رنگ

رنگ آمیزی خانه های قدیمی : 6 مرحله تا گرفتن نتیجه عالی

خانه های قدیمی نوعی جذابیت یا به اصطلاح دنجی دارند که منازل جدید فاقد آن هستند. به علاوه، آن‌ها سرشار از جزئیات و خاطراتی هستند که در طول سال‌‌ها توسط نسل‌های مختلف به وجود آمده‌اند. حتی اگر در خانه‌ای قدیمی هیچ گونه وسیله‌ای نباشد، می‌توان اشک‌ها و لبخندهای انسان‌هایی را حس کرد که دیر زمانی در این خانه زندگی می‌کردند.

اما هر خانه قدیمی هر چند سال یکبار به نوسازی نیاز دارد. رنگ آمیزی خانه های قدیمی یکی از بهترین راه‌ها برای روحیه بخشی جدید به یک کالبد قدیمی است. با این حال، فرآیند رنگ آمیزی چنین خانه هایی چگونه است آیا ما را با مشکلاتی روبرو می‌کند یا خیر؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

رنگ آمیزی خانه های قدیمی چگونه است؟

رنگ آمیزی یک خانه قدیمی اغلب با مجموعه چالش‌های خاصی همراه است که می‌تواند از چالش نوع کوچک مانند بتونه کاری تا بزرگ مانند جایگزینی و ترمیم دیوارهای آسیب دیده باشد. در هر صورت باید پایه کار که همان دیوار است را آماده کنید. هرگونه خرابی سطحی یا ساختاری اعم از ترک خوردگی، پوسیدگی یا نَم دادن دیوارها باید برطرف شوند.

به مناطقی نگاه کنید که به نظر می‌رسد در اثر رطوبت یا انواع دیگر مشکلات آسیب دیده‌اند. همه قسمت‌های آسیب دیده چه در دیوار و چه سقف نیاز به ترمیم کامل قبل از نقاشی دارند. اگر مشکلات سطحی بودند، تمیز کردن کامل محیط برای رنگ آمیزی یکدست و تمیز ضروری است. گزینه دیگر برای رنگ آمیزی ایده‌آل این است که تمام رنگ‌های قدیمی را بردارید تا دیوار آماده نقاشی جدید شود.

برای مطالعه: روش زدن رنگ پلاستیک با غلطک

رنگ آمیزی خانه های قدیمی چگونه است؟

کارهای بازسازی و رنگ آمیزی خانه های قدیمی دشوار است زیرا نیاز به تخصص دارد. انجام این مهم به هزینه و زمان بسیار بیشتری نسبت به خانه های جدید دارد. اما بازسازی و نقاشی اصولی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌‌ها و زمان اجرای پروژه شود.

در هر صورت، بودجه شما روند تصمیم‌گیری را پیش می‌بَرد. همه این فعالیت‌ها را باید به متخصصین بازسازی بسپارید تا آن‌ها به طور دقیق مشکلات خانه های قدیمی را استخراج کنند و راهکار اصولی ارائه دهند.

از رنگ و ابزار مناسب استفاده کنید

رنگ آمیزی خانه های قدیمی راحت نیست! زیرا سطوح آن‌ها اغلب دارای نازک کاری و مصالح ساختمانی متفاوتی هستند. استفاده از رنگ و ابزار مناسب بر روی این سطوح برای اطمینان از دوام کار بسیار مهم است.

می‌توانید به جای رنگ سفید از رنگ‌های جسورانه‌تری استفاده کنید مثل ترکیب رنگ طوسی تا ظاهری متفاوت به فضا ببخشید. رنگ های سبز فسفری، آبی کلاسیک، کرمی، بژ و خاکستری انتخاب‌هایی جذاب هستند.

اما توصیه می‌کنیم رنگ‌هایی را انتخاب کنید که مطابق با سن و جو خانه باشد و خصوصیات آن را برجسته کند. به عنوان مثال، یک رنگ خاص با ظاهری مات می‌تواند جزئیات تزیینی دیوار و سقف را برجسته ‌کند.

به هر روی، رنگ اشتباه با آماده سازی ضعیف روی آجر و تزیینات زینتی می‌تواند فرآیند کار را طولانی‌تر کند. ابزار مناسب نیز به مشکلات موجود و نیازهای کار بستگی دارد. در هر صورت، رنگ و ابزار مناسب در نقاشی خانه های قدیمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطلب پیشنهادی: رنگ آمیزی دیوار با شابلون : 8 مرحله ساده تا تغییر فضای زندگی

مراحل رنگ آمیزی خانه های قدیمی

مراحل رنگ آمیزی خانه های قدیمی

در زیر به تشریح مراحل نقاشی خانه های قدیمی می پردازیم:

  1. ترمیم ترک‌ها و تراشیدن پوسیدگی‌‌ها: در این مرحله باید تمامی ترک‌های روی دیوار و سقف باز شود و همچنین رنگ‌های پوسیده تراش داده شوند تا سطح کار برای رنگ آمیزی آماده شود.
  2. لکه‌گیری سقف و دیوار: حال نوبت به لکه‌گیری سقف و دیوار است. به دلیل اجرای رنگ پلاستیک برای سقف، لکه‌گیری سقف باید با بتونه پلاستیک و به خاطر اجرای رنگ روغن برای دیوار، لکه‌گیری دیوار باید از بتونه روغنی استفاده شود.
  3. سنباده کاری و آستر: پس از لکه‌گیری و خشک شدن لکه‌ها می‌توان سقف و دیوار را سنباده و آستر زد. مناسب است سنباده دیوار یک روز بعد از لکه گیری آن زده شود تا به خوبی خشک شود.
  4. لکه‌گیری دوباره: قبل از اجرای آستر دوم و رویه یک بار دیگر لکه گیری انجام می‌شود. این کار برای جلوگیری از باقیماندن هرگونه خرابی است.
  5. آستر دوم: بعد از سنباده و دستمال زدن سطوح دیوار، حالا آستر دوم روی دیوارها اعمال می‌شود.
  6. رنگ رویه: پس از اجرای آستر دوم و خشک شدن دیوار‌ها می‌توان رنگ آمیزی خانه های قدیمی را شروع کرد. برای نقاشی نیز باید از وسایل مخصوص استفاده کرد.

رنگ آمیزی روی گچ قدیمی

قبل از رنگ آمیزی خانه های قدیمی باید مطمئن شوید که سطح دیوار گچی سالم است، هر گونه شکاف باید پُر شود و دوباره سنباده زده شود. رنگ‌های براق اغلب نقوص دیوار را بیشتر نشان می‌دهند، بنابراین اگر شک دارید، از رنگ مات استفاده کنید. برای پوشاندن نقص‌های جزئی می‌توانید از یک کاغذ آستر استفاده کنید اما اگر دیوارها واقعاً ضعیف هستند، باید مورد بازسازی قرار گیرند.

رنگ آمیزی روی گچ قدیمی

رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری قدیمی

می‌توانید روی کاغذ دیواری‌های قدیمی نقاشی کنید اما مطمئن شوید که تمام درزها به درستی ترمیم شده‌اند. مهم است که اول رنگ را روی یک منطقه از دیوار تست کنید، مثلاً روی محل درز یا کشاف کاغذ دیواری، تا ببینید که چگونه به نظر می‌رسد. در صورت نیاز باید کاغذ دیواری را به طور کامل از روی دیوار برداشت، وگرنه اگر کاغذ دیواری هنوز خیلی سالم است، رنگ آمیزی را شروع کنید.

مطلب پیشنهادی: رنگ زدن روی کاغذ دیواری : راهی سریع و ارزان برای بازسازی دیوار

کلام آخر

رنگ آمیزی خانه های قدیمی واقعاً به مهارت یک تیم حرفه‌ای نیاز دارند تا بهترین کیفیت را پیاده‌سازی کنند. نقاشان حرفه‌ای نه تنها چالش‌های نقاشی خانه های قدیمی را درک می‌کنند، بلکه می‌فهمند که چگونه برای مسائل جدید راهکارهایی اساسی ارائه دهند.

متخصصان بازسازی همچنین می‌دانند که کدام رنگ، ابزار و تجهیزات برای خانه های قدیمی مناسب هستند. پس اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید و دوست دارید حال و هوای فضای زندگی خود را به کلی تغییر دهید، رنگ آمیزی می‌تواند شروع خوبی برای این هدف باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا