راهنمای خرید و مشاغلکف

نکات مهم خرید پارکت و نحوه مراقبت از آن بعد از خرید

اگر قصد تغییر کفپوش خانه خود را دارید، نکات مهم خرید پارکت را بشناسید. از آن جهت که پارکت کفپوشی زیباست که گرمای وجود چوب را منعکس می‌کند، می‌تواند محصولی با دوام باشد که برای سال‌های متمادی مورد استفاده قرار گیرد. اما در زمان خرید پارکت باید به چه نکاتی توجه کرد؟ برای پاسخ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع پارکت چیست؟

پارکت به دو خانواده بزرگ اعم از چوب طبیعی و چوب مهندسی تقسیم می‌شود. اگرچه کفپوش ساخته شده از چوب طبیعی قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نوع است اما در مقایسه با کفپوش مهندسی قیمت بیشتری نیز دارد.

پارکت طبیعی 100 درصد از چوب ساخته شده است و از طریق سیستم شیارها درون یکدیگر قرار می‌گیرند و می‌توان آن را چسب یا میخ زد. پارکت طبیعی در انواع مختلفی از چوب مانند بلوط، توس، راش، گردو، افرا، ساج، ونگ و سایر موارد ساخته می‌شود.  ضخامت چوب بین 12 تا 23 میلی‌متر متغییر است. اگرچه قیمت بالایی دارد اما بیشترین دوام را دارد. بعضی از کفپوش‌های طبیعی تا 100 سال یا بیشتر دوام می‌آورند.

نکات مهم خرید پارکت

پارکت مهندسی یک کفپوش سه لایه با ضخامت 10 تا 15 میلی‌متر است. هر سه لایه به هم فشرده می‌شود تا محصولی یکپارچه ایجاد شود. لایه پایه و مرکزی از الیاف چوب با چگالی بالا ساخته شده‌اند. لایه مرکزی به ثبات بیشتر کار کمک می‌کند و مقرون به صرفه است. لایه بالایی که به عنوان لایه روکش نیز شناخته می‌شود، باید حداقل به 2.5 میلی‌متر برسد و از چوب طبیعی ساخته شده باشد.

هرچه روکش ضخیم‌تر باشد، محصول نهایی دوام بیشتری خواهد داشت. ظاهر کفپوش مهندسی شبیه پارکت طبیعی است زیرا فقط لایه بالایی آن قابل مشاهده است. کفپوش مهندسی را نباید با کفپوش لمینت که لایه بالایی آن لاک زده شده یا از چوب مصنوعی ساخته شده اشتباه گرفت. انواع کفپوش‌های دیگری نیز وجود دارند که از پارکت تقلید می‌کنند که ما عمداً آن‎‌ها را جدا کردیم و اسم‌شان را «کفپوش لمینت» نامیدیم.

مطلب پیشنهادی: انواع کفپوش ساختمان ، کجا چه کفپوشی اجرا کنیم؟

نکات مهم خرید پارکت : چه پوششی را برای پارکت انتخاب کنیم؟

پارکت‌های طبیعی یا مهندسی در بسیاری از مراحل مختلف از پوشش‌های (وارنیش) سنتی تا مدرن در دسترس هستند. تخته‌های چوبی طبیعی به دو روش خام یا از قبل پوشش داده شده ارائه می‌شوند. تخته‌های خام توسط یک متخصص در محل نصب می‌شوند. پوشش بعد از نصب کفپوش در محل انجام می‌شود. تخته‌های از قبل پوشش داده شده از قبل پوشش داده شده‌اند.

نکات مهم خرید پارکت

اگر تصمیم دارید که از کفپوش خام استفاده کنید، باید به مهارت‌های نصاب کفپوش اعتماد کنید. اما پوشش نهایی برای تخته‌های چوبی خام می‌تواند سطح جالب توجهی از سفارشی‌سازی را فراهم کند.

انواع پوشش‌های پارکت به شرح زیر هستند:

واکس زده شده: پوشش سنباده شده پارکت طبیعی معمولاً خشن است، به همین دلیل از واکس برای نرم شدن و زیبایی سطح نهایی کفپوش استفاده می‌شود. این در مورد واکس زدن چوب پس از سنباده زدن آن نیز صدق می کند. این نوع پوشش به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارد و از لکه و آب محافظت نمی‌کند.

روغن کاری شده: پوشش روغنی با استفاده از دو یا چند لایه روغن در کارخانه روی سطح نهایی پارکت اعمال می‌شود. این نوع روکش برای فضاهای مرطوب و پُر رفت‌وآمد توصیه می‌شود.

پارکت

لاک خورده: پوشش لاک خورده شامل استفاده از چندین لایه لاک یا لعاب و تشکیل یک لایه محافظتی نازک جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و لکه به کف است. این پوشش تعمیر و نگهداری را بسیار تسهیل می‌بخشد. از نظر ظاهر، لاک می‌تواند کمی رنگ، مات یا براقیت داشته باشد. پوشش لاک خورده کاملاً اقتصادی است و مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

سفید شده: پوشش سفید شده زمانی استفاده می‌شود که سازنده، چوب را به رنگ روشن می‌سازد. پارکت سفید شده فضای داخلی را روشن‌تر می‌کند. این پوشش مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد ولی برای محیط‌های که نورگیری زیادی دارند، ممکن است باعث خسته شدن چشم شود.

رنگی شده: رنگ کردن پارکت می‌تواند جلوه‌ای متفاوت را به کفپوش ببخشد. به عنوان مثال می‌توانید رنگ خاکستری یا حتی قهوه‌ای تیر را به آن بزنید. این فرآیند به ویژه در نوسازی کفپوش استفاده می‌شود.

برس کشیده شده: برای این پوشش، صنعتگر کفپوش را برس می‌کشد و سپس رنگی را نزدیک به رنگ خودِ چوب انتخاب می‌کند. سپس آن را با دو لایه لاک بر روی کفپوش اجرا می‌کند تا به زیبایی پارکت کمک کند. این پوشش به دلیل ایجاد ظاهری تزیینی بسیار محبوب است.

پارکت لمینت

تخته‌های شیاردار: تخته‌های شیاردار برای پارکت مهندسی شده استفاده می‌شوند تا جلوه طبیعی‌تری به آن بدهند. تخته‌ها از هر طرف مورب هستند. این پوشش بسیار پرطرفدار است فقط در محل قابل اجرا می‌باشد.

ظاهر عرشه قایق: سرانجام، یکی از شیک‌ترین پوشش‌های پارکت برای حمام و آشپزخانه، ظاهر عرشه قایق چوبی است. نصاب بین تخته‌ها یک ماستیک اضافه می‌کند تا ظاهر واقعی عرشه قایق را ایجاد کند.

کدام پارکت را خریداری کنیم؟

مناطق پُرتردد مانند اتاق نشیمن و آشپزخانه به چوب محکم‌تر با نگهداری کم نیاز دارند. آشپزخانه فضای ظریفی است که در معرض افزایش ترافیک (رفت‌وآمد)، حرکت مداوم، افتادن ظروف سنگین و غذای چرب قرار می‌گیرد، در نتیجه به تمیزکاری مکرر نیاز دارد. اتاق خواب‌ها، راهروها و فضاهای دیگر اغلب ترافیک کمتری دارند.

کدام پارکت را خریداری کنیم؟

حمام فضایی مرطوب و کم رفت‌وآمد است که فقط اشیای کوچکی در آن قرار می‌گیرند. کفپوش حمام نیاز به نگهداری مداوم دارد. اگر واقعاً می‌خواهید برای حمام خود از کفپوش پارکت استفاده کنید، باید مسئله رطوبت را در نظر بگیرید در هر صورت، برای محیط‌های پرتردد پیشنهاد می‌کنیم از کفپوش طبیعی با روکش لاک استفاده کنید.

اگر پارکت را برای شرکت و مغازه خود سفارش می‌دهید، لازم است به غیر دوام و پوشش آن، مسئله ضخامت را نیز لحاظ کنید. اغلب برای محیط های مسکونی ضخامت 8 و برای محیط‌های اداری و تجاری ضخامت 12 میلی‌متر انتخاب می‌شود. همچنین، ضخامت کفپوش رابطه مستقیمی با کیفیت کف دارد. اگر کفسازی ضعیف باشد، معمولاً ضخامت افزایش پیدا می‌کند.

در مورد رنگ و طرح پارکت نیز دقت کنید. می‌توانید رنگ را براساس رنگ مبلمان و دیوارهای فضای منزل یا محل کار خود انتخاب کنید. نزدیک بودن تُن رنگی کفپوش با مبلمان به جذب و آرامش بیشتر فضا کمک می‌کند. از منظر سبک طراحی نیز دست‌تان باز است! در بازار انواع و اقسام طرح‌ها با شیارها مختلف وجود دارد که برحسب سلیقه افراد قابل خریداری هستند.

نکات مهم خرید پارکت و کفپوش

کفپوش‌ها با ویژگی‌های خاص مانند گره‌های ظاهری که به عنوان نقص در نظر گرفته می‌شوند، دوباره وارد مُد روز شده‌اند. پارکت‌های چوبی سفید، خاکستری یا بسیار تیره نیز محبوب شده‌اند. کفپوش روغنی گزینه‌های رنگی بیشتری ارائه می‌دهد و محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

مطلب پیشنهادی:  کفپوش سه بعدی چیست؟ مراحل اجرا + مزایا و معایب آن

چگونه از پارکت به درستی مراقبت کنیم؟

برای پارکت طبیعی یا مهندسی شده، نگهداری معمولی لازم است. شما باید ابتدا از جاروبرقی استفاده کنید و برای تمیز کردن نهایی از دستمال نم‌دار استفاده کنید. آب و چوب دوست یکدیگر نیستند! بنابراین تِی یا هر وسیله‌ای که جهت پاک کردن کفپوش استفاده می‌شود نباید خیلی مرطوب باشد، بلکه باید کمی نم داشته باشد. حتی می‌توان از مواد تمیزکننده مخصوص کفپوش‌های پارکت استفاده کرد.

کلام آخر

مهم‌ترین مواردی که باید در انتخاب کفپوش پارکت مد نظر قرار دهید، مواردی همچون نوع، کیفیت، پوشش، رنگ و سبک طراحی هستند. همین چند مورد را قبل ورود به بازار بررسی کنید و ببینید آیا با نیازها و مقدار بودجه‌تان متناسب است یا خیر! هر مدلی را که انتخاب کنید، توانسته‌اید سبکی جدید و متفاوت را وارد محل زندگی یا کار خود کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا