محوطه

سنگ فرش آجری : از چیستی تا اجرا و تعمیر و نگهداری آن

آجر برای هزاران سال یکی از مصالح ساختمانی استاندارد بوده است، که هم برای ساخت دیوارها و هم به عنوان سنگفرش جاده‌ها، مسیرها و حیاط‌ها مورد استفاده قرار ‎می‌گرفت. هیچ چیزی زیباتر از پیاده رو یا پاسیوی سنگفرش شده با آجر نیست. اگر چه سنگفرش‌های بتنی نسبت به آجری تا حدودی سخت‌تر و مقاوم‌تر هستند اما آجر هنوز هم می‌‎تواند به راحتی در مقابل استفاده عادی در مسیر عبور و مرور مورد استفاده قرار گیرد. سنگ فرش آجری مسلماً ظریف‌ترین نوع پوشش کف جهت افزایش ارزش فضای داخلی و محیط شهری است. با ویکی ساختمون همراه باشید.

سنگ فرش آجری چیست؟

سنگ فرش باغ آجری یک محصول تولید شده از خاک رُس است که به صورت سنتی یا کارگاهی تولید می‌شود. بر خلاف آجر سفالی که برای ساخت دیوار استفاده می‌‎شود، سنگ فرش آجری کاملاً توپُر بوده و دارای سطحی صاف و بدون سوراخ و شکاف است.

بیشتر سنگ فرش‌های آجری به رنگ معمول آجر و در اشکال مستطیلی وجود دارند. با اینکه استفاده از سنگ فرش آجری کاهش پیدا کرده است اما هنوز برای برخی مناطق خاص که میزان تردد کم و متوسط است، آجر می‌تواند مصالحی عالی باشد.

سنگ فرش آجری چیست؟

تاریخچه سنگ فرش آجری

بیشتر مورخان تصور می‌‎کنند که روند استفاده از سنگفرش آجری به زمان اختراع اولین آجر باز می‌گردد. تولید اولین آجر از بین النهرین (عراق امروزی) آغاز شد. منشأ وجود آجر این گونه بود که منطقه مذکور فاقد منابع سنگی مناسب برای توسعه شهر بود. بنابراین، آجر کم کم وارد امور ساخت و ساز شد.

سپس، تولید آجر و استفاده از آن به عنوان سنگفرش در سراسر جهان باستان گسترش یافت. یونانیان که غنی از معادن سنگ بودند، به ندرت از آجر استفاده کردند اما رومیان برای دستیابی به قدرت در منطقه، متکی به آجر بودند. آن‌ها به وفور در ساخت و ساز شهری از آجر به عنوان مصالح ساختمانی اصلی در ساخت دیوار، سنگفرش و به طور کلی خانه‌ها استفاده کردند.

اهمیت استفاده از سنگ فرش آجری

در زیر دو دلیل عمده وجود دارد که نشان می‌‎دهد سنگ فرش آجری در محوطه سازی ساختمان یک ماده ساختمانی محبوب است:

  • تنوع در طراحی: سنگفرش آجری گزینه‌های بسیار زیادی را برای طراحی کفپوش ارائه می‌‎دهد. این مهم بدین دلیل است که هنگام اجرای سنگ فرش، الگوهای آجری زیادی برای انتخاب وجود دارند. بسته به الگویی که انتخاب می‌‎کنید، می‌‎توانید یک پیاده رو سنگفرش سنتی یا حتی مدرن را بسازید.
  • احساس مثبت و گرم: آجر احساس مثبت و گرم را تداعی می‌کند. اگر از آجر در کفش خانه استفاده می‌کنید یا آن را در پاسیو یا حیاط منزل خود به کار می‌گیرید، بدون شک از وجود آن احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

مزایای سنگ فرش آجری

مزایای سنگ فرش آجری

استفاده از سنگفرش آجری فواید زیر را به همراه دارد:

  • ظاهر کلاسیک و جذابی دارد.
  • متریال بسیار بادوام و سخت است.
  • تعمیرات آن آسان بوده و اغلب هزینه کمی دارد.
  • قابل بازیافت و استفاده دوباره است.
  • اگر در خانه استفاده شود، ارزش ملک را افزایش می‌دهد.
  • دارای طرح‌های متنوع است.
  • نسبت به سنگ ارزان‌تر است.

