رپورتاژ آگهی

معرفی بهترین انواع عایق صوتی سقف، دیوار و کف برای یافتن آرامش

با گذشت سال‌ها کشف کردیم که آلودگی صوتی ممکن است صدمه‌ای به سلامت ذهن و روان ما وارد کند. خواه در خانه باشیم خواه در فضای کار، محیطی پُر سَروصدا بر تمرکز و توجه ما تأثیر منفی می‌گذارد و بهره‌وری و کیفیت فعالیت‌های ما را کاهش می‌دهد. اما به جای آنکه از سرَوصدای اضافی فرار کرد، باید با آن روبرو شد! برای این منظور مهم است که انواع عایق صوتی را بشناسید. پس برای کسب آگاهی‌های بیشتر در مورد عایق‌های صوتی سقف و دیوار و راه‌های کاهش و جذب صدا، با ما همراه باشید.

شماره تماس شرکت ایده پویان؛ جهت مشاوره رایگان، خرید و اجرای انواع عایق صوتی ۰۲۱۲۲۱۳۱۶۹۷

انواع نویز (سر و صدای اضافی)

انواع عایق صوتی

وقتی صحبت از عایق صدا می‌شود، شناخت نوع نویز مهم است زیرا با بررسی صدا می‌توان بهترین استراتژی را برای عایق‌بندی ترتیب داد. به طور کلی، دو نوع اصلی صدا به شرح زیر وجود دارند:

سر و صدای موجود در هوا

انرژی ارتعاشی ناشی از صدا توسط فرد (صحبت کردن افراد، تلویزیون و موسیقی) یا شی (صدای حرکت خودروهای سنگین) ایجاد می‌شود. سپس این ارتعاشات قبل از برخورد با یک جسم دیگر مانند دیوار، سقف، پنجره و غیره توسط هوا جمع می‌شوند. سپس صدا در فضای مجاور شنیده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: عایق کاری روکار کف چه مزایایی دارد و هزینه اجرای آن چقدر است؟

سر و صدای ساختاری

نویز ناشی از ضربه هنگام برخورد یک شی با جسم رخ می‌دهد. وقتی جسمی روی زمین می‌افتد، انرژی ارتعاشی ایجاد می‌کند که از طریق ساختار سقف به فضاهای مجاور منتقل می‌شود. آن چیزی که باید در مورد این صدا بررسی شود، ساختار ترکیب‌بندی و مصالحی است که برای سقف و دیوارهای ساختمان استفاده شده است.

روش‌های عایق‌بندی صدا

انواع عایق صوتی

قبل از پرداختن به انواع عایق صوتی باید روش‌های عایق‌بندی سر و صدا را بشناسیم:

شماره تماس شرکت ایده پویان جهت خریداری و نصب انواع عایق صوتی ۰۲۱۲۲۱۳۱۶۹۷

تراکم

ساده‌ترین راه برای عایق صوتی یک فضا یا ساختار افزودن جرم یا تراکم به آن است. هرچه چگالی بیشتر باشد، نفوذ امواج صوتی در آن دشوارتر است. با به کارگیری تراکم‌های مختلف با متریال‌های گوناگون می‌توانید صداها را در یک دامنه فرکانس متغیر کاهش دهید. به یاد داشته باشید که هر چقدر هم تراکم زیاد باشد؛ اگر از عایق صوتی تخصصی و کاربردی مخصوص آن فضا توسط کارشناس انتخاب نگردد باز هم امکان شنیدن صدا حتی به میزان کم نیز وجود دارد.

جذب

حفره‌های هوا صدا را طنین انداز می‌کنند. شما می‌توانید به این مفهوم مانند شنیدن صدای اقیانوس در داخل صدف حلزونی یا دمیدن هوا داخل باری باریک فکر کنید. امواج صوتی در نتیجه تشدید هوای محبوس شده در جسم تولید می‌شوند. این همان مفهوم تشدید هوا در دیوار است. با لرزش دیوار، هوای محبوس شده در دیوار نیز مرتعش می‌شود. از بین انواع عایق صوتی می‌توان عایق های صوتی مدرن نانو الیاف ursa آلمان و isover فرانسه را در نظر گرفت.

جهت دیدن محصولات و نمونه کارهای شرکت ایده پویان کلیک نمایید.

میرایی

میرایی اساساً کاهش صدا در یک اتاق از طریق بازتاب و انتشار است. در اصطلاح، میرایی بدان معناست که هنگامی که صوت درون یک ماده حرکت می‌کند، شدت آن با طی مسافت تقلیل می‌یابد. برای میرایی می‌توان از لایه‌های گچی یا تخته گچی (Drywall) استفاده کرد.

جداشدگی

مهم است که به یاد داشته باشید که امواج صوتی چیزی بیش از انرژی ارتعاشی نیستند. این بدان معناست که صدا تا زمانی که مسیر مستقیمی برای ادامه آن وجود داشته باشد، هدایت می‌شود. در حقیقت، اگر جلوی حرکت مستقیم صدا گرفته شود، جداشدگی اتفاق می‌افتد و صدا قطع می‌شود. جدا کردن شامل استفاده ازعایق‌های صداگیر جدید و پیشرفته می‌باشد و عایق‌های خیلی قدیمی مثل پشم سنگ مشکلی از شما حل نمی‌کنند ضمن اینکه ضخامت بالا و معایب و مضرات فراوان از مشکلات این نوع عایق‌هاست.

مطلب پیشنهادی: عایق صوتی سقف آپارتمان چیست؟ انواع متریال آن و موارد مهم در اجرا

معرفی انواع عایق صوتی

عایق کردن ساختمان اغلب به صورت روکار و توکار انجام می‌شود. عایق روکار برای ساختمان‌های ساخته شده و عایق توکار برای ساختمان در حال احداث استفاده می‌شود. حال به سراغ معرفی انواع عایق صوتی می‌رویم:

عایق صوتی پشم سنگ

عایق صوتی پشم سنگ

پشم سنگ جزء بی‌کیفیت‌ترین و قدیمی‌ترین عایق‌های موجود در بازار می‌باشد که استفاده از آن در دنیا سالهاست به خاطر مضرات فراوان و معایب بی‌شمار منسوخ شده است و چیزی جز اضافه کردن ضخامت زیاد به دیوار و صداگیری بسیارکم برای شما به همراه ندارد ولی متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها به خاطر نداشتن متریال دیگر از آن استفاده و این عایق صوتی ٧٠ سال پیش را به عنوان بهترین عایق صدا معرفی می‌نمایند؛ در حالی که با پیشرفت تکنولوژی امروزه عایق های فوق پیشرفته نانو الیاف حرف اول را در صنعت عایق های صوتی را می‌زنند.

  • موارد استفاده: برای دیوار و سقف مکان‌های مختلف، از فضاهای مسکونی گرفته تا تجاری استفاده می‌شود.
  • جوانب مثبت: مقرون به صرفه، مقاوم در برابر آتش و رطوبت است.
  • جوانب منفی: به عمق زیاد مواد نیاز دارد تا مؤثر واقع شود. باید از تجهیزات تنفسی محافظ استفاده شود زیرا برش پشم سنگ باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود یا ممکن است استنشاق شده و ریه‌ها را تحریک کند. همچنین پشم سنگ سرطان‌زاست و کپک می‌زند. بعد از مدتی بوی بد می‌گیرد و به خاطر ریزش پشت کار حدود ٢ الی ٣ سال عمر مفید دارد و در بعضی موارد دیوار بعد از مدتی زرد خواهد شد.

عایق صوتی فایبرگلاس

یکی دیگر از انواع عایق صوتی فایبرگلاس نام دارد. این عایق در مکان‌ها و کاربردهای مختلف از جمله ساخت پنل‌های صوتی در استودیوهای خانگی، تئاترها و ساختمان‎‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. فایبرگلاس در کاهش صدای ورودی یا خروجی اتاق بسیار مؤثر عمل می‌کند. این ماده برحسب ضخامت، تراکم و مقاومت در انواع مختلفی وجود دارند. به عنوان مثال یک مدل فایبرگلاس برای کاهش صداها با فرکانس بالا مناسب است، در حالی که مدل دیگر ممکن است بیشتر برای صداهای بیس (BASS) با فرکانس پایین مناسب باشد.

  • موارد استفاده: در استودیوهای ضبط، سینماهای خانگی، تئاترها و هر جای دیگر که به عایق صدا احتیاج است.
  • جوانب مثبت: مناسب برای دامنه‌های مختلف فرکانس، دارای ضخامت‌های گوناگون و برش آن آسان است.
  • جوانب منفی: به عنوان یک ماده تحریک کننده شناخته می‌شود، بنابراین هنگام استفاده باید از تجهیزات محافظ استفاده شود.

عایق صوتی دیوار خشک

انواع عایق صوتی

بسیاری از مردم نمی‌دانند که دیوار خشک می‌تواند در روند عایق‌بندی صدا مؤثر باشد. اما دیوار خشک که از بهترین انواع عایق صوتی است، تأثیر بالقوه‌ای در کاهش سر و صدا دارد. در حقیقت، پنج نوع مختلف از دیوار خشک وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • دیوار خشک معمولی ارزان‎ترین نوع است اما همچنین بیشترین حساسیت را به رشد کپک دارد.
  • دیوار خشک مقاوم در برابر کپک مثلاً در آشپزخانه‌ها و سایر فضاها با رطوبت زیاد مانند حمام، انتخاب بسیار بهتری است.
  • دیوار خشک مقاوم در برابر رطوبت حتی می‌تواند در برابر تماس مستقیم با آب نیز مقاومت کند. بنابراین می‌تواند برای فضاهای مرطوب مانند حمام عالی باشد.
  • دیوار خشک مقاوم در برابر آتش از آتش سوزی در خانه جلوگیری نمی‌کند اما می‌تواند مقاومت بالایی در برابر آتش داشته باشد.
  • دیوار خشک مخصوص صدا بیشترین اثر را در عایق‌بندی صدا دارد. البته، اثربخشی آن به روش‌های عایق صدا بستگی دارد (در بالا توضیح داده شد). این دیوار در ضخامت‌های مختلف موجود است و وقتی صحبت از عایق صدا می‌شود، ضخامت بیشتر همیشه بهتر نیست.
  • موارد استفاده: در هر ساختمان یا فضایی قابل استفاده است.
  • جوانب مثبت: اثر مؤثری در عایق‌بندی صوتی دارد.
  • جوانب منفی: وزن زیاد، گران بودن و نیاز به نصاب حرفه‌ای دارد.

عایق صوتی پلی اورتان

یک  دیگر از انواع عایق صوتی، فوم پلی اورتان نام دارد. در صورت نیاز به مهر و موم کردن کامل اتاق دارید، از این فرم استفاده کنید. نفوذ و خروج صدا از محل را حذف می‌کند. اغلب برای عایق استودیوهای ضبط صدا، تئاتر، سینما و موارد دیگر استفاده می‌شود. پلی اورتان با استفاده از چسب مخصوص بر روی سطح دیوارها و سقف نصب می‌شود.

  • جوانب مثبت: جذب صدا معمولی، روش نصب در فضای باز، سطح بالایی از انعطاف پذیری و کشش، حداکثر کارآیی
  • جوانب منفی: ایجاد دود سمی در زمان اشتعال، از بین رفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، مقاومت کم در برابر بارهای مکانیکی

عایق صوتی پنل آکوستیکی

عایق صوتی پنل آکوستیکی

پنل آکوستیکی به صورت پنل‌هایی در ابعاد مختلف تولید می‌شود. این پنل در رنگ‌های متنوع و برای فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پنل آکوستیکی در انواع زیر موجود هستند:

  • فوم صاف: از این فوم به دلیل داشتن سطح صاف، به عنوان پایه‌ای برای قرارگیری دیگر انواع عایق صوتی استفاده می‌شود. این فوم نصب آسانی دارد بیشتر برای کاربردهایی که نیاز به افزایش ضخامت دیوار است، استفاده می‌شود.
  • فوم شانه تخم مرغی: این فوم به دلیل وجود اشکال هرمی چهار وجهی شبیه به شانه تخمه مرغ، به جذب صدا کمک می‌کند. همچنین امکان انعکاس صدا را پایین می‌آورد.
  • فوم منشوری: این فوم خاصیت بالایی در جذب صدا دارد. مورد مهم در این فوم این است که اگر امواج صوت افقی باشند باید فوم را به صورت عمودی نصب کرد و بالعکس!
  • فوم ترکیبی: این فوم از ترکیب مشخصات فوم‌های دیگر تولید می‌شود. درصد جذب صدای این فوم بسیار بالاست، به همین دلیل از آن در استودیوهای موسیقی و سالن‌های بزرگ استفاده می‌شود.

عایق صوتی نانو

پیشرفت فناوری نانو این بار در حوزه انواع عایق صوتی نیز وارد شده است. این عایق با امکان حذف صد درصدی صوت می‌تواند حداکثر کارآیی را برای کاربری‌های مختلف فراهم کند. عایق صوتی نانو کیفیت بسیار بالایی دارد و دارای ضخامت کمتری نسبت به عایق‌های سنتی است. این عایق همچنین به صورت روکار و توکار برای کف ساختمان به کار گرفته می‌شود. به صورت تخصصی به عنوان «عایق ضد کوبش کف» شناخته می‌شوند. بدین معنا که برای حذف صداهای ناشی از دویدن افراد، افتادن اجسام روی زمین، کشیدن مبل روی زمین و سایر موارد مشابه مناسب است.

عایق صوتی چسب سبز

حالا بیایید در مورد عایقی صحبت کنیم که برای میرایی صدا بهترین گزینه است. نام «چسب سبز» را ممکن است کسی نشنیده باشد! چسب سبز وقتی دو سطح سخت را به یکدیگر می‌چسباند، میرایی صدا به صورت کارآمد عمل می‌کند. بنابراین هنگامی که صدا به یکی از لایه‌های دیوار می‌رسد، باعث لرزش صفحات در برابر میرایی می‌شود و سپس ارتعاشات را به گرما تبدیل می‌کند. یک مزیت عمده چسب سبز این است که برای اتصال دو سطح نیازی به استفاده از پیچ ندارد.

عایق صوتی وینیل (MLV)

وینیل عایقی مناسب برای افزودن جرم به دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها است. این ماده مصنوعی در عین حال که قابلیت بالایی برای جذب صدا دارد، نسبتاً نازک و انعطاف‌پذیر است. علاوه بر وینیل که ماده اصلی است، اغلب ماده دیگری با جرم زیاد نیز در ترکیب این عایق وجود دارد. هدف اصلی از موادی که جرم زیاد دارند، مسدود کردن کامل صدا است. درواقع، از عایق صوتی وینیل می‌توان برای لوله‌های ضد صدا و مجاری هوا نیز استفاده کنید. تنها ایراد عایق وینیل، قیمت بالای آن است.

کلام آخر

انواع عایق صوتی می‌توانند به روش‌های مختلف برای دیوار و سقف ساختمان استفاده شوند. طیف وسیعی از متریال‌های مختلف برای کاهش و جذب صدا موجود هستند که برای کاربردهای گوناگون اعم از مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هر صورت، اگر می‌خواهید از سروصدا اضافی خلاص شوید، بهتر است از عایق صوتی استفاده کنید.

شما می‌توانید هم اکنون با شماره‌ شرکت ایده پویان (۰۲۱۲۲۱۳۱۶۹۷) تماس بگیرید تا با مشاوره رایگان، بهترین عایق صوتی برای شما تهیه و نصب گردد.

«این محتوا یک رپورتاژ آگهی است و ویکی ساختمون در قبال آن هیچگونه مسئولیتی ندارد.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا