تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک چیست؟ مزایا، معایب و کاربرد آن‌ها

رنگ‌های روغنی و پلاستیک رنگ‌هایی هستند که در رنگ‌آمیزی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما شما برای رنگ‌آمیزی منزلتان کدام یک از این دو رنگ را انتخاب می‌کنید؟ برای انتخاب صحیح بایستی تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک را بدانید. این مقاله شما را با تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک آشنا می‌کند. با ویکی ساختمون همراه باشید.

رایگان؛ استعلام قیمت نقاشی ساختمان خود را از متخصصین ماهر کارگشا بگیرید

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک چیست؟

برای درک روشنی از تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک بایستی به تعریف هریک از رنگ‌های روغنی و پلاستیک و همین طور به بررسی مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم.

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: رنگ روغنی چیست؟

بدر گذشته از آمیختن رنگدانه‌های طبیعی و معدنی با روغن گیاهی نظیر بزرک، سویا، پنبه و … رنگ روغن درست می‌کردند، امروزه رنگ‌های روغنی پایه‌ای شیمیایی دارند و از روغن‌های طبیعی ساخته نمی‌شوند، رنگ‌های روغنی یا رنگ‌های آلکیدی از ترکیب الکل و اسید به وجود می‌آیند، این رنگ‌ها از خانواده اسیدهای چرب هستند و بوی نامطبوعی دارند.با توجه به توضیحاتی که در اختیارتون قرار دادیم حتما به مقاله روش زدن رنگ پلاستیک با غلطک هم سر بزنید.

رنگ‌های روغنی به سه دسته براق، مات و نیمه مات (نیمه براق) تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند:

  1. رنگ روغنی براق: رنگ روغنی براق شفافیت بالایی دارد، کیفیت، قدرت چسبندگی، دوام و ماندگاری آن نسبت به انواع مات و نیمه‌ مات بیشتر است و قابلیت شستشوی بالایی دارند، بنابراین قیمت بالاتری دارند. رنگ روغنی براق به دلیل انعکاس زیاد نور، ناهمواری موجود در گچ‌کاری را به طور واضح نشان می‌دهد، بنابراین در رنگ‌آمیزی دیوار به کار گرفته نمی‌شود. اغلب در کارهایی که در معرض نور خورشید قرار دارند، از رنگ روغنی براق استفاده می‌کنند.
  2. رنگ روغنی مات: رنگ روغنی مات محبوبیت زیادی دارد. در بین رنگ‌های روغنی این نوع رنگ دارای کاربرد بیشتر و قیمت پایین‌تری است. چون رنگ روغنی مات نور کمتری منعکس می‌کند، سطوح ناهموار سطح را به خوبی پنهان می‌سازد، بنابراین از رنگ روغنی مات در رنگ‌آمیزی دیوارها، سقف‌ها و بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود که به اجرای زیرکاری نیاز ندارد. رنگ روغنی مات قابلیت شستشوی کمتری نسبت به رنگ‌های براق و نیمه‌ براق دارند و همین طور قدرت پوشش کمتر و بوی نامطبوع بیشتری دارند.
  3. رنگ روغنی نیمه مات: رنگ روغنی نیمه‌ مات از ترکیب رنگ مات و براق به دست می‌آید و برای نقاشی دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود تا هم معایب و ناهمواری‌های دیوار را پنهان کند و هم دیوار شفاف و براق جلوه کند. رنگ روغنی نیمه‌ براق نسبت به رنگ‌های براق ارزان‌تر هستند، اما قابلیت شستشوی کمتری دارند. می‌توان درصد مات یا براق بودن ترکیب را به دلخواه تغییر داد.

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: مزایای رنگ روغنی

رنگ‌ روغنی هم مثل ترکیب رنگ طوسی مزایای بسیاری دارد:

مطلب پیشنهادی: انواع رنگ‌های ساختمانی، چه نوع رنگی برای کجا؟

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: معایب رنگ روغنی

معایب رنگ‌های روغنی به شرح زیر می‌باشد:

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: کاربردهای رنگ روغنی

رنگ روغنی به دلیل مزایای فراوان کاربردهای بسیاری نیز دارد:

مطلب پیشنهادی: رنگ کاری مبل در منزل: با 11 مرحله جانی تازه به مبلمان منزلتان بدمید!

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ پلاستیک رنگی بر پایه آب است، بنابراین بو ندارد و به راحتی با آب ترکیب می‌شود. ماده اصلی تشکیل‌دهنده رنگ پلاستیک لاتکس است، لاتکس به ذرات بسیار ریز پلیمر گفته می‌شود که در طبیعت در شیره بسیاری از گیاهان نظیر کائوچو یافت می‌شود، البته نوع مصنوعی آن در آزمایشگاه با روش‌های پلیمریزاسیون ساخته می‌شود.

رنگ پلاستیک در دو نوع تمام‌ پلاستیک و نیمه‌ پلاستیک تولید می‌شود:

  1. رنگ تمام پلاستیک: رنگ تمام ‌پلاستیک مقاومت بالایی در برابر آب دارد، البته در بازار کمتر یافت می شود.
  2. رنگ نیمه‌ پلاستیک: رنگ نیمه‌ پلاستیک نسبت به رنگ‌های تمام‌ پلاستیک مقاومت کمتری در برابر آب دارد، اما کاربرد بیشتر و قیمت مناسب‌تری دارد.

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: مزایای رنگ پلاستیک

مزایای رنگ پلاستیک به شرح زیر می‌باشد:

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: معایب رنگ پلاستیک

معایب رنگ پلاستیک نیز در زیر آورده شده است:

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک: کاربردهای رنگ پلاستیک

با توجه به مزایا و معایبی که رنگ‌های پلاستیک دارند، کاربرد آن‌ها مشخص می‌شود:

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک

اکنون می‌توانیم تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک را بهتر بررسی کنیم:

سخن آخر

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک به ساختار آن‌ها برمی‌گردد؛ امروزه رنگ روغنی پایه‌ای شیمیایی دارد و با حلال‌های شیمیایی و نفتی رقیق می‌شود، اما رنگ پلاستیک بر پایه آب است و به راحتی با آب حل می‌شود. تفاوت در ساختار این دو رنگ کاربردهای آن‌ها را نیز متفاوت ساخته است. اکنون که با تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک آشنا شدیم، می‌توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

نقاشی ساختمان

 

خروج از نسخه موبایل