فضاهای داخلی

طراحی بهار خواب : از چیستی تا ایده‌های جذاب و نکات کاربردی!

زندگی در آپارتمان‌ها همیشه محدودیت‌هایی را برای افراد ایجاد می‌کند. دیگر خبری از حیاط بزرگ پر از گل و درخت نیست. با این حال بعضی از آپارتمان‌ها و خانه‌ها دارای فضایی تحت عنوان بهار خواب هستند. با این همه در صورتی که بتوانید از بهترین المان‌ها در اندازه و ترکیب مناسب با دیگر المان‌ها استفاده کنید می‌توانید فضای بهار خواب خود را به محیطی بهتر تبدیل کنید و خانوادگی از آن لذت ببرید. در این مطلب از ویکی ساختمون با ارائه چند ایده جذاب و بسیار کاربردی به طراحی بهار خواب خواهیم پرداخت.

بهار خواب چیست؟

تراس، بالکن و ایوان همگی از اصطلاحاتی هستند که زیاد به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. با این حال هر یک از این اصطلاحات معنی و کاربرد خاص خود را دارند. ایوان در واقع هم معنی با بهار خواب است که نسبت به تراس و بالکن عمدتاً مساحت بیشتری دارد و بیشتر در خانه‌های ویلایی و بزرگ وجود دارد. در معماری نیز بهار خواب یا ایوان به بخشی از خانه گفته می‌شود که دارای سقف اما از قسمت جلو باز است. در ادامه بیشتر در خصوص طراحی بهار خواب بحث خواهیم کرد.

ایده‌ها و نکاتی برای طراحی بهار خواب

در ادامه قصد داریم با ذکر چند ایده و نکته با در نظر گرفتن المان‌ها و متریال‌های کاربردی در طراحی بهار خواب بحث را به پیش ببریم.

در طراحی بهار خواب از مصالح طبیعی استفاده کنید

هدف از بودن در بهار خواب القای یک حس سرشار از آرامش و تازگی است که این مهم با استفاده از مصالح طبیعی به مراتب بهتر و کامل‌تر حاصل خواهند شد. فرقی نمی‌کند المان شما چه باشد، در هر حال می‌توانید در فضای بهار خواب خود از المان‌های طبیعی مانند چوب و سنگ استفاده کنید. نیمکت‌های چوبی چسبیده به دیوار، کفپوش‌های چوبی، سنگ‌فرش‌ها، قرار دادن مقدار قلوه سنگ در قسمت‌های مختلف و صد البته پوشش گیاهی همگی از جمله المان‌های طبیعی ایده آل هستند.

از یک میز و صندلی کوچک استفاده کنید

شاید یکی از اولین وسایل و المان‌هایی که در فضای بهار خواب‌ها مهم می‌شوند مبلمان‌ها هستند که انواع مختلفی هم دارند. مطمئناً یکی از کاربردهای بهار خواب نشستن و لذت بردن از خواندن یک کتاب یا خوردن یک نوشیدنی است و همه این‌ها بدون یک میز و صندلی جمع و جور ممکن نخواهد شد. در انتخاب سبک و مدل آن سلیقه خود را در اولویت قرار دهید. میز و صندلی‌های مخصوص فضای باز نیز مختص این گونه از فضا هستند و مقاومت خوبی در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی دارند.

مبلمان راحت و جمع و جور انتخاب کنید

شاید فضای بهار خواب شما بزرگ باشد و دست شما در انتخاب مبلمان نیز باز باشد. با این حال انتخاب یک مبل نه کوچک و نه بزرگ که کاربردی‌ترین حالت ممکن را برای شما و اعضای خانواده داشته باشد متعاقباً فضای کمتری را اشغال خواهد کرد و می‌توانید از فضا برای کاربرد دیگر المان‌ها بهره ببرید. بسیاری از بهار خواب‌ها مسقف اما برخی هم روباز هستند و به همین منظور هم باید در انتخاب مبل دقت کرد. بعضی از مبل‌ها از دو بخش تشک و چهارچوب تشکیل شده‌اند و تشک‌ها به راحتی از چهارچوب جدا می‌شوند. این نوع از مبل‌ها برای بهار خواب‌های روباز در شرایط آب و هوایی مختلف انتخاب مناسبی است.

بهار خواب را با گل و گیاه تزئین کنید

پوشش گیاهی از مهم‌ترین المان‌هایی است که وجود آن‌ها در فضای بهار خواب بسیار مهم است. پوشش گیاهی حس و حال بودن در بهار خواب را می‌تواند به کل متحول سازد. برای نگهداری بهتر و سادگی کار بهتر است که از فلاورباکس‌ها و گلدان‌ها استفاده کنید. در صورتی که مساحت بهار خواب شما امکان اجرای زیادی از پوشش گیاهی را نمی‌دهد می‌توانید سطوحی قائم متصل به دیوار یا خود ایستا را برپا سازید و آن را کاملاً به انواع مختلف گل و گیاه اختصاص دهید.

بهار خواب خود را از فضای شهری جدا کنید

فضای بهار خواب مکانی برای پناه بردن از زندگی شلوغ شهری است پس باید بتوان تا حدودی آن را از ظاهر و نمای زندگی شهری جدا کرد. برای این کار چاره‌ای جز برپایی چند دیوار ندارید اما در انتخاب نوع این دیوار‌ها دستتان باز است. در این کار می‌توانید متنوع عمل کنید.

بخشی را با استفاده از مصالح بنایی مانند آجر و سنگ جدا کنید و بخشی دیگری از بهار خواب را با استفاده از فنس‌های چوبی یا فلزی که بستر مناسبی را برای رویش گیاهان رونده ایجاد می‌کنند از فضای شهری جدا کنید. درختچه‌های و گیاهان پرچینی هم می‌توانند به کار آیند. ناگفته نماند که استفاده از پوشش گیاهی در هر صورت می‌تواند انتخاب چند کاربردی باشد. هم زیبایی محیط را افزایش دهد و هم آلودگی صوتی را کاهش دهد.

از یک سایبان ساده استفاده کنید

طراحی بهار خواب باید به گونه‌ای باشد که بتوان در طول شبانه روز و در شرایط مختلف آب و هوایی از آن استفاده کرد. عوامل زیادی شاید استفاده از بهار خواب را مختل کنند و بدون شک یکی از آن‌ها آفتاب خواهد بود. در نظر گرفتن سایبان‌هایی هر چند ساده می‌تواند اماکن استفاده در آفتاب را هم به شما بدهد. این سایبان‌ها می‌توانند ساختاری ثابت یا جمع شونده داشته باشند. اگر فضا و بودجه اجازه دهد در نظر گرفتن آلاچیق‌هایی در گوشه‌ای از بهار خواب هر چند کوچک هم می‌تواند کاربری آن را دوچندان کند.

بیشتر بخوانید: پرگولا چیست ؟ اگر عاشق دورهمی در فضای باز هستید بخوانید!

نورپردازی در طراحی بهار خواب مهم است

برای بسیاری از افراد و خانواده‌ها، شب هنگام مهم‌ترین زمان استفاده از بهار خواب است و به همین دلیل هم نورپردازی در طراحی بهار خواب بسیار مهم تلقی می‌شود. اجرای نورپردازی باید به گونه یا باشد که تمامی فضای بهار خواب را پوشش دهد و محدودیتی را در استفاده از آن ایجاد نکند. دیوارها و ستون‌ها محل مناسبی برای اجرای انواع سیستم‌های نورپردازی برای پوشش دادن بخش‌های مختلف بهار خواب است. لامپ و چراغ‌های کفی نیز در گوشه‌های دیوار و ستون‌ها گزینه مناسبی برای اجرا هستند.

بیشتر بخوانید: طراحی نورپردازی داخلی چگونه معماری فضا را بهتر یا بدتر می‌کند؟

در انتخاب کفپوش‌ها دقت کنید

کفپوش‌ها شاید چندان به چش نیایند اما نقش مهمی در ایجاد یک بهار خواب ایده آل ایفا می‌کنند. در انتخاب نوع کفپوش باید شرایط مختلفی از جمله آب و هوا را در نظر بگیرید. از این رو پارکت‌ها از جنس‌های مختلف و چمن‌های مصنوعی بسیار در بهار خواب‌ها استفاده می‌شوند. در کف سازی بهار خواب سعی کنید از چند متریال مختلف استفاده کنید. بخش‌های سرپوشیده را می‌توانید با فرش تزئین کنید.

در استفاده از وسایل خود را محدود نکنید

این موضوع را به خاطر داشته باشید که بهار خواب را برای خود طراحی می‌کنید و باید بهترین استفاده را از آن ببرید. هر وسیله‌ای که فکرش را می‌کنید که به کار خواهد آمد را به کار ببرید. باربیکیو در مدل‌های مختلف خود ایستا یا تکیه داده شده به دیوار، انواع تاب برای بازی کودکان، انواع صندلی‌های آویزان، انواع تخت‌های سنتی با کلی بالش، میزهای نهارخوری، فواره و حوضچه‌های آب همگی از جمله المان‌هایی هستند که استفاده از آن به سلیقه شما بستگی خواهد داشت.

نکات مهم در طراحی بهار خواب

علاوه بر ایده‌هایی که در بالا در خصوص طراحی بهار خواب عنوان شد، یک سری نکات کاربردی نیز هستند که باید در طی فرایند طراحی بهار خواب به آن‌ها توجه داشت که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است.

  • المان‌ها و متریال‌های خود را بر اساس مساحت و بزرگی فضای بهار خواب انتخاب کنید.
  • در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید، سعی کنید با استفاده از المان‌های مختلفی فضاهایی با کاربری مختلف را ایجاد کنید.
  • در طراحی فضاهای مختلف سلیقه افرادی که از آن استفاده خواهند کرد را در نظر بگیرید.
  • پوشش گیاهی نقش مهمی در بهار خواب دارد، سعی کنید از انواعی استفاده کنید که در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم هستند و از طرفی به نگهداری چندانی نیاز نخواهند داشت.
  • مبلمان‌های حصیری و چوبی بهترین گزینه برای استفاده در بهار خواب هستند زیرا مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی مختلف دارند.
  • در صورتی که قصد دارید از تعداد زیادی فلاورباکس و گلدان استفاده کنید پس باید حتماً وزن نهایی آن‌ها و استحکام سازه پشت بام را در نظر داشته باشید.
  • در طراحی بهار خواب سعی کنید که از متریال‌ها و المان‌های موجود در آن مانند دیار و سکوها به نحو احسن استفاده کنید. گاهی تغییری کوچک در آن‌ها نتیجه‌ای بسیار مطلوب را در پی خواهد داشت. برای نمونه قرار دادن شبکه‌ای فلزی یا چوبی روی دیوار آن را به بستری مناسب برای رویش گیاهان تبدیل خواهد کرد.

سخن آخر

بهار خواب‌ها فضاهای بسیار ایده آلی هستند که وجود آن‌ها در هر ساختمان و خانه‌ای واقعاً یک مزیت به حساب می‌آید. بهار خواب را می‌توان با کمی هزینه و سلیقه به بهترین نحو طراحی کرد و مکانی مناسب برای گذراندن اوقات خود و افراد خانواده را فراهم کرد. المان‌ها و متریال‌های مختلفی را می‌توان در طراحی بهار خواب با یکدیگر ترکیب کرد.

منبع
architecturaldigest
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا