عملیات اجرای ساختمان

انواع قرنیز چوبی، سنگی، ام‌دی‌اف و پی‌وی‌سی را بشناسید!

قرنیز همانند دیگر جزئیات طراحی خانه، ظرافت و احساس خاصی به فضای داخلی می‌بخشد. یک کف چوبی به تنهایی ممکن است زیبا باشد، ولی اضافه کردن قرنیز زیبایی آن را دو چندان می‌کند. فارغ از آنکه استفاده از انواع قرنیز می‌تواند ظاهر محیط داخلی را دگرگون کند، ولی وجود قرنیز باعث حفاظت پای دیوار در برابر آب و دیگر آسیب‌های احتمالی می‌شود. نصب قرنیز را بهتر است بعد از اتمام نازک کاری ساختمان انجام دهید.

در انتخاب قرنیز مناسب باید 2 مورد مهم یعنی زیباشناسی محیط و عملکرد بهینه را در نظر بگیرید. جهت این مهم، شناخت اسامی و آشنایی با انواع قرنیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در بازار قرنیزها از لحاظ متریال، بافت، قیمت، برند، اندازه و کیفیت دارای تنوع گسترده‌ای هستند که ممکن است در گام اول کار را برای انتخاب بهترین گزینه سخت کنند. اما ما در مقاله‌ای دیگر از ویکی ساختمون به معرفی انواع قرنیز می‌پردازیم تا روند خرید برای شما آسان‌تر کنیم.

انواع قرنیز

در زیر یک به یک قرنیزهای موجود در بازار را معرفی می‌کنیم:

قرنیز چوبی

انواع قرنیز چوبی

همان‌طور که اغلب اتفاق می‌افتد، رایج‌ترین گزینه که زیبا‌ترین و با دوام‌ترین نوع قرنیز هم شناخته می‌شود، قرنیز ساخته شده از چوب طبیعی است. این قرنیز احساس ارگانیک و طبیعی بودن را به خانه، محل کار و فضای داخلی شما می‌بخشد. چوب طبیعی با گذشت زمان پیچ و تاب بر نمی‌دارد (اگر به درستی پرداخت شود) و به‌ ندرت شکسته می‌شوند.

از آن‌جا که بسیاری از این قطعات چوب طبیعی از قبل آماده نیستند، بنابراین نیاز به پرداخت و پردازش نهایی دارند. اگر گره‌هایی در چوب وجود داشته باشد، این مشکل در تولید قرنیز چوبی، چالشی اضافی ایجاد می‌کند که برای تولیدکنندگان قرنیز تلاش و زمان زیادی را می‌طلبد. البته چوب طبیعی برای هر گونه فعالیت ساختمانی تقریباً گران‌ قیمت‌ترین متریال است.

علاوه بر این، چوب طبیعی دست شما را برای انتخاب الگوی مورد نظر که مطابق بر علاقه شخصی و سبک زیباشناسی خانه شما است، باز نگه می‌دارند. در سطح پایداری، چوب یک منبع طبیعی، تجدید‌ پذیر و دوست‌دار محیط‌ زیست است. ناگفته نماند، قرنیز چوبی قابل رنگ‌ پذیری نیز است.

در مورد استحکام نیز چوب طبیعی دارای دوام و کیفیت بسیار بالایی است و برای مقاومت در برابر رطوبت باید برای آن پرداخت نهایی ضد آب انجام گیرد، وگرنه در برابر رطوبت دچار پیچ‌خوردگی می‌شود. همچنین، بسته به نوع چوب مورد استفاده و مشخصات ابعاد قرنیز، این نوع قرنیز قیمت بالایی دارد.

قرنیز ام دی اف (MDF)

انواع قرنیز ام دی اف (MDF

برای مطالعه: رابیتس کاری

در بین انواع قرنیز، تخته فیبر با چگالی متوسط ​​یا ام دی اف یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است، زیرا نسبت به قرنیز چوبی، گزینه‌ای اقتصادی به حساب می‌آید. ام دی اف بسیار نرم است و معمولاً از قبل برای اجرای ساده و سریع آماده است. به این معنی که حتی یک فرد تازه‌کار نیز می‌تواند ام دی اف را به راحتی برش داده و برای پروژه مربوطه استفاده کند.

یکی دیگر از مزایای ام دی اف این است که در برابر کپک و قارچ مقاوم است. این ویژگی باعث شده است تا قرنیز ام دی اف در مکان‌هایی که در مجاورت آب و یا رطوبت قرار دارد، گزینه‌ای مناسب و کاربردی باشد.

با اینکه ام دی اف زیبایی و حتی کیفیت چوب طبیعی را ندارد، اما دارای طرح و الگوهای بسیار گوناگونی است. خریداران می‌توانند بسته به میزان بودجه، علاقه شخصی و دکوراسیون محیط داخلی خود، هر نوع قرنیز ساخته شده از ام دی اف را انتخاب کنند. اما باز هم مهم‌ترین ویژگی این قرنیز، قیمت بسیار پایین آن است.

در روند نزولی، ام دی اف نگرانی‌های بهداشتی و زیست محیطی زیادی دارد. این چوب مصنوعی از الیاف چوبی که در اثر گرما، فشار و استفاده از انواع چسب‌های رزین به یکدیگر متصل شده‌اند ساخته می‌شود. رزین و چسب‌ هایی که فیبرها را در کنار هم نگه می‌دارند، ممکن است حاوی مقادیر زیادی فرمالدئید باشند که می‌توانند برای محیط‌ زیست خطرناک باشند.

قرنیز پی وی سی (PVC)

انواع قرنیز پی وی سی (PVC)

پی وی سی یکی دیگر از انواع قرنیز ساختمانی است که به فور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که ما معمولاً نام پی وی سی را مترادف با لوله‌های پلاستیکی تأسیسات ساختمان می‌پنداریم، اما اکنون می‌توان پی وی سی را به‌عنوان یک نوع متریال ساخت قرنیز به کار برد. پی وی سی اغلب از ماده‌ای مقاوم به نام «وینیل» ساخته می‌شود. بنابراین، وقتی پی وی سی برای لوله‌های تأسیسات استفاده می‌شود، پس به‌خوبی می‌تواند در برابر آب و عناصر شیمیایی مقاومت کند.

کار با پی وی سی بسیار آسان بوده و سرعت اجرای کار نیز بسیار بالا است. پی وی سی در رنگ‌های مختلف و حتی در الگوهای طرح چوب و حتی الگوهای مدرن نیز قابل انتخاب است. بنابراین، مشتریان در زمان خرید به هیچ عنوان از نظر تنوع محصولات، دچار مشکل نخواهند بود. همچنین قیمت خرید قرنیز پی وی سی نسبت به قرنیز چوبی و ام دی اف نیز ارازن‌تر است.

در روند نزولی، پی وی سی، مقاومت حرارتی بالایی ندارد و در مواقع آتش‌سوزی سریعاً تاب برداشته و حالت خمیری به خود می‌گیرد(مانند هر نوع ماده پلاستیکی). علاوه بر این، پی وی سی چندین ملاحظه خطرناک زیست محیطی و بهداشتی نیز دارد. دیوکسین‌های موجود در این محصول می‌توانند باعث ایجاد مشکلات سلامتی در تولید مثل و رشد شوند.

قرنیز سنگی

انواع قرنیز سنگی

در میان انواع قرنیز، استفاده از قرنیز سنگی بسیار رایج و محبوب است. دلیل این موضوع را می‌توان به زیبایی و طول عمر بالای این نوع متریال قرنیز نسبت داد. عموماً برای کف‌های سرامیکی و سنگی، این نوع قرنیز انتخاب ایده‌آل‌تری است. قرنیز سنگی در برابر آب، رطوبت، حرارت، فشار مقاوم است و می‌توان با دستگاه CNC طرح‌ها و الگوهای بسیار زیبایی روی آن ایجاد کرد.

قرنیز سنگی شاید به اندازه ام دی اف و پی وی سی دارای تنوع گسترده نباشد، ولی ظاهر زیبای سنگ، تنوع کم این قرنیز را به کلی پوشش می‌دهد. با این حال، در مقابل قرنیز پی وی سی و ام دی اف قیمت بیشتری دارد. عیب عمده این قرنیز، پرت شدن سنگ است. اغلب قرنیزهای سنگی در طول بلندی ساخته می‌شود و در هنگام کار احتمال شکستن آنها وجود دارد.

انواع سنگ مورد استفاده در ساخت این قرنیز شامل سنگ تراورتن، سنگ چینی، سنگ گرانیت، سنگ آنتیک و سنگ مرمریت هستند. در این میان، سنگ تراورتن به دلیل مقاومت بالا و موجودیت زیاد در بازار نسبت به دیگر انواع سنگ، بسیار محبوب بوده و پرکاربرد است.

نکته: قرنیز سرامیکی و قرنیز پلی استایرن نیز از دیگر قرنیزهای موجود در بازار هستند که محبوبیت کمتری دارند.

اهمیت شناخت انواع قرنیز

اهمیت شناخت انواع قرنیز

لزوم وجود قرنیزها، اهمیت شناخت آنها را ضروری می‌نماید. تمام ویژگی‌های ظاهری و مکانیکی قرنیزها باید به درستی مورد بررسی قرار گیرند. قرنیز مناسب می‌تواند ظاهر منزل یا محیط کاری شما را دگرگون کند و از پای دیوارهای فضای داخلی شما در برابر کثیفی، آسیب و هر گونه عامل تخریب کننده‌ای محافظت کند.

در واقع، هیچ‌کس دوست ندارد هزینه بی‌موردی در دکوراسیون فضای داخلی خود پرداخت کند، بنابراین قبل از هر گونه انتخاب و خرید، نخست خواسته‌های خود را بشناسید و ببینید کدام یک از این قرنیزها می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برطرف کند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا