مقالات کارگشا

بررسی روند تکامل هوشمندسازی در ساختمان های تجاری

در سال 2018 چهار روند اساسی برای ساختمان های تجاری، تکامل تکنولوژی شبکه را مشخص می کنند که ساختمان ها را از هوشمند بودن صرف، به زیرک بودن ارتقاء میدهد. این چهار روند اساسی عبارتند از: تحرک، امنیت سایبری، شبکه ولتاژ پایین و کارایی انرژی ساختمان. این روندها بر انواع زیرساخت های شبکه و دستگاه های مورداستفاده در داخل محل کار، اماکن بهداشتی، هتل ها و دیگر مکان های عمومی تاثیر می گذارد. پایه و اساس این روند، تأثیر کابل کشی ساختار یافته و تکنولوژی Power over Ethernet برای شبکه است. با تکامل ساختمان صرفاً هوشمند به ساختمان زیرک، اپراتورهای ساختمان باید پهنای باند و توزیع قدرت مناسب را در نظر بگیرند تا این سیستم را فعال کنند. اما قبل از اینکه ما به جزئیات به ساختمان های هوشمند و روندهای مربوطه بپردازیم، نگاهی به اصطلاحاتی که برای تعریف ساختمان های هوشمندانه و زیرک که توسط مشاورین املاک بکار میرود، خواهیم داشت.  

هوشمندسازی، ساختمان هوشمند

ساختمان های هوشمندانه برخی از آخرین فن آوری های مستقر در داخل خانه مانند روشنایی LED، کابل کشی CAT6، سیستم های امنیتی پیشرفته و دیگر زیرساخت های دیجیتال دارند. اما یک ساختمان زیرک نیز دارای تکنولوژی پیشرفته، امکان تجزیه و تحلیل عملکرد، عملکرد خودکار و مدیریت زیرساخت می باشد اما، همه این سیستم ها را بر روی یک پلتفرم ادغام می کند تا مزایای بیشتری به وجود آورد. همگرایی شبکه در یک ساختمان هوشمند، داده ها را از سیستم های فناوری اطلاعات و عملیات به دست می آورد تا همه این اطلاعات را با ترافیک داده آنلاین که قابلیت گزارش دهی به سیستم های شهر هوشمند (زیرک) برای مقاصد مدیریت انرژی، کاهش آلودگی و سایر اهداف را دارد، بر روی یک بستر و داشبورد مشخص، فراهم آورد.

ساختمان زیرک برای فضاهای کاری امروزی، باید از مناطق مشترک برای گروه ها جهت همکاری و نوآوری بیشتر پشتیبانی کند. فضاهای همکاری مشترک مانند آنهایی که توسط WeWork ارائه می شوند، بسیار محبوب هستند، جائیکه مستاجرین مختلف، مکانی را به صورت مشترک اجاره نمودن و در آن فضا تکنولوژی پیشرفته مربوط به شغل خود را پرورش می دهند. حتی کاربران عمده در بازار املاک تجاری سنتی، در خال بررسی مدل های همکاری برای همچون فضاهایی می باشند. در همه این موارد، تحرک یک الزام است، که مردم را قادر می سازد تا فعال باشند. برای این سطح تحرک، کاربران نیاز به شبکه های قابل اعتماد و پهنای باند بالا برای جمع آوری اطلاعات زیاد دارند. نهادهای صنعتی مانند TIA / EIA استانداردهای را ایجاد کرده اند که مشخصات و نیازمندی های شبکه کابل کشی مورد نیاز را مشخص می کنند.

با وجود تحرک در همه فضاهای ساختمان، امنیت سایبری بیش از قبل اهمیت پیدا می کند. صرف نظر از اینکه ساختمان، زیرک یا هوشمند است، شما باید از اطلاعات خود محافظت کنید. با توسعه روزافزون شبکه بی سیم در قالب مقوله اینترنت اشیاء، که هر روزه دستگاه های جدیدتر و بیشتری به آن متصل شده و به تبادل داده می پردازند، آسیب پذیری های شبکه بیشتر ظاهر می شود. به عنوان مثال، یک دستگاه فروش در صورتیکه کسی به شبکه محلی متصل شود، ممکن است نقطه ضعفی اساسی برای ساختمان باشد. یک ساختمان هوشمند باید برای تمام این سیستم ها برنامه ای برای امنیت سایبری داشته باشد.

ساختمان هوشمند، هوشمندسازی

 با افزایش استفاده از دستگاه های هوشمند در ساختمان، مدیریت تأمین برق موردنیاز آنها، یک فاکتور اساسی در عملکرد بهینه و کارآمد آنها می باشد. فن آوری برق بر روی شبکه (Power Over Ethernet) در حال تکامل و توسعه است که امکان اتصال بسیاری از دستگاه ها با جریان مستقیم و ولتاژ پایین به جای تخصیص توان به هر دستگاه را فراهم می آورد. از مزایای استفاده از PoE می توان به هزینه های پایین تر نصب و نگهداری اشاره نمود. همانطور که اینترنت اشیاء(IoT) بیشتر رنگ واقعیت به خود می گیرد، اهمیت PoE به عنوان فناوری مفیدی برای ارائه برق و داده به دستگاه های مختلف بر روی یک بستر واحد، بیشتر نمایان می شود. 

روند چهارم در ساختمان های تجاری، کارائی محل کار است که در برنامه های ساختمان پایدار هوشمند مانند LEED (ایالات متحده)، BREEAM (اروپا و سایر مناطق)، BCA Green Mark (سنگاپور) و Greenstar (استرالیا) تعریف شده است. به عنوان مثال، مصرف کنندگان سطح مشخصی از انتظارات را در مورد امکانات و دسترسی به شبکه هتل دارند. همین امر برای املاک تجاری نیز صادق است و استفاده کنندگان و مستاجران این ساختمان ها، این سطح توقعات را دارند. صاحبنظرات و اپراتورها باید در سال 2018 از خودشان بپرسند، آیا باید برای ساختمان خود تائیدیه و گواهینامه دریافت کنم تا مستاجران را جذب کنم؟ پاسخ به این سوالات بر رشد ساختمان های هوشمند تأثیر می گذارد.

هوشمندسازی، LEED

در نهایت، ما عمدتاً بر روی ساختمان های زیرک تمرکز کردیم، اما خوانندگان آشنا با صنعت شبکه، احتمالاً اطلاعاتی در مورد شهرهای هوشمند نیز دیده اند. اما تفاوت بین این دو نیز وجود دارد که جامعه هوشمند است. به یک فضای باز ساختمان چندگانه یا مرکز تجاری متمرکز در یک شهر فکر کنید، این مناطق همچنین تحت تاثیر چهار روند مشخص قرار گرفته و می توانند مزایای یک رویکرد استراتژیک را برای مدیریت آنها به دست آورند. استفاده از ظرفیت شبکه به نقاط مختلف، ارائه خدمات بی سیم برای جذب بازدید کنندگان و استفاده از تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری بهتر کسب و کار در اینجا امکان پذیر است.
سال 2018 رشد مداوم در راه اندازی فناوری های نوین در ساختمان های پیشرفته را شاهد خواهد بود. سوال این است که چگونه بسیاری از ساختمان های هوشمند در سال جاری زیرک خواهند شد. شبکه های با پهنای باند بالاتر با سیستم های یکپارچه و تحلیل های عملگراتر، مسیر روبه جلو خواهند بود. تحرک، امنیت سایبری، فناوری PoE و پایداربودن ساختمان از دیگر موارد قابل توجه در این مسیر می باشند. 

منبع: commscope

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا