مقالات کارگشا

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

اینوتکس (INOTEX)، دورهمی اهالی ایده های ناب

نمایشگاه اینوتکس (INOTEX) هر سال به همت معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و با نظارت جناب آقای دکتر سورنا ستاری برگزار می‌گردد. این نمایشگاه علاوه بر آنکه محلی برای دیده شدن صاحبان ایده و نیز حامیان ایده است،‌ خود نیز سال به سال نوآورانه‌تر ظاهر می‌شود تا میان آنچه از این نمایشگاه دیده می‌شود و رسالت اصلی آن، تفاوت قابل توجهی وجود نداشته باشد. از جمله تغییرات مهم این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته دیده شدن قشرهای بیشتری از صاحبان ایده در میان افرادی که از خدمات این نمایشگاه استفاده می‌کنند می‌باشد. 

موضوع نمایشگاه اینوتکس 2018

در 6 دوره قبلی، نمایشگاه اینوتکس بر موضوعات مختلفی متمرکز بوده است که عبارتند از:
–    مدیریت هوشمند انرژی
–    حمل و نقل هوشمند
–    دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء
–    مدیریت و تبادل هوشمند داده
–    زیرساخت‌های هوشمند
–    بهداشت و سلامت هوشمند
و در سال جاری، موضوع این نمایشگاه «محیط زندگی و محل زندگی هوشمند» است که بسیاری از فعالان و علاقمندان به «شهر هوشمند»‌ را به سوی خود کشانده است. انتخاب موضوع «شهر هوشمند»‌ توسط تدکس تهران نیز در راستای همین موضوع بود. در میان استارتاپ‌ها و غرفه‌ها نیز موارد بسیاری وجود دارند که مستقیم یا غیرمستقیم به این موضوع مرتبط هستند.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

نمونه‌هایی از برنامه‌های خاص اینوتکس

رویدادهای استیج، نشست‌های تخصصی، مسابقه برنامه‌نویسی  و رویدادهای تناظریابی از جمله برنامه‌های نمایشگاه اینوتکس هستند. به‌عنوان مثال به دو مورد از برنامه‌های استیج اشاره می‌شود که از محبوبیت بالایی برخوردارند: 

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب
تدکس تهران (TEDx Tehran): با توجه به موضوع نمایشگاه ـ شهر هوشمند ـ تدکس تهران که عصر روز 14 تیرماه برگزار شد نیز این جلسه از سخنرانی‌های تد را به این موضوع اختصاص داد. از سوی دیگر از آنجایی‌که طی سال گذشته تنها یک نفر از سخنرانان از میان بانوان انتخاب شده بود، مسئولین این مجموعه تصمیم گرفتند در اینوتکس از بانوانی برای صحبت دعوت کنند که در زمینه شهر هوشمند دارای افتخارات و دستاوردهای خاص می‌باشند. 
این افراد خانم‌ها لنا وفائی، ریحانه وحیدیان صادق و شادناز عزیزی هستند که به معرفی مختصر هر یک خواهیم پرداخت.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

 

 

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

 

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

 

صبح خلاق تهران (Creative Morning Tehran): این رویداد در حال حاضر در بیش از 180 شهر در سراسر دنیا برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن ایجاد بسترهای لازم جهت شکوفایی و رشد خلاقیت در جامعه و همجنین افزایش سطح فرهنگ عمومی جامعه است. این رویداد در یک جمعه از هر ماه میلادی با موضوع واحدی در سراسر دنیا برگزار می‌شود. به همین دلیل در نمایشگاه اینوتکس نیز با موضوعی متفاوت برگزار شد؛ چراکه موضوع جهانی آن در ماه جولای، «نوآوری و فرهنگ، ادبیات و هنر» بود. این رویداد حداقل یک سخنران مرتبط با موضوع دارد که برای علاقمندان صحبت کند. 

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب
رویداد صبح خلاق ساختار بسیار ساده‌ای دارد: ‌صرف یک صبحانه مختصر و شنیدن یک سخنرانی 20 دقیقه‌ای یا دو سخنرانی 10 دقیقه‌ای که همه این برنامه‌ها به‌صورت رایگان برگزار می‌شوند. شرکت‌کنندگان در این رویداد اغلب از افراد خلاق، صاحبان کسب و کار، علاقمندان به کاوش و تجربه اتفاقات جدید تشکیل شده‌اند و به این ترتیب افرادی که در آن ثبت نام می‌کنند، فرصتی گرانبها برای آشنایی با چنین کسانی را دارند تا ضمن شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات بیشتر، از تجربیات و فرصت آشنایی با یکدیگر بهره‌مند شوند. 

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

یکی از بخش‌های مهم این رویداد ـ‌ که ارتباط نزدیکی با بخش «دیده شو» در کارگشا دارد ـ سخنرانی‌های سی ثانیه‌ای آن است. در این بخش هر کسی که علاقمند به سی ثانیه صحبت برای حضار باشد می‌تواند ثبت نام کرده و یکی از سخنرانان باشد. تنها شرطی که برای این بخش وجود دارد، ارائه پیامی جدید و انجام یک سخنرانی غیرتکراری است.

در صبح خلاق 15 تیر ماه آقایان هادی حیدری (چهره آشنای روزنامه‌نگار،‌ نقاش و کاریکاتوریست مطبوعاتی) و امیر سقراطی (نقاش، کاریکاتوریست،‌ پژوهشگر و منتقد هنری) بودند. هر دو این سخنرانان، به بیان چالش‌های جاری در هنر و زمینه‌های مرتبط پرداختند و حاضران را ـ که از رشته‌های متنوع و مختلف بودند ـ‌ با مسائل و دغدغه‌های هنرمندان و مسائل و موانع کار آنها آشناتر کردند و در پایان نیز به پرسش‌هایشان پاسخ دادند.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

گشت و گذار در نمایشگاه

هرچقدر گرمای هوا در نمایشگاه طاقت‌فرسا است، گرما و صمیمیتی که در میان مراجعه‌کنندگان و صاحبان غرفه‌ها و استندها موج می‌زند دلچسب و لذتبخش است. از همان ابتدا غرفه‌های معدودی به چشم می‌خورند که گرداگرد «استیج» قرار گرفته‌اند. استیج، سازه‌ای ساخته شده با پالت‌های پلاستیکی است که سکوهای نشستن بینندگان به صورت حرف L و یک سکوی اجرا با پرده‌ای بزرگ در پشت آن و اتاق دست‌اندرکاران و مسئولان برنامه‌ها در پشت پرده را تشکیل می‌دهند. رویدادها و برنامه‌هایی متعدد و جذاب در سه روز برگزاری نمایشگاه بر استیج در جریان بودند که دو نمونه از آنها به تفصیل بیان خواهند شد.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

در کنار فضای مرکزی، «سالن تهران» قرار دارد که غرفه‌های مرتبط با سازمان‌ها، شرکت‌های بزرگ و نیز شرکت‌ها و نمایندگی‌های بین‌المللی از کشورهای دیگر در آنجا گرد هم آمده‌اند.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

در طبقه دوم تعداد زیادی استند قرار دارد که استارتاپ‌های مختلف در آنها حضور داشته و به ارائه خدمات یا ایده خود می‌پردازند. گوشه‌ای از فضای این طبقه را در تصویر می‌بینید.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

طبقه سوم شامل سالن لانژ و بخش اینوجوان است که اولی سالن بزرگی ویژه پذیرایی از بازدیدکنندگان و دومی که غرفه شرکت‌هایی است که بازی‌های نوآورانه‌ای برای نوجوانان ارائه می‌دهند. در قسمت لانژ پرده بزرگی نیز نصب شده است تا افرادی که بر سکوهای استیج جای خالی پیدا نکرده‌اند، سخنرانی‌ها و رویدادها را در این سالن به‌صورت همزمان تماشا کنند.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب
بخش‌های جانبی نمایشگاه شامل قسمتی که استندهای تصاویر اینستاگرامی می‌شود، بخش نظرسنجی از بازدیدکنندگان درباره اینوتکس، پاویون‌های اختصاصی گفتگو برای صاحبان غرفه‌ها و استندها و در نهایت پاویون مشاوره‌های فنی و تخصصی، شامل فضایی بسته دارای محل نشستن و پذیرایی برای گفتگویی تخصصی ودر آرامش نسبی میان صاحبان غرفه‌ها و مهمان‌ها و مراجعین خاص آن‌ها می‌باشد.

اینوتکس، دورهمی اهالی ایده های ناب
به طور کلی می‌توان گفت افراد حاضر در این نمایشگاه که به بازدیدکنندگان خدمات و محصولات خود را ارائه می‌دهند عبارتند از: شرکت‌های فناور، استارتاپ‌ها، حامیان و سرمایه‌گذاران، برگزارکنندگان رویدادها، نهادهای سرمایه‌گذار (فرشتگان سرمایه‌گذار)، مشاوران و منتورها، پارک‌های فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، مخترعان، ارائه‌کنندگان زیرساخت، و ارائه‌دهندگان خدمات، رسانه‌های استارتاپی. 

سخن آخر

اینوتکس 2018 قطره‌ای از دریای ایده‌های مفید و کاربردی که در حال حاضر بدون حمایت مانده‌اند را بازتاب می‌دهد. هرچند فضا بسیار اندک و امکانات ناکافی هستند ولی شور و هیجانی که در میان شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان وجود دارد، امیدبخش است. گرد هم آوردن ایده‌پردازانی که به دنبال حامی هستند و حامیان و شتاب‌دهنده‌هایی که به انتظار ایده‌های نو می‌باشند؛ حداقل خدمتی است که مسئولین کشور می‌توانند به این سرمایه‌های قیمتی و گرانبها کنند. کارگشا نیز به‌عنوان یکی از استارتاپ‌های فعال در زمینه شهر هوشمند، امیدوار است که شاهد تعداد بسیار بیشتری از چنین نمایشگاه‌هایی در آینده نزدیک باشد؛‌ و البته به‌عنوان یکی از فعالان اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات، منابع و چهره‌ها؛ برای شناساندن «شهر هوشمند»‌ مطالب دیگری منتشر خواهد کرد که گزارش حاضر فقط یکی از آنها است.

منبع: دپارتمان مبلمان و دکوراسیون کارگشا
 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا