تکنولوژی

تکنولوژی نوین ساختمانی در سال 2019، 10 مورد از مهم‌ترین‌ها

در دنیایی قرار داریم که هر روزه، چه برسد به هر ساله تعداد زیادی تکنولوژی نوین ساختمانی وارد بازار‌ می‌شوند و گاهی کل صنعت ساختمانی را تحت تأثیر ورود خود قرار‌ می‌دهند. سال 2019 هم از این قضیه مستثنا نیست و تکنولوژی‌های نوینی در این سال مطرح شده‌اند که یا روند تکاملی پیشین خود را ادامه داده‌اند و یا برای اولین بار بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. با معرفی تکنولوژی‌های نوین ساختمانی در سال 2019 با ما همراه باشید.

ارزش تکنولوژی در صنعت ساختمانی

تکنولوژی ساختمانی در واقع مجموعه‌ای از روش‌ها است که به کاربرد‌های تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز و فرصت‌هایی برای بهبود عملکرد پروژه در این صنعت‌ می‌پردازد. از مهم‌ترین ارزش‌های اثبات شده کاربرد تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمانی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مطالعات گسترده صورت گرفته حاکی از این هستند که به کارگیری تکنولوژی‌های معتبر‌ و نوین می‌توانند بهره‌وری صنعت ساختمانی را به میزان 30 تا 45 درصد بهبود بخشند و از طرفی هم قابلیت پیش‌بینی و اطمینان مواد و مصالح را به میزان چشمگیری افزایش دهند. این موضوع در عصر حاضر که فشارهای زیادی بر منابع طبیعی از سوی بشر وارد شده است از اهمیت ویژه برخوردار است و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی استراتژی‌هایی را به منظور گسترش استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان به کار بگیرند.
  • اگرچه نرخ و آهنگ صنعت ساختمانی با پیشرفت‌های ماشینی سازی حاصل شده هماهنگ نیست و با سرعت به مراتب آهسته‌تری به پیش‌ می‌روند اما ماشینی سازی روشی اثبات شده در جهت بهبود هزینه‌ها، برنامه‌ریزی، کیفیت، ایمنی و بهره‌وری است.
  • شبیه‌سازی الکترونیکی یکی دیگر از کاربرد‌هایی است که نقش بهبود دهندگی خود را علاوه بر کاهش هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها، در ساخت و سازپذیری، حفاظت و نگهداری، عملیات‌پذیری، کیفیت و ایمنی نیز اثبات کرده است.
  • دیگر تکنولوژی‌های نوین ساختمانی از جمله درخواست اطلاعات (RFI) و تکنولوژی‌های بی‌سیم و پیشرفته نیز مزایای گسترده‌ای در خصوص کیفیت، بهره‌وری، قابلیت اطمینان و مدیریت موجودی دارند.

اهمیت تکنولوژی مدرن در ساختمان سازی

برترین تکنولوژی های نوین ساختمانی در سال 2019

در ادامه به معرفی 10 مورد برتر از تکنولوژی نوین ساختمانی که به صورت فهرست وار در زیر آورده شده‌اند خواهیم پرداخت:

  • پرینت‌های سه‌بعدی
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان
  • خودکارسازی یا ماشینی سازی
  • درون‌ها یا پهباد‌ها
  • واقعیت مجازی
  • فضای ابری
  • هوش مصنوعی
  • سازه‌های مودولار
  • فناوری‌های پوشیدنی یا قابل حمل
  • بتن خود ترمیم شونده

تکنولوژی نوین پرینت سه‌بعدی

تکنولوژی‌های بسیار کمی مانند تکنولوژی سه‌بعدی (3D printing) وجود دارد که در صنعت ساخت و ساز ورود پیدا کرده باشند. پرینت سه‌بعدی با برخورداری از مزایایی همچون هزینه نهایی پایین، بهبود پایداری و توانایی خلق طراحی‌های به مراتب منعطف‌تر یکی از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی است که قابلیت‌های بسیار نامحدودی را در اختیار سازندگان قرار‌ می‌دهد.

بر اساس آمار منتشر شده در خصوص بازار‌های سال 2018، ارزش بتن‌های ساخته شده به وسیله پرینت سه‌بعدی در سال 2017 تقریباً 3/0 میلیون دلار بوده است که این مقدار در سال 2023 به 48/1 میلیارد دلار خواهد رسد و این یعنی یک افزایش 317 درصدی در هر سال که بسیار چشمگیر است.

تکنولوژی مدرن سه بعدی در صنعت ساختمانی

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modelling) یکی دیگر از تکنولوژی‌های نوین صنعت ساخت و ساز است که نقش اصلی را در انتقال دیجیتال در این صنعت ایفا‌ می‌کند و رشد چنان سریعی دارد که در بسیاری از بخش‌های این صنعت به یک هنجار و معیار تبدیل شده است.

این تکنولوژی با قابلیت‌هایی که در خود جای داده است، نوید حذف چالش‌هایی همچون کمبود بودجه، تأخیر در اتمام پروژه و معضلات کنترل کیفیت را‌ می‌دهد که شیوه طراحی، ساخت و کارکرد ساختمان‌ها را تغییر خواهد داد.

تکنولوژی مدرن مدل سازی اطلاعات ساختمان در صنعت ساختمانی

ماشینی سازی

ماشینی سازی (Automation) صنعت ساخت و ساز نیز به عنوان یکی از تکنولوژی‌های مدرن و در حال پیشرفت در صنعت ساخت و ساز، گستره بسیار وسیعی را پوشش‌ می‌دهد و تمامی مراحل اجرای یک پروژه از برنامه‌ریزی تا حفظ و نگهداری را در بر‌ می‌گیرد.

استفاده از حسگر‌های اینترنت اشیا به عنوان یکی از تکنولوژی‌های همگانی شده که داده‌ها را پردازش‌ می‌کند نمونه‌ای از ماشینی سازی صنعت ساخت و ساز است. امکان قرائت و پردازش دیجیتالی اطلاعاتی همچون فشار و دما به شرکت‌های ساختمانی امکان‌ می‌دهد که برای تسهیل سازی و تسریع بسیاری از فعالیت‌ها ربات و ماشین‌هایی را به کار گیرند.

تکنولوژی مدرن خودکار سازی در صنعت ساختمانی

تکنولوژی نوین پهباد‌ها

شاید کاربرد این تکنولوژی نوین که یکی از تازه وارد‌ها به صنعت ساختمانی است کمی عجیب و به مقداری معرفی نیاز داشته باشد. پهباد‌ها (Drones) با کارکرد خود‌ می‌توانند شیوه اجرای پروژه‌های ساختمانی را کاملاً تغییر بدهند. پهباد‌ها (درون‌ها) امروزی در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی بزرگ به کار گرفته شده‌اند و پتانسیل‌های خود را به منظور کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و زمان، محدود کردن بسیاری از خطاهای انسانی و افزایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی نشان داده‌اند.

یکی از بارزترین نمونه‌های استفاده از پهباد‌ها به مانند سایر تکنولوژی‌های مدرن را‌ می‌توان در شهر ابوظبی امارات پیدا کرد. شهرداری این شهر به منظور نظارت بهتر بر عملیات‌های اجرایی پروژه‌های ساختمانی و رعایت استاندارد‌های در نظر گرفته، از این تکنولوژی استفاده کرده است.

تکنولوژی مدرن پهباد و دورن در صنعت ساختمانی

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت‌های مجازی (VR) و افزوده (AR) تأثیر به سزایی در قوه تخیل و استفاده از آن در صنعت ساختمانی دارد. تفاوت بسیار شاخصی میان این دو واقعیت وجود دارد و بسیاری آگاه به این موضوع نیستند. واقعیت افزوده یک تصویر خلق شده توسط کامپیوتر است که در جلوی دید کاربر در دنیای واقعی قرار‌ می‌گیرد و واقعیت مجازی هم تنها سعی دارد که محیط‌های شبیه‌سازی شده را جایگزین دنیای واقعی کند.

بدون شک پروژه‌های ساختمان‌سازی روز به روز در حال پیچیده شدن هستند هر دوی این دو تکنولوژی ساختمانی‌ می‌توانند به آشکارسازی و تشخیص خطاهای طراحی و خطاهای مختصات کمک کنند. واقعیت افزوده از این قابلیت برخوردار است که با ارائه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به تسریع هماهنگی میان طراحان، مشاوران و گروه‌های عملیاتی کمک کند.

تکنولوژی نوین ابر

پردازش ابری (Cloud) با توجه به قابلیت‌های نوینی که اخیراً از آن مطرح شده توانسته است با سرعت سرسام آوری جای پای خود را در صنعت ساخت و ساز باز کند. این دو تکنولوژی نوین به شرکت‌ها و سازمان‌های ساختمانی امکان‌ می‌دهد تا مدل‌های عملیاتی خود را به شیوه مناسب‌تری تغییر مقیاس و با شرایط بازار وفق دهند. تکنولوژی ابری به کاربران امکان‌ می‌دهد تا با آزادی و سادگی هر چه تمام‌تر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. پردازش داده‌ای و فضای ذخیره‌سازی قوی از دیگر مزایای این تکنولوژی هستند.

تکنولوژی نوین هوش مصنوعی

تکنولوژی نوین هوش مصنوعی هم به مانند واقعیت‌های مجازی و افزوده کاربردهای جدیدی را صنعت ساختمانی پیدا کرده است که بسیاری از آن به تحقیق و توسعه بیشتری نیاز دارند. استفاده از هوش مصنوعی تنها به ربات‌هایی مانند کامیون‌های بدون سرنشین محدود نمی‌شود بلکه اشاره به الگوریتم‌هایی دارد که پتانسیل لازم برای بهینه‌سازی برنامه زمانی و کاری پروژه، بهبود پیش‌بینی و مدیریت ریسک، تشخیص تصاویر و یادگیری ماشینی را دارد.

سازه‌های مودولار

تکنولوژی نوین مصالح مودولار یا پیش‌ساخته در صنعت ساختمانی تا حدودی مشابه به پرینت سه‌بعدی است و پیشینه آن تنها به چند سال قبل باز‌ می‌گردد. سازه‌های پیش‌ساخته با توجه به اینکه کیفیت پایدار و ساخت و ساز سریع را ممکن‌ می‌سازد‌ می‌تواند در بسیاری از پروژه‌ها در مقیاس‌های مختلف به کار گرفته شوند.

یکی از نمونه‌های شاخص استفاده از مصالح پیش‌ساخته پروژه‌های دبی مال و اپرای دبی است. در دسامبر سال گذشته، دولت عربستان سعودی در تلاشی برای تسریع نوآوری و خانه‌سازی اقدام به استفاده از این تکنولوژی کرد و در زمانی کمتر از دو روز یک واحد مسکونی کامل را ساختند.

تکنولوژی مدرن سازه های پیش ساخته یا مودولاردر صنعت ساختمانی

پوشیدنی‌ها

تکنولوژی نوین پوشیدنی (Wearable) یا همان قابل حمل دیگر به حوزه‌های الکترونیکی محدود نشده است و چند سالی است که به صنعت ساخت و ساز نیز وارد شده است. این گجت‌های پوشیدنی قادر به گردآوری و تحلیل داده‌های گسترده‌ای هستند که‌ می‌توانند در سنجش و بهبود استاندارد‌های بهداشت و ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی بسیار به کار آیند.

بتن‌های خود ترمیم شونده

خرابی ساختاری و ترک‌های ایجاد شده در ساختمان‌ها منشأ نگرانی‌های عمده‌ای برای صاحبان و مدیران آن‌ها‌ می‌شود. با این وجود، بتن‌های خود ترمیم شوند به عنوان یک تکنولوژی نوین صنعت ساختمانی که در حال تکامل هستند‌ می‌توانند به عنوان ابزاری برای رفع این نگرانی‌ها تبدیل شوند.

در دسامبر سال 2019 محققان دانشگاه کمبریج استفاده از تکنولوژی ریز کپسول‌ها توسعه یافته با استفاده از ریز سیال‌های دولومیت به منظور توسعه مصالح ساختمانی خود ترمیم شونده را اعلام کردند. این ریز کپسول‌ها در واقع حاوی عامل‌های ترمیم کننده، اپوکسی یا پلی یورتان‌ها هستند که‌ می‌توان آن‌ها را مصالح ساختمانی افزود و امکان ترمیم ترک‌های کوچک را فراهم کرد.

تکنولوژی مدرن بتن خود ترمیم شونده در صنعت ساختمانی

سخن آخر

امسال هم مانند دیگر سال‌ها تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمانی توسعه یافتند که هر کدام به نوبه خود نقش به سزایی در پیشرفت فرایند ساخت و ساز در پروژه‌های مختلف داشته‌اند. بسیاری از این تکنولوژی جدید و بسیاری هم در حال تکامل و توسعه هستند.

منبع
Constructionweekonline
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

    1. با سلام و احترام
      در این محتوا به تکنولوژی های مربوط به ساخت و ساز معرفسی شده‌اند. برای هوشمندسازی خانه و معرفی گجت‌ها می‌توانید به محتوای “خانه هوشمند ایرانی را با این 10 المان به فضایی ایمن تبدیل نمایید!” و “ساختمان هوشمند چیست؟ معرفی، امکانات و انواع سیستم خانه هوشمند” مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا