی سیاره ما یک مکان باشکوه است و به دلیل فراوانی آب به سیاره آب معروف شده است. زمین یک اکوسیستم بسیار پیچیده و پرجنب و جوش است که در آن موجودات زنده با محیط و با هم تعامل می کنند تا شرایط ایده آلی برای زندگی ایجاد کنند. آب و گرما در زمین هست اما به مقدار کافی نیست و این موضوع زندگی آینده  بر روی این سیاره را با مشکل مواجه خواهد ساخت. 

روز زمین چه چیزی برای ما به ارمغان می آورد؟

امروزه و در این عصر اطلاعات  لحظه ای، ما در نهایت به درکی از کارهایی که انجام می دهیم و همچنین تاثیری که کارهایمان بر جهان و بقای ما به عنوان یک گونه می گذارند، آگاه و مطلع می شویم. به هر کجا که نگاه می کنیم طبیعت مورد حمله قرار گرفته و در حال تخریب شدن است. اگر ما برای جلوگیری از این اتفاقات و بازسازی طبیعت تلاشی انجام ندهیم بخش بزرگی از این سیاره برای استفاده و زندگی آینده فرزندان مان از بین خواهد رفت. در روز زمین کارها و تلاش هایی که در زمینه حفظ بقای خود و این سیاره می بایست انجام داد را یاد می گیریم.

آیا می دانستید که:

  •  زمانی جنگل ها 14 در صد سطح زمین را پوشانده بودند اما در حال حاضر فقط 6 درصد زمین پوشیده از جنگل است. کارشناسان تخمین می زنند جنگل های باقیمانده در کمتر از 40 سال آینده تمام می شوند.
  •  کارشناسان تخمین می زنند ما در هر روز 137 گونه گیاه، جانور و حشرات را از دست می دهیم.
  •  کارخانجات آمریکایی هر سال 3 میلیون تن مواد شیمایی سمی به هوا، زمین و آب ها وارد می کنند.

روز زمین به این دلیل مهم است که به ما یادآوری می کند چه منابع و انرژی های کارآمدی در اختیار داریم و چگونه با انجام کارهایی که با محیط زیست سازگار نیستند باعث از بین رفتن آن ها می شویم. روز زمین به ما یادآوی می کند که ما اکنون چه اقداماتی را جهت حفاظت از محیط زیست قبل از اینکه خیلی دیر شده باشد باید یاد بگیریم.

دستاوردهای روز زمین پاک

 نام گذاری روز زمین موجب به وجود آمدن سازمان ها و قوانینی در سال های بعد شده است که در جهت حفاظت از محیط زیست بوده اند مانند: 

  • ایجاد سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 1970
  • قانون هوای پاک در سال 1970
  • قانون آب پاک از 1972
  • قانون حفاظت از گونه های در معرض خطر از  1973
  • قانون حفاظت و بازیافت منابع در 1976
  • قانون سلامت و ایمنی محل کار، که به کمتر کردن آلودگی کارخانه ها تمرکز می کند.

روز جهانی زیمن

بعد از نامگذاری روز زمین چه اتفاقاتی رخ داد؟

در حقیقت باید از موفقیت روز زمین در این زمینه تشکر کرد. این روز مردم را نسبت به نقشی که محیط زیست در حفظ پایداری زندگی در دنیای آسیب پذیر ما ایفا می کندآگاه تر کرده و به ما می آموزد که چگونه نقشی موثر در حفاظت از آن داشته باشیم. برای مثال از سال 1970 تاکنون:

  •  عملیات بازیافت که 40 سال پیش وجود نداشت. 
  •   انرژی های موثر و کارآمدی که جایگزین انرژی معمولی شده اند، مانند لامپ های روشنایی CFL
  •   در سال 1975 در ایالت متحده مبدل های کاتالیزوری برای همه اتومبیل ها اجباری شد و امروزه ما اتومبیل های برقی و هیبریدی را در اختیار داریم.
  •   انتشار SO2  (اکسید گوگرد) به میزان 40 درصد کاهش یافته است. و سطح باران های اسیدی نیز در ایالات متحده از سال 1976 به میزان 65 درصد کاهش یافته است.
  •   تخریب لایه اوزون کنترل شده است. 

بنابراین در جواب این سوال که چرا روز زمین تا این حد مهم است می توان گفت: شما می توانید بچه های خود را در حالیکه در پارک بازی می کنند تماشا کنید، برای پیاده روی  همراه حیوان خانگی خود به جنگل بروید، در حیاط خلوت خود ایستاده و با تنفس، هوای پاک را وارد ریه های خود کنید و تمامی این ها نتیجه اقداماتی است که در جهت حفظ محیط زیست انجام شده است. به همین خاطر می توانیم بگوییم که روز زمین بسیار مهم است. 

پیشنهادهایی ساده و کاربردی برای روز زمین

ما در اینجا لیستی از فعالیت های سازگار با محیط زیست مورد علاقه مان که به شما یادآوری می کنند چرا شما تا این حد دوستدار زندگی بر روی این سیاره هستید را جمع بندی کرده ایم. به افتخار تاریخ این جنبش که به سال 1970 برمی گردد در این فهرست پیشنهادهایی گنجانده ایم که مراقبت از زمین و دوستدار طبیعت بودن را ترویج داده و یک حس تازه به این سیاره که ما آنرا خانه خود می نامیم به وجود می آورد. اگرچه ما معتقدیم که هر روز باید روز زمین باشد، با وجود این امیدواریم در روز زمین شما نیز به میلیون ها نفر در سراسر جهان پیوسته و حداقل یک کار کوچک که سیاره ما را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل می کند، انجام دهید.

1-   به پیاده روی بروید

برای همنوا شدن با آهنگ زمین هیچ کاری بهتر از بیرون رفتن از خانه  و تجربه شگفتی های آن نیست. در روز زمین چرا به یک پیاده روی یا دوچرخه سواری نمی روید یا به یک قایقرانی؟ موضوع، تنفس هوای بیرون از منزل و احساس نور خورشید روی گونه های خود و جذب ویتامین D است.  حتی اگر شما در شهری زندگی می کنید که دسترسی به فضای سبز بسیار ندارید اگر چند لحظه از وقت تان را در یک پارک شهری بگذرانید از اینکه چقدر روحتان تازه می شود شگفت زده می شوید.

2-   خودتان را مشغول باغبانی کنید

اگر تا به حال حس جادویی حفر کردن باغچه ای را تجربه نکرده اید الان فرصت مناسبی است. باغبانی یک راه فوق العاده است که چند لحظه در مورد این موضوع که بقای ما تا چه حد به زمین وابسته است فکر کنیم. اگر شما باغ شخصی ندارید یا در شهری شلوغ زندگی می کنید نگران نباشید. می توانید از اینترنت یک باغ یا بام سبز عمومی پیدا کرده و به آنجا بروید حتی اگر کسی به کمک شما در این زمینه نیازی نداشته باشد. به نوبه خود می توانید به آنها کمک کرده و با آدم هایی که به اندازه شما این سیاره را دوست دارند آشنا شوید.

 

روز جهانی زمین

3- انرژی خانه تان  را بررسی کنید

شما با بررسی و بهینه کردن انرژی خانه خود می توانید به زمین بگویید: «دوستت دارم».از آنجایی که در بیشتر خانه های جهان از سوخت های فسیلی استفاده می شود اگر انرژی از خانه شما بیرون می رود به دلیل ساخت و ساز خانه ضعیف است. اگر شما ناخواسته گازهای گلخانه ای غیرضروری را در جو آزاد می کنید، گناه نکنید، زیرا شما مقصر نیستید. در عوض می توانید به یک شرکت ارائه دهنده گواهینامه ارتقای انرژی  تماس بگیرید تا به انرژی خانه شما رسیدگی کنند. آنها شما را در مورد اینکه چه مراحلی لازم است  تا طی کنید تا بهره وری انرژی خود را بالا ببریدراهنمایی خواهند کرد، مانند بستن درزهای اطراف پنجره ها و اتصال لوازم برقی برای صرفه جویی در مصرف انرژی.

4- لباسهای اضافی کمد خود را به یک موسسه خیریه بدهید

شاید این مورد خیلی آشکار نباشد اما تولید لباس جدید هم انرژی و هم آب زیادی نیاز دارد. از طرف دیگر کسانی هستند که پول خرید لباس برای خود را ندارند. پس در روز زمین چرا به سراغ کمد لباس خود نمی روید و لباسهایی که چند سال است نمی پوشید را به یک موسسه خیریه محلی نمی بخشید؟ این کار نه تنها به شما با سبک کردن و خلوت کردن کمد خود احساس خوبی می دهد بلکه کسانی که لباسها را دریافت کرده و می پوشند برای شما دعا خواهند کرد.

 

روز جهانی زمین

5- نامه ای به نماینده دولتتان ارسال کنید

روز زمین اصلی توسط گیلورد نلسون (Gaylord Nelson) سناتور ایالت ویسکونسین (Wisconsin) نامگذاری شد که مشتاق به بسیج کردن انرژی بود و همچنین تظاهرات ویتنام در تقاضای عدالت زیست محیطی به این مناسبت برگزار شد. بنابراین اگر در زمینه مسائل آب و استخراج انرژی نگران هستید به خاطر این روز تاریخی نامه ای در روز زمین به نماینده دولت خود بفرستید و نگرانی خود را اعلام کنید.

 

روز جهانی زمین

6- یک درخت بکارید

این پیشنهاد ممکن است یک توصیه کلیشه ای باشد اما کاشتن یک درخت یکی از مهم ترین هدایایی است که ما می توانیم به این سیاره و به خودمان بدهیم. گرم شدن کره زمین نتیجه تجمع گازهای گلخانه ای مانند دی اکسیدکربن و متان است که حرارت را در جو محبوس نگه می دارد. اما درختان این توانایی را دارند که دی اکسید کربن را می گیرند و اکسیژن پس می دهند. به همین دلیل آمازون و جنگل های دیگر اهمیت زیادی دارند. اگر هر فرد در این سیاره یک درخت بکارد مثل این است که معادل هفت میلیارد اسفنج کربن ایجاد کرده است. برای این کار کافی است شما یک درخت در حیاط خلوت خود بکارید یا عضو یک گروه درختکاری شوید.

7- برای یک موسسه خیریه محیط زیست داوطلب شوید

روز زمین یک فرصت عالی برای داوطلب شدن در کارهای دوستدار طبیعت است. در سراسر زمین خیریه های زیادی برای جمع آوری پول وجود دارند، تمیز کردن رودخانه ها، کلاسهای آموزشی و فعالیتهای دوستدار زمین که مخاطبین را درگیر میکند، نه تنها امروز (روز زمین) باقی می ماند بلکه تا پایان سال ادامه خواهد داشت. اگر شما مطمئن نیستید پول خود را کجا هزینه کنید با سازمان دهندگان روز زمین  تماس بگیرید آن ها برای شما یک برنامه مناسب دارند.

8- فیلم Koyaanisqatsi را تماشا کنید.

کلمه  کویانیکواستی یک نام هندی است که به معنی زندگی خارج از تعادل است. این فیلم که در سال 1982 به کارگردانی گادفری رجیو(Reggio Godfrey) تهیه شده است یک دیدگاه آخرالزمانی از برخورد دو دنیای متفاوت دارد که به بررسی رابطه بین تکنولوژی و محیط زیست می پردازد. در واقع زندگی شهری و تکنولوژی را در مقابل محیط زیست بررسی می کند و به نظر می رسد خیلی از واقعیت امروزبه دور نیست. این فیلم هشداری جدی می دهد که شما را متعهد می کند تمام کارهای این لیست (ده مورد توضیه شده در این متن) را هر روز سال انجام دهید.

 

روز جهانی زمین

9- گیاه خواری را برای یک روز امتحان کنید

اگر گیاهخوار هستید این پیشنهاد برای شما نیست، اما درصور تیکه شما کسی هستید که به گوشت به عنوان غذای اصلیتان علاقه دارید، انجام این توصیه می تواند یک تفاوت اساسی ایجاد کند. افزایش استفاده از گوشت گاو آفت کش ها در انتشار گازهای گلخانه ای، نقش اساسیدارند. چرا فقط امروز غذای گیاهی نخورید؟ حتی اگر آشپزی شما خوب نیست، برای یک روز همراه دوستتان به یک رستوران غذاهای گیاهی بروید، چرا که ممکن است برای شما به یک عادت غذایی تبدیل شود.

10-  یک انجمن حمایت از فضای سبز تشکیل دهید

ما برخی اوقات فراموش می کنیم که زندگی ارزش جشن گرفتن را دارد و همین که ما وجود داریم و زنده هستیم یکی از بزرگترین معجزات قابل تصور است. پس چرا از این روز به عنوان یک فرصت عالی برای درآمیختن با سیاره سبز خود استفاده نکنیم. به طور مثال، از مواد غذایی سالم و خوب استفاده کنید و وقت خود  را با کسانی که دوستشان دارید سپری کنید. بخشی از یک جامعه بودن یکی از مهمترین جنبه های زندگی سازگار با محیط زیست است که نه تنها به نفع سیاره زمین است، به نفع شما نیز هست.

 

یادم باشد کاری نکنم که به قانون زمین بربخورد.        سهراب سپهری

منبع

REF

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا