مقالات کارگشا

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

در این مطلب خواهید خواند:

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

اهداف کانون کارشناسان

دستمزد کارشناس رسمی دادگستری

شرایط متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی

جدول عناوین صلاحیت های کارشناسی

منابع امتحانی کانون کارشناسان رسمی دادگستری

چگونگی ثبت نام

مدارک مورد نیاز

نحوه برگزاری آزمون و پذیرش در آزمون

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

در بهمن ماه سال 1317 ﻫ .ش برای اولین بار قانونی راجع ‌به کارشناسان رسمی در 30 ماده به تصویب رسید و اداره امور کارشناسان کماکان برعهده اداره فنی دادگستری گذارده شد و در سال 1339 در آن اصلاحاتی به‌ عمل آمد ولی تشکیل یک سازمان مستقل، مورد توجه کارشناسان رسمی بوده که سرانجام با تلاش فراوان آن را به ثبت رسانیدند و در تاریخ اول آبان‌ماه 1358 مقرراتی را تحت عنوان <<لایحه قانون مربوط به استقلال کانون کارشناسان رسمی دادگستری>> در 30 ماده به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید و در نهایت کانون از اداره فنی دادگستری جدا و در موضع قانونی به کار پرداخت. قانون جدید کارشناسان رسمی از تاریخ 1381/01/18 به تصویب رسید و بعد از آن آیین‌نامه اجرایی تهیه و مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفت. درحال حاضر نزدیک به 28 استان کشور دارای کانون‌های مستقل هستند و تعداد کارشناسان سراسر کشور به شش الی هفت هزار نفر در 72 رشته می‌رسد. 
در دنیای پیشرفته امروز، به دلیل گستردگی علوم مختلف هیچ فردی نمی تواند اشراف کامل به تمام دانش بشری داشته باشد. در نتیجه با توجه به پیشرفت روز افزون علوم، محاکم قضایی بایستی نیروهای متخصص در تخصص های مختلف داشته باشند تا با بررسی درست و اصولی در جهت حل مشکلات و معضلات برآیند. 
کانون های کارشناسان رسمی دادگستری در مراکز استان ها به عنوان <<کانون استان>> مشغول به کار هستند و دارای شخصیت حقوقی مستقل غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی می باشند. کانون استان در مراکز استان ها با وجود حداقل 30 نفر کارشناس رسمی مقیم تشکیل می گردد و تا وقتی که در مرکز استان کانون مستقل تشکیل نگردیده است، کارشناسان رسمی آن استان عضو نزدیک ترین کانون به آن استان خواهند بود. شورای عالی کارشناسان متشکل از 18 تن به انتخاب کارشناسان کل کشور به تناسب تعداد کارشناسان عضو هر کانون در تهران تشکیل می گردد. اعضای شورای عالی کارشناسان باید دارای شرایط ماده 15 این قانون باشند. مدت عضویت در شورای عالی کارشناسان 4 سال می باشد و انتخاب مجدد برای 1 دوره دیگر بلامانع است. منتخبین موضوع این ماده از بین خود 1 نفر به عنوان رئیس، 1 نفر نایب رئیس، 1 نفر خزانه دار، 1 نفر کارپرداز، 2 نفر منشی و 2 نفر بازرس با اکثریت آرا انتخاب می نمایند.

اهداف کانون کارشناسان

1- ایجاد زمینه لازم برای تشکل و جذب نیروهای متخصص و متعهد به منظور ارائه خدمات کارشناسی و تلاش در جهت تامین و تعمیم عدالت در امور مربوطه.
2- فراهم آوردن موجبات رشد علمی و تجربی کارشناسان عضو.
3- تنظیم و اداره امور کارشناسان عضو درکارهای مربوط به کارشناسان در حدود مقررات.
4- نظارت مستمر بر نحوه عمل و رفتار کارشناسان عضو جهت حاصل شدن اطمینان از حسن امور مربوط به کارشناسان.
5- ایجاد ارتباط و مبادله اطلاعات تخصصی و فنی بین کارشناسان عضو از طریق شورای عالی کارشناسان با موسسات مشابه در سایر کشورها با رعایت مقررات.

ارجاع امر کارشناسی از ناحیه مراجع قضایی به کارشناس، تابع قانون آیین دادرسی می باشد. کارشناسان رسمی مکلفند در امور ارجاعی در صورت وجود جهات رد، موضوع آن را به طور کتبی اعلام و از مبادرت به کارشناسی امتناع نمایند، در غیر این صورت متخلف محسوب و به مجازات انتظامی موضوع قانون مربوطه محکوم می شوند. اظهار نظر کارشناسی باید مستدل و صریح باشد و کارشناسان رسمی مکلفند نکات و توضیحاتی که برای تبیین نظریه ضروری است و یا توسط شورای عالی کارشناسان مشخص می گردد، و به طور کامل در آن منعکس نمایند، کارشناس رسمی موظف است در حدود صلاحیت خود نظر کارشناسی را به طور کتبی و در مهلت مقرر به مراجع ذیربط تسلیم و نسخه ای از آن را تا مدت حداقل 5 سال بعد از تاریخ تسلیم نگهداری نماید.
کارشناسانی که استخدام شرکت های دولتی و یا موسسات دولتی و وابسته به دولت و یا شهرداری ها یا سایر نهادهای عمومی غیر دولتی و یا سایر شرکت های دولتی که باید در اسناد، نام آنها به صورت صریح ذکر شوند نمی توانند در دعاوی و سایر اموری که مستلزم امر کارشناسی رسمی که مربوط به دستگاه متبوع آنهاست به عنوان کارشناس رسمی مداخله و اظهار نظر کنند مگر اینکه در آن رشته کارشناس رسمی دیگری وجود نداشته و یا با رضایت طرفین باشد و یا اینکه کارمند مذکور طبق مقررات مربوط به آن دستگاه قانونا ملزم به اظهار نظر باشد، هیچ کدام از مراجع قضایی و ادارات دادگستری و ثبت اسناد و املاک نمی توانند امر کارشناسی رسمی را به کارشناسانی که کارمند شاغل قضایی یا اداری دادگستری یا ثبت اسناد و املاک می باشند ارجاع کنند مگر اینکه در آن رشته جز قاضی و یا کارمند شاغل، کارشناس دیگری نداشته باشند.
هرگاه کارشناس رسمی ضمن اظهار عقیده در امر کارشناسی بر خلاف واقع چیزی بنویسد و یا در اظهار نظر کتبی خود راجع به امر کیفری و یا حقوقی تمام اتفاقات را ذکر نکند و یا بر خلاف واقع چیزی ذکر کرده باشد، جعل کننده در اسناد رسمی محسوب می شود و همچنین اگر کارشناس رسمی در چیزی که برای آزمایش در دسترس او گذاشته شده با سوءنیت تغییر بدهد به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم می شود و اگر گزارش خلاف واقع اقدامات کارشناس رسمی در حکم دادگاه موثر واقع شده باشد کارشناس مذکور به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد.

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

دستمزد کارشناس رسمی دادگستری

دستمزد کارشناسی رسمی طبق تعرفهای است که با پیشنهاد شورای عالی کارشناسان به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهد رسید و هر 2 سال یک بار قابل تجدید نظر است. قضات دادگاه ها در مورد دستمزد کارشناسی مطابق ماده 264 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379/01/21 اقدام خواهند کرد. ضوابط تعیین هزینه های خدمات کارشناسی به پیشنهاد شورای عالی کارشناسان و تصویب رئیس قوه قضاییه مشخص خواهد شد و پرداخت آن بر عهده متقاضی است.

شرایط متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی

1- متدین به دین اسلام و یا یکی از اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. 
2- داشتن تابعیت ایرانی.
3- نداشتن پیشینه کیفری موثر.
4- عدم اعتیاد به مواد مخدر.
5- نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه های غیر قانونی یا مخالف اسلام.
6- داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر در رشته مورد تقاضا و حداقل 5 سال سابقه تجربی در رشته مربوطه بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور. هر گاه در رشته مورد نیاز، دوره تحصیلی کارشناسی یا بالاتر وجود نداشته باشد در این صورت افراد با دارا بودن حداقل 15 سال سابقه کار در آن رشته می توانند متقاضی اخذ پروانه کارشناسی رسمی باشند.
7- دارا بودن حداقل 25 سال سن در پایان مهلت ثبت نام.
8- موفقیت در آزمون علمی و تجربی و گزینش صلاحیت اولویت های اخلاقی.
9- گذرانیدن دوره کارآموزی به مدت 1 سال تحت نظر کارشناس رسمی که بیش از 10 سال سابقه کارشناسی رسمی داشته و به عنوان کارشناس راهنما با معرفی هیات مدیره کانون مربوطه.
10- داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی.
وزارت اطلاعات مکلف است ظرف مهلت 2 ماه مراتب استعلام را اعلام نماید. 

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

جدول عناوین صلاحیت های کارشناسی

گروه رشته
گروه 1: منابع آب و معادن رشته معادن
رشته مواد (شامل فلزات-سرامیک- کامپوزیت)
رشته مهندسی آب
گروه 2: ارزشیابی اموال منقول رشته آثار هنری و اشیا نفیسه
رشته اشیا عتیقه و احجار کریمه و کتب خطی
رشته ساعت و عتیقه
رشته فرش
رشته لوازم خانگی و اداری
گروه 3: امور پزشکی و غذایی رشته پزشکی
رشته داروسازی و سم شناسی
رشته موادغذایی و مسمومست های ناشی از آن
گروه 4: امور مالی رشته آمار
رشته امور بازرگانی
رشته تعیین نفقه
رشته حسابداری و حسابرسی 
رشته بیمه
رشته سرمایه گذاری پولی
گروه 5: امور وسائط نقلیه رشته امور حمل و نقل(ترابری)
رشته امور وسائط نقلیه دریایی و غواصی
رشته امور وسائط نقلیه ریلی
رشته امور وسائط نقلیه موتوری زمینی
رشته امور وسائط نقلیه هوایی
گروه 6: راه و ساختمان و نقشه برداری رشته ابنیه و آثار باستانی
رشته امور ثبتی
رشته برنامه ریزی شهری
رشته راه و ساختمان
رشته معماری داخلی و تزئینات
رشته مهندسی ترافیک
رشته مهندسی محیط زیست
رشته نقشه برداری و اطلاعات مکانی
گروه 7: صنعت و فن رشته الکتروشیمی، پتروشیمی و فرآورده های شیمیایی
رشته امور انرژی هسته ای
رشته برق، الکترونیک و مخابرات
رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات
تاسیسات ساختمانی
رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات(ICT.IT)
رشته صنایع گاز و گازرسانی
رشته صنایع نفت
رشته مهندسی پزشکی، لوازم و تجهیزات پزشکی
رشته مهندسی هوا و فضا
رشته نساجی و رنگرزی
گروه 8: فنون هنری رشته امور ورزشی
رشته تالیفات
رشته تئاتر، سینما و هنرهای نمایشی
رشته تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت
رشته تمبر
رشته چاپ و چاپخانه
رشته شعر و سرود
رشته صنایع دستی
رشته طراحی و گرافیک
رشته فیلم و عکس
رشته موسیقی
گروه 9: کشاورزی و منابع طبیعی رشته آبزیان و شیلات
رشته داپروری و دامپزشکی
رشته صنایع چوب
رشته کشاورزی و منابع طبیعی
رشته گیاه پزشکی
رشته محصولات دامی(پوست، چرم، سالامبور، روده)
رشته محیط زیست طبیعی
گروه 10: خدمات اداری و عمومی رشته امور آموزشی
رشته امور اداری و استخدامی
رشته امور خبرنگاری و روزنامه نگاری
رشته امور گمرکی
رشته ایرانگردی و جهانگردی
رشته ثبت شرکت ها، علائم تجاری و اختراعات
رشته زبان های خارجی
رشته کتاب و کتابداری
گروه 11: ایمنی و حوادث رشته امور آتش سوزی و آتشنشانی
رشته امور اسلحه و مهمات
رشته امنیت عمومی
رشته حوادث ناشی از کار
رشته مواد محترقه و منفجره(ناریه)

منابع امتحانی کانون کارشناسان رسمی دادگستری 

سوالات آزمون کارشناسی رسمی از دروس تخصصی دوره کارشناسی طرح می‌شوند، همچنین لازم به ذکر است که اکثرا سوالات رویکردی کاربردی و به اصطلاح تجربی دارد که داوطلب با داشتن تجربه و دانش کاری حوزه مربوطه به این سوالات باید پاسخ دهد، دامنه سوالات بسیار وسیع می‌باشد و طراح می‌تواند در هر زمینه‌ای که مربوط به رشته آزمون می‌باشد سوال طرح نماید، البته این سوالات معمولا عمق زیادی ندارند.

چگونگی ثبت نام

آزمون کارشناسان رسمی دادگستری هر چند سال یکبار بر اساس نیاز کانون اعلام و برگزار می شود. برای ثبت نام در تاریخ هایی که کانون اعلام می کند می بایست به وب سایت  www. Scioeexam.org وارد شوند و پس از ملاحظه دفترچه و مطالعه کامل آن و تکمیل فرم ثبت نام با توجه به راهنمای مراحل ثبت نام در آدرس مذکور اقدام نمایند. برای ثبت نام ابتدا تصویر مدارک ذیل را اسکن و با فرمت Jpeg ذخیره نمایید.

مدارک مورد نیاز 

1- یک قطعه عکس جدید 3*4 با زمینه روشن (خواهران با پوشش اسلامی کامل)
2- صفحه اول شناسنامه.
3- کارت ملی.
4- تصویر گواهی پنج سال سابقه کار در رشته مورد تقاضا.
5- تصویر دانشنامه لیسانس یا بالاتر یا گواهی موقت عکس دار فراغت از تحصیل که حداقل پنج سال تا آخرین روز مهلت ثبت نام از زمان فراغت از تحصیل گذشته باشد و در مدت مذکور در رشته مورد نظر کار کرده باشد.
6- کارت معافیت یا پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان مشمول)

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

نحوه برگزاری آزمون و پذیرش در آزمون

سوالات امتحانی از منابع دانشگاهی در رشته مورد تقاضا با رعایت استانداردها و با توجه به تجارب مربوط به هر رشته کارشناسی حتی الامکان به صورت کاربردی و تخصصی به شیوه چند گزینهای یا تشریحی یا هر دو طراحی و همانند آزمونهای سراسری اجرا خواهد شد. زمان برگزاری آزمون هر رشته، با توجه به تعداد شرکت کنندگان و امکانات شورایعالی کارشناسان رسمی در پایگاه اطلاع رسانی شورایعالی و همچنین کانون های کارشناسان رسمی استانها اعلام و مکان برگزاری آزمون در کارت ورود به جلسه که دو یا سه روز قبل از برگزاری دریافت خواهند کرد، درج می گردد. شایان ذکر است، که آزمون بعضی از رشته ها فقط در تهران یا بعضی از مراکز استان ها برگزار می گردد، که اطلاعات لازم علاوه بر اعلام در پایگاه اطلاع رسانی آزمون شورای عالی به نشانی www.scioeexam.org از طریق email یا پیامک (sms) به داوطلبان اعلام می گردد. بعد از برگزاری آزمون و تصحیح پاسخنامه ها، حداکثر تا 1/5 برابر مورد نیاز هر کانون به ترتیب تقـدم و در صـورت کسـب حـد نصـاب مصوب شورای عالی به عنوان <<مجاز شدگان آزمون>> برای آزمون مرحله دوم مصاحبه علمی و تجربی دعوت می شوند و گفتنی است کـه شـرکت در آزمـون شفاهی مصاحبه علمی و تجربی نیز برای کلیه مجازشدگان مرحله اول الزامی است، عدم حضور در جلسه امتحـان، چـه کتبـی و چـه مصـاحبه در زمـان تعیین شده به هر علت که باشد انصراف از تقاضا تلقی می شود. در حال حاضر ثبت نام صرفاً برای استان صورت می گیرد پس از برگزاری آزمون کتبی و مصـاحبه علمـی و تجربـی فـرم انتخـاب منطقـه کارشناسی در اختیار مصاحبه شدگان قرار خواهد گرفت تا با توجه به رتبه ای که در دو آزمون کسب می کنند و با توجه به محل سکونت خود، منطقه مـورد نظرشان در استان را از بین مناطق اعلام شده به ترتیب اولویت انتخاب نمایند. ملاک تعیین محل کارشناسی پذیرفته شدگان، صرفاً براسـاس جمـع نمـرات کتبی و شفاهی (70%+30%) و رتبه داوطلب براساس اولویتی که شخصاً قایل می شوند، انجام خواهد شد. بدیهی است که هـر گونـه جابجایی احتمالی بعدی فقط بر اساس نظامنامه نقل و انتقالات کارشناسان، پس از گذشت سنوات پیش بینی شده در آن بوسیله کانون مقدور خواهد بود.

شایان ذکر است که بر طبق تبصره 2 ماده 15، پس از اعلام تعداد مورد نیاز در رشته کارشناسی امور ثبتی، دارندگان دانشنامه کارشناسی و فارغ التحصیلان آموزشگاه های اختصاصی ثبت اعم از شاغل یا بازنشسته که حداقل 10 سال سابقه در امور ثبتی و یا نقشه برداری ثبتی داشته باشند می توانند در صورت داشتن شرایط مذکور در آزمون یاد شده شرکت کنند. صدور پروانه برای کارشناسان رسمی فقط برای یک رشته کارشناسی مجاز است. در رشته هایی که سابقه کارشناسان رسمی آن کمتر از 10 سال است، شرط دارا بودن 10 سال سابقه کارشناسی برای کارشناس راهنما اجباری نیست. متقاضیان رشته های جدید کارشناسی رسمی به مدت 3 ماه تحت نظارت کانون مربوط کارآموزی خواهند نمود. کارآموزان در طی دوره کارآموزی حق هیچگونه اظهار نظر کارشناسی رسمی را بطور مستقل ندارند. لازم به ذکر است، عدم پذیرش درخواست صدور پروانه کارشناسی رسمی هر یک از متقاضیان مانع از تقاضای مجدد آنان برای دفعات بعدی نخواهد بود.

 

منابع:

دپارتمان اطلاعات مشاغل سامانه جامع صنعت ساختمان.

 شواری عالی کارشناسان دادگستری 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی کامل و جامع
    پورتال شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری جهت اطلاع از تاریخ آزمون فعال نیست ویا این آزمون هم بطور مخفی فقط به نور چشمی ها اعلام می گردد مانند برخی امکانات و . . .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا