فضاهای داخلی

انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی : از سنتی تا مدرن و ضد آب!

انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی از جمله مسائلی است که گروهی از افرادی که به ساخت خانه یا بازسازی آن مشغول هستند، در نظر می‌گیرند. در همین ابتدا باید عرض کنم که راه‌های زیادی برای پوشش دیوارهای سرویس‌های بهداشتی وجود دارد. هزینه این دیوارپوش‌ها نیز با توجه به فناوری تولید، میزان تقاضای بازار و میزان تولید محصول بستگی دارد. در ادامه با انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی در ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام کدام است؟

گزینه‌های زیادی به عنوان دیوارپوش سرویس بهداشتی در بازار موجود است که در این بین می‌توان به کاشی، سنگ (رودخانه‌ای یا اسلب)، سنگ مصنوعی، بتن، چوب، لمینت، پی‌وی‌سی، آجر لعاب‌دار و … اشاره کرد. متأسفانه به دلیل استفاده زیاد از مصالحی مانند کاشی و سنگ در سرویس‌های بهداشتی، دیگر محصولات مانند پی‌وی‌سی، آکریلیک و لمینت به چشم نمی‌آیند و افراد رقبتی برای استفاده از آن‌ها ندارند. در ادامه به معرفی دیوارپوش سرویس بهداشتی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی چگونه باید باشد؟

کاشی

اولین گزینه برای هر فردی که قصد بازسازی یا ساخت خانه دارد، برای دیوارپوش سرویس بهداشتی، کاشی است. قیمت پایین این محصول در ایران به دلیل وفور مواد اولیه آن، ظاهر زیبا، تنوع در طرح و رنگ، مقاومت آن در برابر رطوبت و مواد شوینده آن را اولین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین گزینه برای پوشش سرویس بهداشتی می‌کند.

انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام کدام است؟

سنگ

استفاده از سنگ به صورت تایل و اسلب از انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی، چندی است که در بین فعالان حوزه ساخت‌وساز، پرطرفدار شده است. سنگ مرمر، هورنفلس و گرانیت از جمله سنگ‌هایی هستند که برای این منظور استفاده می‌شوند. البته ناگفته نماند که برای پوشش کف و دیوار سرویس‌های بهداشتی از سنگ‌های رودخانه‌ای به صورت تایل نیز بهره زیادی برده می‌شود و طرح زیبایی خلق می‌شود. استفاده از این نوع سنگ برای ساخت‌وساز به حفظ منابع طبیعی کمک زیادی می‌کند.

سنگ

سنگ مصنوعی

با پیشرفت صنعت پلیمر، انواع سنگ‌های مصنوعی با استفاده از دانه‌های کوارتز، خاک سنگ و رزین می‌توان تهیه کرد که از نظر ظاهری با سنگ طبیعی تفاوت چندانی ندارد. کارایی و مقاومت سنگ مصنوعی اگر از سنگ طبیعی بیشتر نباشد، کمتر نیست. علاوه بر آن به دلیل وزن پایین، میزان مصرف مصالح ساختمانی مانند سیمان و چسب سنگ برای اجرای دیوار و کف، بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

سنگ مصنوعی

بتن

یکی از انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی را می‌توان بتن در نظر گرفت، طرح و نقوشی که بتن پس از خشک شدن به خود می‌گیرد از نظر بسیاری زیبایی خاصی دارد و می‌تواند دیوارپوش یا کفپوش مناسبی باشد؛ ولی متأسفانه در ایران این گزینه یعنی استفاده از بتن به عنوان آخرین پوشش کمی ناخوشایند است و با اقبال کمی روبرو شده است. با این وجود با توجه به مقاوم بالایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای دیوارپوش سرویس بهداشتی باشد.

بتن

چوب

از دیگر انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی می‌توان به چوب اشاره کرد که در برخی مناطق جغرافیایی که جنگل‌های انبوه وجود دارد، مصالح ساختمانی عمده را برای ساخت خانه تشکیل می‌دهد. در ایران نیز بخش‌هایی از شمال و جنوب از آنجایی که محیط مرطوبی دارند و دسترسی به چوب و فرآورده‌های چوبی آسان است بخش‌هایی از خانه را با چوب می‌سازند. البته با پیشرفت تکنولوژی مصالح ضد آب زیادی با طرح چوب به بازار عرضه می‌شوند که می‌توانند گزینه مناسبی به جای چوب باشند که با استفاده از آن‌ها می‌توان از قطع بی رویه درختان جلوگیری کرد.

چوب

لمینت

با مشاهده بسیاری از تصاویر مربوط به انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی به نظر می‌آید که از چوب یا سنگ برای ساخت آن استفاده شده است؛ ولی با کمی دقت و پرس‌وجو می‌توان دریافت که پوشش‌های ضدآب زیادی به تازگی تولید می‌شوند که برای پوشش دیوار و کف سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب هستند و می‌توان آن‌ها را جایگزین کاشی، سرامیک، سنگ، چوب و دیگر مصالح طبیعی کرد که با این کار هم آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌شود و هم هزینه‌های ساخت بسیار کمتر خواهد بود.

لمینت

پی‌وی‌سی

از انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی ارزان، زیبا و مقاوم می‌توان به انواع دیوارپوش پی‌وی‌سی (PVC) اشاره کرد. دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی با داشتن کام و زبانه قابلیت نصب سریع و بدون نیاز به مصالح چسبنده مانند سیمان یا چسب سنگ را دارد. استفاده از دیوارپوش پی‌وی‌سی برای سرویس بهداشتی در مواردی مانند بازسازی ساختمان، تنوع در ظاهر سرویس بهداشتی و پوشاندن لوله‌های روکار آب بسیار متداول است.

بیشتر بخوانید: دیوارپوش پی وی سی چه کاربردهایی دارد + مزایا و معایب آن

پی‌وی‌سی

آجر لعاب‌دار

با سفری به گشته و حمام‌های عمومی سنتی و آب انبارها، می‌توان دریافت که استفاده از آجر لعاب‌دار برای پوشش دیوار حمام‌ها، آب انبارها و به طور کلی محل‌هایی که رطوبت در آنجا وجود داشت، بسیار رایج بوده است. البته با گذشت زمان این مصالح جای خود را به کاشی دادند و سالیان است که برای پوشش دیوار سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه از آن بهره برده می‌شود.

انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی ضد آب کدام‌اند؟

به طور کلی انواع دیوارپوش آشپزخانه و سرویس بهداشتی ضدآب را می‌توان به پی‌وی‌سی، آکریلیک و ام دی اف خلاصه کرد. از این مصالح در محل‌هایی از سرویس‌های بهداشتی مانند کابین دوش، دیوار پشت روشویی، دیوار پشت وان، دیوار پشت توالت فرنگی و ایرانی و حتی سقف می‌توان استفاده کرد. از آنجایی که در معماری جدید استفاده از مصالح ساختمانی به صورت ترکیبی با استقبال عموم مواجه شده است، معمولاً برای پوشش بخش‌هایی از سرویس بهداشتی از این مصالح و در بخش‌هایی از دیگر مصالح مانند، سنگ، کاشی و بتن استفاده می‌شود.

انواع دیوار پوش سرویس بهداشتی ضد آب کدام اند؟

پی‌وی‌سی

 نام پی‌وی‌سی (PVC) با تولید و عرضه لوله‌های پی‌وی‌سی بر سر زبان‌های افتاد و سپس پروفیل‌های در و پنجره پی‌وی‌سی بودند که به بازار آمدند و با پشتیبانی برخی قوانین، استفاده از آن‌ها با اقبال خوبی روبرو شد، دیوارپوش‌ها و کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی انواع دیگر محصولات ساختمانی بودند که به بازار آمدند. این محصولات نیز با توجه به کیفیت و ماندگاری بالایی که در هم خانواده‌های خود تجربه شده بود. در بین مردم با اقبال خوبی روبرو شد ولی استفاده از آن‌ها در سرویس‌های بهداشتی به اندازه دیگر مکان‌ها عمومیت پیدا نکرده است.

آکریلیک

آکریلیک (Acrylic) از جمله باریک‌ترین محصولات پلیمری که در صنعت ساخت‌وساز حضور به هم رسانده‌اند، محسوب می‌شود. استفاده از این محصول در کنار انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی کوچک به دلیل ضخامت کم مصالح، مرسوم است. ضخامت پنل‌های آکریلیک تنها 4 تا 5 میلی‌متر است که آن را برای اجرا در سرویس‌های بهداشتی کوچک مناسب می‌کند.

ام دی اف

 این نوع پانل دیواری ضد رطوبت با دوام‌ترین نوع دیوارپوش‌های ضد آب است. از این رو، اگر می‌خواهید دیوارپوشی انتخاب کنید که برای مدت بسیار طولانی دوام داشته باشد، این نوع پنل یک انتخاب عالی است. پنل‌های دیواری ضد آب ام دی اف، در مقایسه با دیگر پنل‌ها مناسب‌ترین عایق در برابر رطوبت و آب هستند.

مزایای استفاده از دیوار پوش‌های سرویس بهداشتی ضد آب چیست؟

مزایای استفاده از دیوارپوش‌های سرویس بهداشتی ضد آب چیست؟

هزینه پایین حمل‌ونقل و نصب

 به دلایل زیادی انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام ضد رطوبت، ارزان هستند. اول از همه، پنل‌ها بخاطر سبک بودن، هزینه حمل‌ونقل کم‌تری می‌طلبند. همچنین، پنل‌های دیواری ضد رطوبت راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند، از این رو این مسئله هزینه دستمزد کارگران و نیروی کار را برای حمل آن‌ها کم‌تر می‌کند و به دلیل وزن کم، ضایعات کمی در حین حمل و نقل دارند. علاوه بر این به دلیل عدم استفاده از سیمان و آب برای نصب آن‌ها، هزینه مصالح و اجرای کمتری نسبت به مصالح سنتی دارند.

نصب سریع و آسان

نصب انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی مانند پی‌وی‌سی و آکریلیک بسیار کم هزینه‌تر و سریع‌تر از دیوارپوش‌های سنتی مانند کاشی، سرامیک و سنگ است. نیروی کاری که این دیوارپوش‌ها را نصب می‌کند، نیاز به مهارت کمتری دارند، نیاز به مهارت کمتر به معنی هزینه نصب پایین‌تر و سرعت نصب بالاتر است.

اجرای بی دردسر و تمیز

روند نصب دیوارپوش‌های ضد رطوبت برخلاف نصب دیوار پوش‌های سنتی مانند کاشی و سرامیک خشک است و برای این منظور از آب استفاده نمی‌شود. به این ترتیب کثیف کاری کمتری برای نصب آن نسبت به مصالح سنتی به بار خواهد آمد. علاوه بر این دیوار پوش‌های ضد آب، به مرور زمان تغییر رنگ نخواهند داد، به نگهداری کم‌تری نیاز داشته و دوام بالاتری نسبت به کاشی‌ها دارند.

سخن آخر

در بین انواع دیوارپوش سرویس بهداشتی، دیوارپوش‌های ضد رطوبتی که به بازار آمده‌اند می‌توانند جای انواع سنتی مانند کاشی، سنگ، سرامیک و … را بگیرند؛ زیرا این دیوارپوش‌ها علاوه بر خصوصیت ضد آب بودن، هزینه پایین‌تری برای نصب و حمل‌ونقل را نسبت به مصالح سنتی طلب می‌کنند. مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و در هنگام نصب نیز کثیفی ایجاد نمی‌کنند و سرعت نصب بسیار بالاتری نیز دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا