مقالات کارگشا

نورپردازی سه بعدی در مناسبت ها: آنچه نیاز دارید بدانید.

تصور کنید به مناسبتی به یک محل اجتماع می روید و انتظار فضایی پر از نور تماماً سفید در ورودی و سرسرا، برای جلب نظر و خوش آمدگویی بهتر دارید. همانطور که در داخل راه می روید، فوراً با شنیدن صدای شیرین جیرجیرک ها و قورباغه ها شگفت زده می شوید. یک نسیم ملایم و گرمای تابش خورشید بر روی پوست خود را احساس می کنید. همانطور که اطراف را نگاه می کنید، با گل های زنده و روح بخش، درختچه ها و جنگل های رنگارنگ احاطه می شوید. این گردهمایی به نظر می رسد چیزی جز فرار بی سر و صدا در یک سرزمین غیر قابل سکونت نیست.

البته، گردهمایی توضیح داده شده در فوق، واقعاً در یک جنگل نیست. با کمک نورپردازی 3 بعدی(Projection Mapping)، مهمان ها قادر به راه رفتن در میان یک مرکز همایش عادی با احساسی که انگار کاملاً درون یک محیط جدید قرار گرفته اند می باشند. در ادامه، برای یادگیری همه آنچه که باید در مورد نورپردازی 3 بعدی(Projection Mapping) در رویداد و گردهمایی بعدی خود بدانید، مطالعه کنید.

Projection Mapping چیست؟

Projection Mapping یا نورپردازی 3 بعدی، به سادگی، از فناوری برای طراحی و نقش بستن اشیاء بر روی یک سطح استفاده می کند. نمایش تصاویر(Projection) به وسیله پروژکتورهای خاص می تواند به سادگی جلوه های روی یک سن در فضای سر بسته یا به پیچیدگی نقش بستن تصاویر بر روی ساختمان ها و مناظر صنعتی باشد. هدف از projection mapping در رویدادها و مناسبت ها که عید باستانی نوروز نیز می تواند یکی از این مناسبت ها و بهانه ها برای استفاده از این فناوری باشد، پرهیز از نمایش تصویر بر روی صفحات تخت و استفاده از فضای 3 بعدی و برجسته مانند ساختمان ها، میادین، آثار باستانی و … و جلب نظر اجتماع حاضر به بهترین نحو ممکن و در خور مناسبت مربوطه می باشد.

ایده پشت این فناوری این است که روشنایی بیشتری بر روی انواع مختلف سطوح تابیده شده و اشیاء معمول موجود در صحنه تصاویری سه بعدی و تعاملی ایجاد نمایند.

نمونه های زیادی از نورپردازی 3 بعدی وجود دارد که در ادامه در میان متن آورده خواهد شد.

خواسته ها و نیازها

بنابراین، شما تصمیم می گیرید در رویدادها و مناسبت های پیش رو از نورپردازی 3 بعدی استفاده کنید اما نمی دانید که از کجا شروع کنید؟ به سوالات زیر برای فهمیدن بهتر بهترین نوع projection mapping برای مناسبت پیش رو پاسخ دهید.

آیا بودجه ای در نظر دارید؟ اگر آری، چقدر است؟

با توجه به بودجه خود، در اهداف واقع بین باشید، در استفاده از منابع خود خلاق باشید، و از فضا حداکثر استفاده را ببرید. گرچه نورپردازی 3 بعدی گران به نظر می رسد، می توان با روش مقرون به صرفه تری این کار را انجام داد.

بزرگی فضای در نظر گرفته شده چقدر است؟

هر چه فضا بزرگ تر، شما پروژکتورهای بیشتری نیاز دارید و هزینه نورپردازی و projection mapping بیشتر خواهد شد. برای صرفه جویی در هزینه، سعی کنید بر روی بزرگترین نقاط کانونی(focal points) و سطوح رویداد و مناسبت خود تمرکز کنید. اول، به مکان هایی که مهمان ها ممکن است بیشتر تماشا کنند فکر کنید: ورودی، میزهای پذیرایی، صحنه و جایگاه مخصوص سخنران. دوم، فکر کردن در مورد اینکه کدام سطح طرح بدون بازتابی خواهد داشت تا تصویر به درستی به نمایش درآید.

چه چیزی را می خواهید نمایش دهید؟

اندازه و پیچیدگی جزئیات تصاویری که شما نمایش خواهید داد رابطه مستقیمی با هزینه مد نظر شما خواهد داشت. برای تلاش به انجام کار بر اساس بودجه اختصاص داده شده، سعی کنید بر روی جزئیات کمتری تمرکز کنید که توجه بیننده را جلب خواهد نمود. به عنوان مثال، مهمان ها ممکن است ترجیح دهند نمایش ویدیویی کوچکتر و تعاملی تری بر روی میزهای خود ببینند تا یک معبد سنگی بزرگ. نمونه ای از یک تجربه غذا خوردن چشمگیر را در زیر ببینید.

چقدر زمان برای برنامه ریزی رویداد مورد نظر خود دارید؟

اگر فرآیند برنامه ریزی رویداد(event) شما قبلاً شروع شده است، هنوز استفاده از projection mapping امکانپذیر است. با این حال، برای به حداکثر رساندن هزینه، خلاقیت و هماهنگی، سعی کنید طرح ریزی نمایش خود را حداقل 4 تا 6 هفته قبل از رویداد انجام دهید.

هنگامی که شما یک ایده بهتر از خواسته هایتان در مقابل نیازهای خود دارید، قادر خواهید بود طرح نورپردازی بهتری برای رویدادها و مناسبت های آتی خود داشته باشید.

هزینه

مانند اغلب فناوری های مرتبط با رویدادها و مناسبت ها، می توانید مبلغ زیادی خرج کنید اما خبر خوب این است که، شما مجبور به این کار نیستید. یکی از مهمترین نگرانی ها و سوالات پیرامون projection mapping در رویدادها و مناسبت ها هزینه است. برای مثال، این کار می تواند مبلغ عجیب و غریب 5000 دلار به طور میانگین برای ساخت فقط 30 ثانیه ویدیو برای نمایش 3 بعدی تصویر باشد. اما همانطور که بیان شد می توانید با مبلغ کمتری این کار را انجام دهید. در زیر نکاتی چند در خصوص چگونگی مدیریت هزینه و بودجه خود خواهید یافت.

درون سپاری در مقابل برون سپاری

آیا کسی از تیم شما توانایی استفاده از فناوری projection mapping را دارد؟ اگر بله، پس ممکن است به صرفه تر باشد که آخرین نسخه نرم افزار ساخت ویدیوهای 3 بعدی و محتوای مربوطه برای نمایش نورپردازی 3 بعدی را تهیه کنید و خودتان شروع به ساخت کنید. به خاطر داشته باشید که این کار ممکن است زمان بیشتری را از شما بگیرد. به علاوه، شما مجبور خواهید بود پروژکتورها، سرور و دیسک سخت را برای روز رویداد اجاره کنید.

مزایای درون سپاری:

  • حداکثر سفارشی سازی
  • محدوده شفاف پروژه
  • هزینه های اولیه پایین تر

مزایای برون سپاری:

  • ویدیوها طی زمان کوتاهتری ساخته می شوند.
  • برندینگ و رفرنس داشتن موضوع
  • ظاهر حرفه ای

2D در برابر 3D

چرا به سمت 3D بروید اگر مجبور به این کار نیستید؟ 3D به طور باور نکردنی گرانتر از 2D می باشد و زمان و آماده سازی بیشتری در هنگام ساخت ویدیو نیاز دارد. نمایش تصویر ویدیویی در رویدادها در صورتی که تصمیم گرفتید از تصاویر 2 بعدی(2D) استفاده کنید نیز می تواند چشمگیر و تأثیر گذار باشد. همانطور که در بالا بیان شد، اگر تصمیم بگیرید که از تصاویر 2 بعدی استفاده کنید، سعی کنید از آنها بر روی سطوح و موقعیت هایی که جلوه ها و افکت بیشترین تأثیر را دارند استفاده نمایید.

کاهش هزینه ها در جایی دیگر

اگر تصمیم به بکارگیری نمایش 3 بعدی(projection mapping) دارید، خیلی از اجسام و دکورهایی که قبلاً در رویداد و مناسبت استفاده می نمودید با تصاویر جایگزین خواهند شد. این کار هزینه های انبار، حمل و نقل، برپایی و در نهایت، هزینه خود وسایل و دکورها را کاهش می دهد. این موضوع، اجازه تخصیص بودجه برای داشتن فضای بیشتر و جایگزینی تمامی موارد نامبرده شده با نمایش تصویر 3 بعدی را می دهد.

الهام بخشی(Inspiration)

الهام بخشی فراوانی برای نمایش تصاویر 3 بعدی در رویدادها وجود دارد. می توانید از نمایش تصاویر کوچکی مانند رقص پروانه ها بر روی دیوارها تا گوریلی به اندازه یک دیوار بزرگ که شما را در جنگل دنبال می کند شروع کنید. به علاوه، ویدیوهای نمایش 3 بعدی می توانند تعاملی باشند. درباره بازی ها، معماهای فکری و دموهای زندگی واقعی فکر کنید. فرصت ها به بزرگی تصور شما هستند! در زیر نمونه ای از این نوع ویدیوهای الهام بخش می بینید.

زمانی که رویداد و مناسبت بعدی خود را برنامه ریزی می نمایید، در نظر داشته باشید که projection mapping برای شما مناسب است یا خیر؟ به وسیله فهمیدن اینکه چیست؟، خواسته ها در مقابل نیازهایتان و بودجه شما. زمانی که به درستی اجرا شود، ویدیوهای نمایش 3 بعدی بدون شک مهمانان شما را در حالت بهت و شگفتی رها خواهند نمود.

تجهیزات ضروری برای نمایش تصاویر 3 بعدی(Projection Mapping)

به غیر از برپا کننده یک رویداد خلاق، برگزار کنندگان همایش ها، مناسبت ها و … برای نمایش 3 بعدی به اقلام زیر نیاز دارند:

  • نرم افزار تصویرسازی 3 بعدی(Mapping Software)
  • سخت افزار کامپیوتری(Computer Hardware)
  • محتوای چند رسانه ای(Multimedia Content)
  • پروژکتور(Projector)
  • سطح یا سطوح نمایش(Projection Surface(s))

خبر خوب این است که قیمت ها برای اجزای اصلی نمایش 3 بعدی در حال کاهش مستمر در کنار بهبود کیفیت تصاویر می باشد و در نتیجه نمایش 3 بعدی را مقرون به صرفه تر از پیش نموده است. حتی رایانه های شخصی و لپ تاپ های با قیمت مناسب، توانایی رندر کردن تصاویر، میزبانی(Hosting) و ارائه ویدیو با قیمت مناسب و معقول را دارند.

نرم افزار تصویرسازی 3 بعدی(Mapping Software)

به دنبال نرم افزاری باشید که امکانات خلاقانه فراوان به شما پیشنهاد می دهد در عین اینکه حساب بانکی شما را خالی نمی کند.

نرم افزار تصویر سازی 3 بعدی

سخت افزار کامپیوتری(Computer Hardware)

هر موقع با ویدیو کار می کنید، توانایی گرافیکی سیستم هر چه بهتر باشد کار بهتر انجام می شود. لپ تاپ ها یا رایانه های با کیفیت در حد سیستمهای مخصوص بازی، با کارت های گرافیک توانمند در حدود قیمت 1000 تا 1500 دلار می باشند. یک رایانه مدل MacBook Pro با ارتقا سخت افزاری کارت گرافیک آن تقریباً 2500 دلار هزینه دارد.

محتوای چند رسانه ای(Multimedia Content)

برای شروع تولیدکنندگان، عاقلانه تر است که ساده شروع کنند: فیلمبرداری مستقیم را برای ساده تر کردن و کمتر پیچیده شدن تصویرسازی انتخاب کنید. در ابتدا، از پرده ها و سطوح پیچیده دوری کنید. انیمیشن ها، هم نسخه اصلی و هم اجاره ای، می توانند به سادگی با نرم افزار تصویرسازی که پیش تر توضیح داده شد ترکیب گردند.

سطوح نمایش(Projection Surfaces)

صاحبان محل برگزاری باید جستجویی از محل گردهمایی خویش داشته باشند و بیشتر سطوح مناسب برای تصویرسازی 3 بعدی(projection mapping) را تعیین کنند که در برگیرنده موارد زیر می باشد:

  • دیوارها، کف ها و صفحات سقف
  • صفحات نمایش و پانل های طرح ریزی شده که بر روی صحنه از قبل حضور دارند.
  • سایر سطوح شامل پله ها یا برآمدگی ها

زمانی که تصویرسازی می کنید، تولیدکنندگان باید فاصله از پروژکتور تا سطح انتخابی برای نمایش را در نظر داشته باشند و جایی که پروژکتور باید نصب گردد جایی باشد که بیشترین تأثیر و کمترین مانع نفوذ را داشته باشد. به عنوان مثال، هنرمندان بر روی صحنه نمایش ترجیح می دهند که چراغ ها و روشنایی پشت آنها تابیده شود تا به خود آنها. بنابراین پروژکتورها می توانند به صورت هوایی نصب شوند در پشت سر هنرمندان در پشت پرده نمایش.

نورپردازی 3 بعدی

پروژکتور

پروژکتور قلب و روح هر پروژه غوطه ور در نمایش ویدیویی است. پروژکتوری که نزدیک تر است و بر روی سوژه خاصی تمرکز دارد تصاویر روشن و واضح تولید می کند.

تصویرسازی 3 بعدی پیشرفته: بر روی سطوح منحنی و پانوراما

با پروژکتورهای انباشته پشت سر هم یا شبکه شده و مرتبط با یکدیگر، تولیدکنندگان می توانند در سالن ها و سطوح نمایشی بزرگتری نمایش 3 بعدی داشته باشند. مانند نمای ورودی یک ساختمان. پروژکتورهای ارتباط داده شده تحت یک شبکه و کنار هم با قابلیت ترکیب لبه های تصاویر می توانند نمایش های پانورامیک و گسترده تری را خلق کنند. در ضمن، نرم افزار تصویرسازی امکان ایجاد و نمایش تصاویر بر روی سطوح منحنی(Curved Surfaces) و خمش تصاویر در گوشه ها و زاویه ها را فراهم می آورد. با استفاده از این تکنیک ها، تولیدکنندگان تصاویر 3 بعدی، می توانند هر چیزی از فضاهای بزرگ داخل طبقات تا تمامی بخش های ساختمان را برای نمایش استفاده کنند یا در اصطلاح map کنند.

تصویرسازی 3 بعدی پیشرفته: ساخت سطوح 3 بعدی

فراتر از دیوارها، صحنه ها و سقف های سالن نمایش، تولیدکنندگان نمایش 3 بعدی می توانند با پرده های نمایش ساخته شده از کاغذ یا پارچه نمایش خود را امتحان کنند. یکی از بهترین پرده ها، ماده ای به نام Coroplast می باشد. یک نوع پلاستیک قابل انعطاف از ورق های پلی کربنات پلاستیکی بسیار بازتابنده، که در قیمت حدود 10 دلار برای هر ورق 8*4 اینچ در دسترس است. هنگامی که با برش پارچه اختصاصی آن استفاده می شود، Corocloth، صفحات(پرده های) نمایش 3 بعدی پیچیده تری می توانند به سادگی ساخته شوند مانند پوسته های برفی، هرمی شکل و … . تولیدکنندگان محدود به تصور و مهارتهای مدلسازی خود هستند. Coroplast ضد آب، با دوام تر و مقاوم در برابر آتش است در مقایسه با سایر مواد سازنده پرده های نمایش معمول و می توان آن را به دلیل خاصیت انعطاف پذیریش به سادگی برپا و جمع نمود یا حتی برش زد و در نتیجه نگهداری آن آسان است.

منبع:  https://helloendless.com و http://www.projectorcentral.com

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمان – کارگشا

سایر مطالب منتخب در حوزه تکنولوژی روز و صوت، تصویر، داده را دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا