راهنمای خرید و مشاغل

راهنمای خرید کولر آبی با توجه به توان، ظرفیت، مارک و اقلیم

با شروع روزهای گرم سال، خنک سازی فضای داخل با استفاده از کولر آبی اجتناب ناپذیر است. امروزه، انواع و اقسام کولرها در بازار وجود دارند اما خرید کولر آبی هنوز بهترین روش برای خنک کردن فضای داخل است. این وسیله در عین حال که مصرف برق کمتری نسبت به انواع دیگر کولر دارد، با ایجاد هوای مرطوب، احساس خنکی و شادابی بیشتری را برای افراد فراهم می‌کند. به همین دلیل، ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون به تفصیل درباره نحوه انتخاب و راهنمای خرید کولر آبی مناسب صبحت می‌کنیم.

انواع کولر آبی

در بازار دو نوع کولر آبی ثابت وجود دارد که عبارتند از:

کولر آبی پوشالی

این کولر همان نوع معمولی است که در اکثر منازل و محیط‌های اداری و تجاری دیده می‌شود. روند کار کولر پوشالی به این صورت است که الکتروپمپ مقدار آب لازم را برای خیس کردن پوشال‌ها روی آن‌ها می‌ریزد. سپس الکتروفن با عبور دادن هوا از روی پوشال‌های خیس، هوای خنک را تولید می‌کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین کولر آبی براساس قیمت و رضایت مشتریان کدام است؟!

فرآیند کار این نوع کولرها ساده است اما مواردی مانند تعویض پوشال‌ها، انتقال گرد و غبار به داخل محیط (در اثر کثیفی پوشال و عدم تعویض آب داخل کولر)، پاره شدن تسمه الکتروفن، روغن کاری یاتاقان‌ها، رسوب گرفتن بدنه کولر و غیره، مشکلات این کولرها هستند؛ اما به دلیل پایین بودن قیمت کولر آبی پوشالی، این محصول انتخاب اول همه خریداران است.

انواع کولر آبی

کولر آبی سلولزی

در این نوع کولر از پد سلولزی به جای پوشال استفاده می‌شود. پد سلولزی نیازی به تعویض سالانه ندارد و اغلب تا پنج سال قابل استفاده است. روند کارکرد این کولر نیز مانند کولر پوشالی است. مهم‌ترین ویژگی در خرید کولر آبی سلولزی، وجود پدهای سلولزی است که از ساختار یکنواخت با ورقه‌های موج‌دار تشکیل شده است.

برعکس پوشال‌ها، این پدها دارای سطح تماس میان آب‌وهوای عبوری بسیار بالایی است، به این معنا که جریان عبوری هوای سرد را با شدت و کیفیت بهتر منتقل می‌کنند. این نوع کولر بسیاری از مشکلات کولر پوشالی را برطرف کرده است اما قیمت آن بالاتر از نوع پوشالی است.

نکته: کولرهای آبی قابل حمل (پرتابل) اغلب شامل کولر پنجره‌ای و رومیزی هستند که دارای ابعاد کوچک و ظرفیت خنک سازی پایینی هستند.

مشخصات کولر آبی خوب

در زمان خرید کولر آبی مهم است که چند فاکتور اساسی را برای انتخاب یک محصول خوب در نظر بگیرید:

مصرف برق پایین: به دلیل آنکه کولر در بیشتر ساعات شبانه روز روشن خواهد بود، بررسی میزان مصرف برق ضروری است زیرا هیچ فردی دوست ندارد آخر ماه، مبلغ فیش برق منزل یا محل کارش بیش از اندازه معمول باشد. کولر سلولزی مصرف برق کمتری نسبت به مدل پوشالی دارد.

سیستم خاموش کننده خودکار: این ویژگی بسیار مهم است، به این دلیل که کاربر ممکن است فراموش کند که بعد از بیرون رفتن از خانه یا محل کار، کولر را خاموش کند؛ یا ممکن است فردی بخواهد کولر را به مدت دو ساعت روشن بگذارد. بنابراین، وجود تایمر برای کنترل زمان استفاده از دستگاه نشان دهنده یک مدل کولر آبی خوب است.

مشخصات کولر آبی خوب

میزان بازدهی کولر: میزان تبدیل انرژی به سرما در کولر آبی با گرید EER مشخص شده است. این گرید با برچسبی از حرف A تا G با رنگ سبز تا قرمز که روی کولر چسبانده می‌شود، قابل تشخیص است. هرچه قدر میزان مصرف کولر آبی به A نزدیک‌تر باشد، به این معناست که دستگاه با مصرف بهینه برق از حداکثر بازدهی خود استفاده می‌کند.

سیستم نشانگر تعویض پوشال: بررسی فناوری‌های جدید در زمان خرید کولر آبی خوب ضروری است. برای مثال، معمولاً بسیاری از افراد از زمان تعویض پوشال بی‌خبر هستند و پوشال‌ها را خیلی زود یا خیلی دیر تعویض می‌کنند. ویژگی سیستم نشانگر تعویض پوشال به کاربر کمک می‌کند از زمان تعویض پوشال مطلع شود.

جنس بدنه مقاوم در برابر نور خورشید: این ویژگی به خصوص برای کولرهایی که در بام ساختمان قرار دارند بسیار مهم است. در اکثر موارد، اشعه فرابنفش نور خورشید (UV) باعث کاهش راندمان کولر، عدم خنک سازی ایده آل، تخریب جنس بدنه کولر در بلند مدت، داخل شدن موتور و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود؛ اما اگر جنس بدنه در مقابل اشعه فرابنفش مقاوم باشد، کلیه مشکلات به کلی برطرف می‌شوند. همچنین، بدنه کولر باید با پوشش رنگ پودری (الکترواستاتیک) که در برابر UV مقاوم است، رنگ آمیزی شود.

نکات مهم در خرید کولر آبی

با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توانید کولر مناسبی را براساس نیازهای خود خریداری کنید:

توجه به اقلیم منطقه

کولر آبی باعث افزایش رطوبت محیط می‌شود زیرا هوای خروجی از آن دارای قطرات ریز آب است. به همین دلیل، برای اقلیم گرم و خشک استفاده از کولر آبی توصیه می‌شود ولی برای اقلیم مرطوب و شرجی، به هیچ عنوان کولر آبی پیشنهاد نمی‌شود.

به این دلیل که در محیط مرطوب، کولر آبی نه تنها در خنک کردن فضا نقشی بازی نمی‌کند بلکه باعث افزایش رطوبت محیط نیز می‌شود. در مناطق مرطوب و شرجی بهتر است به سراغ کولر گازی رفت اما برای مناطق خشک، کولر آبی باز هم بهترین انتخاب است.

نکات مهم در خرید کولر آبی

ظرفیت و توان

در ایران اغلب از ظرفیت‌های 3000، 3500، 5000، 5500 و 7000 برای خرید کولر آبی استفاده می‌شوند. این اعداد میزان توان کولر در خنک سازی هوای داخل فضا را مشخص می‌کند. در نتیجه، هر چه ظرفیت بیشتر باشد، خنک سازی فضا نیز بیشتر خواهد بود. با افزایش میزان توان کولر، قیمت نهایی محصول نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین، توان کولر باید براساس متراژ، تعداد خروجی هوا، تعداد طبقات، محل قرارگیری کولر (بالکن یا پشت بام) و آفتابگیر بودن ساختمان بستگی دارد.

جدول زیر رابطه بین ظرفیت کولر و متراژ را به صورت تقریبی نشان می‌دهد:

متراژ (متر) ظرفیت کولر (BTU)
30 تا 50 2300
50 تا 65 3500
65 تا 120 5000
120 تا 155 7000

جنس و ضخامت بدنه

در مورد جنس بدنه کولر در بالا توضیحاتی مبنی بر مقاومت در برابر UV ارائه شد؛ اما مهم‌ترین نکته در جنس بدنه این است که متریال ساخت کولر باید در برابر خوردگی مقاوم باشد. به ویژه کف کولر که محل تجمع آب است، کیفیت بالای متریال از زنگ زدگی و رسوب گذاری جلوگیری می‌کند.  بنابراین، مهم است که کف کولر ضخامت بالایی داشته و از پوشش اپوکسی ساخته شده باشد.

جنس بدنه کولر اغلب از ورق گالوانیزه با پوشش رنگ پودری ساخته می‌شود. در هنگام خرید کولر آبی نیز باید به ضخامت دیواره کولر دقت شود. هرچه  دیواره اطراف کولر ضخیم‌تر باشد، کیفیت محصول بالاتر است. ضخامت بیشتر دیواره علاوه بر استحکام بیشتر در برابر پوسیدگی، لرزش و ارتعاش کولر را نز کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: بهترین سیستم سرمایشی برای خانه کدام است؟ از کولر آبی تا چیلر

دهانه خروجی هوا

دهانه خروجی هوا همان قسمتی که به کانال کشی ساختمان متصل می‌شود. برای کولرهایی که در بام ساختمان استفاده می‌شوند، دریچه خروجی هوا در کناره کولر قرار دارد؛ اما برای کولرهای بالکنی دریچه در قسمت بالا قرار دارد تا مشکل محدودیت فضا را به حداقل برساند.

حتی در بعضی موارد به دلیل کانال کشی، از کولر با دریچه کناری برای بالکن نیز استفاده می‌شود ولی کولر مخصوص پشت بام حتماً باید دارای دریچه از کناره باشد زیرا جریان هوا را به شکل بهینه‌ای منتقل می‌کند و از فشار مضاعف به موتور کولر می‌کاهد.

بهترین مارک کولر آبی

بهترین مارک کولر آبی

یکی دیگر از موارد مهم در خرید کولر آبی، توجه به برند تولید کننده محصول است. هر چه برند از شهرت بیشتری برخوردار باشد، کیفیت محصول بالا خواهد بود. یک تولید کننده خوب باید از بهترین متریال و فناوری‌ها در ساخت کولر آبی بهره ببرد، باید بتواند برحسب نیازهای مختلف مردم، انواع کولر آبی را تهیه کند.

یک برند خوب باید بتواند در زمان خرابی و آسیب به ساختاری به کولر، خدمات مشتری خوبی ارائه دهد. همچنین، دریافت گارانتی محصول توسط مشتری نیز می‌تواند به معنای اطمینان بیشتر از خرید محصول باکیفیت و استفاده از خدمات گارانتی در طول بهره برداری از محصول باشد.

به هر روی، برندهای شاخص بازار به ترتیب شهرت و کیفیت عبارتند از:

  • کولر آبی آبسال: بیشترین سهم بازار فروش کولر آبی را در اختیار دارد. این برند از نظر کیفیت و خدمات مشتری در رتبه بالایی قرار دارد.
  • کولر آبی سپهر الکتریک: از نوآورترین برندهای بازار است که در تولید محصولات خود از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کند.
  • کولر آبی جنرال: از لحاظ کیفیت بدنه و فناوری‌های جدید، جزء پیشگامان تولید کولر آبی در ایران محسوب می‌شود.
  • کولر آبی آزمایش: از برندهای قدیمی و شناخته شده است که از تکنولوژی جدیدی مانند کلید محافظت از جان (برای جلوگیری از برق رفتگی) در محصولات خود استفاده می‌کند.

نکته: نوسان قیمت کولر آبی در بین برندهای مختلف بازار خیلی زیادی نیست و اکثر آن‌ها براساس ویژگی و مشخصات خود از یک محدود قیمتی برخوردار هستند.

کلام آخر

خرید کولر آبی کار سختی نیست اما مهم است که در زمان انتخاب بهترین محصول، مشخصات و نکات مهم را در نظر گرفت. اگر با آگاهی بیشتری پا به بازار بگذارید، می‌توانید محصول مناسب‌تری خریداری کنید. در هر صورت، کولر آبی نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب دارد تا بتواند برای زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، اگر کولر آبی شما دچار مشکلاتی شد، بهتر است به متخصصان تعمیر کولر مراجعه کنید.

نصب کولر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا