فضاهای داخلی

طراحی دیوار راه پله با روش‌های ساده، ارزان و خلاقانه

طراحی دیوار راه پله یکی از تزیینات و طراحی‌های فرعی در ساختمان است که می‌تواند حال و هوای خانه‌هایی که راه پله در آن‌ها است را عوض کند. طراحی دیوار راه پله را باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی، نوع  و جنس پله‌ها و نرده‌ها انجام داد. راه پله‌هایی که دارای پنجره هستند نیز تزیین متفاوتی با آن‌هایی که پنجره ندارند طلب می‌کنند. در ادامه در این خصوص ایده‌هایی بیان شده است که توجه شما را به آن جلب می‌کنم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

نصب تابلوی دیواری در راه پله

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای طراحی دیوار راه پله استفاده از تابلو و قاب عکس است. در این راه می‌توانید از تابلوهای با اندازه‌های مختلف، تابلوهای یک اندازه، قاب عکس‌های خانوادگی، قاب عکس‌های منظره و … استفاده کنید. لازم به یادآوری است که اگر دیوار به صورت ساده نقاشی شده بود و یا از کاغذ دیواری ساده برای پوشش دیوارها استفاده شده بود از تابلوهای شلوغ می‌توانید استفاده کنید و اگر زمینه دیوار شلوغ و طراح دار بود بهتر است از تابلوهای با ابعاد بزرگ و ساده استفاده کنید.

نصب آینه در راه پله

استفاده از آینه و فضاسازی به وسیله آن نیز یکی از روش‌های ارزان دیگر به منظور تزیین و طراحی دیوار راه پله است. آینه‌های مستطیل کشیده که عمدی نصب شده‌اند برای راه پله مناسب هستند ولی آینه‌های گرد یا بیضی هم تضادی که با پله‌های مستطیل ایجاد می‌کنند، جذاب به نظر می‌آیند.

تزیین دیوار راه پله با آینه

طراحی دیوار راه پله به عنوان یک کتابخانه یا قفسه

ساخت و نصب  قفسه‌هایی در دیوار راه پله و استفاده آن‌ها به عنوان کتابخانه یا محل نگهداری وسایل و اشیا تزیینی مانند مجسمه و ظروف از دیگر روش‌های کمی گران‌تر طراحی دیوار راه پله است. قفسه‌های نصب شده می‌توانند تنها محدود به فضای راه پله شوند و یا می‌توانند تا فضای زیر راه پله و فراتر از آن نیز ادامه پیدا کنند.

ساخت کتابخانه و قفسه در دیوار راه پله

ساخت کتابخانه و قفسه در دیوار راه پله

نقاشی کردن روی دیوار راه پله

کشیدن نقاشی روی دیوار از شیوه‌های نسبتا گران طراحی و تزیین دیوارهای خانه است. البته برخی روش‌های ارزان‌تر نیز وجود دارد که در آن به چسباندن تکه‌های نقاشی بر روی دیوار می‌پردازند. این نوع نقاشی از روش‌های پتینه کاری به حساب می‌آید. نقاشی‌ها می‌تواند از سبک کلاسیک، معاصر، مدرن و … پیروی کنند که بستگی به سبک کلی دکوراسیون داخلی خانه دارد.

استفاده از کاغذ دیواری و پوستر برای طراحی دیوار راه پله

کاغذ دیواری و به ویژه پوستر دیواری از گزینه‌های جذاب طراحی دیوار راه پله است. منظره آبشار، کوهستان، دریا، جنگل و … در پوسترهای دیواری از طرح‌های پرطرفدار هستند. کاغذ دیواری هم با توجه به سبک دکوراسیون داخلی خانه می‌تواند انواع گل‌دار کلاسیک، نقوش هندسی مدرن و … را شامل شود.

کاغذ دیواری و پوستر سه بعدی دیوار راه پله

رنگ آمیزی

ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین روش طراحی دیوار راه پله رنگ آمیزی آن است. رنگ آمیزی می‌تواند ساده و تک رنگ و یا طرح دار باشد. طرح راه راه عمودی و چهارخانه برای پله‌های به دیوار چسبیده و طرح منحنی نیز برای پله‌هایی گرد و حلزونی مناسب هستند.

گچبری و کناف کاری

کناف کاری یا گچبری از روش‌های قدیمی تزیین دیوارهای خانه است. گچبری‌های زاویه‌دار در امتداد پله‌ها از سبک‌های قدیمی طراحی دیوار راه پله‌ها است که بیشتر تناسب با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک اروپایی دارد. البته کناف کاری‌های مدرن نیز در این دسته تزیینات گچی به چشم می‌خورند که در عین سادگی بسیار زیبا هستند.

گچبری کلاسیک دیوار راه پله

سنگ‌کاری دیوارها

سنگ‌کاری دیوار راه پله تا نیمه از جنس و طرح همان سنگی که پله‌ها از آن ساخته شده‌اند نیز از طراحی‌های کلاسیک و جذاب دیوار راه پله است. البته ناگفته نماند که روش سنگ‌کاری دیوار راه پله بیشتر مناسب پله‌های مشاع ساختمان‌ها و پله‌های فضای باز است.

دیوارپوش سه بعدی

کاغذ دیواری و دیوارپوش‌های سه بعدی که قابلت شستشو نیز دارند هم از گزینه‌های مناسب و به صرفه طراحی دیوار راه پله هستند. دیوار پوش‌های سه بعدی معمولا پلیمری هستند و نصب راحتی دارند. کاغذ دیواری سه بعدی هم یک نوع دیوار پوش سه بعدی به حساب می‌آید که هم نصب راحتی دارد و هم عموما قابل شستشو هستند و برای محلی مانند راه پله که در معرض کثیفی قرار دارد گزینه مناسبی است.

مطلب مرتبط: انواع نرده راه پله، بررسی کامل و مزایا و معایب هر کدام

نورپردازی دیوار راه پله

نورپردازی هم از روش‌های ساده ولی نسبتا ارزان طراحی دیوار راه پله است. نصب چراغ‌های دکوراتیو دیواری، اجرای نور مخفی و یا نصب نرده‌ای روی دیوار که در زیر آن شلنگ نورانی عبور داده شده است، از گزینه‌های نور پردازی و طراحی دیوار راه پله هستند. نور پردازی‌های افقی، عمودی و شیب دار در جهت پله‌ها نیز همگی مناسب راه پله‌ها هستند.

گل‌کاری و کاشت گل روی دیوار راه پله

کاشت گل در گلدان و آویختن آن به دیوار، دیوارپوشی که در آن گلدان دیوار تعبیه شده باشد و بتوان روی دیوار به کشت گل و گیاه پرداخت از دو گزینه سبز کردن و طراحی سبز دیوار راه پله است. البته از این شیوه بیشتر به منظور تزیین دیوار راه پله‌های فضای باز و یا امکان عمومی استفاده می‌شود.

سخن پایانی

نورپردازی، گل‌کاری، کاغذ دیواری، پوستر دیواری، رنگ آمیزی، طرح انداختن با رنگ، پتینه کاری، نقاشی دیواری، سنگ‌کاری، گچبری و رابیتس کاری، کناف کاری، نصب تابلو، نصب قاب عکس، نصب آینه، آویختن گلدان، نصب فرش و تابلو فرش، ساخت و اجرای قفسه، ایجاد کتابخانه و بسیاری از راه‌های دیگر که ممکن است به ذهن ما خطور نکرده باشد از روش‌های ارزان تا گران قیمت طراحی دیوار راه پله هستند. در انتها باید عرض کنم که بسیاری از روش‌های نام برده در بالا را می‌توان به راحتی و با قلمو، غلطتک و رنگ اجرا کرد ولی اگر می‌خواهید طراحی و تزیین شما حرفه‌ای و ماندگار باشد و در طراحی آن از اصول دکوراسیون داخلی پیروی شده باشد، پیشنهاد می‌شود تا کار را به گروه حرفه‌ای که در انجام امور ساختمانی تبهر دارند بسپارید. شرکت کارگشا در این زمینه آماده خدمت رسانی است. لذا برای ثبت سفارش به سامانه آنلاین کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا