مقالات کارگشا

اجرای فونداسیون، در شرایط خاص چه کنیم؟

گاهی مواقع در احداث فونداسیون ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی، فونداسیون دستگاه ها و تجهیزات، نیروگاه های و کارخانه های سیمان، فونداسیون خط تولید کاغذ و دیگر موارد به موارد برخورد می کنیم که ناگزیر باید اقدامات متفاوتی را برای عملیات اجرایی در نظر بگیریم. شالوده و پی های منفرد، گسترده (رادیه یا MAT)، نواری و یا باسکولی انواع مختلف فونداسیون های مورد استفاده در یک ساختمان معمولی می باشد که با منظور نمودن شرایط خاص یک پروژه می تواند به چالشی بزرگ منجر شود. روش های اجرای فونداسیون تجهیزات و دستگاه ها نیز می تواند از این قبیل موارد باشد.

نکات اجرایی هنگام اجرای فونداسیون

اولین اقدامی که پس از گودبرداری یک پروژه صورت می پذیرد، اجرای فونداسیون آن می باشد. این بخش از سازه بدلیل اینکه به عنوان پایه ساختمان بحساب می آید از مهمترین اجزای آن می باشد و دقت بالایی جهت اجرای آن نیاز است. لذا در صورت اشتباه در اجرای آن، احتمال بوجود آمدن خسارات سنگین وجود خواهد داشت.

نکات اجرایی هنگام اجرای فونداسیون

جلوگیری از فرو ریختن قالب های آجری

شاید تصور عمومی از پر کردن داخل قالب های آجری فونداسیون های نواری این باشد که امکان بیرون بردن این خاک از داخل گود مقدور نبوده بلکه یکی از ساده ترین راهکارهای نگهداری قالب های بتنی در برابر فشار وارده به آن در حین بتن ریزی پر کردن داخل این قالب ها توسط خاک است. البته باید توجه داشت وزن خاک، موجب فرو ریختن این قالب ها نگردد. اجرای هشت گیر و ستونهای آجری در آجر چینی قالب های فونداسیون ها نیز یکی از راهکارهای جلوگیری از فروپاشی این قالبها در اثر فشارهای جانبی است.

نکات اجرایی هنگام اجرای فونداسیون

اجرایی نبودن قسمتی از فونداسیون

هنگام گودبرداری امکان برداشت بخشی از خاک گود، شاید امکان پذیر نباشد. این اتفاق به دلایل مختلف اجرایی مانند ریزشی بودن خاک و یا امکان فروریختن ساختمانهای مجاور در صورت خاکبرداری کامل روی میدهد.

در اینگونه مواقع اقدامات لازم جهت اجرای فونداسیون تا نزدیکی خاک باقیمانده صورت می پذیرد و میلگردهای بالا و پایین به صورت انتظار خارج از بتن قرار داده می شود. بتن ریزی تا فاصله ای مناسب از خاک با رعایت ضوابط قطع بتن انجام می شود. پس از تکمیل بتن ریزی و رفع خطرات موجود برای برداشت خاک باقیمانده و خاکبرداری ، میلگردهای بیرون مانده از بتن را بوسیله رعایت ضوابط همپوشانی و یا بوسیله روش هایی چون استفاده از جوش فورجینگ و یا کوپلینگ به قسمت باقیمانده فونداسیون متصل می نماییم و عملیات بتن ریزی را برای این بخش از فونداسیون صورت می دهیم.

نکات اجرایی هنگام اجرای فونداسیون

قطع بتن در فونداسیون های بزرگ

هنگام بتن ریزی فونداسیون های با ابعاد و اندازه های بزرگ امکان طولانی شدن مدت زمان بتن ریزی طولانی باشد. این مساله می تواند موجب ایجاد درز سرد هنگام بتن ریزی گردد. به همین جهت قبل از شروع عملیات بتن ریزی باید اقداماتی را صورت داد تا فونداسیون به چند بخش تقسیم بندی شود تا فاصله زمانی پوشش میلکردهای پایین و میلگردهای بالا تاحد امکان کاهش یابد و قبل از گیرش اولیه، هر بخش تقسیم بندی شده را بتوان بتن ریزی نمود. یکی از راهکارهای اجرایی این امر استفاده از توری های رابیتس جهت تقسیم بندی فونداسیون می باشد.

نکات اجرایی هنگام اجرای فونداسیون

آرماتور ریشه ستون و یا بولت صفحه ستون

یکی از اصلی ترین نقاط انتقال نیرو در سازه محل اتصال ستونها به فونداسیون است. به همین دلیل دقت در اجرای آن دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد.

  1. داشتن خم 90 درجه و قرار گرفتن این خم کمی بالاتر از آرماتورهای پایین یکی از نکاتی است که بسیاری از مجریان و پیمانکاران به آن توجه نمی نمایند.
  2. یکی دیگر از نکات مهم در اجرای میلگرد ریشه ستونها و یا بولتها، داخل فونداسیون، قرار دادن خاموت بولتها در فاصله بین میلگردهای بالا و پایین فونداسیون می باشد.
  3. جهت جلوگیری از جابجایی صفحه ستونها به دلیل ضربه های وارده به آرماتورها در هنگام بتن ریزی، می توان صفحه ستون را در محل دقیق خود بر روی یک چهارپایه ای که به زمین متصل شده قرارداد و بولتها را بوسیله مهره از بالا و پایین به آن وصل نمود.
  4. پوشاندن قسمت رزوه شده بولتها قیبل از بتن ریزی جهت جلوگیری از کثیفی و خرابی دنده های آن پیشنهاد می گردد.

کات اجرایی هنگام اجرای فونداسیون

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

منبع : دپارتمان اجرا سامانه جامع صنعت ساختمان (کارگشا)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا