مقالات کارگشا

انواع تخت خواب های چند منظوره متحرک در خانه های کوچک

در این مطلب می خوانید:

مبلمان چند منظوره Multifunctional furniture

تخت خواب های متحرک و چند منظوره

مزایای استفاده از تخت های متحرک و چند منظوره

انواع تخت خواب ها از نظر تکنولوژی و عملکرد

مقدمه

با استفاده از مبلمان چند منظوره، فضای زندگی خود را منعطف و ارزشمند کنید.

با توجه به چالش های پیش رو در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی در جوامع مدرن امروزی، رسیدن به یک زندگی انعطاف پذیر با تغییر در سبک زندگی و توجه به ارزش های عملکردی آن، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. چگونگی تقسیم بندی فضا، عملکرد مبلمان، نحوه چیدمان آنها و همچنین جنسیت و رنگ پوشش سطوح، در خانه های کوچک که الهام بخش زندگی کارآمدتر و منعطف تر هستند، علاوه بر زیبایی، باعث بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی و بهینه کردن زندگی می شوند. 

در سالهای اخیر تفکر مینیمالیستی خانه های کوچک اما کاربردی، با استفاده از مبلمان چند منظوره، هم راستا با رشد تکنولوژی های نوین در صنعت مبلمان، به یک جنبش تاثیرگذار در معماری داخلی تبدیل شده است. به طوری که بیشتر ایده های ذهنی و تلاش های طراحان و مخترعین مبلمان و دکوراسیون داخلی، در راستای پاسخ گویی به این سوال مهم است که" چگونه می توان از هر سانتی متر خانه بیشترین استفاده را کرد؟

تختخواب چند منظوره

 

تقسیم بندی فضا

مبلمان چند منظوره Multifunctional furniture

به طور کلی مبلمان چند منظوره، شامل مجموع وسیعی از محصولات خانگی همچون تخت خواب تاشو، صندلی تاشو، کمد و قفسه های متحرک و محصولات نوآورانه دیگری است که با هدف استفاده بیشتر از فضای زندگی، توانایی ارایه بیش از یک عملکرد را داشته باشند. اما صرف نظر از مقیاس و سبک زندگی، ایجاد فضای بیشتر برای عملکردهای مختلف در منزل کاری دشوار و نیاز به راه حل هایی هوشمندانه ای دارد.

 به عنوان مثال شاید شما مایل باشید در منزل خود علاوه بر اتاق خواب، فضایی مخصوص کار یا مطالعه داشته باشید در عین حال اتاقی برای اقامت میهمان و دوستان صمیمی خود نیز فراهم کنید. در واقع ایجاد چنین فضاهایی در خانه های کوچک، بدون تغییر در جانمایی دیواره های داخلی، امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین می توان  با استفاده از مبلمان های متحرک و چند منظوره، از جمله تخت خواب های متحرک یا تاشو، انعطاف و تطبیق پذیری بیشتری بین متراژ خانه و نیازها و خواسته های متاثر از سبک زندگی ایجاد کرد.

مبلمان چند منظوره

با توجه به تنوع مبلمان های چند منظوره، در این مبحث قصد داریم صرفا به بررسی انواع تخت های متحرک پرداخته و در مطالب آتی محصولات دیگری از این حوزه از مبلمان را بررسی و معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید تا با نمونه های خلاقانه و کاربردی از تخت خواب های چند منظوره و متحرک  آشنا شوید.

تخت خواب چند منظوره

تخت خواب های متحرک و چند منظوره

تخت یک قطعه بزرگ و معمولا سنگین در مبلمان است که صرفه نظر از فرم، جنس و سبک طراحی آن، فضای زیادی را درهر بخشی از منزل اشغال می کند. با توجه به اینکه استفاده حداکثری از فضاهای کوچک، یک روش فوق العاده هوشمند در زندگی مدرن امروزیست، طراحان داخلی، تخت خواب های تاشو یا متحرک را به عنوان راه حلی خلاقانه ارایه کرده اند که نقش مهمی در دکوراسیون خانه های کوچک دارند. به طوری که علاوه بر نحوه جمع آوری آنها که منجر به صرفه جویی در فضا شده، متناسب با نیاز کاربر، به راحتی یک فضا را به دو یا چند فضای کارآمد دیگر تبدیل می کنند. 

تخت خواب متحرک

مزایای استفاده از تخت های متحرک و چند منظوره

1-    کمک به کوچک سازی

 اگر به کوچک سازی یا سبک زندگی مینیمالیستی علاقه دارید، استفاده از تخت خواب تاشو یا متحرک، علاوه بر اینکه شما را در رسیدن به سبک مورد نظرتان کمک خواهد کرد، بلکه می تواند ارزش های افزوده دیگری در مقیاس کوچک ولی متنوع در محیط خواب شما ایجاد کند.

2-    فضای کمتر، عملکرد بیشتر

 با فناوری جمع شدن تخت ها، می توان فضای باز بیشتری در مرکز اتاق برای هر گونه فعالیت دیگری فراهم کرد. بدین ترتیب استفاده از تخت های تاشو به جای تخت های ثابت و تک کاربردی، علاوه بر صرفه جویی مادی، امکان استفاده بهینه از فضاهای بلااستفاده در طی روز را ایجاد خواهد کرد.

3-    عملکردهای چند گانه 

 تخت های متحرک و چند کاربردی علاوه برصرفه جوی در فضا و و هزینه های مادی، می توانند یک فضا را به چند فضای کاربردی دیگری تبدیل کنند. مانند تلفیق اتاق خواب با اتاق کار یا نشیمن. همچنین می توان با استفاده از این تکنولوژی در فضای نشیمن، علاوه بر ایجاد فضای خواب مخصوص میهمانان، فضایی برای کار، سرگرمی یا غذاخوردن فراهم نمود.

انواع تخت خواب ها از نظر تکنولوژی و عملکرد

با توجه به نیاز کاربر و فضای مورد استفاده، تخت های قابل تغییر می توانند به مبلمانی برای نشستن، قفسه کتاب، محل ذخیره سازی و .. تبدیل شوند.  اما به طور کلی از نظر تکنولوژی و مشخصات عملکردی آنها به 3 دسته اصلی تقسیم می شود

1.    تخت های دیواری (مورفی)

2.    تخت های آسانسوری 

3.    تخت های کشویی

انواع تخت ها

1-    تخت های دیواری یا مورفی

تخت خواب  دیواری

تخت خواب  مورفی که نمونه اولیه تخت خواب های دیواری امروزیست، برای اولین باردر سال 1900 میلادی توسط (William Lawrence Murphy) ویلیام لارنس مورفی، به منظور استفاده حداکثری از فضای مسکونی کوچک در سان فرانسیسکو ساخته شد.

تخت خواب مورفی 

مورفی که درژانویه سال 1876 در کلمبیا متولد شد، در سن 15 سالگی برای ادامه تحصیل به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد. اما خانه ای یک خوابه لارنس به قدری کوچک بود که تخت خواب او بیشتر فضای خانه اش را اشغال می کرد. بنابر این برای اینکه بتواند اتاق خود را به فضای چند منظوره خواب و نشیمن جهت دعوت از دوستانش تبدیل کند، از یک آهنگر خواست تا مکانیزمی طراحی کند تا او بتواند تخت خواب خود را داخل کمد خانه اش مخفی کند. بدین ترتیب او توانست در سال 1900 ایده اولیه تخت خواب تاشو یا دیواری را که شامل یک تشک در قاب فلزی بود، اختراع کرد. 

  تختخواب مورفی

تخت خواب مورفی

 تخت خواب مورفی

در سال 1925 مورفی به نیویورک نقل مکان کرد و شرکت Murphy Bed Door را با تولید سالیانه بیش از 50.000 تخت مخفی، راه اندازی کرد. تولیدات او در طول جنگ جهانی دوم به دلیل محدودیت در استفاده از فولاد، و گران بودن نمونه های تولیدی، کاهش یافت ولی در سال 1970 بدلیل مهاجرت خانواده های جنگ زده به آپارتمان های کوچک در حومه شهرها، بعد از یک رکود اقتصادی به محبوبیت بیشتری رسید. در سال 1989 دولت آمریکا اجازه ثبت تخت مورفی به عنوان یک برند تجاری در صنعت مبلمان را نداد و امروزه اصطلاح تخت مورفی  با عنوان " تختی که در یک کمد یا در دیوار قرار دارد "در صنعت مبلمان شناخته می شود.

تخت مورفی

تخت مورفی

تخت خواب مورفی

تخت دیواری

تخت خواب دیواری

شایان ذکراست که محبوبیت روزافزون تخت مورفی به دلیل ترکیب عملکردهای چندگانه و صرفه جویی در فضا را می توان یکی از دلایل شکل گیری سبک زندگی کوچک در امریکا و اروپا دانست که ایده بسیار خوب برای افرادی است که می خواهند خانه های بزرگ خود را به  جهت صرفه جویی در هزینه های زندگی به خانه های کوچکتر تبدیل کرده اما همچنان از اتاق خواب خود استفاده بیشتری داشته باشند.

تختخواب دیواری یا مورفی

2- تخت خواب های آسانسوری 

تخت خواب آسانسوری 

همانطور که از اسم تخت خواب های آسانسوری مشخص است، با حرکت عمودی به سمت سقف، باعث صرفه جویی در فضای اتاق می شوند به طوری که وقتی استفاده ای از آن نمی شود، با استفاده از سیستم ریلی و دکمه الکترونیکی یا کنترل از راه دور، به سمت بالا حرکت کرده و در زیرسقف و یا در هر ارتفاعی که مورد نیاز است قرار می گیرند. به منظور استفاده بهتر از این سیستم، وقتی تخت زیر سقف قرار می گیرد، با استفاده از لامپ های نصب شده در کف آن می توان فضای اتاق را روشن کرد. همچنین می توان زیر تخت را با رنگ ها یا پوشش های دکوراتیو تزیین کرد تا علاوه بر صرفه جویی در فضا، به المان زیبایی در سقف تبدیل شد.

تخت آسانسوری

در این سیستم معمولا خود تخت قابلیت چند گانه ای نداشته و صرفا با حرکت به سمت بالا، در پیرامون خود فضایی مفید برای کاربری های مانند قفسه ها، کمد، میز و صندلی ایجاد می کند. مزیت این سیستم قابلیت استفاده در هر بخشی از خانه است که علاوه بر استفاده در خانه های بزرگ و لوکس، کاربرد بسیاری در خانه های بسیار کوچک دارد.

تخت خواب آسانسوری

از معایب این ایده صرفه جویانه، استفاده از مکانیزم های مدرن و اغلب گران به منظور حفظ وزن و کنترل سیستم های حرکتی و امنیتی در بعضی از نمونه های این نوع از تخت خواب هاست که به صورت کنترل از راه دور و بعضا هوشمند انجام می شود که برای هر بودجه ای مقرون به صرفه نمی  باشد.

تختخواب متحرک

تخت خواب متحرک و چند منظوره

مبلمان چند منظوره

3- تخت خواب های کشویی 

تخت خوابهای کشویی

معمولا آنچه که از تخت خواب کشویی در ذهن ما خطور می کند، یک تخت کشویی یا چرخدار کوچکتر در زیر تخت بزرگتر بوده و مناسب برای خانواده هایی است که دو کودک دارند و فضای کافی برای قرار دادن دو تخت در اتاق خواب را ندارند، اما آنچه که به عنوان تخت کشویی چند منظوره دراین مطلب معرفی می شود، تخت های کشویی است که در بخشی از معماری خانه مخفی می شوند.

تخت خواب های کشویی

تخت کشویی

تخت خواب های کشویی 

تخت کشویی به عنوان جزیی از معماری، گزینه مناسب برای زوج هایی است که خانه بسیار کوچکی داشته و می توانند با یک ایده معمارانه و از پیش طراحی شده، تخت خود را در زیر پله یا کف خانه مخفی کنند. این ایده که به صورت یک تخت کشویی می تواند زیر پلت فرم یا سکویی باشد مانند داشتن مبلمان دو طبقه بوده که یکی در بالای دیگری می تواند به طور مستقل و یا هر دو در یک زمان استفاده شوند. به دلیل مخفی بودن تخت، وجود آن هیچ گونه مشکلی در دکوراسیون ایجاد نکرده و باعث اشغال فضا و درهم ریختگی در منزل هم نمی شود.

تخت کشویی

همچنین تخت کشویی یه گزینه ی عالی برای اتاق مهمان است به این ترتیب که این فضا در بیشتر مواقع می تواند به عنوان اتاق کار یا یه نشیمن خصوصی باشد و هر زمان که نیاز به تخت بود، از تخت کشویی به عنوان تخت مهمان استفاده کرد. 

تخت خواب های کشویی 

 

تخت خواب های کشویی 

مطالب مرتبط:

«مبلمان قابل تغییر» پاسخی به تقاضای خانواده ها، گامی برای رعایت اصول طراحی پایدار

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا