مقالات کارگشا

اجرای تاسیسات، معایب تاسیسات روی کف و مزایای تاسیسات زیر سقفی

تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان در حکم شریان حیاتی آن بوده و هرگونه ایراد در طراحی و اجرای آن عملا بهره برداری از ساختمان را دچار مشکل اساسی می نماید. در روش قدیمی اجرای تاسیسات، ابتدا لوله های تاسیساتی در کف واحد کار شده و روی آنها ماهیچه سیمانی کشیده شده می شود و سپس فضای بین آنها پوکه ریزی گردیده و روی پوکه ها یک لایه ملات ماسه سیمان کشیده می شود تا بتوان روی آن حرکت کرد و در آخر سرامیک کار می شود.

پیشنهاد ویژه: انواع سقف کاذب، همه اطلاعات اجرا و نصب و هزینه ها

معایب اجرای تاسیسات روی کف ساختمان

این روش دارای معایب فراوانی می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • اجرای ماهیچه سیمانی روی تاسیسات پرهزینه و زمانبر است.

اجرای ماهیچه سیمانی در کف

  • علی رغم اجرای ماهیچه سیمانی احتمال آسیب رسیدن به تاسیسات وجود دارد.

اجرای ماهیچه سیمانی در کف

  • پوکه ریزی در طبقات علاوه بر زمانبر و پرهزینه بودن موجب سنگینی سقف می شود.

پوکه ریزی

  • عمر مفید تاسیسات به دلیل مجاورت با مصالح کفسازی و فشارهای وارده کاهش می یابد.
  • این روش از نظر حقوقی هم مشکلاتی دارد زیرا لوله های برق واحد پایین روی سقف که در واقع جزء مالکیت واحد بالا است کار میشود و عملا دسترسی به آن در صورت نیاز غیر ممکن است و همچنین لوله های آب واحد بالادر کف واحد کار می شود که بالای سقف واحد پایین است و درصورت نشتی به سقف واحد پایین آسیب می زند که بایستی بطور مطلوب تعمیر شده و رضایت آنان جلب شود.
  • انجام تعمیرات ملزم به تخریب کفسازی میباشد که زحمت و هزینه زیادی دارد و برای همسایه ها نیز ایجاد مزاحمت می نماید و در بسیاری از موارد مالک ترجیح میدهد تاسیسات جدید را از روی کار اجرا کند که از نظر ظاهری نامطلوب می باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی روش اجرای کف های کاذب

با توجه به موارد فوق پیشنهاد می شود تاسیسات هر واحد در زیر سقف همان واحد اجرا گردیده و سپس با سقف کاذب کناف پوشش داده شود که در اینصورت گچ و خاک و سفیدکاری سقف، ماهیچه کشی روی تاسیسات، پوکه ریزی و پلاستر روی پوکه ها حذف می شود که علاوه بر کاهش وزن سقف با حذف هزینه های مربوطه، هزینه سقف کاذب کناف نیز جبران می گردد زیرا در گذشته سقف آپارتمانها بعد از سفیدکاری صرفا یک ابزار ساده اجرا می شد ولی با توجه به رواج سقفهای دکوراتیو کناف، در حال حاضر ابتدا کل سقف ابتدا گچ و خاک و سفید شده و سپس بیشتر سقف کنافکاری می شود ولی در این روش گچ و خاک و سفیدکاری سقف کلا حذف می شود و سقف کنافِ دکوراتیو و ساده بطور همزمان اجرا گردد و مقدار کنافکاری ساده که اضافه میشود کمتر از 50 درصد سطح زیربنا می باشد.

محاسن اجرای تاسیسات زیر سقف و اجرای سقف کاذب

  • افزایش عمر مفید تأسیسات.
  • دسترسی آسان به تأسیسات جهت تعمیرات: در صورت خرابی و یا نیاز به ایجاد تغییرات امکان دسترسی به تاسیسات در سقف کاذب و اصلاح آن به راحتی امکان پذیر است و چون تاسیسات هر واحد داخل همان واحد و در زیر سقف کاذب خودش اجرا شده هیچگونه خسارت و یا مزاحمتی برای سایر همسایه ها ایجاد نمی شود.
  • اجرای صحیح سقف کاذب در ساختمانها تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد.
  • سقف کاذب موجب بهبود عایق بندی صوتی و کاهش انتقال صدای کوبه ای در سقف می شود.
  • سقف کاذب از انتقال حرارت بین فضای داخلی و خارجی ساختمان جلوگیری می کند.
  • با وجود سقف کاذب امکان تغییرات بعد از تکمیل ساختمان مانند جابجایی در سیستم روشنایی، ایجاد شبکه اطفاء حریق، فیبر نوری، شبکه کامپیوتری، نورپردازی و غیره فراهم می شود.
  • عدم ایجاد ترک در گچ سقف: معمولاً گچ سقف در محل تیرهای فرعی و محل اتصال بلوکها با تیرچه ها به دلایل مختلف از جمله تفاوت ضریب انبساط مصالح، ترک می خورد و همچنین بر اثر مرور زمان رد تیرچه ها به علت جذب ذرات معلق در هوا به صورت خط تیره ای نمایان می شود که با اجرای سقف کاذب کلیه این مشکلات از بین می رود.
  • امکان ایجاد طرح های مختلف جهت زیباسازی سقف: سقف کاذب این امکان را فراهم می آورد که بتوان طرح ها و فرم های مختلفی را در سقف ایجاد کرد، همچنین می توان در سقف آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و مراکز تجاری از پارکت های مختلف و متنوع جهت زیباسازی استفاده کرد.
  • حذف آیتم های زمانبر ماهیچه کشی و پوکه ریزی و گچ و خاک و سفیدکاری سقف و اجرای سقف کاذب کناف که سرعت بسیار بالایی داشته و در مجموع زمان اجراء و خواب سرمایه را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه عبور لوله های تاسیساتی از استاد و رانر( stud & runner)

اجرای تاسیسات در سقف

 

برآورد ریالی اجرای تاسیسات زیر سقف

هزینه های کسر شده از پروژه (تومان):

هزینه های کسر شده

هزینه های اضافه شده به پروژه (تومان):

هزینه های اضافه شده

ملاحظه می گردد علی رغم افزایش کیفیت و سرعت اجرا، نه تنها هزینه اضافه ای به پروژه تحمیل نمی شود بلکه کاهش هزینه هم داریم.

بیشتر بخوانید: انواع سقف کاذب، کاربرد و روش اجرا در معماری داخلی ساختمان

منبع:

یاداشتی از مهندس مهران صالحی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا