مقالات کارگشا

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند / تا تو برقی به دست آری و به غفلت مصرف نکنی (بخش اول – تولید)

همانطور که می دانیم روش های تولید انرژی برق فراوان است اما عمده ترین منبع تولید برق در ایران سوخت های فسیلی است و فرآیند تولید برق در نیروگاه های برق که محل تولید برقمورد نیاز بخش صنعت و ساختمان و سایر زیرساخت ها می باشد به صورت سنتی و بر مبنای تبدیل سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ، گاز و … به الکتریسیته(برق) می باشد.

استفاده از سوخت های فسیلی از منظر کاهش ذخایر سوخت های فسیلی که منبع بسیار ارزشمندی برای هر کشور و آیندگان می باشد و نیز آلایندگی و مضراتی که برای محیط زیست دارد قابل بررسی می باشد.

همانطور که می دانیم مصرف سرانه انرژی در ایران از متوسط مصرف سرانه در جهان حدود 60 درصد بیشتر است. هر ایرانی به طور متوسط در طول سال 1.8 تن معادل نفت خام، انرژی مصرف می کند اما متوسط جهانی آن 1.1 تن معادل نفت خام است. از سوی دیگر طی سال های اخیر مصرف سرانه انرژی در کشورمان هر سال نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

بخش ساختمان با مصرف حدود 41% نسبت به سایر بخش ها مانند صنعت، حمل و نقل و … پر مصرف ترین بخش به حساب می آید. به دلیل این مصرف بالای انرژی و نیز آلودگی های زیست محیطی که سوخت های فسیلی ایجاد می نمایند و به محیط زیست کشورها و در نهایت کره زمین لطمات جبران ناپذیری وارد می کنند، گرایش به سمت انرژی های نو در جهان و نیز کشور ما رو به افزایش است.

انرژی های نو و حفظ محیط زیست

جدا از بحث تولید برق و اصلاح در مبدأ یعنی اصلاح روش های تولید برق با استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر، بحث مصرف درست و بهینه و رعایت الگوی مصرف در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی و بالطبع کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ محیط زیست نیز از اوجب واجبات بوده که بر این اساس در هر دو بخش تولید و مصرف می توان راهکارهای مناسبی پیشنهاد نمود.

بخش تولید

انرژی های تجدیدپذیر و مزایای آنها

انرژی های تجدیدپذیر یا به اصطلاح سبز (Green renewable energy) نوعی از انرژی است که معمولاً به وسیله منابع طبیعی تولید می شود. به عنوان مثال، باد(Wind)، نور خورشید(Sunlight)، باران(Rain)، انرژی ناشی از جزر و مد دریا(Tidal Energy)، انرژی زمین گرمایی(Geothermal Energy) و خیلی منابع دیگر.

در سال 1800 میلادی، اغلب انرژی موجود در جهان از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر به دست می آمد. به هر حال، استفاده از انرژی طبیعی از زمان پیدایش منابع انرژی تجدید ناپذیر(فسیلی) مانند زغال سنگ، گاز طبیعی، و نیز نفت، کاهش یافت. اغلب منابع انرژی تجدید ناپذیر دوستدار محیط زیست(ECO-FREINDLY) نیستندو این موضوع برای سیاره زمین و محیط زیست آن خطرناک است.

به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که از انرژی تجدیدپذیر به جای منابع تجدید ناپذیر مورد اشاره استفاده نمود. در اینجا برخی نمونه های منابع انرژی تجدیدپذیر پاک و مزایای استفاده از آنها بیان می گردد.

5 نوع منابع انرژی تجدیدپذیر وجود دارد:

  • انرژی خورشیدی (Solar Energy)
  •  انرژی بادی (Wind Energy)
  •  انرژی برق آبی (Hydro Powered Energy)
  • انرژی زمین گرمایی (Geothermal Energy)
  • انرژی زیست توده (Biomass Energy)

آیا موارد نام برده شده برای شما آشناست؟

باید آشنا باشد. به جزء انرژی زیست توده، سایر موارد نام برده شده "عناصر زمین" عمومی هستند.

  • باد
  •  زمین
  •  باران (یا آب)
  •  نور

این منابع انرژی برای کسانی که در تلاش برای انرژی جایگزین هستند پلتفرم مناسبی می باشد. با این حال، این موضوع که این مواد تجدیدپذیر و پایدار هستند یک فرضیه دست یافتنی در طول زندگی ما است. به هر حال "انرژی طبیعی" اصطلاح کاربردی تری خواهد بود.

انرژی خورشیدی (Solar Energy)

انرژی خورشیدی از تابش نور خورشید برای تولید برق استفاده می نماید. موضوعی که بیان می گردد این است که برق خورشیدی که در یک روز تولید می شود از برقی که از سوخت های فسیلی در یک سال تولید می شود بیشتر است.

نوعاً، برق خورشیدی از صفحات خورشیدی که انرژی خورشید را دریافت می کنند به دست می آید. این برق به یک منبع توان الکتریکی مانند ژنراتور، هادی یا باتری انتقال می یابد.

انرژیخورشیدی(Solar Power) شایع ترین شکل انرژی جایگزین می باشد.

انرژی خورشیدی هم به عنوان انرژی اولیه برای توسعه خانه های جدید و هم به عنوان یک برق پشتیبان برای افرادی که نمی خواهند کاملاً مستقل از شبکه برق سراسری تأمین برق نمایند کاربرد دارد.

برقخورشیدی(Solar Power) بسیار عمومی و محبوب است چرا که خورشید همه جا می درخشد.

بنابراین، صفحات خورشیدی هر جایی برای تولید برق می توانند استفاده شوند.

صفحات خورشیدی برای گرمایش آب، برای روشن نمودن حتی یک ماشین حساب کوچک، برای برق دار نمودن ماشین ها، برای شارژ نمودن باتری ها و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می شوند.

انرژی خورشیدی

برق بادی (Wind Power)

برق بادی با استفاده از توربین های مخصوصی تولید برق می نماید. توربین بادی بسیار شبیه آسیاب بادی می باشد. اگر چه توربین های بادی با طراحی مدرنی به روز شده اند اما مفهوم و طرز کار مشابه ای دارند.

سه تیغه بزرگ به وسیله باد می چرخند. از طریق چرخش تیغه ها انرژی تولید و به یک منبع توان منتقل می شود. مکانیزم تولید برقتوربین های بادی از طریق حرکت مکانیکی تیغه ها به وسیله باد و تبدیل این حرکت به برق و استفاده از آن برای مصرف کنندگان مختلف می باشد.

برق بادی

برق آبی (Hydro Power)

آب یا نیروگاه برق آبی(Hydropower)، ارزان ترین شکل انرژی تجدیدپذیر است و در عین حال تنها 10 تا 30 درصد از کل برق تولیدی به روش های مختلف را شامل می شود. برق آبی باید یک منبع آبی متحرک برای تولید نیروی برقداشته باشد.

آب در کنار یک ژنراتوریا یک مبدل برای تبدیل انرژی حزکتی آن به انرژی قابل استفاده(برق) کار می کند. یکی از بارزترین منابع آبی، سد هوور(Hoover Dam) می باشد. به هر حال، شما می توانید با صرف نیروی دینامیکی اندکی، از آب برق به دست بیاورید. اگر در نزدیکی محل زندگی شما رودی جاری یا کانال آبی وجود دارد، مقداری از توان و برق درخواستی شما می تواند از آن منابع تأمین گردد.

برق آبی

انرژی زمین گرمایی (Geothermal Power)

انرژی زمین گرمایی از زمین برای تولید الکتریسیته استفاده می نماید. در یک روز گرم، زمین داغ است و گرمای محیط را در خود نگه می دارد. نحوه تولید انرژی از این حرارت کمی پیچیده تر از سایر روش هاست. انرژی زمین گرمایی نیاز به قرار گرفتن یک سیستم حفاری در دشت ها برای استخراج حرارت درون زمین و طی فرآیندی تبدیل آن به برق دارد. از طریق مجموعه ای از پمپ ها و یک سیستم کانالی پیچیده، حرارت درون زمین تبدیل به برق شده و برای استفاده به سمت مصرف کننده هدایت می شود.

انرژی زمین گرمایی

سوخت های زیستی (Biofuels)

انرژی سوخت زیستی(Biofuel) در دهه گذشته با توجه به تحقیقات مختلف انجام شده در استفاده از محصولات زراعی و فضولات حیوانی به عنوان وسیله ای برای تولید انرژی مقداری مورد توجه قرار گرفته اند. سوخت زیستی اصلی که اکثر مردم می توانند درکی از آن داشته باشند اتانول(Ethanol) است که در اغلب بنزین ها کاربرد دارد. نکته مثبت سوخت های زیستی این است که محصولات زراعی و موادی مشابه می توانند برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرند. نکته منفی این است که محصولات زراعی به طور خاص برای تولید انرژی اختصاص داده نشده اند و بنابراین محصولات زراعی مناسب این کار محدود بوده و قیمت نهایی آن ها با افزایش تقاضا برای تولید انرژی از این روش افزایش خواهد یافت و تولید برق به این روش ممکن است مقرون به صرفه نباشد.

سوخت های زیستی

تأثیر تأمین برق از طریق این روش ها بر شما چگونه است؟

اگر تصمیم به کاهش هزینه های پرداختی برق خود به شبکه و یا مستقل شدن کامل از شبکه و مدیریت مصرف خود را دارید، لازم است که بهترین روش را درک نموده و این کار را انجام دهید.

"پیشنهاد ما به شما با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، منابع طبیعی، میزان تابش نور خورشید در طول سال و شرکت های ارائه دهنده خدمات پیاده سازی و بهر برداری از انرژی های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی می باشد. "

با سیاست های فعلی و آینده دولت و سازمان های ذیربط، امکان پیاده سازی انرژی خورشیدی و استفاده از برق تولیدی صرفاً برای مصرف داخلی، مصرف داخلی ساختمان و فروش به شبکه و نیز صرفاً فروش برق خورشیدی تولیدی به شبکه برق می باشد و از این راه کمک شایانی به کاهش تولید برق از طریق نیروگاههای فسیلی و انتشار گازهای آلاینده مانند Co2 می گردد. کاهش استفاده از منابع فسیلی و انتشار آلودگی های ناشی از آن منجر به داشتن سیاره ای پاک، هوایی سالم و زندگی بهتر خواهد شد.

آیا می توانید به طور کامل مستقل از شبکه برق شوید و از انرژی های جایگزین استفاده نمایید؟

کاملاً این موضوع امکانپذیر است ولی ما پیشنهاد نمی کنیم که کامل از شبکه جدا شوید. اولاً، به دلیل اینکه ممکن است به هر دلیلی: خرابی، تعمیر و نگهداری و … برای سیستم داخلی شما مشکلی به وجود بیاید. دوماً، باید ببینید که قوانین محلی و منطقه ای با توجه به کاربری ساختمان شما این امکان را در اختیار شما قرار می دهد و در نهایت، باید منابع طبیعی مورد اشاره در متن برای تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر در دسترس باشد.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند / تا تو برقی به دست آری و به غفلت مصرف نکنی (بخش دوم – مصرف)

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند / 
 تا تو برقی به دست آری و به غفلت مصرف نکنی (بخش دوم - مصرف)

صرفه جویی در مصرف و مصرف بهینه انرژی که برق یکی از این منابع مهم انرژی برای بشریت می باشد با رعایت راهکارهایی در بخش تولید و مصرف قابل پیاده سازی می باشد. با رعایت این موارد کمک شایانی به کاهش گرمایش زمین، تولید گازها و آلاینده های مضر برای محیط زیست و صرفه جویی شایانی در هزینه ها صورت می گیرد. با توجه به موارد اشاره شده در بخش اول(تولید) موارد مهمی نیز در بخش مصرف وجود دارد که در این بخش ذکر می گردد.

صرفه جویی در مصرف و مصرف بهینه انرژی که برق یکی از این منابع مهم انرژی برای بشریت می باشد با رعایت راهکارهایی در بخش تولیدو مصرف قابل پیاده سازی می باشد. با رعایت این موارد کمک شایانی به کاهش گرمایش زمین، تولید گازها و آلاینده های مضر برای محیط زیست و صرفه جویی شایانی در هزینه ها صورت می گیرد. با توجه به موارد مورد اشاره در بخش اول(تولید)موارد مهمی نیز در بخش مصرف وجود دارد که در این بخش ذکر می گردد.

انرژی های تجدیدپذیر

روشنایی

1- استفاده از روشنایی روز

با استفاده از روشناییروزدر بسیاری از اوقات روز می توان با توجه به مدت زمان استفاده از نور روز و در نتیجه خاموشی چراغ ها تا جایی که امکان دارد صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در هزینه برق انجام داد. قرار گرفتن در معرض نورطبیعی همچنین باعث افزایش شادی و نشاط افراد می شود و انگیزه بیشتری برای کنار زدن پرده ها به افراد می دهد.

  • سعی کنید چیدمان مبلمان طوری باشد که میز کار شما توسط نور طبیعی دریافتی از پنجره ها روشن شود.
  • از چراغهای مطالعه رو میزی در زمان هایی که نور بیشتری نیاز دارید استفاده کنید.
  • از سیستم های هوشمند یا دیمرهای الکترونیکی مدرن برای کنترل دستی یا خودکار روشنایی مصنوعی(چراغها) با توجه به نور بیرون استفاده کنید.

استفاده از روشنایی روز

2- تعویض لامپ ها

از لامپ های کم مصرف یا LEDبا راندمان بالا به جای لامپهای هالوژن و رشته ای استفاده نمایید. رعایت این مورد صرف نظر از هزینه اولیه، تأثیر شگرفی در صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها خواهد داشت که هزینه اولیه را نیز در مدت کمی جبران خواهد نمود.

تعویض لامپ ها

3- خاموش کردن چراغ ها

چراغ های اضافی را به صورت دستی خاموش کنید. این روش، ساده ترین روش صرفه جویی در مصرف می باشد و واقعاً جواب می دهد. بسیاری از اوقات در منازل و بالاخص در ادارات فضاهای متعددی وجود دارد که بدون حضور فردی در آن چراغها روشن می باشد. با خاموش نگهداشتن این فضاها، تأثیر آن در طی بازه مورد محاسبه برای قبوض برق قابل ملاحظه و قابل مشاهده و باور خواهد بود.

خاموش کردن چراغ اضافه

لوازم و تجهیزات برقی خانگی

1- دو شاخه تمامی تجهیزات را بلافاصله پس از استفاده از برق بکشید.

  • آیا می دانید تجهیزاتی که دو شاخه آنها در برقاست با اینکه خاموش هستند و اصطلاحاً در حالت استندبایهستند(چراغ power آنها روشن است) نیز برق مصرف می کنند. و اینکه برخی از تجهیزات مانند قهوه ساز، به طور خودکار برای گرم نگهداشتن قهوه خاموش و روشن شده و حتی با خاموش بودن کلید برق آن ها همچنان برق مصرف می کنند.
  • راه حل ساده تر استفاده از چند راهه های دارای کلید اختصاصی برای هر سوکت جهت خاموش نمودن تجهیزات متصل به آن بدون کشیدن دو شاخه های تک تک تجهیزات می باشد.
  • کشیدن دو شاخه کامپیوترها در پایان استفاده از آنها. این تجهیزات برقزیادی مصرف می کنند و زمانی که به برق هستند انرژی و پول زیادی را به هدر می دهند.
  •  تلویزیون خود را در فواصل عدم استفاده، از دوشاخه بکشید. ممکن است فکر کنید این کار بیهوده است ولی حتی فواصل کوچک قطع اتصال دو شاخه از برق، سختی این کار را برای شما با توجه به صرفه جویی ناشی از آن توجیه می کند.

کشیدن دوشاخه تجهیزات

2- تعویض لوازم برقی قدیمی با مدلهای با مصرف بهینه

مدلهای قدیمی که توسط شرکت ها تولید می شدند متدهای صرفه جویی را رعایت نمی کردند. مدلهای جدیدتر و به روز تر تجهیزات برقی، بر اساس صرفه جویی در مصرف انرژی طراحی و ساخته می شوند.

  • به "برچسب انرژی" لوازم برقی مورد خرید دقت کنید و وسیله ای را بخرید که مصرف انرژی پایینی داشته باشد. رده A یا B. خیلی از وسایل برقی دارای مصرف انرژی کم قیمت بالاتری از وسایل برقی بدون برچسب انرژی یا با مصرف بالا دارند ولی هزینه اولیه بالا ارزش چشیدن طعم خوش کاهش مصرف برقرا دارد و در طول زمان با صرفه جویی در برق، تفاوت مبلغ اولیه جبران می گردد.
  • اگر قصد تعویض وسایل برقی خود را ندارید هنوز هم راههایی برای کاهش مصرف وجود دارد:
    • ماشین ظرفشویی و لباسشویی خود را با ظرفیت کامل و در دفعات کمتر و به صورت بهینه استفاده کنید.
    • درب یخچال و فریزر را برای مدت زیاد باز نگذارید. این کار باعث هدر رفتن سرمای داخل و فشار بیشتر به موتور دستگاه برای خنک سازی و سرمایش مجدد و در نتیجه مصرف برق بیشتری می گردد. همچنین نوارهای لاستیکی درب یخچال و فریزر را نیز چک کنید تا در صورت مستهلک شدن تعویض گردند.

تعویض وسایل برقی قدیمی

3- کاهش وابستگی به لوازم خانگی

  • کاهش شستشوی لباس ها با ماشین ظرفشویی و تجمیع آن ها برای کاهش دفعات شستشو
  • عدم استفاده از خشک کن لباسشویی که برقزیادی مصرف می کند و استفاده از بند رخت
  • عدم شستشوی هر روزه ظروف با ماشین ظرفشویی
  • کاهش استفاده از وسایل برقی کوچک مانند پنکه ها و استفاده از هوای بیرون با باز کردن پنجره ها

کاهش وابستگی به وسایل برقی

سرمایش و گرمایش

1- کاهش استفاده غیر ضروری از وسایل گرمایش و سرمایش

گاهی اوقات ممکن است استفاده از وسایل گرمایش و سرمایش ضروری باشد ولی در برخی مواقع که هوا تقریباً معتدلپذیرش است مانند اوایل بهار، اواخر تابستان، اوایل پاییز و نیز اواخر زمستان اگر برای شما مقدور است وسایل گرمایشی و سرمایشی خود را خاموش یا از وسایل با مصرف انرژی کمتری استفاده نمایید.

عدم استفاده غیرضروری

2- در زمستان دمای خانه خود را پایین نگه دارید.

با پایین نگه داشتن تنها چند درجه ای دمای خانه خود از دمای نرمال در طول زمستان، در مصرف انرژی و پول به طور چشمگیری صرفه جویی نمایید. اگر سردتان می شود، پوشیدن لباس بیشتر بهتر از افزایش درجه حرارت تنظیمی روی ترموستات دستگاه شما می باشد.

تنظیم دمای خانه

و بسیاری راهکارهای دیگر که با رعایت هر یک سهم کوچکی در مدیریت مصرف و درست مصرف کردن ایفا خواهید نمود و کمک شایانی به حفظ ذخایر فسیلی، پاک شدن زمین و هوا و داشتن زمین و ساختمان هایی سبز و پایدار خواهید نمود.

منابع : http://tipsforsurvivalists.com  :   http://renewablegreen.net  :  http://www.wikihow.com

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمان – کارگشا

سایر مطالب منتخب در این حوزه را دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

مزایا و معایب رفتن کسب و کارها به سمت انرژی خورشیدی(سولار)

10 کاربرد مهم انرژی خورشیدی

نقشه راه رسیدن به استفاده 100 درصدی از انرژی تجدیدپذیر در 139 کشور تا سال 2050

نگاهی دقیقتر به هزینه های درخواست برق(دیماند) و چگونگی کاهش آنها

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا