معماری و زندگی

ترفندهای خانه تکانی : 11 راهکار مفید برای تمیز کردن خانه!

افراد از خانه تکانی متنفرند، اما در عین حال همه یک خانه تمیز را دوست دارند! بخش منفی قضیه بیشتر به دلیل این است که نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند و یا اینکه بهترین روش برای تمیز کردن سریع خانه چیست. بیشتر افراد تازه کار مطمئن نیستند که ابتدا باید گرد و غبار را بگیرند و یا شروع به تمیز کردن پنجره‌ها کنند. آنها تعجب می کنند که آیا باید آشپزخانه را قبل از حمام تمیز کنند یا برعکس. چالش‌هایی این چنینی می‌تواند خسته‌کننده و زمان بر باشند. به همین دلیل، راهنمای زیر با عنوان ترفندهای خانه تکانی براساس چندین سال تجربه بدست آمده است که هدفش صرف زمان کمتر و سرعت بیشتر در امر تمیز کردن خانه است؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

11 ترفندهای خانه تکانی

ترفند خانه تکانی

1-  خانه تکانی را به یک فعالیت گروهی تبدیل کنید

تلاش تیمی یکی از بهترین ترفندهای خانه تکانی است. پیش از این با خانواده خود زمان بگذارید و وظایف کلی را به هر شخص اختصاص دهید. همکاری با هم می‌تواند سرگرم‌کننده  و انرژی‌بخش باشد، هم می‌تواند سرعت انجام کار بالا ببرد. سعی کنید به فرزندان کوچک خود نیز مسئولیت تمیز کردن وسائل شخصی‌اش را آموزش دهید.

2- کل خانه را تمیز کنید، نه یک اتاق در یک زمان

تمیز کردن کلی (گرد و غبار، جاروبرقی، جابجایی) بسیار کارآمدتر از تمیز کردن تک به تک فضاهای آشپزخانه، حمام‎ها و سپس اتاق خواب‌ها است. انجام این کار از این طریق، مانع از این می‌شود که احساس کنید در یک چرخه تمیز کردن بی‌پایان قرار دارید، در واقع همان کار را مجبور هستید بارها و بارها از نو شروع می‌کنید.

مطلب پیشنهادی: لیست کارهای خانه تکانی : از کجا شروع کنیم تا جایی از قلم نیوفته؟

3- تمام وسایل تمیز کاری را در یک سطل جمع کنید

بهتر است یک سطل کوچک داشته باشید، زیرا همه چیز برای تمیز کردن یک مکان قابل حمل و راحت خواهد بود. به این ترتیب، در حین خانه تکانی وقت خود را برای گشتن وسایل تلف نخواهید کرد و نیازی نیست که نگران جمع آوری تک تک آنها برای رفتن به مرحله بعد باشید. وسائل می‌توانند دستمال، دستکش و شوینده‌های مورد نیاز باشند.

خانه تکانی

4- به هم ریختگی را از بین ببرید

در راستای ترفندهای خانه تکانی به اتاق‌های خانه بروید و سعی کنید به هم ریختگی را به کلی از بین ببرید. برای مثال مجلات، کتاب، لباس و هر گونه وسائلی که باعث به هم ریختگی شده است را جمع کنید. همچنین در نظر بگیرید که آیا پوشاک و وسائل قدیمی و بی‌استفاده خود باید آن را کنار بگذارید یا اصلاً باید جایی برای آنها لحاظ کنید.

5- گرد و غبار را پاک کنید

قبل از شروع گردگیری، اطمینان حاصل کنید که همه پنجره‌های خانه بسته هستند. گرد و غبار خود را از روی مبلمان و قسمت‌های زیر قفسه‌ها،  روی نرده‌های دستی، قاب‌های عکس، تلویزیون و هر جایی که احساس می‌کنید گرد بر روی آن نشسته است را تمیز کنید. برای مناطقی که به سختی دسترس هستند، مانند پرده و قفسه‌های فوقانی، از نردبان خانگی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: جشن نوروز بل چیست و چگونه برگزار می شود؟

6- آینه‌ها و شیشه‌های پنجره را تمیز کنید

برای پاک کردن تمام آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای از یک پارچه میکروفیبر مرطوب برای تمیز کردن کثیفی استفاد کنید و به دنبال آن از یک پارچه دیگر برای خشک کردن سطوح بهره ببرید. در پایان، با اسپری مخصوص تمیز کردن شیشه، آینه‌ها و شیشه‌های پنجره را آغشته کرده و با روزنامه اقدام به تمیز کاری نهایی کنید. همه این مراحل از ترفندهای خانه تکانی به شکلی مؤثر هستند.

تمیز کردن خانه

7- سطوح و وسایل پُراستفاده را ضدعفونی کنید

روی میز، وسایل آشپزخانه، دستگیره کابینت‌ها، کلیدهای روشنایی، ریموت کنترل تلویزیون و هر وسیله و یا سطحی که پُراستفاده هستند را ضدغفونی کنید. شما باید برخی از آن سطوح را ضدعفونی کنید، به ویژه مواردی که میکروب‌ها را به انگشتان و صورت افراد منتقل می‌کند. با مخلوط کردن یک چهارم یا نیم فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب با یک فنجان آب، یک محلول ضدعفونی غیر سمی درست می‌شود.

8- بر روی آشپزخانه، توالت و حمام تمرکز کنید

اسپری تمیزکننده را روی سینک آشپزخانه، سپس روی وان حمام (در صورت وجود)، سینک توالت و مجرای توالت ایرانی یا فرنگی بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند تا تمیزکننده، کثیفی و آلودگی را به کلی بی‌اثر کند. سپس به آشپزخانه برگردید و شروع به تمیز کردن کنید. فراموش نکنید که داخل مایکروویو را نیز پاک کنید. تمیز کردن توالت و حمام را به مرحله آخر واگذار کنید.

9- دیوار و سپس کف خانه را تمیز کنید

دیوارها را نخست با پارچه مرطوب و سپس با پارچه دیگری خشک کنید. سپس کف پذیرایی، اتاق‌ها، آشپزخانه و حمام را تمیز کنید. از دورترین گوشه اتاق شروع و به سمت درب ورودی حرکت کنید. اگر کف خانه شما سرامیکی است، می‌توانید از «تِی‌زمین‌شوی» استفاده کنید، وگرنه برای کف‌های موکتی از همان جاروبرقی و یا برای تمیزکاری عمیق‌تر از شامپو فرش استفاده کنید.

تمیز کردن منزل

10- تمام خانه را جاروبرقی بکشید

در انتهای کار، تمام خانه را جاروبرقی بکشید. کشیدن جاروبرقی می‌تواند به منزله تمیز کاری نهایی و گرفتن هرگونه گرد و غبار سطحی، مو، پُرز و خُرده‌ریزهایی باشد که در فرآنید خانه تکانی روی زمین نشسته‌اند. اگر برای تمیز کردن فرش از شامپو فرش استفاده کردید، لازم است حتماً بعد این کارف روی فرش‌ها را جاروبرقی بکشید.

11- فراموش نکنید که وسایل تمیزکننده خود را بشویید

بخش غالباً نادیده گرفته شده از فرآیند خانه تکانی، وسایلی است که مدام برای تمیز کردن استفاده می‌کنید. بعد از هر بار تمیز کردن دیوار و یا کف، پارچه های مورد استفاده را بشویید و یا اگر پارچه اضافی دارید، قبلی‌ها را به دور بیاندازید. اگر از تِی‌زمین‌شوی استفاده کردید، آن را برای هر فضا جداگانه‎‌ای تمیز کرده و عملیات را تکرار کنید.

برنامه‌ریزی به عنوان یکی از ترفندهای خانه تکانی

تصمیم بگیرید قبل از شروع خانه تکانی چقدر می‌خواهید زمان صرف کنید. بعد، وقت خود را به زمان‌های 15 دقیقه‌ای تقسیم کنید، این زمان می‌تواند شامل تمیز کرد هر بخش از خانه و داشتن استراحت بین کار باشد. حال با دانستن اینکه باید از کجا شروع کنید و چقدر باید زمان داشته باشید، می‌بینید که خانه تکانی کار خیلی سختی هم نیست! اگر کاملاً از یک کار متنفر هستید، به عنوان مثال تمیز کردن حمام، دانستن اینکه فقط 10 دقیقه برای تمیز کردن آن زمان صرف می‌کنید، ممکن است باعث شود کمتر با آن مقابله کنید. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا