مقالات کارگشا

مروری بر سازه های قاب سبک فولادی (LSF)

Light Weight Steel Framing

سیستم قاب سبک فولادی یک سیستم ساختمانی است که مطابق بند 11-2-1-2 مبحث دهم مقررات ملی ساختمان تا ارتفاع 15 متر و یا 5 طبقه ساختمانها را با این روش مجاز به ساخت می باشند. این روش می تواند به عنوان یک جایگرین مناسب برای اجرای ساختمانها با روشهای سنتی باشد.
این نوع سازه همانطور که از نام آن مشخص است دارای وزن بسیار پایینی است (در حدود 30 درصد ساختمانهای سنتی به عبارت دیگر 70 درصد سبکتر) به همین دلیل رفتار آن در برابر زلزله بسیار منعطف بوده و دارای تخریب پایینی است.

سازه های قاب سبک فولادی(LSF)

سازه های LSF علاوه بر داشتن مقاومت و دوام بالا در برابر شرایط نا مطلوب محیطی و رطوبت به دلیل گالوانیزه بودن ، حدود 70 درصد از مصالح آن قابلیت تعویض شدن و همچنین بازیافت و بازگشت به طبیعت را دارند.
ناگفته نماند مقاومت لرزه ای این ساختمانها درصورت اجرای صحیح اتصالات بالا خواهد بود. اتصالات اصلی و باربر LSF بر مبنای آیین نامه AISI از نوع جوشی و یا پیچی می باشند. استفاده از اتصالاتی مانند پرچ نیز در قاب های غیرباربر دیوارهای داخلی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ساختمانهای ساخته شده با سیستم قاب سبک فولادی به دلیل امکان اجرای انواع نماهای خارجی و داخلی با هرنوع متریال سبک و سنگین می تواند دارای تطابق فرهنگی خوبی برای ساختمان سازی در ایران باشد. بدین معنا که با زیرسازی مناسب می توان حتی نماهای سنگی و آجری را نیز برروی این سازه اجرایی نمود ولی پیشنهاد میگردد ، جهت سنگین نکردن ساختمان ، تلاش براین باشد تا بیشتر از مصالح نوین و سبک نماسازی در این نوع سازه بهره گرفته شود.

اگر بخواهیم به اختصار مراحل اجرایی ساختمانهای با سیستم قاب سبک فولادی را به ترتیب اولویت اجرایی بیان نماییم ، ابتدا باید اقدامات لازم جهت اجرای فونداسیون سازه را مطابق نقشه های سازه و معماری صورت می دهیم. قبل از بتن ریزی نباید فراموش نمود تا انکربولت های مختص به اتصال سازه به فونداسیون را در فواصل 40 الی 60 سانتیمتر درون فونداسیون قرار دهیم. در مرحله بعد سازه های افقی روی فونداسیون قرار داده می شود و پس از آن سازه های عمودی دیوارها به آن متصل می گردد.

سازه های قاب سبک فولادی(LSF)

پس از نصب سازه دیوارها ، حال نوبت به ساخت سقفهای ساختمان می باشد. سازه سقف ها در ساختمان های LSF در صورت شیبدار بودن و یا سقف میانی طبقات متفاوت خواهد بود. لذا باتوجه به محاسبات بعمل آمده زیرسازی سقف انجام شده و پس از آن باتوجه به نوع پوشش سقف مراحل آن نیز به ترتیب به اتمام خواهد رسید.

سازه های قاب سبک فولادی(LSF)

پس از پایان هر مرحله اسکلت LSF نوبت به اجرا نمودن تاسیسات مکانیکال و الکتریکال می رسد. در حین اجرای سازه امکان عبور دادن لوله های برق و تاسیسات از سوراخهای ایجاد شده در برخی سازه های با ضخامت کمتر ، اجرای این بخش را نیز با سهولت بیشتری عملی خواهد کرد. در انتها و بعد از مراحل فوق ، نوبت به نازک کاری ساختمان رسیده تا پوشش های نهایی روی آن انجام شود.

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

منبع : دپارتمان اجرا سامانه جامع صنعت ساختمان (کارگشا)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    لطفا قانون کپی رایت را رعایت رمایید و از نمونه کار های شرکت فنی مهندسی ساناسازان بدون ذکر منبع و شرکت خودداری کنید.این روش درست نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا