معرفی هتل هایی با رنگ و بوی خانه های سنتی ایرانی

گردشگری فرهنگی زیر مجموعه ای از عوامل گردشگری است که افراد به قصد آشنایی با فرهنگ، به ویژه سبک زندگی، تاریخ، هنر، آداب و رسوم، معماری و مذهب مردم یک منطقه یا کشور، سفر می کنند. 

هنگامی که فرد تصمیم به سفر می گیرد، نخستین و اساسی ترین دغدغه ای که ممکن است با آن مواجه شود انتخاب هتلی است که قصد اقامت در آن را دارد. طبق تحقیقاتی که بر روی عوامل تاثیر گذار بر روی انتخاب هتل توسط مسافرین و توریست ها، به خصوص برای گردشگران فرهنگی صورت گرفته است، انتخاب هتلی است که فرهنگ محور باشد. 

امروزه طراحی هتل ها در شهرهای مختلف تقریبا متناسب با فرهنگ و با الهام از تاریخ آن صورت می گیرد، از این رو انتخاب یک هتل مناسب فرصتی است برای تجربه و لمس فضایی که روح فرهنگ منطقه در آن دمیده شده است. 

ذکر این نکته ضروریست که تاریخچه ساخت و ساز و ارایه تمهیدات اقامتی و میهمانپذیری در ایران،  قدیمی و طولانی است. زیرا ایران به لحاظ جغرافیایی بر سر چهار راه جهان قرار گرفته و مشهور است که شاه عباس صفوی عزم ساخت1000 کاروانسرا داشته است تا از اقصی نقاط جهان مسافران و بازرگانان در سراسر ایران رفت و آمد کنند و بسیاری از محققان آن اقدام بزرگ را مبنای اقتدار و آبادانی ایران در دوران صفوی دانسته اند.

امروزه ساخت هتل های فرهنگ محور تبدیل به یک استراتژی برای هتل داری، جذب توریست و رونق کسب و کار آنها شده است. در  هتل هایی که به سبک تاریخی ساخته می شوند، تمامی وسایل و دکوراسیون آنها نشانگر فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم آن منطقه بوده و در طراحی نمای آن وحتی انتخاب مصالح آن سازگار ی با محیط و حفظ پیشینه ی تاریخی شهر در درجه اهمیت قرار دارد.  اما با توجه به اینکه ساخت چنین هتلهایی با هویت تاریخی معماری سنتی، بسیار زمانبر و پر هزینه و در مواردی غیر متناسب با تاریخ منطقه می باشد، توسعه ی استفاده از خانه های تاریخی بعنوان هتل های اقامتی برای توریست ها ، یکی از راهکارهای هوشمندانه و بسیار تاثیر گذار دراشاعه فرهنگ بومی هر منطقه و کشور، می باشد.

اگر آنگونه که توریست های خارجی مشتاقانه اقامت در این خانه های تاریخی را به بودن در هتل های چند ستاره ی شهر ترجیح میدهند، مردم ایران نیز بتوانند به این موضوع گرایش پیدا کنند، قطعا میتوان برای نسل های بعد تاریخ و رسوم و فرهنگ ایران را به درستی تفسیر کرد و از زیبایی ها و ظرافت های آن گفت.

امید است که با چاره اندیشی و تبلیغات بیشتر فرهنگ ایرانی،  ایرانیان بیشتر با پیشینه خود ارتباط گرفته و سکونت در اقامتگاهای سنتی و تاریخی را ترجیح دهند چرا که آشنایی با تاریخ و هویت ایرانی دارایی ارزشمندی است که ما را به اجدادمان، ریشه هایمان و گذشته مان پیوند می دهد.

در ادامه با سفری کوتاه در دل فرهنگ و اصالت ایران به معرفی چند خانه – هتل سنتی زیبا که فضای معماری و چیدمان داخلی آنها مرتبط با فرهنگ اصیل ایرانی طراحی شده اند، می پردازیم.

1- هتل – خانه تاریخی عامری های کاشان

دوره تاریخی: زندیه

خانه ی عامری ها بزرگترین و قدیمی ترین خانه سنتی کشور که در قلب تاریخی شهر کاشان است. این مجموعه که از چند خانه مجزای مجاور و در ارتباط با یکدیگر شکل گرفته و با مساحت در حدود ۹۰۰۰ متر مربع شامل 85 اتاق و 3 خانه با 5 حیاط مرکزی به صورتی اندرونی و بیرونی همراه با فضاهای سرپوشیده متعدد می باشد. سرای عامری بهترین گزینه برای آنان که می خواهند با اقامتشان سفری به گذشته در این شهر را داشته. این هتل با فضاهای معماری مثل سرداب، شاه نشین، آیینه خانه، هشتی ورودی، ایوان های تابستانی و زمستانی ، بهاربند و حوض خانه خود یک اثر تاریخی است و دارای بلندترین بادگیر در بین بادگیرهای خانههای کاشان می باشد. فضایی پر از مقرنس، قطاربندی، رسمی بندی، یزدی بندی، نقاشی های رسمی و تذهیب سقف که هنر و خلاقیت گذشتگان را به رخ تان می کشد. 

2- هتل- خانه تاریخی منوچهری کاشان

دوره تاریخی: صفویه با قدمت 400 ساله

مجموعه اقامتی خانه منوچهری واقع در بافت تاریخی، در محله پشت عمارت کاشان و در نزدیکی بازار قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کاشان، یکی از گنجینه های بی نظیر معماری سنتی ایران به شمارمی رود. این مجموعه شامل 8 اتاق اقامتی است که هریک دارای ویژگیهای تزئینی خاص بوده و در سه وجه حیاط اندرونی مشرف به آب نما و باغچههای باصفای درختان میوه قرارگرفته اند.  

3-    هتل – خانه تاریخی بخردی اصفهان:

دوره تاریخی: صفویه 

خانه تاریخی بخردی از نوع خانه های ایوان دار با اصالت، خلوص و سادگی سبک معماری متعلّق به اوایل دوره ی صفویه می باشد. این گونه خانه ها اصولاً دارای ایوان در قسمت میانی و تالار اصلی در جبهه ی شمالی ایوان و اتاق ها در طرفین شرقی و غربی آن بوده اند. از این شیوه ی معماری در خانه های قدیمی اصفهان به خصوص در محله ی جلفا تعداد قابل توجّهی شناخته شده است. خانه ی تاریخی بخردی تنها و اولین خانه ی تاریخی دوره ی صفویه است که به منظور اقامتگاه سنتی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

4-    هتل سنتی عتیق اصفهان

دوره تاریخی: قاجاری 

هتل سنتی عتیق در سال 82 به عنوان اثر ملی ثبت شده و دارای عملکرد ترکیبی هتل و موزه می باشد. این خانه سنتی به سبک خانههای قدیمی ایرانی ساخته شده است. این خانه قدیمی با 1182 متر مربع وسعت دارای 3 شاه نشین، 3 سرداب ، 20 اطاق به شیوه معماری حجاب دار و حیاط مرکزی متقارن و درون گر می باشد. ورودی خانه سه هشتی دارد و با راهرویی طویل ادامه پیدا میکند. این راهرو از یک طرف به اندرونی و از طرف دیگر به بیرونی میرسد. تزئینات این بنا بسیار زیبا  هستند و شما با اقامت در این هتل احساس میکنید که در فضای یک موزه قرار گرفته اید. 

5-    هتل- خانه سنتی اصفهان

 دوره تاریخی: صفویه با قدمت 400 ساله

هتل سنتی اصفهان، از بناهای تاریخی و به جامانده از عصر صفوی که تغییر کاربری داده است و در یک کوچه باغ قدیمی در قلب بافت تاریخی شهر و نزدیک به مراکز تجاری و خرید شهر واقع شده است. اتاق های هتل درست مثل خانه های قدیمی اصفهان، حیاط بزرگی را دوره کرده اند که وسطش حوض و فواره های آبنماست. نزدیکی هتل به خیابان چهار باغ و میدان نقش جهان و عمده ترین نقاط توریستی و تاریخی شهر به جذابیتش اضافه کردهاست. هتل سنتی اصفهان با محیطی آرام و اصیل و مجهز به وسایلی مدرن تجربه اقامت در خانه های قدیمی ایرانی و آشنایی با آداب و رسوم گذشتگان را برای مسافران شهر تداعی می کند.

6-    هتل- خانه  ملک التجار یزد

دوره تاریخی: قاجاری با قدمت 300 ساله

هتل تاریخی ملک التجار یزد به عنوان اولین هتل خشت خام در جهان شناخته شده است، که در یکی از بازارهای مهم در بافت تاریخی شهر یزد ساخته شده است و هم اکنون بعنوان هتلی 5 ستاره و لوکس با حفظ اصالت تاریخی، فعالیت می نماید و با امکانات کامل رفاهی، در محیطی زیبا و یادآور تاریخ ایران زمین آماده پذیرایی از میهمانان و مسافران شهر یزد است. این هتل دارای شانزده اتاق دو تخته و چهار اتاق یک تخته و سه اتاق سه تخته است و به لحاظ تزئینات داخلی این بنا یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجاریه در یزد به شمارمی رود، تزئیناتی دل انگیز و روح نوازی که نقاشی دیوارها با رنگهای طبیعی,راویزهای آب طلاکاری شده وطاق نماها از آن جمله است.مدخل خانه به سبک دوران خود دارای کوچه ای طویل و باریک با دیوارهای بسیار بلند می باشد. چهار نسل از خاندان ملک التجار در این خانه زندگی کرده اند.

7-    هتل- باغ مشیر الممالک یزد

دوره تاریخی: قاجاری

هتل باغ چهارستاره مشیر الممالک، اولین هتل باغ ایرانی با معماری و تجهیزات کاملا سنتی و در عین حال مجهز به کلیه امکانات رفاهی ایت که در محل باغ قدیمی مشیر الممالک یزدو به وسعت  13000متر مربع قراردارد.

این هتل دارای اتاق های با معماری خاص کویر در دو سوی باغ بوده که این هتل را به محیط خوبی برای استراحت و آرامش تبدیل کرده اند باغ ، جوی های آب روان ، حوض ها و فواره های هتل از جذابیت های آن محسوب می شود. مسیرهایی که از میان باغ می گذرند و محدوده پارکینگ را به محوطه اتاق ها متصل میکنند طوری با درخت ها احاطه شده اند که عبور از آنها تجربه عبور از تونلی از برگها را فراهم می سازد.

8-    هتل فهادان یزد

دوره تاریخی : قاجاری 

هتل موزه فهادان در ساختمانی تاریخی معروف به خانه تهرانی ها احداث گردیده است، که از سه حیاط شامل حیاط اصلی ، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب زیبا و فعال، هشتی، دربند، پشت بام بزرگ و مشرف به بافت تاریخی یزد تشکیل شده است. این هتل به عنوان اولین هتل موزه ایران با 28 باب اتاق پذیرای مهمانان و موزه ای از گنجینه های مختلف آثار تاریخی و قدیمی، جذابیت های بصری خاصی را برای گردشگران ایجاد نموده است. این هتل در قلب بافت تاریخی  یزد، روبروی بنای تاریخی زندان اسکندر و جنب بقعه هزار ساله دوازده امام  قرار گرفته است و گردشگران می توانند با چند دقیقه قدم زدن از زیباترین بناهای تاریخی شهر یزد دیدن کنند.

  

9-    هتل سنتی خالو میرزا عقدا یزد

دوره تاریخی: ایلخانی با قدمتی ۸۰۰ ساله

هتل خالو میرزا، خانه ای است قدیمی با معماری چهار ایوانی، که دارای ۴ صفه در چهار گوشه خانه با طاق های خشتی مثلثی است . فضا های این خانه شامل: هشتی ، راهرو ، تالار ، ایوان ، مطبخ و اتاقها می باشد. این هتل سنتی ۱۰ باب اتاق ۲، ۴، ۵ و ۶ تخته با سقف های هشتی مانند کاهگلی داردکه هر اتاق به رنگی از پارچه های الوان قدیمی، سبز و آبی و قرمز مزین شده است . در میانه هر اتاق یک کرسی و اطراف آن پشتی های سنتی و مفروش از فرشهای قدیمی و خوش نقش و طاقچه های هر اتاق مملو از ظرف و ظروف قدیم می باشد.

10-    هتل – باغ متولی باشی کرمان

دوره تاریخی: قاجاری با قدمت 180 ساله 

خانه باغ سنتی متولی باشی بین سالهای ۱۲۵۰ و ۱۲۶۰ هجری قمری در زمان حکومت محمد شاه قاجار به دستور فضل الدین قره باغی معروف بیگر بیگی حاکم در زمان حکومت محمدشاه قاجار جهت سکونت متولی باشی در شهر ماهان استان کرمان ساخته شده است. این باغ دارای هشت اتاق پذیرایی یک تا هفت نفره است با ظرفیت ۲۲ نفرکه در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .این هتل دارای یک کافی شاپ و یک رستوران است که با انواع میان وعدهها وغذاهای ایرانی از میهمانان پذیرای میکند.

سخن آخر

احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره و به موازات آن هتل‌های سنتی و توجه به آداب و رسوم و سنت های هر منطقه و توجه به سابقه تمدنی شهرهای مختلف، ضرورتیست که به نظر می‌رسد میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار امر باید جدی‌تر به آن ورود کنند و با ایجاد تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، به حرکت ایران در مسیر توسعه گردشگری فرهنگی شتاب ببخشند.

امید است که با چاره اندیشی و تبلیغات بیشتر تمدن ایرانی، ایرانیان بیشتری با پیشینه خود ارتباط گرفته و سکونت در اقامتگاهای سنتی و تاریخی را ترجیح دهند چرا که آشنایی با تاریخ و هویت ایرانی دارایی ارزشمندی است که ما را به اجدادمان، ریشه هایمان و گذشته مان پیوند می دهد.

منبع:

kargosha.com

خروج از نسخه موبایل