معایب سنگ فرش آجری

جوانب منفی سنگفرش آجری عبارتند از:

  • وزن زیادی دارد.
  • نیاز به آب بندی دوره‌ای دارد.
  • شرایط نصب دشواری دارد.
  • حساس به یخ زدگی است.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد (بیشتر مشکلات به دلیل ملات است).

تعمیر و نگهداری از سنگ فرش آجری

سنگفرش‌های آجری با گذشت زمان و تحت تأثیر رطوبت و اشعه ماورابنفش خورشید به تدریج دچار مشکل می‌شوند. نگهداری مناسب از آن‌ها می‌‎تواند عمر سنگفرش را تا 25 سال یا بیشتر افزایش دهد.

کف‌های ساخته شده با سنگ فرش آجری باید یک یا دو بار در سال بازرسی شوند. این کار برای اطمینان از عدم رشد علف‌های هرز و پا کردن هر گونه آلودگی در بین آجرها است. پس از خشک شدن سطح برای یک یا دو روز، در صورت داشتن سطحی سست، فضاهای خالی بین آجرها را با دوغاب سیمانی پُر کنید.

تعمیر و نگهداری از سنگ فرش آجری

هرگونه ترک در ملات قدیمی را با ملات تازه ترمیم کرده و بگذارید کاملاً خشک شود. برای اطمینان از عمر طولانی، آجرها باید پس از هر بار شستشو مهر و موم شوند. اگر مهر و موم نشده باشند، آجر با گذشت زمان شروع به پوسته پوسته شدن می‌‎کند.

«سیلر» را می‌‎توان روی سطح آجرها توسط غلطک یا برس استفاده کرد. سیلر یک نوع بتونه مایع بی‌رنگ جهت پُر کردن خلل و فرج و منافذ بسیار ریز است. این ماده همچنین قابلیت آبگریز دارد (اگر به صورت نانو تولید شود) و می‌تواند از سطح نهایی آجرها در برابر آلودگی، شوره زدن و رطوبت محافظت کند.

نصب سنگ فرش آجری

سنگ فرش آجری را با استفاده از ملات ماسه سیمان در محل نصب می‌کنند. مانند هر ماده دیگری، یک سنگفرش خوب نیاز به یک پایه مستحکم دارد؛ به ویژه برای سنگفرش آجری وجود یک پایه قوی به معنای تحمل وزن زیاد کفپوش آجری است.

با استفاده از پلان محوطه سازی، ناحیه‌ای که قصد سنگ فرش کردن دارید را مشخص کنید، سپس خاک را تا عمق حداقل مشخصی بردارید (جهت برداشتن گیاهان نباتی و رسیدن به خاک مستحکم). به اندازه 10 سانتیمتر سنگ ریزه به منطقه حفر شده اضافه کنید.

سپس یک لایه ماسه را به اندازه 10 سانتیمتر به لایه شنی اضافه کرده و سطح آن را تراز کنید. وقتی پایه آماده شد، فرآیند سنگ فرش کردن آجرها را با هر الگویی که دوست دارید شروع کنید. نصب معمولاً با آجرهای پیرامونی آغاز می‌‎شود تا به اصطلاح لبه کار تعیین شود.

نصب سنگ فرش آجری

آجرهای کناری را با استفاده از ملات ماسه و سیمان در جای خود قرار دهید. با نصب آجرهای کناری، حالا یک سطح تراز برای ادامه و چیدن آجرها در وسط دارید. با استفاده از پتک، آجرها را در جای خود سفت کنید.

حالا از اطراف به وسط کار حرکت کنید و آجرها را یکی یکی در محل خود قرار دهید. سپس شکاف‌های بین آجرها را با ملات پُر کنید و بعد از خشک کردن ملات، سطح را با آب شستشو دهید تا سنگفرش آجری زیبایی خود را نمایان کند.

سخن آخر

سنگ فرش آجری، سطحی کلاسیک و بسیار جذاب را ایجاد می‌‎کند که تقریباً برای هر سبکی از طراحی قابل استفاده است. سنگفرش آجری نسبت به بتن و سنگ، ظاهر بهتری دارد اما از نظر مقاومتی در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد. این نوع سنگ فرش را می‌‎توان در الگوها و طرح‎‌های مختلف اجرا کرد اما اندازه‌ها همه مستطیل شکل هستند و رنگ‌ها به قهوه‌ای و قرمز محدود می‌‎شوند. به هر روی، اگر به دنبال سنگفرش کردن محوطه، پاسیو یا حتی کفپوش خانه خود هستید، بهتر است از متخصصان کمک بگیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا