دانشنامه ساختماندیوار

دیوار پیش ساخته چیست؟ معرفی 7 نوع پنل پیش ساخته با مزایا و معایب

صنعت رو به رشد ساخت‌وساز محصولات نوآورانه، قابل اجرا و مقرون به صرفه را می‌طلبد. در این میان، دیوار پیش ساخته بخش اساسی از عناصر ساختمانی است که برحسب تقاضای پروژه‌های ساختمانی برای ساخت بناهای با کیفیت و با سرعت بالا روزبه‌روز در حال توسعه است. استفاده از دیوارهای پیش ساخته مزایای بسیاری اعم از صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت (مصالح و نیروی کار)، افزایش ایمنی، افزایش سرعت اتمام پروژه و موارد دیگر را دارد. اما دیوار پیش ساخته دقیقاً چیست و چرا آینده ساخت‌وساز به آن وابسته است؟ برای پاسخ با ویکی ساختمون همراه باشید.

دیوار پیش ساخته چیست؟

دیوار پیش ساخته چیست؟

دیوارها یا پنل‌های پیش ساخته نوعی محصولات ساختمانی هستند که در خارج از سایت (محل پروژه) تولید و در محل مونتاژ می‌شوند. این دیوارها جایگزینی برای ساخت‌وساز سنتی مبتنی بر ساخت در محل هستند.

دیوارهای پیش ساخته می‌توانند زمان ساخت سریع‌تر و کیفیت بهتر را به دلیل هماهنگی بیشتر فرآیندهای زنجیره تأمین و تولید در محیط کارخانه با شرایط کنترل شده فراهم کنند. با این حال، طراحی دقیق باید در همان مراحل ساخت دیوار انجام شود زیرا هرگونه عدم دقت در تغییرات دیررس می‌تواند تأثیر قابل توجهی در هزینه داشته باشد.

دو نوع اصلی دیوار پیش ساخته از نظر ساختار به شرح زیر هستند:

  1. پنل پیش ساخته باز یک چارچوب دیواری مونتاژ شده است که بعداً با عناصر دیگری مانند عایق و روکش نهایی دیوار (رنگ یا کاغذ دیواری) در محل پروژه نصب می‌شوند. اگرچه این پنل‌ها در مقایسه با ساخت و سازهای سنتی، سریع و انعطاف پذیر هستند اما هنوز هم نیاز به انجام برخی کارهای اجرایی را دارند.
  2. پنل پیش ساخته بسته، دیواری مونتاژ شده با سایر عناصر موجود مانند پنجره‌ها، درب‌ها، کانال‌ها (محل برق کشی) و غیره است. پانل‌های بسته معمولاً بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و اغلب برای مونتاژ در محل به جرثقیل نیاز دارند.

عملکرد ایده‌آل دیوار پیش ساخته بستگی به استفاده از متریال مناسب و یکپارچگی و دقت اتصالات بین پانل‌ها، کف‌ها و سقف‌ها دارد.

انواع دیوارهای پیش ساخته

انواع دیوار پیش ساخته

برخی از متداول‌ترین انواع پنل‌های پیش ساخته عبارتند از:

پنل پیش ساخته بتنی

مواد تشکیل دهنده این دیوار مانند بتن معمولی یا مسلح است. دیوار بتنی پیش ساخته برای دیوارهای حیاط منازل و ویلاها، پادگان‌ها، کارخانجات و غیره کاربرد دارد. این نوع دیوار پیش ساخته عمری بیش از 60 سال دارد. ناگفته نماند، تاریخچه دیوار بتنی به دهه‌های 1960 و 1970 میلادی باز می‌گردد.

دیوار پیش ساخته گچی

در ساخت این دیوار از آب، گچ (دانه ریز) و الیاف سبک (ضد حساسیت) استفاده می‌شود. این دیوار در قطعات گچی (ضخامت  و عرض 15 سانتی‌متر و طول یک متر) بوده و به صورت کام و زبانه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با استفاده از ملات با پایه گچ در محل متصل می‌شوند. به دلیل وجود پشم شیشه و پلی یورتان، این دیوار عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است.

پانل عایق کاری سازه‌ای (SIP)

این دیوار نوعی سیستم ساندویچ پانل با عایق بندی است که عمدتاً برای ساخت‌وسازهای تجاری مسکونی و سبک استفاده می‌شود. این پنل دارای یک هسته عایق است. مزایای استفاده از این دیوار استحکام و کارآیی بالا است.

دیوار پیش ساخته قاب چوبی

چندین نوع مختلف از سیستم قاب چوب وجود دارد، از سیستم‌‌های باز تا پنل‌های بسته که از قبل عایق بندی شده و دارای سیم کشی، لوله کشی و موارد دیگر است. دیوارهای قاب چوبی شامل گل میخ‌هایی است که با ورق‌های تخته سه لا در محل خود قرار می‌گیرند.

دیوار پیش ساخته گچی

دیوار سبک فولادی

این دیوار نوعی پنل باز است و با قرار دادن عایق در قسمت خارجی قاب، خطر نفوذ سرما را به کلی برطرف می‌کند. محافظت در برابر خوردگی با متریال گالوانیزه معمولاً با حداقل 275 گرم در مترمکعب برای دیوار سبک فولادی انجام می‌شود. عمر این سیستم‌ها بیش از 60 سال است.

دیوار پیش ساخته کناف

پنل پیش ساخته کناف نوعی سازه‌ فلزی یکپارچه است که از ورق گالوانیزه که صفحات روکش‌دار گچی و سیمانی روی آن پیچ می‌شود، ساخته شده است.  اجرای دیوار پیش ساخته کناف به دو روش اعم از سیستم سازه‌ای و بدون سیستم سازه‌ای انجام می‌شود. این دیوارهای پیش ساخته بسیار سبک است و شرایط نصب آسانی دارند.

مطلب پیشنهادی: ساندویچ پانل چیست؟ مزایا و نحوه نصب آن در دیوار و سقف

قاب بتنی عایق بندی شده (ICF)

دیوار بتنی همچنین به عنوان قاب عایق بندی شده دائمی نیز شناخته می‌شود، یک سیستم قاب بتنی عایق بندی شده بر اساس اجزای بلوک سبک توخالی تولید می‌شود. اجزای بلوک معمولاً از پلی استایرن منبسط شده و با اتصالات پلاستیکی یا فولادی ساخته می‌شوند. این سیستم باعث ایجاد قالب برای بتن ریزی می‌شود.

فواید دیوار پیش ساخته

فواید دیوار پیش ساخته

مزایای پنل پیش ساخته به شرح زیر هستند:

  1. استفاده از یک دیوار پیش ساخته در سایت ساختمانی به شما امکان می‌دهد زودتر به سود مورد نظر خود برسید. مرحله طراحی یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها است زیرا یک پروژه با برنامه ریزی و طراحی مناسب می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای در صرفه‌جویی هزینه‌ها ایجاد کند. از آنجا که پنل‌ها از قبل در کارخانه ساخته می‌شوند، می‌‌توان با کاهش مواد و نیروی کار در محل و همچنین کاهش زمانبندی پروژه، هزینه‌ها را کاهش داد.
  2. پنل پیش ساخته، ایمنی را برای افرادی که در محل کارگاه هستند افزایش می‌دهد. دیوارهایی که در کارخانه ساخته می‌شوند، دارای نیروهای متخصص با مهارت‌های اساسی هستند. ساخت دیوارهای پیش ساخته در خارج از سایت ساختمانی و مونتاژ اجزای سازنده در یک منطقه تحت کنترل آب و هوا روش‌هایی برای ایمن سازی محل کار است.
  3. قادر خواهید بود برنامه‌های پروژه را از طریق نصب سریع پنل‌های دیواری به طرز چشمگیری کاهش دهید. الزامات کیفیت و برنامه ریزی برای هر پروژه را می‌توان رعایت کرد زیرا فرآیند کار موثر و بسیار کارآمد است. پروژه‌هایی که ماهیت کارشان از راه دور است یا در شرایط سرد زمستان کار می‌کنند، می‌توانند از این دیوارها برای افزایش سرعت کار بهره ببرند.
  4. پنل‌های پیش ساخته و فرآیند نصب آن‌ها به پروژه‌های ساختمانی این امکان را می‌دهند که در محل پروژه، فرآیند کار را کاهش دهند. بخش‌های مختلف دیوارهای پیش ساخته به سایت آورده شده و به سرعت نصب می‌شوند. این روند ساده و سریع راهی برای کاهش فعالیت‌ها و نیروهای اجرایی و افزایش سرعت کار است.

معایب دیوار پیش ساخته

جوانب منفی این پنل‌ها به شرح زیر هستند:

  1. هزینه‌های حمل‌ونقل ممکن است برای دیوارهای پیش ساخته حجیم بیشتر از دیوارچینی به شکل سنتی است.
  2. پنل‌های پیش ساخته بزرگ برای قرار گیری در محل مورد نظرشان ممکن است به جرثقیل‌های سنگین و دقت بالای نیروهای اجرایی نیاز داشته باشند.

کاربرد دیوار پیش ساخته

کاربرد دیوار پیش ساخته

از پنل‌های پیش ساخته برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • مقاومت در برابر رطوبت: برای ساخت حوضچه‌های آب
  • جلوگیری از ورود و نفوذ حشرات موذی: ساخت حوضچه‌های آب و کارخانجات
  • پوشش دیوارهای سوله و ساختمان
  • ساخت سردخانه‌ها
  • ساخت اتاق سرور (مرکز کنترل و مدیریت شبکه)
  • ساخت یک خانه پیش ساخته
  • پارتیشن بندی یک محیط کارگاهی
  • به دلیل مقاومت بالا در برابر آتش، در ساخت کارخانجات و سوله بسیار کاربرد دارد.
  • کاهش وزن ساختمان: استفاده در مناطق زلزله خیز

کلام آخر

صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها و کارآیی بالا باعث شده است تا دیوار پیش ساخته به کانون توجه سازندگان و کارفرمایان پروژه‌های ساختمانی تبدیل شود. این دیوارها در راستای روش‌های مؤثر ساخت‌وساز جهت بهبود ارزش و پایداری سازه‌ها ساخته شده‌اند. بنابراین اگر قصد استفاده از این پنل‌ها را دارید، قبل شروع کار نیازها و مقدار بودجه خود را با مقدار قیمت دیوار پیش ساخته تنظیم کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا