مقالات کارگشا

امواج الکترومغناطیس چه تاثیری بر محیط زندگی ما دارند؟

در این مطلب می خوانید:

 آلودگی ناشی از امواج الکترومغناطیسی چیست؟

اندازه گیری آلودگی های الکترومغناطیسی در ساختمان ها

مراحل ارزیابی آلودگی امواج الکترومغناطیسی با استفاده از دستگاه اندازه گیری

آلودگی ناشی از امواج الکترومغناطیسی چیست؟

 ورود هرگونه ماده خارجی به محیط پیرامون که بتواند کیفیت فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی اکوسیستم را تغییر دهد و این تغییرات برای گیاهان، جانوران و انسان ها مضر باشد، آلودگی نام دارد

 گسترش منابع امواج الکترومغناطیسی ساخت دست بشر منجر به افزایش سطوح امواج الکترومغناطیسی موجود در محیط طبیعی شده است. این سطوح از امواج الکترومغناطیسی سبب ایجاد مخاطرات متعددی برای انسان ها، گیاهان و جانوران شده است. لذا در این شرایط و بر اساس تعریف فوق می توان گفت موجی از آلودگی امواج الکترومغناطیس به محیط زیست راه یافته و در حال افزایش است.

آلودگی امواج الکترومغناطیس با منشاء خارجی به مرور باعث اختلال در نظم میدان های الکترومغناطیسی داخلی می شود. سپس از طریق تغییر در کنترل فیزیولوژیکی سیستم های عصبی، عضلانی و فعالیت های سلولی تغییراتی در روند تکامل و ترمیم بافت ‌ها ایجاد می‌شود.
 به نقل از یکی از متخصصین جراح مغز و اعصاب میدان های الکترومغناطیسی (آلودگی امواج الکترومغناطیس) ابتدا موجب سرگیجه، ایجاد صدای «وزوز» در گوش، ضعف و خستگی، تار شدن دید چشم و خواب آلودگی هنگام کار می‌شوند و استمرار مجاورت در معرض این میدان‌ ها در دراز مدت عوارضی نظیر تغییر ترکیبات خون، اختلال در سیستم های عصبی عضلانی، (نوروماسکولار)، دگرگونی ژنتیکی و آسییب دیدن DNA، بروز سرطان هایی چون لنفوم، لوسمی، تومورهای مغزی، سرطان غدد بزاقی و اختلال در رشد جنین و باروری در زنان و عقیمی موقت مردان را به دنبال دارند. 

آلودگی امواج الکترومغناطیس و تاثیر آن بر محیط زندگی ما

اندازه گیری آلودگی های الکترومغناطیسی در ساختمان ها

اندازه گیری و ارزیابی شدت امواج الکترومغناطیسی در محیط با توجه به گسترش صنایع ارتباطی و حجم وسیعی از تجهیزات الکترونیکی مفهومی است که می تواند نقش مهمی جهت حفظ سلامت افراد داشته باشد. اثرات ناشی از مواجهه بیش از حد با امواج الکترومغناطیسی بر هیچ کس پوشیده نیست، با توجه به این امر که حذف تکنولوژی از سبک زندگی روزمره به نوعی غیر ممکن است. لذا لازم است راهکارهای علمی جهت کاهش سطوح آلودگی امواج الکترومغناطیسی اعمال شود.

اگر احساس می کنید که در یک مکان آلوده به امواج الکترومغناطیسی هستید نیاز است ابتدا شدت آلودگی محیط مذکور را ارزیابی نمایید. جهت ارزیابی شدت آلودگی نیاز به دستگاه های اندازه گیری امواج الکترومغناطیسی است. دستگاه های اندازه گیری امواج الکترومغناطیسی متعددی در بازار موجود هستند که دقت متفاوتی دارند.
لازم است بدانیم که مواجهه با امواج الکترومغناطیسی طیف فرکانسی وسیعی از میدان های ثابت تا امواج فرکانس مایکرویو را در بر می گیرد. لذا تشخیص منبع آلودگی و بازه عملکرد فرکانسی آن جهت اجرای اقدامات ایمن سازی حائز اهمیت است.
شرکت توسعه فناوری های نوین سلامت سینا تحت عنوان "کلینیک امواج" با استفاده از تجهیزات تخصصی اندازه گیری امواج الکترومغناطیسی و کارشناسان مجرب، امکان اندازه گیری امواج و پایش آلودگی الکترومغناطیسی در مکان های مختلف را دارد. این اندازه گیری ها طیف وسیعی از فرکانس های الکترومغناطیسی بین MHz 100 تا GHz 6 را در بر می گیرند.

ارزیابی شدت آلودگی امواج الکترومغناطیس موجود در ساختمان ها لازم است از طریق کارشناسان این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد. کارشناسان با استفاده از دستگاه های اندازه گیری دقیق ابتدا شدت آلودگی امواج الکترومغناطیس موجود در محیط را ارزیابی می کنند. سپسس با تعیین جهت و منبع آلودگی امواج الکترومغناطیسی راه حل های مناسبی را جهت کاهش سطوح امواج ارائه می نمایند. اولین مرحله، اصلاح سبک زندگی و مدیریت منابع شخصی و داخل ساختمان است. 
ابزارهای الکترونیکی شخصی و لوازم خانگی آلودگی امواج الکترومغناطیس قابل توجهی را ایجاد می کنند.
در مرحله بعد ممکن است اقداماتی جهت ایزوله سازی ساختمان در برابر منابع انتشار امواج موجود در خارج از ساختمان صورت گیرد. ایمن سازی ساختمان مانع از نفوذ آلودگی امواج الکترومغناطیس به ساختمان می شود.
لزوما ارزیابی آلودگی امواج الکترومغناطیس به منازل ختم نمی شود. مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستانها، مراکز اقامتی و تفریحی، هتل ها، مراکز آموزشی، ساختمان های اداری و … نیز می توانند در معرض آلودگی امواج الکرومغناطیس واقع شوند.
با توجه به این امر که افراد ساعات بیشتری را در این ساختمان هامی گذرانند، بنابراین ارزیابی میزان آلودگی امواج الکترومغناطیسی در این مکان ها نیز حائز اهمیت است.

آلودگی امواج الکترومغناطیس و تاثیر آن بر محیط زندگی ما

مراحل ارزیابی آلودگی امواج الکترومغناطیسی با استفاده از دستگاه اندازه گیری

در مرحله اول لازم است شدت آلودگی امواج الکترومغناطیسی در محیط مورد نظر، توسط کارشناسان مربوطه با استفاده از دستگاه اندازه گیری امواج، ارزیابی شود. پس از آن نیاز به یک دستگاه اندازه گیری جهت یاب (Directional Device)، به منظور تشخیص محل ورود آلودگی به داخل محیط می باشد.
دستگاه HF35C RF  نه تنها امکان تشخیص جهت ورود موج را دارد، بلکه با تبدیل فرکانس امواج به سیگنال های الکتریکی مختلف متناسب با فرکانس، امکان تشخیص نوع منبع آلودگی را فراهم می آورد. همچنین این دستگاه قابلیت اندازه گیری شدت امواج الکترومغناطیسی را نیز دارا است. این دستگاه ها قادر به شناسایی امواج ساطع شده از تلفن های بی سیم، مودم های وای فای، مایکروفرها، بلوتوث و امواج مایکروویو تابیده شده از بیرون ساختمان را می باشند.
 
پس از این مرحله پلان آلودگی از محیط مورد نظر ترسیم شده و بر اساس آن مشاوره ی ایمن سازی توسط کارشناس مربوطه ارائه می شود. شدت امواج الکترومغناطیسی اندازه گیری شده در محیط بر اساس راهنمای ارزیابی ساختمان انجمن بیولوژی اکولوژی ساختمان آمریکا (SBM 2015) مورد ارزیابی قرار می گیرد. کلینیک امواج طیف وسیعی از محصولات حفاظت فردی و محیطی را در برابر امواج الکترومغناطیسی ارائه می دهد.
 
در مرحله بعد ایمن سازی ساختمان متناسب با شرایط صورت گرفته و پس از آن مجدد ارزیابی می شود. در صورت مطابقت با خطوط راهنمای ارزیابی ساختمان انجمن بیولوژی اکولوژی ساختمان آمریکا (SBM 2015) گواهی ساختمان طلایی به محیط تعلق خواهد گرفت. همچنین ارزیابی های دوره ای نیز پس از فرایند ایمن سازی هر چندوقت یکبار صورت می گیرد.
 هم اکنون ساختمان های بسیاری شامل منازل، سازمان های خصوصی و دولتی، مدارس، مراکز آموزشی، مهد کودک ها و … از این خدمات استفاده و اعلام رضایت نمود اند.
 

برای کسب اطلاعات بیشتر و ایزوله سازی ساختمان های مورد نظر تان به اینجا مراجعه نمایید.

مطالعه مطلب زیر نیز به شما پیشنهاد می شود:

امواج الکترومغناطیسی و راهکارهای ایمن سازی ساختمان های مختلف

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا