تاسیسات

علت روشن نشدن کولر گازی چیست؟ بررسی 10 علت مختلف + راه‌حل‌های آن

حتماً کولر گازیتان خاموش شده است و تحمل هوای گرم تابستان را نداشته‌اید که علت روشن نشدن کولر گازی را جستجو کرده‌اید. ما قصد داریم در این مقاله از ویکی ساختمون به همین موضوع بپردازیم. ابتدا قطعات کولر گازی را معرفی می‌کنیم، شناختن قطعات کولر به شما در عیب‌یابی آن کمک می‌کند. با ما همراه باشید تا علت روشن نشدن کولر گازی را بررسی کنیم.

معرفی قطعات کولر گازی

علت روشن نشدن کولر گازی

کولر گازی از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است:

قطعات مکانیکی

  • کمپرسور (موتور)
  • کندانسور (تقطیر کننده)
  • اواپراتور (تبخیر کننده)
  • گاز مبرد (گاز خنک کننده)
  • لوله مویی

قطعات الکترونیکی

  • برد الکتریکی
  • الکتروموتور فن به همراه پروانه
  • فیوز حرارتی اتوماتیک
  • خازن
  • سنسورها
  • تابلو برق

علت روشن نشدن کولر گازی

علت روشن نشدن کولر گازی ممکن است از کار افتادن یا معیوب شدن هریک از اجزا آن باشد و یا دلایل دیگری که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

اتصالی سیم‌های برق

ممکن است که علت روشن نشدن کولر گازی اتصالی سیم‌ها و یا پریز برق باشد. اگر کولر خاموش و روشن می‌شود، ممکن است سیم‌های برق اتصالی پیدا کرده باشد. از سالم بودن سیم‌ها مطمئن شوید و در صورت فرسوده شدنشان، آن‌ها را عوض کنید.

سوختن فیوز کولر گازی و یا پریدن آن

علت روشن نشدن کولر گازی

ممکن است فیوز کولر در اثر افزایش جریان الکتریکی یا اضافه بار پریده باشد و یا بسوزد. به سراغ جعبه فیوز بروید، جعبه فیوز معمولاً در ورودی ساختمان قرار دارد. فیوز مربوط به کولر گازی را پیدا کنید. اگر فیوز کولر در حالت OFF قرار داشت، متوجه می‌شویم علت روشن نشدن کولر قطع برق توسط فیوز بوده است پس آن را تغییر دهید و روی ON بگذارید تا جریان برق به کولر وصل شود. اگر فیوز کولر پس از ON شدن بلافاصله به حالت OFF برگشت، دیگر این کار را تکرار نکنید، تکرار این کار ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود، بهتر است که حل این مشکل را به یک متخصص بسپارید. اگر فیوز را به حالت ON قرار دادیم ولی همچنان کولر روشن نمی‌شد، احتمال دارد فیوز سوخته باشد. فیوز را بیرون بیاورید و با مولتی متر، فیوز کولر را تست کنید. اگر فیوز سوخته بود، آن را عوض کنید تا کولر روشن شود.

حتی فیوز حرارتی داخل کولر نیز می‌تواند قطع شده باشد. فیوز حرارتی نیز، کمپرسور را در برابر جریان بیش از حد برق و اضافه بار محافظت می‌کند. زمانی که جریان عبوری از مدار بی‌اندازه افزایش پیدا کند، فیوز حرارتی برای محافظت از کمپرسور کولر را خاموش می‌کند تا مانع ورود جریان بیش از اندازه برق به کمپرسور شود.

مطلب پیشنهادی: علت پریدن فیوز برق چیست؟ اقدامات بعد از پریدن فیوز و پیشگیری از آن

نشتی ماده مبرد

زمانی که گاز مبرد نشتی پیدا کند، کولر دیگر قادر نخواهد بود هوا را خنک سازد، در این وضعیت شما بایستی به شارژ گاز کولر گازی اقدام کنید که بهتر است آن را به یک متخصص بسپارید، زیرا ماده مبرد، سمی و بسیار خطرناک است پس این امکان وجود دارد که علت روشن نشدن کولر گازی، نشتی گاز مبرد باشد. یخ زدن کویل‌ها، صدای فش فش مانند و بیرون دادن هوای گرم از کولر از علائم نشتی گاز مبرد می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: شارژ گاز کولر گازی چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

خراب شدن برد الکتریکی کولر گازی

ممکن است علت روشن نشدن کولر گازی خرابی برد الکتریکی باشد. برد یکی از مهم‌ترین قطعات الکتریکی کولر گازی است که صدور فرمان و کنترل عملکرد دستگاه را بر عهده دارد. زمانی که برد اتصالی کند یا بسوزد، کولر خاموش می‌شود و کار نمی‌کند. حل این مشکل را بایستی به یک متخصص بسپاریم.

تمام شدن عمر کمپرسور

اگر پس از شنیدن صداهای غیرمعمول از کولر، کولر به یکباره متوقف شد، به این فکر کنید که شاید کمپرسور از کار افتاده است. بله، علت روشن نشدن کولر گازی می‌تواند از کار افتادن کمپرسور باشد، در  این صورت موتور کولر گازی یا کمپرسور بایستی تعویض شود. معمولاً کولرهایی که سالیان زیادی عمر کرده باشند، دچار این مشکل می‌شود.

کثیف شدن فیلترهای هوا و یخ زدن کویل‌های کندانسور

علت روشن نشدن کولر گازی

کولر گازی رطوبت و هوای گرم داخل ساختمان را جذب می‌کند، این هوای گرم ابتدا از یک فیلتر رد می‌شود، اما به مرور زمان گرد و خاک روی فیلتر تجمع پیدا می‌کند و جریان هوا را مسدود می‌سازد، در واقع کولر گازی، بخار آب موجود در فضا را متراکم می‌کند و آن را قطره قطره در محفظه‌ای می‌ریزد و توسط شیلنگ تخلیه، تخلیه می‌کند. اگر گرد و خاک جریان هوا را مسدود کند، بخار آب متراکم شده به شیلنگ تخلیه هدایت نمی‌شود، بلکه روی کویل‌های کندانسور یخ می‌زند.

اگر فکر می‌کنید که علت روشن نشدن کولر گازی، یخ زدن کویل‌های کندانسور است، کولر گازی را خاموش کنید و همین طور جریان برق را قطع نمایید سپس پوشش کولر گازی را بردارید. اگر لایه‌های یخ را مشاهده کردید، بایستی سعی در ذوب شدن آن کنید برای ذوب شدن لایه‌های یخ می‌توانید از سشوار استفاده نمایید. پس از خشک شدن کویل‌های کندانسور، کولر را به برق متصل و روشن کنید؛ اما هر چه باشد؛ پیشگیری بهتر از درمان است. بایستی هر چند وقت یکبار فیلترهای هوا را تمیز کرد تا تجمع گرد و خاک جریان هوا را مسدود نکند.

مسدود شدن شیلنگ تخلیه

شیلنگ تخلیه به دلیل رطوبتی که در آن وجود دارد، مکان مناسبی برای رشد کپک‌ها می‌باشد، بنابراین این امکان وجود دارد که شیلنگ مسدود شود و کولر را از کار بیاندازد پس مسدود شدن شیلنگ تخلیه نیز می‌تواند علت روشن نشدن کولر گازی باشد. بهتر است هر چند وقت یکبار شیلنگ تمیز شود.

کولر گازی را خاموش کنید و جریان برق را نیز قطع نمایید. لوله PVC را که در نزدیکی واحد کندانسور قرار دارد، بیابید. درپوش لوله را برداشته و به آرامی یک فنجان سرکه سفید تقطیر شده در آن بریزید پس از نیم ساعت لوله را با آب بشویید. بهتر است این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید.

خرابی خازن

شاید علت روشن نشدن کولر گازی خرابی خازن باشد، خازن در راه‌اندازی موتور نقش مهمی دارد پس با خراب شدن آن، موتور از کار می‌افتد و کولر هم خاموش می شود. برای حل این مشکل بایستی خازن خراب را تعویض کرد، البته تنها زمانی به خراب شدن خازن پی خواهیم برد که آن را عوض کنیم و ببینیم که کولر کار می‌کند.

خراب شدن موتور فن کولر گازی

علت روشن نشدن کولر گازی

فن داخل کندانسور گرمایی را که توسط اواپراتور از منزل جذب شده است، به بیرون تخلیه می‌کند. الکتروموتور فن چرخش و سرعت پروانه فن را کنترل می‌کند. اگر موتور فن خراب شود، پروانه به درستی کار نمی‌کند و موجب می‌شود که کمپرسور بیش از حد گرم شود پس علت روشن نشدن کولر گازی می‌تواند خراب شدن الکتروموتور فن نیز باشد.

کولر را خاموش کنید و برق را نیز قطع نمایید. محفظه کندانسور را باز کنید و موتور فن را بیابید. با استفاده از مولتی متر و انجام آزمایش پیوستگی، سالم بودن موتور را بررسی نمایید. اگر موتور فن خراب بود، بایستی آن را تعویض نمایید.

خراب شدن ترموستات کولر

علت روشن نشدن کولر گازی ممکن است خرابی ترموستات باشد که در این صورت باید آن را تعویض کرد. برخی از ترموستات‌ها به باتری نیاز دارند. اگر ترموستات کولر گازی شما به باتری نیاز دارد، بایستی هنگام تمام شدن باتری‌ها آن‌ها را عوض کنید.

ترموستات تنظیم دمای محیط را برعهده دارد، دمایی که می‌خواهیم کولر در آن درجه، هوا را خنک کند. برای بررسی تنظیمات ترموستات، بایستی آن را روی حالت سرما (COOL) قرار دهید. دمای تنظیم شده بایستی حداقل 3 درجه کمتر از دمای فعلی اتاق باشد.

با کدهای خطا آشنا شوید

کد خطا پیام‌هایی به زبان انگلیسی و اعداد هستند که مشکلات پیش‌آمده در روند عملکرد قطعات کولر را روی صفحه نمایشگر کولر گازی نشان می‌دهد. بهتر است با این کدها آشنا شوید؛ به عنوان مثال کد df حالت دی فراست را نمایش می‌دهد که تنها چند دقیقه طول می‌کشد. عملکرد کولر در این حالت متوقف می‌شود، در واقع توقف کولر در حالت دی فراست کاملاً عادی است و نیازی نیست به دنبال عیب‌یابی کولر بگردید پس دانستن کدهای خطا شما را از عیب‌یابی‌های بیهوده باز می‌دارد.

مطلب پیشنهادی: تعمیرکار کولر آبی کیست و در چه صورت به تعمیرکار نیاز داریم؟

سخن آخر

کولر گازی یک وسیله برقی است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. علت روشن نشدن کولر گازی می‌تواند معیوب شدن حداقل یکی از اجزا آن باشد. ممکن است اتصالی سیم‌ها، جریان بیش از حد برق و اضافه بار هم از علل روشن نشدن کولر باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا