فضاهای داخلی

انواع کابینت آشپزخانه ؛ همه جنس ها و مدل ها یکجا

مطبخ‌ها که حالا جزء بخش آشکار خانه هستند برای تفکیک شدن از بقیه بخش‌ها به «کابینت» بسیار نیازمندند. در واقع کابینت است که مسئولیت تعیین عرصه و فضای آشپزخانه‌ها را برعهده دارد. از این رو انتخاب آن‌ها بسیار مهم است و از آن‌جا که ارتباط فضاهای خانه امروزی بسیار متفاوت و عمیق‌تر از گذشته است، ضروری‌ست که ارتباط بصری کابینت‌ با سایر عناصر خانه در نظر گرفته شود. کابینت‌ها انواع و طرح‌های گوناگونی دارند که در ادامه برای راحت‌تر شدن این انتخاب به توضیح و بررسی هریک از این انواع کابینت آشپزخانه پرداخته‌ایم:

در ابتدا کابینت‌ها را به سه دسته‌ی فلزی، چوبی و مضنوعات چوبی تقسیم کرده و به شرح هریک پرداخته‌ایم.

انواع کابینت آشپزخانه فلزی

یکی‌از قدیمی‌ترین کابینت‌ها، کابینت فلزی آشپزخانه است که در دهه‌‌های گذشته بسیار مورد استقبال بوده‌است ولی ‌با ظهور انواع جدید رفته‌‌رفته فراموش شده است.

کابینت‌های فلزی سه نوع را شامل می‌شوند:

  1. آلومینیوم
  2. گالوانیزه
  3. استیل

کابینت آشپزخانه آلومینیومی

کابینت آشپزخانه آلومینیومی

ورق‌های‌ ساخته‌ شده‌ از آلومینیوم دربرابر ضربه، فشار و خط و خش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و مزیت بزرگ آن‌ها این است که زنگ هم‌ نمی‌زنند. البته کابینت‌های آلومینیومی آشپزخانه می‌توانند طراحی‌های مختلف و زیبایی داشته‌ باشند. ترکیب فلز و شیشه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و می‌تواند بر زیبایی آشپزخانه اضافه‌ کند.

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه، صفر تا صدشو بدونی بهتر انتخاب میکنی!

کابینت آشپزخانه گالوانیزه

کابینت آشپزخانه گالوانیزه

کابینت‌ فلزی گالوانیزه مقاومت خوبی دربرابر زنگ‌زدگی دارد اما ‌اگر ورق گالوانیزه خط و خش‌ عمیقی‌ بردارد، ممکن ‌است نقطه‌ آسیب دیده به ‌تدریج زنگ زده‌ و پوسیده‌ شود. معمولا ‌برای رنگ آمیزی کابینت‌های گالوانیزه از رنگ‌های استاتیک و کوره‌ای‌ که ‌برای رنگ‌‌ کردن فلزات مناسبند، استفاده‌ می‌شود.

کابینت آشپزخانه استیل

کابینت آشپزخانه استیل

فضایی‌ که کابینت فلزی استیل می‌سازد ساده و سرد، اما جذاب‌ است. این ا‌نواع‌ از کابینت به رنگ احتیاج ندارند و زیبایی ‌آنها در همین رنگ اصیلشان است. معمولا قیمت کابینت فلزی استیل نسبت به دو مدل قبلی بیشتر بوده و حتی‌ می‌تواند از کابینت‌ ام‌دی‌اف  نیز گران‌تر باشد. طول عمر این ‌نوع کابینت نسبت‌ به کابینت گالوانیزه بسیار بیشتر بوده‌ و در برابر رطوبت، ضربه هم مقاومت بسیار بالایی‌ دارد.

کابینت‌های تمام فلزی امروزه دیگر استفاده‌ی خود را از دست داده‌اند و کابینت‌های فلزی مدرن و استیل هنوز روی بورس هستند. کابینت‌های فلزی قیمت پایین‌تری دارند به همین خاطر هنوز هم اسکلت کابینت‌ها در برخی موارد از فلز ساخته می‌‌شود.

انواع کابینت آشپزخانه چوبی (تمام چوبی)

کابینت آشپزخانه تمام چوبی

از گران‌ترین انوع کابینت می‌باشد چرا‌که از چوب خالص برای ساخت آن استفاده می‌گردد که قیمت زیادی دارد. چهارچوب آن در برخی موارد با متریالی مانند ام‌دی‌اف و در برخی موارد از چوب ساخته می‌شود. کابینت تمام چوب هم پس از اجرا نیاز به پوشش رنگ پلی‌استر دارد.

انواع کابینت آشپزخانه با مصنوعات چوبی

کابینت ملامینه و کابینت ام‌دی‌اف (MDF)

به طور کلی ورق‌های چوبی مورد استفاده در صنایع چوبی دارای یک مغز و یک روکش هستند. ملامینه یک ورق می‌باشد که خرده‌های چوب با چسب مخصوصی به هم آمیخته و مخلوط شده‌اند و یک روکش زیبا بر روی آن پرس شده تا هم زیبایی به همراه داشته باشد و هم مقاوت ورق بیشتر شود. در واقع مغز ورق ملامینه مانند نئوپان از خرده چوب تهیه شده است.

انواع کابینت آشپزخانه

نوع مرغوب‌تر از ورق ملامینه، ورق‌های ام‌دی‌اف هستند. مغز این ورق بسیار فشرده است و مانند ورق ملامینه یک روکش بر روی آن قرار داده می‌شود.

کابینت آشپزخانه mdf

اگر بخواهیم این دو جنس را با هم مقایسه کنیم: ملامینه از نظر قیمتی ارزان‌تر از ام‌دی‌اف است. اما  در برابر آب و رطوبت مقاوم نیست و در صورتیکه در معرض رطوبت باشد باد کرده و از حالت طبیعی خود خارج می‌شود. به همین دلیل است که در محیط های مرطوب مانند آشپزخانه، برای تولید کابینت از ام‌دی‌اف استفاده می‌شود نه ملامینه و همچنین محصولات ام‌دی‌اف از مرغوبیت بالاتری نسبت به محصولات ملامینه برخوردار هستند. حساسیت ورق ام دی اف در برابر آب نسبت به ملامینه کمتر است اما باز هم به رطوبت حساس است.

مطلب پیشنهادی: اکسسوری کابینت چیست ؟ دنیایی از وسایل جذاب آشپزخانه را یکجا ببینید!

انواع کابینت آشپزخانه های گلاس (High Gloss)

کابینت آشپزخانه های گلاس

در مورد هایگلاس باید گفت که نوعی ام دی اف است که روی آن با پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس ظاهری شبیه شیشه دارد ولی نوعی پلاستیک می‌باشد که  از شیشه سبک‌تر و دارای مقاومت بیشتری است و ظاهری شفافی نسبت به ام‌دی‌اف دارد.

چهارچوب اصلی این نوع کابینت معمولاً ازام دی اف  و درب های آن از جنس ورق «های گلاس» ساخته می‌شود. ورق های‌گلاس نسبت به ام‌دی‌اف دارای روکشی قوی تر و ضخیم‌تر است.عموماً قیمت های گلاس بیشتر از ام دی اف می‌باشد.

تمیز کردن کابینت‌های های‌گلاس نیز به دلیل UV که سطح صاف و سیقلی ایجاد می‌کند راحت است و پاک کردن چربی و گرد وخاک از روی آن بسیار ساده و سریع انجام می‌شود و انرژی زیادی صرف نمی‌کند.

هایگلاس مانند چوب قابل برش و سنباده کاری می‌باشد وتوسط چسب چوب براحتی چسبانده می‌شود و همچنین در برابر پوسیدگی و رشد قارچ ها بسیا مقاوم است.

انواع کابینت آشپزخانه ممبران (وکیوم)

کابینت آشپزخانه ممبران

چهارچوب اصلی کابینت‌های ممبران نیز عموماً از ام‌دی‌اف سفید ساخته می‌شود.

بخش های قابل رؤیت به این شکل ساخته می شوند که ام دی اف خام را توسط دستگاه CNC حکاکی کرده سپس تحت مکش و خلاء، روکش طرح داری از جنس PVC روی ام دی اف خامِ حکاکی شده چسبانده می‌شود.

مزیت این فرآیند امکان ایجاد طرح های زیبا و پرکار مانند طرح های کلاسیک است. قیمت وکیوم بیش از مدل های قبلی است.

کابینت پی وی سی (PVC)

کابینت آشپزخانه پی وی سی

طراحی و ساخت کابینت با پی وی سی یکی از ایده های نوین در صنعت کابینت‌سازی‌ست. پی وی سی (PVC) نوعی پلاستیک فشرده است که با ورق های نسبتاً ضخیمی با ضخامت بین ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر دارد. یکی از کاربردهای اصلی کابینت آشپزخانه پی وی سی برای مکان هایی است که استفاده آب در آنجا زیاد بوده و امکان پوسیدگی در کابینت وجود دارد. این ماده دارای مقاومت و طول عمر بسیار بالایی است.

ورق های پی وی سی چگالی پایینی دارند، به همین دلیل وزن آن ها سبک است.این مدل کابینت نیازی به نگهداری و مراقبت ندارد زیرا بسیار با دوام است.در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد، از این رو می توان آن را در مجاورت اجاق گاز نصب کرد چراکه نوعی عایق حرارتی و رطوبتی است. نصب این کابینت در مقایسه با کابینت تمام چوب راحت تر و با سرعت بالاتری انجام می‌شود.دوام و طول عمر پی وی سی حتی نسبت به چوب بالاتر است. ضد خش است و در برابر ضربه مقاوم می‌باشد.

اما عیب استفاده از ورق های پی وی سی تجزیه ناپذیری آنها و آسیب‌رسانی به محیط زیست است. قیمت این کابینت در مقایسه با کابینت ام‌دی‌اف بالاتر است.

کابینت روکش چوب

کابینت روکش چوب

برای ساخت این نوع کابینت بخش‌های بیرونی از ورق‌های ام‌دی‌اف با روکش چوب ساخته می‌شود. این نوع کابینت قیمت بالاتری نسبت به موارد بالا دارند اما نسبت به کابینت تمام چوب ارزانتر هستند. مثل بیشتر کابینت‌ها، معمولاً چهارچوب اصلی این نوع کابینت نیز از جنس ام‌دی‌اف می‌باشد.

روکش بلوط و ملچ از روکش‍‌های پرطرفدار این طرح‌ها هستند. پس از اتمام ساخت کابینت روی آن رنگ پلی‌استر می‌زنند که بخش زیادی از هزینه این نوع کابینت به آن مربوط می‌شود.

تعویض پردردسر و هزینه‌بر کابینت باعث می‌شود تا در انتخاب این دکوراسیون مهم وسواس بیشتری به خرج دهیم. به همین خاطر این انتخاب چه از لحاظ جنس و کیفیت و چه از لحاظ رنگ و طراحی، نیازمند دقتی همه‌جانبه است. که با توجه به آنچه پیش از این شرح دادیم، به‌راحتی می‌توان کابینت مناسب را برحسب نیاز و شرایط خود انتخاب کرد.

ثبت سفارش اجرای انواع کابینت آشپزخانه از متخصصان کارگشا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام من کابینت خونم های گلس قرمزه و دلمو زده میشه رنگشو تغییر دادیا راهش فقط عوض کردنشه؟

    1. با سلام و احترام
      کاربر عزیز ویکی ساختمون شما می‌توانید درب های کابینت را تعویض نمایید یا اینکه از برچسب درب کابینت استفاده کنید. اگر نصب برچسب ها را به متخصصین بسپارید، نتیجه عالی با هزینه بسیار کم برایتان خواهد داشت.
      می‌توانید درخواست نصب برچسب کابینت خود را در کارگشا ثبت نمایید تا متخصصان به شما معرفی شوند.https://kargosha.com/fa/service/id/5/cabinet-making

  2. سلام و خسته نباشید بابت سایت خوبتون”
    من قصد خرید کابینت روشویی رو داشتم که با مفهوم کابینت روشویی مدرن آشنا شدم! میخواستم بدونم آیا این کابینت روشویی الگانته مدرن هست یا خیر؟!

    1. با سلام و احترام
      لینکی که ارسال فرمودید بررسی گردید، بله دقیقا کابینت روشویی الگانته مدرن می باشند.

  3. سلام و خسته نباشید؛
    از اونجایی که قصد خرید کابنت روشویی الگانته کابین رو داشتم وقتی اقدام کردم با انواع مختلفی مثل کابینت روشویی pvc و ضدآب مواجه شدم! خواستم ببینم pvcها خودشون ضدآب نیستن؟

    1. با سلام و احترام
      اگر تمام صفحه پی وی سی باشد؛ بله ضد آب است.
      اما موضوع اصلی این است که در اکثر کابینت‌ها تنها روکش صفحه پی وی سی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا