مقالات کارگشا

اثرات اجتماع در معماری _ مدرسه بین المللیkhyaung

این مدرسه توسط وستون ویلیامسون در کامبوج و با هدف ایجاد فضایی انعطاف پذیر و سازگار با نیاز های فعلی و آینده کاربران آن طراحی شده است. فضاهای مدرسه شامل سه کلاس درس اضافی (علاوه بر کلاس های درس اصلی)، یک کتابخانه و یک کلاس بیرونی به همراه فضای بازی که همچنین قابلیت کاربری به عنوان آمفی تئاتر نیز دارد.

تا به امروز این مدرسه سالانه پذیرای 359 دانش آموز 3-17 ساله بوده است. بر اساس طرح بازسازی وستون ویلیامسون و شرکا، به علت محدودیت امکانات در منطقه، دانش آموزان شش روستای اطراف قادرند به این مدرسه بیایند. این تنها مدرسه منطقه تا مقطع دبیرستان است. مدرسه جدید که طرحی نوآورانه داشته و ساخت آن مقرون به صرفه بوده است، قابلیت استفاده و بهره بری از فضاهای درونی و بیرونی را افزایش می دهد، فضاهای قدمی را به یکدیگر پیوند داده و فضایی مناسب جهت درس دادن و حتی بازی های گروهی را فراهم کرده است. درب کلاسهای درس مجموعه رو به محوطه باز می شوند در حالی که تهویه عبوری مجموعه با کاربری بازشوها و حفره آجرها تلفیق شده و جریان هوا را برقرار می کند.

فرم مقطع و جهت یابی ساختمان این مدرسه با شرایط زیست محیطی منطقه پاسخگو می باشد. سقف شکل یافته از روی یک پیش آمدگی به شکل ایوان ایجاد می کند که در مقابل تابش خورشید سایه ایجاد می کند و کلاس ها را در تابستان های گرم خنک نگاه می دارد. 

این فضاهای خارجی سر پوشیده، فضایی برای گردهمایی های غیر رسمی نیز فراهم می کند. در مرکز طرح کتابخانه واقع است که رو به فضای باز و مسقف بیرونی باز می شود، فضایی که انعطاف پذیری داشته و محیطی آموزشی و تفریحی فراهم می کند. این فضا، یک فضای جمعی بوده که افراد را خارج از ساعات درسی دور هم جمع می کند.
مصالح مورد استفاده در بنا مصالح بومی بوده محیط پیرامونی منطقه تاثیر مستقیم بر روی نوع آجر به کار رفته در بنا را دارد. این آجر به نحوی در بنا به کار برده شده است که علاوه بر جذابیت و تنوع ظاهری ساختار، تهویه طبیعی نیز ایجاد کند. این تنوع در بخش کتابخانه به نحوی است که علاوه بر مزایای ذکر شده نور مجموعه را نیز تامین کند.

منبع:

designboom

مطالب مرتبط:

پروژه های ارائه شده در زمینه اثرات اجتماعی:3-طراحی سینک غولپیکر توسط استودیو V
پروژه های ارائه شده در زمینه اثرات اجتماع: 2-شهر فوری: طرح پیشنهادی زندگی در فضای بالای زمین
پروژه های ارائه شده در زمینه اثرات اجتماع: 1-خانه مدولار جمع و جور DD16توسط معماران bio

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا