دانشنامه ساختمانمصالح

بلوک لیکا چیست + انواع، تولید و روش اجرای بلوک لیکا

بلوک لیکا یکی از مصالح ساختمانی مدرن است که در ساخت و ساز‌های اخیر در کشورهای پیشرفته بسیار مورد استفاده قرار‌ گرفته است که دلایل زیادی باعث و بانی این موضوع هستند. این بلوک اگرچه با مزایای بسیاری همراه است اما ناگفته نماند که خالی از عیب هم نیست اما در کل کفه ترازو به سمت مزایای این بلوک ساختمانی مدرن سنگینی می‌کند. در ادامه این مقاله ویکی‌ساختمون به ویژگی‌ها و شاخصه‌های خوب و بد بلوک لیکا‌ می‌پردازیم. علاوه بر آن به کاربرد آن در صنعت ساختمان اشاره‌ می‌کنیم و روش تولید آن را بیان خواهیم کرد.

بلوک لیکا چیست؟

بلوک لیکا از مخلوط دانه‌های لیکا، سیمان و آب تشکیل شده است. این بلوک ویژگی‌های بسیاری از قبیل عایق گرما و سرما، عایق صدا، عایق حرارت، مقاومت مکانیکی خوب و پایداری در برابر فشار زیاد، مقاوم در برابر آتش و سبک وزن است. بلوک لیکا در ابعاد و اشکال گوناگون و با توجه به نیاز‌هایی که در پروژه‌های ساختمانی حس می‌شوند تولید‌ می‌شود که در ادامه به صورت مجزا به آن اشاره‌ می‌شود.

دانه لیکا چیست و چگونه تولید‌ می‌شود؟

دانه لیکا (light expanded clay aggregate) در واقع دانه‌ای ساخته شده از گل رس است. معنی واژه لیکا خلاصه شده عبارت دانه رس منبسط شده سبک است. تولید دانه لیکا شامل سه مرحله فرآوری، خشک کردن و پختن است که در ادامه به طور مفصل به هر کدام خواهیم پرداخت.

انواع دانه لیکا در بلوک لیکا

فرآوری

در این مرحله خاک رس از محل دپو روی نقاله مجهز به ترازو عبور‌ می‌کند تا وارد آسیابی بزرگ با صفحه زیرین سوراخ دار شود. در مسیر نقاله آهنربایی هم وجود دارد که مواد معدنی را از خاک رس جدا کند تا به تجهیزات خسارت وارد نشود.

پس از ورود رس به آسیاب سوراخ دار، آب به آن اضافه‌ می‌کنند تا گل حاصل شود، گل در این آسیاب زمان زیادی را طی‌ می‌کند تا خوب ورز داده شود پس از آن رشته‌های گل به میکسر حلزونی وارد‌ می‌شود در این میکسر اگر رطوبت کافی نبود به آن آب اضافه‌ می‌شود، علاوه بر آب مواد مخصوص دیگری هم به رشته‌های گل رس اضافه‌ می‌شود.

خشک کردن

در این مرحله از تولد دانه لیکا گل در کوره خشک کن حرکت‌ می‌کند و به تدریج در هنگام خشک شدن به گندله تبدیل‌ می‌شود.

پختن

مرحله پخت حدوداً خود به سه مرحله دیگر تبدیل‌ می‌شود که در این مراحل افزایش دمای ناگهانی اتفاق‌ می‌افتد، در مرحله خشک کردن گندله‌ها تقریباً 200 درجه سانتی‌گراد دما دارند که در مرحله اول پختن با همان دما برای دو ساعت پخته‌ می‌شوند، در مرحله دوم دمای کوره تا 400 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا‌ می‌کند و در مرحله سوم حرارت تا 1200 درجه سانتی‌گراد هم‌ می‌رسد. در این مرحله رس به دمای ذوب نزدیک‌ می‌شود و گاز‌ها سعی‌ می‌کنند خود را به سطح برسانند تا آزاد شوند که این اتفاق باعث ایجاد بافت حفره دار در دانه‌های لیکا‌ می‌شود. در نهایت دانه‌های لیکا به بخش خنک کننده‌ها برده‌ می‌شوند تا دمای آن‌ها کاهش پیدا کند.

بلوک لیکا چگونه ساخته می‌شود؟

بلوک لیکا از مخلوط کردن دانه لیکا، سیمان و آب به دست‌ می‌آید. در کارخانه تولید بلوک ابتدا دانه لیکا تهیه‌ می‌شود سپس دانه را با نسبت خاصی با سیمان و آب مخلوط‌ می‌کنند و به قالب‌های مورد نظر منتقل‌ می‌کنند که بعد از خشک شدن بلوک لیکا شکل‌ می‌گیرد.

بلوک لیکا

لیکا نسبت به بلوک بتنی نیمه سبک بسیار سبک‌تر و متخلخل‌تر است، علاوه بر این تخلخل و وزن کمتر بر کیفیت و تحمل فشار اختلالی وارد نکرده است به طوری که حداقل تحمل فشار لیکا 30 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است و حداکثر تحمل فشار آن به 100 کیلوگرم بر هر سانتی‌متر مربع‌ می‌رسد.

ویژگی‌های بلوک لیکا چیست؟

همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره شد، بلوک لیکا عایق صدا، عایق حرارت، برودت و … است که در ادامه به طور مفصل به هر کدام از ویژگی‌های بلوک لیکا‌ می‌پردازیم.

عایق صوتی

صداهایی مانند صحبت کردن افراد، موزیک و غیره صداهایی هستند که‌ می‌توانند از طریق مصالح ساختمانی عادی عبور کنند و برای بسیاری آزار دهنده باشند. بلوک لیکا صداهایی را که در گستره شنوایی انسان است را کم‌تر عبور‌ می‌دهد یا عبور نمی‌دهد از این رو عایق صدا محسوب‌ می‌شود. لازم به ذکر است که بلوک لیکا در بین بلوک‌های سبک بهترین عایق صدا را دارد.

عایق حرارت

ضریب هدایت حرارت دانه‌های لیکا 09/0 است و بنابر تاییدیه مرکز تحقیقات ساختمان بلوک‌های تهیه شده با این دانه را‌ می‌توان وسیله خوبی برای عایق حرارت دانست. بلوک بتنی ساخته شده با بلوک لیکا به چگالی 750 تا 950 کیلوگرم بر متر مکعب ضریب هدایت حرارتی 15/0 تا 17/0 را دارد که عایق خوبی برای حرارت به حساب‌ می‌آید، خاصیت عایق حرارتی بلوک لیکا با اضافه کردن فیلم‌های هوا در بین آن‌ها هم دو چندان‌ می‌شود.

مقاوم در برابر آتش

طبق آزمایشات انجام گرفته توسط اداره ملی استاندارد، بلوک‌های لیکا 2 تا 3 ساعت در برابر آتش مقاوم هستند که این مقاومت به ضخامت دیوار بستگی دارد.

وزن کم  بلوک لیکا

سبک بودن این بلوک باعث‌ می‌شود که فرایند ساخت و ساز سریع‌تر انجام شود و علاوه بر آن وزن کلی سازه هم کاهش چشمگیری پیدا‌ می‌کند. با کاهش وزن سازه خسارات وارد شده در اثر زلزله هم کاهش پیدا‌ می‌کند. وزن سازه ساخته شده با بلوک لیکا نسبت به سازه‌ای که با آجر معمولی ساخته شده است تا دو و نیم برابر کمتر است.

راحتی و سرعت در اجرای بلوک لیکا

بلوک‌های لیکا در 22 قالب مختلف تولید‌ می‌شوند. بلوک‌های متفاوت لیکا کاربری‌های متفاوتی هم دارد که کار را برای معمار راحت‌تر‌ می‌کند. علاوه بر این شیار زنی  در این نوع از بلوک دشوار نیست و زمان زیادی طلب نمی‌کند از این رو کار برق کشی نیز سریع‌تر انجام‌ می‌گیرد.

انواع بلوک لیکا

انواع بلوک لیکا

طبق استاندارد‌های آپارتمان‌سازی در آمریکا اگر در ساخت یک سازه از بلوک‌های بتنی استفاده‌ می‌شود بهتر است این بلوک‌ها ارتفاعی کمتر از 20 سانتی‌متر داشته باشند تا بتوان آن‌ها را با ملات مهار کرد زیرا بلوک‌های بتنی با ارتفاع بالاتر از 20 سانتی‌متر را نمی‌توان با ملات مهار کرد و نیاز به مهار کننده خاصی دارد. از این رو تمامی بلوک‌های لیکا با ارتفاع 20 سانتی‌متری و با ضخامت و پهنا‌های مختلف برای مصارف مختلف تولید و عرضه‌ می‌شوند که در ادامه از آن‌ها نام برده شده است.

  • بلوک تو خالی ته پر (شش جداره)
  • بلوک تو خالی ته پر (چهار جداره)
  • دیواری توخالی (هشت جداره)
  • تیغه ای توخالی ته پر (سه جداره)
  • دیواری تو خالی ته پر (سه جداره)
  • دیواری توخالی (سه جداره)
  • تیغه‌ای توخالی ته پر با دو سوراخ
  • دیواری تو خالی ته پر با سه سوراخ
  • دیواری تو خالی ته پر با سه سوراخ
  • دیواری تو خالی ته پر (سه جداره)
  • دیواری توخالی (چهار جداره)
  • بلوک لیکا در ابعاد آجر
  • تیغه‌ای تو پر (نیمه)
  • دیواری تو خالی ته پر (نیمه)
  • دیواری تو خالی ته پر (نیمه)
  • تیغه‌ای تو پر فارسی بر
  • تیغه‌ای توپر

سخن پایانی

بلوک لیکا از انواع بلوک‌های بتنی سبک محسوب‌ می‌شود که در ساخت آن به جای ماسه از دانه‌های لیکا (پوکه صنعتی لیکا) استفاده شده است. این نوع از بلوک به دلیل فرایند تهیه و مواد اولیه خاصی که دارد از ویژگی‌های منحصر به فردی نیز برخوردار است. بلوک لیکا عایق خوبی برای صدا، حرارت، برودت است و در برابر فشار و زلزله مقاومت خوبی دارد. لیکا در ابعاد و اشکال مختلفی تولید و عرضه‌ می‌شود از این رو ساخت سازه با این بلوک نسبت به بقیه بلوک‌ها راحت‌تر است و همچنین کار ساخت و ساز سریع‌تر انجام‌ می‌شود. این نوع از بلوک مقاومت خوبی در برابر آتش دارد که هرچه ضخامت بلوک بیشتر باشد مقاومت آن هم بیشتر‌ می‌شود.

منبع
LecaLeca
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا