بام سبز

گیاهان مناسب برای روف گاردن چه گیاهانی هستند؟

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری با توجه به گسترش زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی، می‌توان کمبود فضاهای سبز را در زندگی‌مان درک کرد. اجرای روف گاردن که پیش در مطلبی به طور مفصل به آن پرداخته شد از جمله اقداماتی است که می‌توان تا حدودی این کمبود را جبران کرد. گیاهان و درختچه‌هایی که برای استفاده در روف گاردن انتخاب می‌کنیم نقش مهمی در کیفیت روف گاردن‌ها دارند. از همین رو در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که به معرفی چند مورد گیاه و درختچه مناسب برای استفاده در روف گاردن بپردازیم.

گیاهان مناسب روف گاردن باید چه ویژگی‌ داشته باشند؟

در ادامه به معرفی اصلی‌ترین ویژگی‌هایی اشاره شده است که گیاهان و درختچه‌های مناسب استفاده در  طراحی و اجرا روف گاردن باید از آن‌ها برخوردار باشند.

  • گیاهان مناسب روف گاردن باید تحمل بالایی برای مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض درجه حرارت‌های بالا و بادهای شدید داشته باشند. اگر ساختمان‌ها بلند باشند شدت نور خورشید و باد افزایش خواهد یافت و اهمیت این عامل نیز در انتخاب گیاه مورد نظر افزایش خواهد یافت.
  • گیاهان و درختچه های مناسب روفگاردن راست ریشه از جمله مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در روفگاردن هستند. این نوع از گیاهان قادر هستند که مقدار بیشتری از رطوبت و آب را در ریشه‌های خود نگه دارند.
  • گیاهان و درختچه‌های داری برگ‌های خزدار برای روفگاردن بسیار مناسب هستند. این نوع از گیاهان و گل‌ها تبخیر کمی را از طریق برگ‌های خود صورت می‌دهند و از این رو، برای بقا در شرایط خشک و گرم بسیار مناسب هستند.
  • گیاهان دارای برگ‌ها و ساقه‌های گوشتی از جمله کاکتوس و ساکولنت‌ها نیز گزینه‌های ایده آلی هستند. این نوع از گیاهان ذخیره زیادی از آب و رطوبت در برگ‌ها و ساقه‌های خود دارند و برای رشد در محیط خشک بسیار مناسب هستند.

در انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن چه عواملی باید مدنظر قرار داد؟

در انتخاب گیاهان چه عواملی باید مدنظر قرار داد؟

قبل از اقدام به انتخاب هر گونه گل و گیاه برای استفاده از آن در گرین روف ، بهتر است فاکتور‌ها و عواملی که در پایین ذکر شده است را مشخص کنید.

  • مقدار نور محیط کشت گیاهان و درختچه‌ها در روفگاردن
  • نیاز‌های آبی گیاهان و درختچه‌هایی که مد نظر هستند.
  • شرایط آب و هوایی منطقه
  • مقدار حجم و ضخامت خاک مورد نظر برای هر گیاه
  • مقاومت گل و گیاه مور نظر در برابر باد

انواع گیاهان و درختچه‌های مناسب برای روف گاردن

انواع مختلفی از گیاهان از شرایط لازم برای استفاده در روفگاردن برخوردار هستند که به طور کلی آن را می‌توان در چهار دسته زیر قرار داد.

  • گیاهان پوششی: این گیاهان برای ایجاد یک سطح از پوشش سبز روی خاک استفاده می‌شوند که برای نمونه می‌توان به گل یال اسبی و لزوماکیا اشاره کرد. انواع چمن‌ها نیز از جمله این نوع از گیاهان مناسب روفگاردن هستند.
  • گل و گیاهان رونده: ازاین نوع گل‌ها و گیاهان مناسب روفگاردن برای ایجاد دیوار سبز در بخش‌های مختلف روفگاردن می‌توان بهره برد.
  • گیاهان برگ سوزنی: این نوع از گیاهان مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند و وجود آن‌ها در هر روفگاردن، استفاده از آن را در فصول مختلف سال ممکن می‌سازد.
  • گیاهان خوش‌بو: این گیاه و گل‌ها نیز نیازی به معرفی ندارند و انواع زیادی از آن‌ها در دسترس هستند. برخی از این گیاهان در روز و برخی نیز در شب از خود بو متساعد می‌کنند.

درختچه های مناسب روفگاردن

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد برای محوطه سازی ساختمان در انتخاب نوع گل و گیاهی که قصد دارید در روف گاردن به کار ببرید باید به عوامل زیادی توجه نمایید. بر همین اساس در ادامه چند مورد از بهترین‌ها گل‌ها و گیاهان  را معرفی خواهیم کرد.

گل طاووسی

طاووسی جز گیاهان مناسب روفگاردن میباشد. علاوه بر داشتن رنگ و بویی زیبا، توانایی تحمل شرایط آب و هوایی خشک را دارد. این گیاه در فصل بهار گل می‌دهد. در استفاده از گل طاووسی در روفگاردن باید توجه داشت که ارتفاع این گیاه درختچه مانند می‌توان به دو متر برسد.

درختچه توری جز درختچه های مناسب روف گاردن

درختچه‌های توری از جمله گیاهان بسیار مناسب اقلیم گرم و خشک کشور ما ایران است. این گیاه تحت شرایط تابش مستقیم نور خورشید رشد می‌کند و آب و هوای مرطوب و سرد چندان برای آن مناسب نخواهد بود. این درختچه به طور کلی دو نوع خزان پذیر و همیشه سبز دارد. گل‌های این گیاه با شکوفا شدن بیش از 2 ماه دام خواهند آورد.

 

درختچه توری

درختچه فوتونیا جز درختچه های مناسب روف گاردن

درختچه‌های فوتونیا نیز به دلیل همیشه سبز بودن و مقاومت بالایی که دارند جز گیاهان مناسب روفگاردن هستند. بر خلاف بسیاری از گیاهان و درختچه‌های همیشه سبز که رنگ و رویی عمدتاً ساده دارند این درختچه دارای برگ‌های سبز، گل‌های سفید و شاخه‌های قرمز است. این سه رنگ در کنار یکدیگر بسیار به چشم می‌آیند. این درختچه در شرایط نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کند. برگ‌های جوان قرمز که به تدریج به سبز تیره تغییر رنگ می‌دهند. ارتفاع این درختچه‌ها تقریباً به بیش از یک متر نیز می‌رسد.

درختچه فوتونیا

گل کاغذی

گل کاغذی نیز از گیاهان مناسب روف گاردن است. این گیاه تقریباً در تمامی طول سال گل می‌دهند و از آن‌ها می‌تواند برای زیبایی بخشیدن به فضای روفگاردن بهره برد. خاک دارای زهکشی خوب و کمی اسیدی و آب و هوای گرم و خشک برای این گیاه ایده آل است. گل‌‌های کاغذی از جمله گیاهان رونده هستند و از همین رو سعی کنید بستر لازم برای بالا رفتن آن‌ها فراهم کنید و یا صرفا آن‌ها را در کنار دیوار بکارید.

گل کاغذی

ساکولنت و کاکتوس

ساکولنت و کاکتوس از جمله بهترین گیاهان مناسب روفگاردن هستند که انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها در برابر گرما و برخی نیز در برابر سرما مقاوم هستند. از نظر رنگ و اندازه نیز دست در انتخاب گونه‌های مختلف این دو گیاه باز است. گل ناز از جمله ساکولنت‌های بسیار مناسب برای استفاده در روفگاردن هستند.

 ساکولنت و کاکتوس

مینای دائم

مینای دائم از جمله گیاهان مناسب روفگاردن و خاک با عمق 20 تا 30 سانتی‌متر است. این گیاه در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاوم است. گل‌های آن بنفش تا زرد رنگ هستند که در اواخر بهار و تابستان شکوفه می‌زنند.

مینای دائم

انواع سرخس

سرخ انواع مختلفی دارد و لانه پرنده‌ای، شاخ گوزنی و پا خرگوشی از انواع اصلی آن به شمار می‌روند. سرخس‌ها در نور مستقیم به خوبی رشد می‌کنند و رطوبت و گرما را دوست دارند. خاک خوب با آب دهی مناسب و به موقع شرایط ایده آل برای رشد این گیاه است. امکان کاشت سرخس پا خرگوشی در گلدان وجود دارد.

سرخس

پیتوس طلایی

پیتوس از جمله گیاهانی است که در بسیاری از خانه‌های ما ایرانی‌ها پرورش داده می‌شود. پیتوس در شرایط مختلف نور به خوبی رشد می‌کند و کم و زیاد شدن نور تأثیری بر آن ندارد و خود را به خوبی با آن وفق می‌دهد. از طرفی هم در هر نوع خاکی و میزان آب زیاد هم به خوبی رشد می‌کند. بر همین اساس و با توجه به قدرت تطابق پذیری بسیار بالایی که دارد از جمله بهترین گیاهان برای کاشت در روف گاردن است.

پیتوس

گیاهان چند ساله علفی

استفاده از گیاهان چند ساله می‌تواند هم هزینه و هم زحمت داشتن روف گاردن را تا حد زیادی کاهش دهد. انواع مختلفی از گیاهان چند ساله وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در روف گاردن بهره برد. آویشن، میخک، گل استکانی و گچ‌دوست از جمله این گیاه‌ها هستند که در ضخامت‌های خاک تا 10 سانتی‌متر به خوبی رشد می‌کنند.

سخن آخر

روف گاردن‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که بدن شک گل و گیاه استفاده شده در آن جزء مهم‌ترین این اجزا به شمار می‌روند. در انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن باید فاکتورهای زیادی مانند ویژگی‌های گیاه و شرایط آب و هوایی منطقه را مورد نظر قرار داد.

منبع
balconygardenwebterracastproductsbhgmyrooff
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا