تاسیساتتعمیر و نگهداریمعماری و زندگی

علت گرفتگی لوله فاضلاب چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟!

در سراسر خانه خود، خطوط تخلیه‌ای دارید که فاضلاب را از دستشویی، حمام، آشپزخانه و سایر مناطق دور می‌کند. همه این خطوط به خط اصلی فاضلاب منتهی می‌شوند. این لوله عظیم تمام زباله‌های خانه شما را به سیستم فاضلاب شهری ارسال می‌کند؛ اما هنگام گرفتگی لوله فاضلاب، کل سیستم لوله کشی ساختمان قادر به کارکرد عادی خود نیستند که در نهایت منجر به نشتی و سایر مشکلات می‌شوند. در این زمان است که جستجو برای یافتن علت گرفتگی لوله فاضلاب شروع می‌شود. با ویکی ساختمون همراه باشید.

علت گرفتگی لوله فاضلاب چیست؟

گرفتگی لوله‌های اصلی فاضلاب (رایزرها) اغلب نادر است و در بیشتر موارد ما شاهد گرفتگی لوله‌های انشعابی فاضلاب هستیم. این مهم به دلیل سایز کوچک‌تر لوله‌های فرعی است.

یکی از مهم‌ترین دلایل گرفتگی لوله فاضلاب، خود لوله است. اگر سیستم لوله کشی به درستی اجرا نشده باشد و سایز و شیب لوله به اندازه‌ای نیست که بتواند مواد را جابجا کند، گرفتگی لوله اجتناب ناپذیر است.

دلیل مهم دیگر مسدود شدن خطوط فاضلاب، این است که به تدریج با گذشت لوله از جای خود تغییر مسیر می‌دهد. این خم شدن در لوله، باعث جمع شدن زباله‌ها شده و در نهایت باعث گرفتگی می‌شود.

متداول‌ترین نوع ماده‌ای که باعث مسدود شدن یک کانال فاضلاب می‌شود، چربی است. اگر چربی‌ها یا روغن‌ها را در مخزن سینک ظرفشویی بریزید، در نهایت سرد و سفت می‌شوند. حتی اگر آب گرم و داغ را بعد از آن در فاضلاب بریزید، زدودن چربی دیگر هیچ اثری ندارد.

انواع دیگر موادی که اغلب باعث گرفتگی می‌شوند شامل مو، دستمال کاغذی، محصولات بهداشتی و سایر موارد هستند. هرگز نباید هیچ چیزی به غیر از مایعات را به پایین فاضلاب خود بفرستید.

علت گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرفشویی

علت گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرفشویی

سینک آشپزخانه پر است از پسماند غذا، روغن، تکه‌های غذا و … . در این مورد نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که هنگام شستشوی ظروف باید از ورود این مواد جلوگیری به عمل آورد. اول باید مواد باقی و روغن را با استفاده از دستمال کاغذی از روی ظروف پاک کرد و سپس فرآیند شستشو را آغاز کنید.

علت گرفتگی لوله فاضلاب در ساخت و ساز

در زمان ساخت ساختمان ممکن است به دلیل عدم توجه، گچ و سیمان به داخل فاضلاب وارد شوند. این موضوع بسیار جدی است زیرا سیستم فاضلاب به سرعت دچار گرفتگی می‌شود و امکان برطرف کردن مشکل در آینده نیز دشوار می‌شود. به همین دلیل، مهم است که در زمان ساخت‌وساز، ورودی همه لوله‌های فاضلاب‌ بسته باشند.

مطلب پیشنهادی: انواع سیستم‌های لوله کشی ساختمان : معرفی آن‌ها و بررسی متریال‌ها

علائم گرفتگی لوله فاضلاب

بیشتر گرفتگی فاضلاب‌ها به تدریج اتفاق می‌افتند. توانایی شناسایی آن‌ها در مراحل اولیه به شما کمک می‌کند تا قبل از اینکه آب فاضلاب در کل خانه شما جاری شود، مشکلات را برطرف کنید. در زیر مواردی وجود دارند که می‌توانند نشان دهنده گرفتگی لوله فاضلاب باشند:

آب تیره

یکی از علائم اصلی گرفتگی لوله فاضلاب، جمع شدن آب در کف حمام، توالت و مناطق دیگر است. این اتفاق زمانی می‌افتد که بخواهید آب را تخلیه کنید اما به دلیل مسدود شدن لوله فاضلاب، جایی برای رفتن آب وجود ندارد.

از آنجا که مواد زائد زیادی با هم مخلوط می‌شوند، آب معمولاً تیره، بدبو و ظاهری ناخوشایند خواهد داشت. در این زمان اگر آب تیره بالا بیاید، مشکل از لوله شترگلو است که در آن مواد گیر افتاده‌اند و باعث بالا زدن فاضلاب شده‌اند.

علت گرفتگی لوله فاضلاب در ساخت و ساز

تخلیه آهسته

یک دقیقه وقت بگذارید و به زهکشی‌های خانه خود فکر کنید. بیشتر گرفتگی‌های لوله فاضلاب به طور ناگهانی، 100 درصد از لوله را مسدود نمی‌کنند. در عوض، مواد زائد با گذشت زمان جمع شده و باعث می‌شوند بیش از پیش باعث جمع شدن آب شوند.

معمولاً اولین تخلیه آهسته مربوط به زهکشی توالت است. وقتی توالت را شستشو می‌دهید، ممکن است قبل از تخلیه سریع، آب برای لحظه‌ای در آنجا متوقف شود. سپس به سراغ فاضلاب حمام و آشپزخانه بروید و مشکل اصلی را بررسی کنید.

در صورت گرفتگی خط فاضلاب چه کاری باید انجام داد؟

از نظر فنی می‌توان برخی از گرفتگی‌های کوچک خط فاضلاب را از بین برد اما این مهم به ندرت توصیه می‌شود. افراد اغلب از اسید، سرکه، آب داغ، فنر زدن یا راه‌های دیگر برای باز کردن لوله گرفته استفاده می‌کنند اما تمامی این کارها موقتی هستند و حتی در برخی از موارد به لوله آسیب می‌زنند. مشاهده شده است که لوله فاضلاب با اسید یا حتی فنر زدن دچار خوردگی و سوراخ شده است.

به همین دلیل، بهترین توصیه استفاده از تجربه متخصصان است. کارشناسان، دارای تجهیزات پیشرفته برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب هستند. آن‌ها همچنین دانش و تجربه لازم برای تشخیص علت اصلی را دارند. فقط ریختن برخی از تمیز کننده‌ها باعث رفع مشکل نمی‌شود. تشخیص اولیه و ارائه بهترین شیوه رفع مشکل تنها توسط کارشناسان امکان پذیر است.

در صورت گرفتگی خط فاضلاب چه کاری باید انجام داد؟

سخن آخر

علت گرفتگی لوله فاضلاب اغلب مربوط به مواد زائدی است که هنگام استفاده شخصی و شتسشوی ظروف به داخل خطوط فاضلاب می‌رود. ساختار لوله کشی ساختمان نیز به تجمع مواد در لوله منجر می‌شود که باید در زمان ساخت ساختمان توجهات لازم توسط مهندس تأسیسات صورت گیرد. برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب اغلب از اسید و فنر زدن استفاده می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا