نما

انواع مختلف نمای سیمانی + مزایا و معایب نما سیمانی

استفاده از نمای سیمانی ساختمان به قدری محبوب شده است که می‌توان آن را به وضوح در بسیاری از بناهای مدرن امروزی مشاهده کرد. کارفرمایان و همه افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی مشغول به کار هستند، نمای سیمانی ساختمان را به عنوان ظاهر زیبا و منحصربه فرد می‌شناسند. نمای سیمانی، روح تازه‌ای به ظاهر ساختمان می‌دهد، به شکلی که می‌توان بنا را به عنصری یکپارچه از چهره شهر در نظر گرفت. در کنار زیبایی، این ظاهر دارای ویژگی‌های متفاوت دیگری است که باعث شده است تا بسیار پرکاربرد باشد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع نمای سیمانی ساختمان

انواع نمای سیمانی ساختمان

نمای سیمانی خود به تنهایی دارای انواع گوناگونی است که به شرح زیر است:

نما سیمانی ساختمان: نمای سیمان سفید

این ظاهر همان‌طور که از نامش پیدا است با استفاده از سیمان سفید اجرا می‌شود. این ظاهرخصوصیات ظاهری و فیزیکی سیمان سفید را یدک می‌کشد و به نمای سازه ظاهری کاملاً سفید می‌دهد. ظاهر ساخته شده با سیمان سفید به ساختمان ظاهری لوکس و زیبا می‌بخشد. این ظاهر از ترکیب سیمان سفید و آب اجرا می‌شود.

نما سیمانی ساختمان: نمای سیمان شسته

این ظاهر از ترکیب سنگدانه‌های رنگی، پودر سنگ، سیمان سفید یا سیاه و رنگ‌های معدنی و به صورت اندود اجرا می‌شود. استحکام بالا و زیبایی ظاهری این ظاهر باعث شده است بسیار پرکاربرد باشد. در ساخت این ظاهر اغلب از قالب‌های مستطیلی، مربعی و لوزی استفاده می‌شود و به غیر از ظار در راه پله و دیوار باغ نیز به کار گرفته می‌شود. همچنین رنگ‌بندی این ظاهر نیز امکان‌پذیر است.

نمای سیمانی تخته ماله

در اجرای این نماکاری ساختمان نیاز به دو لایه آستر و تخته ماله است سیمانکاری دیوار بلوکی چیست به نظر شما؟ لایه آستر به ضخامت 2 سانتیمتر با استفاده از ملات ماسه و سیمان روی دیوار بلوک سیمانی یا آجری گری (آجر فشرده بدون بندکشی) و لایه دوم به ضخامت 0/5 سانتیمتر، ملاتی متشکل از ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان استفاده می‌شود که به وسیله تخته ماله روی آستر کشیده می‌شود. برای جلوگیری از ترک خوردگی و افزایش زیبایی ظاهر ساختمان ، از طریق خط کشی یا سنگ ظاهر به بخش مجزا تقسیم می‌شوند.

نمای تگرگی و ماهوتی

این نمای سیمانی ساختمان معمولاً دارای ضخامت 2 سانتیمتر از لایه‌های ملات سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ تشکیل شده‌ است که از طریق دستگاه دوغاب پاش روی ظاهر پاشیده می‌شود. نام تگرگی به دلیل استفاده از مصالح درشت دانه  رایج شده است، ولی اگر از دانه‌بندی ریز در مخلوط آن استفاده شود، نام این ظاهر ماهوتی خواهد بود. ظاهر تگرگی شاید به اندازه ظاهر سیمان سفید، شسته یا تخته ماله لوکس نباشد، ولی می‌توان ظاهری ساده و مدرن با ترکیب مصالح دیگر ایجاد کرد.

نمای سیمانی رومی

نمای سیمانی ساختمان: نمای تیشه‌ای یا نمای چکشی 

این نما سیمانی از اندود دو لایه و گچ کشته تشکیل شده است. لایه اول که آستری به ضخامت 2 سانتی‌متر است که با ملات ماسه و سیمان سفید یا سیمان رنگی اجرا می‌شود و بر روی آن لایه‌ای از ملات موزائیک به ضخامت 1.5 سانتیمتر کشیده می‌شود. لایه دوم که با ماله اجرا می‌شود دارای بندهایی است که با شیشه پُر می‌شود و پس از خشک شدن اندود، سطح آن را با تیشه‌های مخصوص تیشه‌داری می‌کنند.

نمای سیمانی آبساب و موزائیک شسته

این ظاهر همانند ظاهر چکشی از لایه آستر با ملات ماسه و سیمان سفید یا رنگی و لایه ملات موزائیک تشکیل شده است، اما روش پرداخت متفاوتی دارد. برای اجرای این ظاهر و قبل از خشک شدن، سطح لایه را با آب خیس کرده و تا نمایان شدن مصالح سنگی، سطح کار را با برس می‌سابند. در صورتی که پس از خشک شدن، لایه نهایی با سنگ سنباده زده شود و به قدری ساییده شود که کاملاً صیقلی و مانند موزائیک شود، به آن ظاهر سیمانی موزائیک گفته می‌شود. روش دیگر، پرداخت با آب و اسید است، در این حالت پیش از آنکه اندود سفت شود، با آب و اسید ساییده می‌شود تا سنگ دانه‌ها به شکل برجسته و درشت و سیمان به صورت ریز و فرو رفته نمایان شود که به آن اندود سیمانی شسته می‌گویند.

نمای خراشی

نوعی دیگر از نما سیمانی ساختمان به نام ظاهر خراشی شناخته می‌شود. پس از اجرای لایه آستر با ملات ماسه و سیمان و لایه تخته ماله با ملات ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان، مقدار کمی مصالح سنگی به ضخامت 2 میلی‌متر روی سطح کار اعمال می‌شود، سپس برای ایجاد خراش‌هایی روی سطح از ماله مخصوص استفاده می‌شود.

نمای رومی سیمانی

ظاهر رومی که به آن ظاهر کلاسیک نیز می‌گویند از ظاهر روم باستان الهام گرفته شده است. این ظاهر تداعی‌ کننده عظمت، شکوه و زیبایی بنا است، اگر از سنگ‌های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و تراورتن ساخته شود. اما برای کاهش هزینه‌های ساخت می‌توان به جای سنگ از سیمان استفاده کرد. با این حال، ظاهر رومی سیمانی اغلب در خانه‌های ویلایی مشاهده می‌شود. بهتر است قبل از اجرای نما عایق کاری ساختمان به نحو مطلوبی انجام شده باشد.

مزایا و معایب نما سیمانی

مزایا و معایب نمای سیمانی

از جمله فواید استفاده از نمای سیمانی به شرح زیر است:

  • برای ظاهر کلاسیک فوق‌العاده قابل اجرا و زیبا است. 
  • از بین دیگر ظاهرها همانند کامپوزیت، سنگی، آجری، ظاهر بایرامیکس و موارد دیگر ارزان‌تر است.
  • به دلیل وجود سیمان،مقاومت بالایی نسبت به دیگر ظاهرهای ساختمانی دارد.
  • در برابر هر گونه تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی مقاوم و ماندگار است.
  • ظاهر سیمانی به ایجاد ظاهر صاف و یکپارچه کمک می‌کند.

معایب نمای سیمانی نیز به شرح زیر است:

  • به دلیل وجود سیمان، وزن سازه افزایش می‌یابد.
  • این ظاهر عایق رطوبتی و حرارتی خوبی برای مناطق مرطوب نمی‌باشد.
  • ظاهر سیمانی خاصیت آنتی استاتیک (تمیزکنندگی) ندارد، یعنی به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می‌کند.
  • بعد از گذشت زمان و با وجود آلودگی‌های شهری، ظاهر سیمانی رنگ تیره به خود می‌گیرد.

نحوه اجرای نمای سیمانی

نحوه اجرای نمای سیمانی

در اجرای نمای سیمانی، نخست باید سطحی متناسب از طریق شاسی‌کشی فلز با استفاده از توری رابیتس ایجاد کرد. بعد از بستن رابیتس و جوشکاری، روی توری‌ها را با ملات ساخته شده از سیمان و پودر سنگ پوشاند تا بستری ایده آل برای چسبیدن ملات ماسه سیمان ایجاد کرد.

سپس جهت ایجاد سطحی کاملاً صاف، کروم‌بندی‌های ارتفاعی و طولی اجرا می‌شوند. در این مرحله باید در کیفیت ملات دقت لازم را به خرج داد، زیرا در صورت استفاده از مقدار سیمان کم و یا سیمان بی‌کیفیت و یا حتی بهره‌گیری از ماسه با دانه‌بندی نامناسب، احتمال کنده شدن ملات از روی سطح دیوار افزایش خواهد یافت. بنابراین، فاصله بین کروم‌ها با ملات ماسه سیمان پُر می‌شود تا زیرسازی اولیه جهت اجرای اندود سیمانی انجام شده باشد.

برای ایجاد چسبندگی مناسب ملات سیمانی به سطح نما بهتر است قبل از اجرای اندود سیمانی، سطح زیرین مرطوب شود. از جمله موارد مهم در بعد از اجرای اندود سیمانی می‌توان به عمل‌آوری بتن اشاره کرد. برای این منظور باید به مدت یک هفته و روزانه 2 تا 3 روز سطح اندود سیمانی آب داده شود.

کلام آخر

نمای سیمانی در زمان بازسازی ساختمان نیز قابل ترمیم است. ظاهر ساختمان در واقع نماینده هر گونه ویژگی‌ ظاهری یک بنا است و اولین موردی است که باعث می‌شود، افراد نسبت به ساختمان برداشت‌های گوناگون داشته باشند. بنابراین، لازم است بنای ساختمان به اندازه کافی زیبا و نشان‌دهنده شخصیت و هویت مشخص باشد. نمای سیمانی ساختمان در بین انواع ظاهرهای دیگر می‌تواند در عین حال که زیبایی و لوکس بودن را به ظاهر ببخشد، نحوه اجرای بسیار ساده و راحتی نیز دارد. بنابراین، به عنوان کارفرما و رئیس پروژه می‌توان حداقل یکبار هم که شده ظاهر سیمانی را امتحان کنید!

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

    1. سلام وقتتون بخیر
      خواهش میکنم، ممنونم از لطفتون
      اگر سوالی هم بود حتماً مطرح کنید
      اگر هم به دنبال مجری جهت اجرای انواع نمای ساختمانی هستید؛ میتوانید درخواست خود را در کارگشا از طریق لینک زیر ثبت نمایید.
      https://kargosha.com/fa/service

  1. سلام، یک سوال درباره ی نمای سیمان سفید داشتم، با توجه به اینکه این نما بعد از مدتی چرک به خودش میگیره آیا روش یا محلولی برای جلوگیری از چرک گرفتن یا پاک کردن چرک وجود داره؟؟؟

    1. با سلام و احترام
      می تونین بعد از اجرای سیمان نما روی اون از رنگ های نانو مخصوص نما استفاده نمود که هم نسبت به سیمان سفید رویه دیرتر کثیف می شوند و همچنین قابل شستشو می باشند.

  2. با سلام و عرض خسته نباشید.
    ببخشید ی سوالی از خدمتتون داشتم. هزینه نمای رومی سیمانی به طول 100 متر تقریبا چقدر میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا