نما

اجرای نمای شیشه‌ای ، معرفی و مراحل اجرا به روش های مختلف

در سال‌های اخیر استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت ساختمان‌سازی افزایش یافته است. نمای سازه‌ ساختمان در هر اندازه و کاربری که باشند از جمله مهم‌ترین اجزای ساختمان هستند که تحت تأثیر ورود فناوری‌های جدید قرار‌ می‌گیرند. تمامی تلاش طراحان در اجرا نمای ساختمان‌ها، القای سبک خاص و زیبا به آن است. نمای شیشه‌ای که در سال‌های اخیر استفاده از آن به ویژه در ساختمان‌های بزرگ و تجاری افزایش یافته است با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرده است. در این محتوا قصد داریم که به روش‌های مختلف اجرای نمای شیشه‌ای بپردازیم.

انواع روش اجرای نمای شیشه

برای انتخاب اجرای نماهای شیشه‌ای چندین گزینه پیش‌رو خواهید داشت که با توجه به بودجه و هدف خود‌ می‌توانید نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام کنید. تفاوت در انواع نمای شیشه‌ای به تفاوت در نحوه اجرای آن‌ها مربوط‌ می‌شود.

اجرای انواع مختلف نماهای شیشه‌ای عمدتاً تحت یک روش که به کرتین وال (curtain wall) یا دیوار پرده‌ای معروف است نصب و اجرا‌ می‌شوند. بر همین اساس انواع روش‌های مختلف اجرای نمای شیشه‌ای را‌ می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

  • کرتین وال لامل یا استیک
  • کرتین وال یکپارچه یا یونیتایز
  • کرتین وال عنکبوتی یا اسپایدر

اجرای نمای شیشه‌ای لامل

این نوع از کرتین وال‌ها که گاهی هم به‌عنوان کرتین وال جداشونده شناخته‌ می‌شوند، نصب و اجرای ساده‌ای دارند. به طوری که اجزای مختلف آن‌ها به صورت مرحله به مرحله اجرا‌ می‌شوند. این نوع از اجرای نمای شیشه‌ای بر اساس نوع قاب در کل به دو دسته درپوش دار (Cover Cap) و بدون قاب (Frameless) تقسیم‌ می‌شود.

روش اجرای نمای شیشه‌ای لامل درپوش دار

در این روش از اجرای نمای شیشه‌ای در ابتدا زیرسازی‌هایی با استفاده از پروفیل‌های عمودی و افقی صورت‌ می‌گیرد که با اتصال با یکدیگر یک شبکه‌بندی محکم را شکل‌ می‌دهند. شیشه‌های نما نیز به طور مستقیم روی این قاب قرار داده‌ می‌شوند و با استفاده از یک صفحه یا درپوش فشاری آن‌ها را از بیرون به لامل محکم‌ می‌کنند.

روش اجرای نمای شیشه‌ای لامل بدون قاب

در روش اجرای بدون قاب یا فریم لس نمای شیشه‌ای در نگاه اول فرد هیچ گونه قاب یا اتصالی را مشاهده نخواهد کرد و تمامی اتصالات و قاب در زیر شیشه قرار‌ می‌گیرد که نمای خاص و زیبایی دارد. در این سیستم، شیشه‌ها درون کاست‌هایی مشخص قرار داده‌ می‌شوند و کاست‌ها نیز با استفاده از پیچ و مهره به اجزای عمومی و افقی شبکه‌بندی محکم‌ می‌شوند.

اجرای نمای شیشه ای بدون قاب

برای اطمینان از عایق‌کاری میان کاست‌ها از نوار‌های لاستیکی مخصوص و چسب‌های سیلیکونی استفاده‌ می‌کنند. این کاست‌های آماده به محل ساخت‌وساز حمل و در آن جا روی ساختار شبکه‌بندی نصب‌ می‌شوند. این روش از اجرا به دلیل استحکام و مقاومتی که به دست‌ می‌دهد محبوبیت بالایی دارد و همچنین از آنجایی که قطعات لازم برای اجرای نمای شیشه به صورت آماده به محل آورده و به نصب آن‌ها اقدام‌ می‌شود، سرعت اجرای کار بسیار بالا خواهد بود.

اجرای نمای شیشه‌ای یکپارچه شده

در این روش از نماکاری ساختمان شیشه‌ای تمامی پیش‌بینی‌ها و محاسبات در خصوص کل نما و به ویژه نقاط حساس آن از قبل صورت‌ می‌گیرد و پس از انجام مدل‌سازی‌های سه‌بعدی دقیق، تمامی اطلاعات در اختیار کارخانه سازنده قرار‌ می‌گیرد.

کارخانه سازنده نیز قطعات لازم را براساس تمامی اطلاعات لازم در خصوص آب‌بندی، هوابندی و اندازه‌ها به صورت جزییاتی دقیق طراحی می‌نماید و‌ می‌سازد. روش ساخت پانل‌ها هم به‌گونه‌ای است که تمامی پروفیل‌ها و قطعات که در کارخانه و تحت یک فرآیند بسیار پیشرفته ساخته شده‌اند به صورت نر و ماده در دسترس کارفرما قرار‌ می‌گیرند.

اجرای نمای شیشه ای یکپارچه

اتصال‌ها و براکت‌های لازم برای برقراری اتصال در این سیستم در سقف و کف اجرا‌ می‌شوند. پانل‌ها به براکت‌ها متصل‌ می‌شوند. اتصال‌های نر و ماده صورت‌ می‌گیرد و در مرحله آخر هم از آب‌بندی و هوابندی کامل هم اطمینان حاصل‌ می‌شود.

این فرآیند ساخت منحصر به فرد به تولید یک نمای بسیار مقاوم و با کیفیت منجر‌ می‌شود و متعاقباً هزینه‌های بالاتری را نیز به کارفرما تحمیل خواهد کرد. هزینه‌های زیاد باعث شده است که این روش اجرای نمای شیشه‌ای کمتر در ایران مورد استقبال قرار بگیرد.

اجرای نمای شیشه‌ای عنکبوتی

در این روش اجرای نمای شیشه‌ای، تمامی شیشه‌ها به وسیله اتصالات نقطه‌ای به سازه متصل‌ می‌شوند. با این شرایط کاربرد اصلی این روش از اجرا در ساختمان‌هایی است که هیچ گونه سازه عمودی و افقی مشاهده نمی‌شود.

نمای اسپایدر به دلیل سادگی و پایین بودن هزینه در ایران بسیار مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. علاوه بر این، نگهداری و نظافت این نحوه اجرا به مراتب کمتر است و کارفرما هم توانایی سفارشی‌سازی زیادی پیش رو دارد. برای اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر به یک سری قطعه نیاز است که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

دست عنکبوتی: این قطعه که اصلی‌ترین آن‌ها هم است در واقع نگهدارنده شیشه در نما است که با توجه به محل و نحوه قرار گرفتن شیشه از نوع یک شاخ، دو شاخ، سه شاخ یا چهار شاخ استفاده‌ می‌کنند. جنس این دسته‌ها هم با توجه به اصول زیباشناختی و همچنین اقلیم منطقه انتخاب‌ می‌شود.

انواع دسته عنکبوتی

اتصال دهنده: این قطعه وظیفه اتصال اسپایدر به سازه اصلی را بر عهده دارد. در انتخاب این قطعه باید دقت شود زیرا نیروهای وارده بر مفصل‌ها هم از طریق آن به سازه اصلی منتقل‌ می‌شوند.

شیشه: در اجرای نمای شیشه تمامی سعی بر آن است که از مقاوم‌ترین نوع شیشه استفاده شود. از این رو در اکثر پروژه‌ها از شیشه‌های لمینیت استفاده‌ می‌شود و گاهی هم برای عایق‌کاری حرارتی مناسب‌تر از شیشه‌های دوجداره استفاده‌ می‌کنند که این مورد آخر به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری نیاز دارد که در ایران بسیار نادر هستند.

اجرای نمای شیشه ای اسپایدر

اسکلت اصلی: این چهارچوب سازه‌ای در واقع تمامی فشار‌های وارد شده بر نمای اسپایدر را تحمل‌ می‌کند.

مراحل اجرای نمای شیشه‌ای به روش عنکبوتی یا اسپایدر

  • نهایی شدن کارهای اجرایی نما و آماده سازی
  • نصب پروفیل‌های مناسب که ضخامت و اندازه‌های آن از پیش مشخص شده است؛ به وسیله اتصالاتی مخصوص به کف و سقف متصل‌ می‌شوند.
  • اتصال بست‌ها یا دسته‌های اسپایدر به پروفیل‌ها که عمدتاً با استفاده از جوش صورت‌ می‌گیرد.
  • آماده کردن شیشه‌ها با توجه به ضخامت و اندازه‌های از پیش مشخص شده
  • قرار دادن شیشه در محل‌های مشخص با فواصل یک سانتی‌متری از یکدیگر و برقراری اتصال بین اسپایدر و شیشه
  • پر کردن فضای بین شیشه‌ها با استفاده از مواد کشسان از جمله چسب‌های سیلیکونی در رنگ‌های مختلف که از صدمه دیدن شیشه‌ها در هنگام لرزش‌های غیرمعمول از جمله زمین‌لرزه جلوگیری‌ می‌کند.

سخن آخر

اینکه نمای شیشه‌ای گزینه بسیار خاص و جذابی به ویژه برای ساختمان‌های بزرگ و تجاری است واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد؛ اما اجرای این نمای شیشه‌ای به دانش فنی و الزامات خاصی نیاز دارد. روش‌های مختلفی برای اجرای نمای شیشه‌ای وجود دارند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به طور خلاصه روش اجرای اسپایدر یا عنکبوتی به دلیل مزایای عمده‌ای که در اختیار قرار داده است در کشور ما بسیار مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

چنانچه قصد اجرای بازسازی ساختمان را دارید، درخواست خود را ثبت کنید.

منبع
wbdgreynaersdesigningbuildingstheconstructor
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا