حقوق همسایه در ساخت و ساز : کارفرما بداند تا کار به شکایت نرسد!

فرآیند ساخت و ساز می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا، سد معبر، تجاوز به حریم معابر و حتی سقوط مصالح شود. هر یک از این موارد به تنهایی می‌تواند باعث سلب آسایش مردم، به خصوص برای همسایه‌ها شود! ساختمان‌هایی که در مجاور سازه ساختمان در حال ساخت هستند، بیشترین آسیب را در طول دوره ساخت متحمل می‌شوند. هرگونه مشکلی می‌تواند به معنای نقض حقوق همسایه در ساخت و ساز تلقی شود که از جانب همسایه قابل شکایت و پیگیری است. برای جلوگیری از این مشکلات، قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز تدوین شده‌اند که سازندگان ملزم به اجرای آن‌ها هستند. برای شناخت بیشتر این قوانین با ویکی ساختمون همراه باشید.

قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز

قوانین همسایه در ساختمان سازی از دل موضوعات مربوط به محیط زیست، ریسک و خطر، بنا گشته‌اند. ﺷﻨﺎﺳﺎیی ﺷﺮاﻳﻂ و ﻣﺨﺎﻃﺮات اﺣﺘﻤﺎلی ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎر و ارزﻳﺎبی ریسک‌ﻫﺎیی ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ از اﻳﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮات به وجود آیند، وظیفه اصلی سازنده یا کارفرما است.

مطلب پیشنهادی: قوانین آپارتمان نشینی از سیر تا پیاز شارژ، آسانسور، مشاعات و …

در طی آنچه در مقررات ملی ساختمان آمده است و وزارت مسکن و شهرسازی نیز بر آن نظارت دارد، قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز دارای بند هایی به شرح زیر است:

در صورتی که قصد تخریب ساختمان خود را دارید، درخواست خود را در کارگشا ثبت نمایید.

شکایت و دادرسی حقوق همسایه در ساختمان سازی

در صورت ایجاد انواع مزاحمت توسط کارگاه‌های ساختمانی، مطابق با قوانین مذکور می‌توان از آن‌ها شکایت کرد. همسایه‌ها می‌توانند با مراجعه به شهرداری دادخواست خود را ارائه دهند. اگر تخلف سازنده اثبات شود، دستور توقف ساخت و ساز تا رسیدگی به شکایت و رفع مشکل صادر می‌شود.

برای اثبات تخلف، دادگاه افراد متخصصی را به کارگاه ساختمانی اعزام می‌کند تا میزان آلودگی صوتی و محیط زیستی را بررسی کنند. اگر آلودگی در حد غیرمجاز باشد، خسارت وارد شده توسط کارشناس برآورد شده و با متخلف برخورد قانونی می‌شود.

سپس بر طبق ماده ۴۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متخلفان از نظر کیفری باید به مراجع قضایی رجوع کنند. ناگفته نماند، چنین مشکلاتی معمولاً بین طرفین (سازنده و همسایه) حل و فصل می‌شود.

چنانچه قصد اجرای عایق صوتی را دارید، درخواست خود را در عایق کاری ساختمان کارگشا ثبت نمایید.

کلام آخر

قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز به منظور حفظ امنیت و آرامش ساکنین ساختمان‌های مجاور تدوین شده‌اند. این قوانین سازندگان را ملزم به رعایت حقوق همسایه کرده و در صورت تخدی، متحمل خسارات مالی می‌شوند. بنابراین، سازندگان باید با درک درست از حقوق همسایه، هم بتوانند فرآیند ساخت و ساز اصولی را پیش ببرند و هم در مسیر قانونی حرکت کنند.

خروج از نسخه موبایل