مقالات کارگشا

برج نوآورانه باشگاه جاکی (Jockey club) اثری از زاها حدید

این مجموعه یک دانشکده جدید طراحی ساختمان در دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ است، که محیطی خلاق و چند رشته ای ایجاد می کند. این ساختمان در یک مکانی با فضای کم و نامنظم در بخش شمالی محوطه دانشگاه قرار گرفته است. این مجموعه یک فضای شهری ایجاد می کند که در دسترس بوده و دیدی که از دانشگاه پلیتکنیک وجود دارد و نحوه کاربری محوطه دانشگاه را دگرگون می کند.

این ساختمان چشم اندازی از فرصت های آتی خود را به نمایش می گذارد، همچنین تاریخچه دانشگاه را با نمایش روند تغییرات معماری، بازنمود می کند. 

کلاب

هویت سیال این پروژه از طریق ترکیب محوطه، صفحات و لوورهای موجود در کف طبقات و ترکیب شدن آن با تیپولوژی کلاسیک برج با بالکن مجموعه به صورت یک حجم یکپارچه شکل گرفته است. حیاط های داخلی و خارجی مجموعه، فضایی جدید با مقیاسی که حسی صمیمی ایجاد می کنند به وجود آورده اند که مکمل میدان نمایشگاه باز و بزرگ و امکانات تفریحی بیرونی است تا موجب ترویج تنوع در فضای مدنی دانشگاه می شود که با محوطه دانشگاه نیز هماهنگ است. 

کلاب

فضاهای درونی مجموعه به عنوان مکانی برای یادگیری ، تبادل نظر و همکاری شکل گرفته اند. کل فضای درونی منعطف، باز و شفاف است. یک سری لوورهای ممانعت کننده از ورود نور خورشید ساختمان را از دریافت بیش از حد نور خورشید حفظ می کنند. این در حالی است که حد اکثر نور طبیعی مورد نیاز برای فضاهای درونی تامین می شود. یک سری راهروهای باریک تحت نام maintenance walkways به جهت تعمیر لوور ها در پشت آنها تعبیه شده است. ساختار این پروژه با استفاده از سه هسته اصلی و قابهای به شکل تیر و ستون شکل گرفته است که برای بارهای جانبی و بارهای وارد بر برج های غول پیکر طراحی شده اند.

کلاب

از راهروی بزرگ ورودی، کارکنان، دانشجویان و ملاقات کنندگان به سمت بالاحرکت کرده و در تمام طبقات از کنار استودیو و کارگاههای آموزشی که باز و شیشه ای هستند، عبور می کنند. بسیاری از استودیو ها و کارگاههای طراحی شده در این مجموعه دیدنی بوده، همچون ویترین عمل کرده و برای بازدید کنندگان همراه با جذابیت هستند. 
انرژی و زندگی در این دانشکده به صورت عمودی جریان دارد و محیطی را در بر می گیرد که استعداد طراحی را در یک فرهنگ پژوهشی جمعی پرورش دهد، جایی که بسیاری از مشارکت ها و نو آوری ها می توانند یکدیگر را به عنوان یک جامعه تحت تاثیر قرار دهند.

منبع:

skyscrapercenter

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا